מדריך האופניים להורה המתחיל

הילד התחיל לרכב על אופניים ומגלה רצון להצטרף לחוג, עוז דודאי קיבץ עבורכם כמה המלצות בניסיון לסייע לכם לקבל החלטות נכונות לפני שרושמים וקונים זוג לילד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הילד התחיל לרכב על אופניים ומגלה רצון להצטרף לחוג, עוז דודאי קיבץ עבורכם כמה המלצות בניסיון לסייע לכם לקבל החלטות נכונות לפני שרושמים וקונים זוג לילד

מאת:עוז דודאי


הרכיבה על אופניים נחשבת לספורט בריא מאוד היא משלבת אלמנטים של סבולת, כוח, מהירות, זריזות, שיווי משקל קואורדינציה ועוד. היא אינה מפעילה עומס רב ושחיקה על המפרקים. הרכיבה על אופניים כאשר מתבצעת תחת השגחה נכונה הינה ספורט בטוח יחסית (כמות הפציעות הקשות נמוכה בהרבה ממשחקי הכדור למיניהם ורוב הנפילות והפציעות מסתכמות במכות יבשות ושפשופים). הרכיבה מעודדת ערכים של שמירה על הטבע, חברות ועוד.

ביחד או לחוד
המלצתנו היא חד משמעית למצוא את הקבוצה הטובה והמסודרת הקרובה למקום מגוריכם, לוודא כי מדריכיה מוסמכים ומיומנים ולהצטרף. לקבוצה יתרונות רבים, בראש ובראשונה בטיחות הרוכב הצעיר. מדריך מיומן יקפיד על כללי הבטיחות וישרישם אצל הרוכב. קבוצה טובה ומסודרת תעביר מערכי שיעור הדרגתיים הן במישור הפיזי והן במישור הטכני אשר יושתתו על תכנון וראייה כוללים של התפתחות הרוכב לאורך השנים, התרגול יעשה בעיקר על ידי משחקים וכיף. לרכיבה בקבוצה יתרונות חברתיים, הרכיבה על אופני הרים היא ספורט אישי אשר תרגולו מתבצע בקבוצה ולחברי הקבוצה תפקיד מכריע בתמיכה, בעידוד ובהתפתחות יכולות הרכיבה. מדריך מיומן יקפיד על מתן יסודות רכיבה כשימוש נכון בבלמים, מנח גוף, שימוש בהילוכים, תרגילי שיווי משקל ועוד וזאת בנוסף למעטפת אשר תכלול מכונאות אופניים בסיסית. המדריך יקדם מערכות ערכים כדוגמת שמירה על הטבע, חברות, הוגנות בספורט וניהול אורח חיים בריא ובנוסף על הרוכב יהיה  להתמודד עם הכנת הציוד, עמידה בזמנים וקבלת סמכות.

תחרותי או עממי
זוהי שאלה אשר נשאלת על ידי הרבה הורים לרוכבים צעירים. בשלב ראשון יש ללמוד את היסודות, ליהנות, לתת לילד להתאהב בספורט הנפלא הזה. בשלב הבא הוא כבר לא ישאל אתכם, במידה ויחליט כי הוא רוצה להתחרות שום דבר לא יעמוד בדרכו. תפקידכם כהורים (כרגיל) הוא לתמוך, לתת את הכלים לכל החלטה שיעשה ולהיות שם עם סנדוויץ, סווט שירט וחיבוק. יש לקחת בחשבון כי רכיבה תחרותית היא משאבת אנרגיה (וכסף) לא קטנה על המשפחה הממוצעת וכוללת התרוצצות  בכל חלקי הארץ, קימה בשבתות לפני השמש לתחרויות (ואימונים בגילאים הבוגרים יותר), התרוצצות בנושאי תחזוקה ותיקונים. וכיוב'. לימדו את התחום ואם נראה לכם שלא תוכלו לעמוד בכך, אל תתחילו, זה פשוט לא הוגן.

כמה זה עולה לנו
ההמלצה של כלל העוסקים במלאכה היא קודם כל לאופניי זנב קשיח, אלו אופניים עם בולם קדמי בלבד. אופניים כאלו ישפרו את גרף הלמידה של הרוכב היות והשיכוך נעשה על ידי גוף הרוכב ולא על ידי מערכות בולמים ומתלים ויהוו בדרך כלל תמורה טובה ביותר ליחס מחיר, תמורה, משקל. יש לזכור כי בדרך כלל הרוכב הצעיר צריך לשאת אופניים השוקלים לפחות כמחצית ממשקל גופו (אופניים כפולי בולמים ישקלו אפילו יותר). מאוד רצוי שהשלדה תהיה מאלומיניום כזה או אחר (רוב החברות מתהדרות בחומרים "הכי קלים והכי מתקדמים" אך ההבדלים קטנים מאוד) של חברה מוכרת. חשוב לוודא כי חישוקי הגלגל כפולים דבר אשר יעניק להם אורך חיים וחוזק ומערכת הילוכים בעלת 24 הילוכים. מחיר אופניים כאלו ינוע בדרך כלל באזור ה- 1500 ₪.

חשוב לא פחות לוודא כי החנות ממנה אתם קונים את האופניים יודעת ומוכנה לתת שירות, מחזיקה חלפים ומכונאי טוב. בדרך כלל יהיה ניתן לקבל טיפולים שוטפים ככיוון הילוכים, שמיניות וחיזוקים במסגרת האחריות ללא תשלום. אינני ממליץ להשקיע סכומים גבוהים מאלו ברוכב המתחיל. חלק מחוויית הסיפוק היא בשדרוג האופניים לאורך הדרך והמסר צריך להיות קודם הרוכב ולאחר מכן הציוד.

בטיחות לעולם, אבל לעולם אל תרשו לילד לרכב ללא קסדה. כל מי שראה פעם ראש נחבט ברצפה או בסלע ואת הקסדה נסדקת מבין את חשיבותה. נעליים סגורות (בניגוד לסנדלים, קרוקס וכו') שומרות על הרגל ממכות ונפילות. כאשר הילד מפגין התמדה ורצינות ניתן ורצוי מאוד להוסיף כפפות מלאות להגנה על הידיים ובשלב הבא משקפיים אשר יגנו על העיניים מענפים, אבק וחלקי אדמה ואבנים.

האהבה לרכיבה קיימת כמעט אצל כולנו, תפקיד ההורים והקבוצות הוא לעזור להגשימה. הרכיבה תביא אצל כולנו פריצה למקומות חדשים של שמחה, עצמאות, בריאות,מיומנויות ועוד. סביר להניח כי חוויות מעצימות אלו "יזלגו" למקומות נוספים וייצרו הצלחות רבות בתחומים נוספים כלימודים, עבודה ומערכות יחסים חבריות.

הכתבה מתייחסת לבנים ולבנות כאחד- יאללה בנות עלו על האופניים ובואו לרכב.
————————————————————————————————————–
עוז דודאי – מאמן ראשי במועדון טים משגב ומדריך בכיר בקורס מדריכי אופניים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג