מבחן הדרכים של אופני באסו דוויל

מאז השימוש בשלדות הקרבון, ירדה קרנן של שלדות האלומיניום. בפרץ נוסטלגי משהו מציעה חברת באסו האיטלקית את שלדת האלומיניום באופניים מסוג דוויל הנמכרים בין השאר באופני מיגל ברחוב החשמונאים. יאיר בן עמי יצא אתם לנסיעת מבחן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מאז השימוש בשלדות הקרבון, ירדה קרנן של שלדות האלומיניום. בפרץ נוסטלגי משהו מציעה חברת באסו האיטלקית את שלדת האלומיניום באופניים מסוג דוויל הנמכרים בין השאר באופני מיגל ברחוב החשמונאים. יאיר בן עמי יצא אתם לנסיעת מבחן

מאת:יאיר בן עמי


את מיגל רויטמן אני מכיר שנים רבות, עוד מהתקופה שהוא חזר לישראל לאחר שרכב בקבוצה חצי מקצוענית בספרד והיה אחד הרוכבים המסומנים באליפות ישראל במרוץ כביש. אז, כמעט כולם, רכבו על שלדות אלומיניום שנחשבו לשלדות הקצה של חברות רבות ומשום שגרנו בקיבוצים שכנים יצא לנו להעביר כמה שעות אוכף יחד.


מאז התייבשו לא מעט נחלים בין אותם קיבוצים ושכבות קרבון רבות הונחו בתבניות אי שם במפעלי האופניים סביב לעולם, במה שאפשר להגדיר כמהפכת הקרבון שהפכה את שלדות האלומיניום לפחות סקסיות. החברות המובילות דוחפות את שלדות הקרבון שלהן בקצה העליון של הקטלוגים ובכך משרתות גם את האינטרס שלהן וגם את החלומות של הלקוחות הפוטנציאלים.

כששוחחתי עם מיגל בפעם הראשונה, על מבחני האופניים, ניסינו להגדיר מה היא שלדת האופניים שהלקוח יוכל לרכוש במחיר הנמוך ביותר ועדיין להיות בטוח שביצועיה לא יפגעו ביכולות התחרותיות. מהר מאוד הגענו לשלדות האלומיניום – ששנינו זוכרים מאותה תקופה, טרם התייבשו נחלים בין הקיבוצים -אשר מעניקות העברת כח מקבילה לשלדות הקרבון ומשקל כמעט מקביל, ומשם נזכרנו באופניים עליהם רכבנו לפני 15-10 שנים ויותר.



מדוע נזכרתי עכשיו בכל זה?
משום שדווקא בתקופה בה שלדות הקרבון זוכות לפופולאריות כה רבה, עד כי כמעט אי אפשר למצוא רוכב תחרותי שאינו על שלדת קרבון, בחר מיגל רויטמן, יבואן אופני באסו לישראל, לתת לי אופניים עם שלדת אלומיניום למבחן דרכים. כששאלתי אותו מדוע הוא אמר: "קודם כל מעניין אותי לדעת מה תחשוב על האופניים האלו ואחרי זה אתן גם את שאר דגמי האופניים עם שלדת קרבון למבחני דרכים".

כבעל ניסיון, הכולל השתייכות לקבוצה ספרדית חצי מקצוענית, יודע מיגל דבר או שניים על אופניים ומכאן גם גישתו המיוחדת, החל מיבוא מותג מאחת החברות האיטלקיות המיוחדות ועד לשירות האישי המיוחד ללקוחותיו. כל כמי שמכיר את מיגל היטב יכול להעיד כי האיש לא היה בוחר אלא בחברה שעם חזונה, גישתה ומוצריה הוא מזדהה באופן טוטאלי.

השלדה עלייה הורכבו מערכות הילוכים של קומפאניולו וולוצ'ה וגלגלי מאביק אקסיום, עושה דרך ארוכה משולחן השרטוטים ועד שהיא עולה על הכביש. החל מיצור צינורות האלומיניום (סגסוגת 7005) במזרח הרחוק ועד לחיבור ביניהם, הנעשה במפעל של באסו באיטליה, ליצירת השלדה בעלת גימור מרשים וצביעה שבמבט ראשון מקשים על זיהוי נקודות החיבור (הריתוך) ולכן גם על זיהוי החומר ממנו היא בנויה.

האיטלקים היו מאז ומתמיד מובילי אסטטיקה בכל תחום וגם באופניים. לכן לא היה זה מפתיע לראות את השלדה היפיפייה עלייה מורכבים חלקים היוצרים קווים נקיים בצורה מושלמת. חברת באסו נוסדה על ידי אלישדה באסו. אלישדה היה רוכב ברמה טובה אך לא השתווה לאחיו, מראינו באסו, שניצח באליפות העולם של 1972 ואת קטגוריית הנקודות של הג'ירו ד'איטליה 1971 וגם עמד על הפודיום של פריז- רובא.


אלישדה באסו הצהיר כי הוא בונה את האופניים שלו לאנשים שאוהבים את הרכיבה על אופניים כל כך עד שיהפכו את האופניים לחלק מהחיים שלהם. לאחר שלמדתי על הערך המוסף של שלדות באסו יצאתי לרכיבה הראשונה, רכיבת כיווני האופניים לטובת תנוחת הישיבה המושלמת, עם הרבה ציפייה. הרכיבה נערכה באזור מועצה אזורית מגידו, ובסיומה העלייה ממשמר העמק לעין השופט כאחד ממבחני התחושה הראשוניים.

לא במקרה בחרתי את האזור – זה האזור בו רכבנו, מיגל ואנוכי לפני שנים, לאחר שחזר מספרד ועל כן ההיכרות שלי עם האזור מצויינת. כבר בשלב הכיוונים הורגש בברור כי לאופניים נקודת תרופה מאוד משמעותית, המשפיעה על רמת הביצועים של האופניים, בדמות הצמיגים הכבדים (לא מתקפלים) אותם בחרה חברת באסו כמתאימים לדגם דוויל (Devil) אותו בחנתי.

בשיחה על הנושא עם מיגל הוא אמר כי הוא אינו מתכוון לשווק את הדגם עם הצמיגים המורכבים על הדגם מהמפעל, אלא לשדרג לצמיגים ברמה גבוהה יותר וללא תוספת למחיר האופניים. הכי חשובה הייתה הצהרתו כי הוא, כיבואן, יספוג את הפרש המחיר. יומיים לאחר מכן, בשבת, יצאתי לרכיבה הארוכה הראשונה על האופניים והפעם עם צמיגי אחרים. למרות שהבחירה שלי, לצמיגים, הייתה של דגם אמצע של מישלין (ליטיון) ההבדל הורגש מיד בתחילת הרכיבה ולכל אורכה ומשם נדדה מחשבתי על העדנה הקצרה שלה זכו שלדות האלומיניום.

התחושה הישנה והטובה של שלדת אלומיניום הורגשה שוב באותה שבת בה ירד היורה, וכבר נזכרתי באותן הרכיבות על שלדות אלומיניום בתקופת פריחתן בשנות התשעים שלפתע נראו כה רחוקות. חשבתי כמה קל לנו, בעידן הקרבון, לשכוח כי שלדת אלומיניום איכותית כמו הדוויל של באסו לא יגרעו מביצועיו של הרוכב.

הדוויל כשמו כן הוא, מכונת קרב שטנית, בעלת גיאומטריה הנוטה לקלאסית והנענית לכל בעיטת דוושה באגרסיביות מיידית ודיוק מרשים. למרות שהייתי מגדיר את הגזרה של השלדה כקלאסית יש  לצינור העליון נטייה קטנה כלפי מטה בחלקו האחורי (סלופ), אך עדיין ובזכות הזוויות הקלאסיות, אלו אופניים המעניקים יציבות בכל ביצוע החל מכניסה ויציאה מפניות ועד לשמירת היציבות במהלך המאוצים.

במבחן של הבאסו דוויל הייתה זו הרכיבה הראשונה שלי על מערכות קומפאניולו עם הידיות בעיצוב החדש (ששונה החל מ-2009). לשמחתי הרבה החזירה חברת קומפאניולו למערכות ההילוכים שלהן את התחושה המיוחדת של העברה קשיחה, אותה כה אהבתי במערכות הישנות. העברת ההילוכים של קומפאניולו אינה רכה ובלחיצה להורדת או העלאת הילוך מרגישים את הקליק כקביעת עובדה שאין עלייה עוררין.


גם את העברת ההילוכים הרצופה החזירה החברה לכל המערכות (להוציא שתי מערכות הכניסה, "קסנון" ו"מיראז"), כך שבלחיצה ארוכה ניתן לעבור מהגלגל השיניים הגדול ביותר לקטן ביותר בקסט. את המעביר הקדמי ניתן לכוונן במדויק גם למצבי ההצלבה הקיצוניים ביותר בזכות שלושה מצבי ביניים על שני גלגלי השיניים הקדמיים (הקראנק). האופניים לא יזכו להגדרת הקשיחות הגבוהה ביותר אך לא כתוצאה מגמישות השלדה, אותה יתקשה גם רוכב בעל הספק גבוהה בכל הגדרה לעוות, אלא משום השילוב עם גלגלי המאוויק אקסיום שאינם מהקשיחים ביותר.

עדיין המאוויק אקסיום קיבלו ציון כגלגלים ברמה מספקת לכל רוכב. רוב הרוכבים התחרותיים ימצאו כי הבאסו דוויל עונים על כל צרכיהם ועם שדרוג של הגלגלים, אותו דואג כל רוכב תחרותי לעשות במובן מאליו, תהיה זו מכונת מרוצים שלא תפגע בביצועיו. בחשבון כלכלי הרי שרכישת אופניים במחיר של הדוויל יכול להשאיר עודף (מתקציב שהוחלט מראש) לרכישת גלגלי תחרות ברמה גבוהה ועדיין מרכישה של אופני קצה יישאר עודף לא מבוטל.

מזה מספר שנים שלא רכבתי על שלדת אלומיניום ומכאן שאת זיכרון התחושה המיוחדת, של רכיבה על שלדת אלומיניום איכותית, הנחתי באחת מתיקיות זכרוני שהועברו לארכיון. השבוע בו רכבתי עת הדוויל הזכיר לי את האופי העצבני של שלדות אלומיניום הנענות לכל בקשה של הרוכב וגם כשהיא באה בצורה של בעיטה חסרת פשרות לדוושה.

רוכבים המחפשים אופניים המתאימות לתחרויות אך אינם נלהבים להוציא את הסכומים הנדרשים לאופניים עם שלדות קרבון וחלקי קצה ימצאו בדאוויל מכונה שבוודאי לא תגביל את ביצועים. 

ציון כללי– 3* ( 5 הוא הציון המקסימאלי)

אהבתי– תמורה למחיר

לא אהבתי– צמיגים של החבילה (הוחלפו על ידי היבואן)

מחיר לצרכן–  7500 שקלים

מפרט טכני:
שלדה– צינורות מסגסוגת 7005 בי רייס בתצורה מותאמת לפי הזמנה מיוחדת של חברת באסו.
מזלג– קרבון דחוס עם צינור ניווט (סטירר) אלומיניום בקוטר 1.1/8" 
מערכת הילוכים– קומפאניולו וולוצ'ה 10 הילוכים.
קראנק– קומפאניולו וולוצ'ה קומפקט (50-34) אורך זרועות 172.5 מ"מ
קסט (גלגלי שיניים אחוריים)- קומפאניולו וולוצ'ה 13-26
גלגלים– מאביק אקסיום
צמיגים- בגרסה הישראלית: / בגרסה המקורית – מקסיס דייטונאטור לא מתקפל.
מוט כידון– מיקרוטק אקס אל
כידון- מיקרוטק אקס אל 330
מוט אוכף– מיקרוטק אקס אל
אוכף– סן מרקו – פונזא.
משקל אופניים (עם צמיגי מקסיס דייטונאטור 23 מ"מ ) 9 קילו



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג