מדריך בטיחות לרכיבה על אופניים

מאות רוכבי אופניים נפגעים על ידי רכבים מידי שנה, חלקם סובלים מפגיעות קשות וחלקם נהרגים. במדריך בטיחות זה, הכולל עשרה שיעורים חשובים שיתפרסמו מידי שבוע באתר שוונג, תוכלו ללמוד כיצד בקלות עלולים להיפגע על ידי מכונית נוסעת ובקלות כיצד להימנע מהם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מאות רוכבי אופניים נפגעים על ידי רכבים מידי שנה, חלקם סובלים מפגיעות קשות וחלקם נהרגים. במדריך בטיחות זה, הכולל עשרה שיעורים חשובים שיתפרסמו מידי שבוע באתר שוונג, תוכלו ללמוד כיצד בקלות עלולים להיפגע על ידי מכונית נוסעת ובקלות כיצד להימנע מהם

מאת:מייקל בלוג'יי


מדריך זה העוסק בבטיחות רכיבה על אופניים בכבישים הוא קצת יותר ממדריך רגיל שאומר לכם לחבוש קסדה ולציית לחוקים. תחשבו טוב לרגע, חבישת קסדה לא תעזור ברגע של פגיעת רכב. כמובן, שקסדה הכרחית בזמן נסיעה וכדאי לחבוש למען הגנה מפגיעות ראש, אבל חשוב יותר קודם להימנע מפגיעת רכב. רוכבי אופניים רבים נהרגו מפגיעת רכב נוסע אפילו אם הם חבשו קסדה. במבט אירוני, אם הרוכבים היו עוקבים אחר ההוראות במדריך זה, הסיכוי להישאר בחיים היה גבוה, גם אם רכבו ללא קסדה. חשוב לדעת כיצד להימנע מפגיעת רכב וזו המהות של רכיבה בבטחה על אופניים.

בכל הנוגע ל"ציות לחוק", מרבית מהרוכבים מבינים שזה טיפשי להתחרות ולחצות צומת סואן כשהרמזור אדום. אם כך, הרעיון לציית לחוקים לא תמיד עוזר מכיוון שזה ברור מאליו. מה שניתן לקבל ממדריך הבטיחות, זה כמה תסריטים שאינם מובנים מאליהם. בעיה נוספת בנושא "ציות החוק" היא, שהרוכבים עלולים לחשוב שזה רק מה שעליהם לדעת ולא יותר. לדוגמה, החוק מחייב לרכב בצידו הימני ביותר של הכביש, אך אם רוכבים יותר מידי בצד ימין, רכב שחנה זה עתה ופותח את דלתו, הרוכב עלול להיתקל בעוצמה בדלת הנפתחת. הרוכב אינו נראה לנהג ברגע שהוא חונה או יוצא מן החניה, ולא רק, בעת פניה ימינה נהג עלול לפנות קרוב מאוד לרוכב ולפגוע בו (ראה איור 1). בכל אחד מן המקרים הללו הרוכב רוכב כחוק אך עדיין עלול להיפגע.

כמובן, שחצית צומת עם תמרור עצור כאשר אין רכבים חוצים היא לא בהכרח מסוכנת, אך אנו לא ממליצים לעשות זאת מכיוון שזו עברה על החוק ולא בגלל שזה לא בטוח. חשוב להבין את ההבדלים. ברור שחייבים לציית לחוק ויותר חשוב לדעת מדוע צריך לעשות זאת. במדריך זה החשיבות היא, כיצד להימנע מפגיעת רכב ולא כיצד לציית לחוקים.

עשר דרכים להימנע מפגיעת רכב

חצייה נכונה – שיעור מספר 1


איור מס 1

זהו אחד מן המקרים הנפוצים ביותר של פגיעת רוכב אופניים מרכב נוסע. רכב מגיח מרחוב צדדי, חנייה או מצד ימין של הכביש. שימו לב, ישנם שתי אפשרויות להתנגשות: רוכב האופניים עלול להתנגש ברכב או שהרכב יתנגש ברוכב האופניים.

כיצד נמנעים מהתנגשות:

1. התקן פנס קדמי. בעת נסיעה בלילה, כדאי להשתמש בפנס קדמי. ראשית, החוק מחייב, אך גם בנסיעה ביום בהיר, הבזק מאור לבן בוהק מבליט את הרוכב. הנהג שעלול להתנגש ברוכב יראה אותו מתקרב. המלצת המדריך היא להשתמש בפנס LED שמחזיק מעמד פי עשרה מפנסים אחרים וכמו כן, חבישת קסדה ורצוי עם פנס ראש, מכיוון שכך הרוכב מביט ישירות לנהג שיבחין באור הבוהק ישירות לעיניו.

2. צופר. התקן צופר חזק, שבכל פעם שתתקל ברכב מתקרב אם ממולך או מימינך תוכל לצפור לו. אם הצופר התקלקל, צעק "היי!" בקול רם, זה אולי נשמע קצת מצחיק, אך עדיף להיות נבוך מאשר פגוע.

3. האט. אם אינך יכול ליצור קשר עין עם הנהג (במיוחד בלילה), האט עד עצירה אם תוכל. כמובן שזה לא נוח אך שוב, זה עדיף מלהיפגע. מהלך זה הציל את חייהם של רוכבים רבים.

4. רכב יותר שמאלה. שים לב לשני הקווים A ו-B באיור 1. בדרך כלל רוכבים על קו A, קרוב מאוד לשפת המדרכה, מכיוון שהחשש קיים מפגיעה מאחור. הבט ברכב המתקרב. כאשר הנהג מביט בתנועה שעל הכביש הוא אינו מבחין ברוכב האופניים או בצד הפנייה, הוא מביט ישר לעבר אמצע הדרך אל הרכבים הנוסעים מולו. ברכיבה על קו B, ישנו סיכוי גבוה יותר שהנהג יבחין ברוכב. דבר נוסף, גם אם הנהג אינו מבחין וממשיך בנסיעתו, ישנה אפשרות לפנות חזק שמאלה או להאיץ את הנסיעה ולחלוף על פניו לפני הפגיעה. בקיצור, ישנן מספר אפשרויות להימנע מהפגיעה, כיוון, האפשרות היחידה בנסיעה בצד הימיני ביותר, תהיה כניסה בדלת הנהג.

בשימוש מהלך זה ישנו שקלול תמורות, רכיבה בצד הימני הרחוק מעלימה את הרוכב מעיני הנהג שנכנס לצומת, אך רכיבה בצד השמאלי עלולה לפגוע ברוכב מאחור. המסלול הנכון תלוי ברוחב הכביש, כמות הרכבים שנוסעים בו, כמה מהר וקרובים הם אל הרוכב, וכמה רחוק הרוכב מהצומת. בכבישים מהירים עם מעט צמתים רצוי לרכב ימינה יותר, ובכבישים פחות עמוסים ברכבים ומרובים בצמתים, רצוי לרכב שמאלה יותר.

בשיעור הבא – איך להמנע מהתנגשות חזיתית בדלתות נפתחות של מכוניות חונות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג