מדריך לטיפול ותיקון אופני הרים / חלק ב

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:סער גלוון




אופניים זהו כלי המורכב מחלקים קטנים ומשמעותיים, חוסר טיפול ראוי בהם עלול לגרום לפגיעה ברוכב או באופניים. ירידות במדרונות טלולים ודרכי אפר פוגעות במסבים של אופני השטח. במדריך מאת סער גלוון, תמצאו הדרכה מצולמת ומדוקדקת עד הטיפול במסב הכי הקטן






בכתבה זו נביא בפניכם מדריך מצולם המורה כיצד לבצע פעולות תחזוקה באופני הרים. הטיפולים הנם חלק מהאחזקה השוטפת של האופניים. אם אינכם בטוחים שאכן הפעולה חיונית לאופניים שלכם או שהם עדיין באחריות, פנו לחנות האופניים שלכם לבירור הנושא. הטיפולים והתיקונים דורשים לפעמים כלים יעודים, אנא ודאו שברשותכם הכלים הנכונים לפני תחילת העבודה.

במסגרת טיפול תקופתי עבדנו ארז ואני על הגרוטאה שלי.
באמצע שיפוץ הנאבה האחורית עלה לי רעיון לצלם ולהסביר מה אנחנו עושים.
ארז צילם ואני דגמנתי.

צירי הגלגלים והמיסבים שלהם (נאבות) נמצאים תחת עומס לא קטן ויש לבדוק ולטפל בהם תקופתית כדי לשמור על מצבם התקין.
בדיקה , נקיון וגירוז שלהם יאריכו את חייהם משמעותית.

בדיקה בסיסית של נאבה:

הציר צריך להסתובב בצורה חלקה, ללא נקודות חיכוך או התנגדות.

הציר צריך להיות מהודק וללא חופשים.

הציר צריך להיות ישר ומקביל לנאבה.

אני ממליץ על פתיחה ונקוי של נאבות לפני ואחרי החורף.
התיזמון מאפשר לנו לוודא שהנאבה מגורזת היטב לקראת העונה הרטובה ולוודא שהיא גם שרדה את החורף ומוכנה לעונת הרכיבות החמה.

התמונות וההסברים מתיחסים לגלגל אחורי שהוא יותר מסובך מגלגל קידמי, זאת בגלל גישה לא נוחה לציר בצד של הקסטה.
בגלגל קידמי הצד הפחות נוח יהיה הצד של הדיסק אם ישנו.
טוב, אז נתחיל.

הכלים הנדרשים:

  • מפתח נאבה שטוח – לפי גודל הנאבה, בדרך כלל מפתחות מגיעים 1615 – 1314 (לכל צד יש 2 גדלים)
  • מפתח 17 מ"מ או מפתח שבדי.
  • מברג שטוח וצר.
  • שפיץ פלאייר.
  • גריז.
  • מקלות אוזניים.
  • גליל נייר ניגוב.
  • סמרטוט בד.

פרקו את הגלגל מהאופניים והניחו אותו על משטח ישר, עדיפות לשולחן גדול.
חשוב לפרוש עיתונים או כל כיסוי מגן אחר כדי למנוע נזק לשולחן.
מומלץ לבצע על הגלגל את הבדיקות הבסיסיות כדי שיהיה לנו בסיס להשוואה לאחר הטיפול.
גלגל קידמי נניח כך שהצד עם ההדיסק פונה כלפי השולחן. בגלגל ללא דיסק אין חשיבות לצדדים.
גלגל אחורי נניח כאשר הקסטה כלפי מטה.
עם מברג קטן נפרק את הגומיה שמגנה על הנאבה,
יש להישתדל לא ללכלך את הדיסק בגריז או לפרקו קודם.


לאחר שהסרנו את הגומיה נשתמש במפתח שבדי ומפתח נאבות כדי לפתוח את אום ההידוק:
נתחיל עם הכנסה של מפתח הנאבה למקומו מתחת לאום ההידוק.


נתפוס את אום ההידוק עם מפתח שבדי, ונשחרר את אום ההידוק.

לאחר שהאום שוחרר, יש להוציא אותו על ידי הברגה ביד אם ניתן.
כך הוא יראה לפני שהוא יוצא לגמרי.

נסיר את השייבה ונישאר עם גלגל שנראה כך:

נתחיל להבריג את הטבעת הפנימית החוצה בזהירות:

לאחר הוצאת הטבעת יש לבדוק אותה היטב, נחפש סימני שחיקה ברורים, סדקים, וגומות או חורים קטנים בפני השטח.
פני השטח של הטבעת צריכים להיות חלקים ואחידים, אם לא, יש להחליף את הטבעת בטבעת חדשה.
כעט אנו רואים את הציר והמכסה של הגולות.

נסיר את המכסה על ידי שימוש במברג מבפנים בעדינות ונגלה את הגולות:

בתמונה הגריז חדש, אך רוב הסיכויים שתמצאו גריז מלוכלך מאוד.
הכינו לכם 2 פיסות של נייר ניגוב פרוסות על השולחן.
בעזרת השפיץ פלאייר, הוציאו את הגולות אחת אחת והניחו אותן על נייר הניגוב.
נגבו היטב את הגולות ובידקו שהן חלקות ומבריקות, ללא שקעים או פגמים.
אם הגולות לא מבריקות או יש בהן עיוותים, יש להחליפן.
נא לשים לב, גם אם הגולות מבריקות, אין זו ערבות לכך שהן תקינות, יתכנו בהן עיוותים אשר אנו לא מסוגלים להבחין בהם בעין.
המבחן האמיתי יהיה כאשר נרכיב אותן בחזרה ונבדוק כמה חלק מסתובב הציר.
לאחר מכן, ננקה את בית המיסב והטבעת החיצונית בעזרת נייר ומקלות אוזניים

בית מיסב נקי נראה כך:
ניתן לראות סימני שחיקה קלים במקום שהגולות נוגעות בטבעת.
יש לבדוק היטב שפני השטח נשארים חלקים וללא שקעים או פגמים.
במקרה ובית המיסב או הטבעת פגומים, לרוב יש להחליף את הנאבה.

כעת נהפוך את הגלגל תוך כדי שאנו מחזיקים את הציר במקומו:

ניתן לראות בתמונה שהקסטה מפורקת כבר.
בדרך כלל אין צורך לפרק את הקסטה, אלא אם כן מנצלים את ההזדמנות לנקות גם אותה.
נניח את הגלגל על צידו השני ונשלוף את הציר בעדינות:

אין צורך להסיר את הטבעת מהציר אם מירכוז הציר היה תקין.
יש לבדוק היטב את הטבעת כפי שעשינו בצד השני.
הפעם גם נבדוק את הציר ונבדא שהוא ישר ושלם וההברגה לא שחוקה.
בחלק מהגלגלים, לא פשוט לפרק את מכסה הגולות ונצתרך להוציא אותן מבלי לפרקו.
שוב נכין לנו נייר ניגוב להנחת הגולות, נוציא בזהירות את הגולות בעזרת שפיץ פלאייר וננגבן.
נבדוק את הגולות כמו שעשינו קודם ונניחן בצד.
ננקה את בית המיסב והטבעת החיצונית וניבדוק אותן היטב.

עכשיו נתחיל לגרז ולהחזיר את הכל למקום.
אם היה צורך להחליף את הגולות או את הטבעות, יש לוודא שהן מתאימות לפני שמתחילים לגרז.
בעזרת מקל אוזניים נמלא את הטבעת הפנימית בגריז.

בעזרת מקל אוזניים או שפיץ פלאייר נשים את הגולות במקומם תוך כדי שנלחץ אותן לתוך הגריז.

לאחר שהכנסנו את כל הגולות, נמרח בנדיבות שיכבה של גריז על הגולות:

ניקח את הציר הנקי ונגרז את הטבע הפנימית בנדיבות:

ונחזיר את הציר למקומו בעדינות כדי לא להזיז את הגולות ממקומן.

נהפוך את הגלגל תוך כדי שאנחנו מחזיקים את הציר במקומו.
נמלא את בית המיסב והטבעת החיצונית בגריז בעזרת מקל אוזניים.

נחזיר את הגולות למקומן.

ונמרח שיכבה של גריז על הגולות.

נחזיר את המכסה למקומו ונלחץ אותו פנימה מעט בעזרת האצבעות.

נבריג את הטבעת הפנימית בעדינות ונוודא שיוצא גריז עודף בין המכסה לטבעת.
ננגב את עודף הגריז בעדינות וזה מה שנקבל:

נחזק מעט בעזרת האצבעות את הטבעת, נאחז אותה עם הציר ונסובב את הגלגל.
נבדוק שהציר והטבעת מסתובבים חלק ואחיד עם סיבוב הגלגל.

אם הגלגל מסתובב עם חיכוך ומרגישים את תנועת הגולות, יש לשחרר מעט את הטבעת.
יש לוודא שלא נוצר חופש בציר כאשר משחררים את הטבעת.
אם התנועה לא חלקה והברגנו כבר עד שנוצר חופש, יש להחליף את הגולות או הטבעת לפי הצורך.
לאחר שבדקנו שהכל תקין, נחזיר את השייבה והאום חזרה ונסגור בכח יד.

נהדק את האום על הטבעת והשייבה בעזרת מפתח הנאבה והשבדי.

נוודא שאין חופש בציר ושהוא מסתובב חלק ואחיד.
נבדוק גם שהציר בולט במידה שווה משני צידי הגלגל.
נחזיר את הגומיה למקומה וננגב היטב את הגלגל.


יש לנקות את הדיסק בצמר גפן ואצטון או אלכוהול כדי למנוע זיהום של הרפידות!

תודה לארז שעזר במלאכה.


לחלק א' של הכתבה לחץ כאן

סער גלוון – רוכב אופניים, כותב ומנהל אתר
אופניים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג