מארכיון שוונג – איש הברזל ניו זילנד 1990

לקראת ישראמן סמסונג 2012, פרק שני בסדרת הרגעים ההיסטוריים הבלתי נשכחים של איש הברזל - בחודש מרץ 2004 כתבתי לאתר שוונג לקראת תחרות איש הברזל שנערכה בניו זילנד באותו סוף השבוע. הכתבה שילבה בין שיחה, שקיימתי עם קן גלא לאחר טריאתלון ישרוטל אילת 1990 ובעקבות נייר מקומט שנמצא בארגז בביתי. 21 שנים לאחר השיחה עם גלא, 7 שנים לאחר פרסום הכתבה והפעם לא רק עם הסיפורים הכתובים אלא גם עם הסרטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקראת ישראמן סמסונג 2012, פרק שני בסדרת הרגעים ההיסטוריים הבלתי נשכחים של איש הברזל – בחודש מרץ 2004 כתבתי לאתר שוונג לקראת תחרות איש הברזל שנערכה בניו זילנד באותו סוף השבוע. הכתבה שילבה בין שיחה, שקיימתי עם קן גלא לאחר טריאתלון ישרוטל אילת 1990 ובעקבות נייר מקומט שנמצא בארגז בביתי. 21 שנים לאחר השיחה עם גלא, 7 שנים לאחר פרסום הכתבה והפעם לא רק עם הסיפורים הכתובים אלא גם עם הסרטים

מאת:יאיר בן עמי


השנה 1990
המקום ג'קוזי מלון ספורט אילת
הזמן לאחר אימון מסכם של נבחרת ישראל הראשונה בטריאתלון.
משקשקים במים יוחאי ליפשיץ (חבר נבחרת ישראל בטריאתלון ומי שסיים שלישי בטריאתלון אילת 1990- 1991),קן גלא (טריאתלט ברמה עולמית שניצח בכל המהדורות של טריאתלון אילת עד אותה שנה, המעביר את מחנה האימון יחד עם זוגתו –ג'יין וונקלי) ועבדכם הנאמן שזומן, שבוע קודם, להצטרף למחנה האימון כמועמד לנבחרת.
נושא השיחה התחרויות בהן השתתף קן גלא .
עבדכם: "מה קרה באירונמן של ניו זילנד?"
גלא: "לא מדברים על זה"
עבדכם: "זה היה האירונמן הכי מרתק מעולם"
גלא: "אני חושב שאתה צודק אבל לצערי שמי יירשם בהיסטוריה כמי שהפסיד שם"
עבדכם: "מה באמת קרה שם?"
גלא: "שאל אותי בעוד יומיים,כמה שעות אחרי התחרות, אני מעדיך שלא לדבר על דברים שלילים לפני תחרות" לאורך כל השיחה היה קן גלא עם חיוך גדול מתחת לשפמו, לעיתים צחק בפה מלא.

כמה חודשים, קודם לשיחה המצוטטת מעל, קראתי על תחרות איש הברזל של ניו זילנד 1990. קן גלא הגיע לאילת כאלוף שלוש השנים הראשונות של טריאתלון אילת וכאחד מהטריאתלטים הטובים בעולם,בעיקר במרחקי חצי איש הברזל ובמרחק המלא. שעות אחדות לאחר התחרות (באילת) נפגשנו שוב, באותו ג'קוזי במלון ספורט באילת.

עבדכם: "מצטער על השיחה לפני התחרות"
גלא: "היה לי יום לא טוב אבל הם היו יותר טובים ממני בכל מקרה" (גלא התכוון לבראד קארנס וגלן קוק שהקדימו אותו במרוץ – י.ב.ע.)
עבדכם: "אני מאוד סקרן לשמוע את הצד שלך על מה שקרה בניו זילנד"
גלא: "אוף, זה היה סיוט, פאולי נכנס בין האנשים שהיו לצד המסלול ממש לפני הסיום. לא ראיתי אותו והייתי בטוח שאני אנצח אבל פתאום הוא יצא מהקהל והופיעה לפניי. הצלחתי להדביק אותו אבל הוא פשוט עבר את קו הסיום עם החזה שלו לפני שאפילו חשבתי על זה"
עבדכם: "אז ההפרש היה פחות משניה"
גלא: "כן, לא הייתה להם אפשרות למדוד הפרש קטן משנייה אחת,לא חשבנו שאיש הברזל יכול להסתיים בפוטו פיניש"
עבדכם: "אבל קיורי חתך את המסלול,לא?"
גלא: "כן,אבל הוא גם חתך את קו הסיום לפניי"
עבדכם:"איך היה המצב רוח שלך אחרי המרוץ?"
גלא: "היום אני מרגיש אותו הדבר, חבל שאני לא מנצח אבל היום ג'יין ניצחה וזה מעודד אותי.
עבדכם: "מאיפה אתה מוצא כוח לצאת לאימון הבא, אחרי תחרות שאתה מפסיד בפחות משנייה לאחר יותר משמונה וחצי שעות?"
גלא: "זה הדבר שאני אוהב לעשות וזאת הפרנסה שלי"
עבדכם: "זהו?, אהבה ופרנסה?"
גלא: "זה יותר טוב מללכת למשרד כל בוקר ולראות איך אנשי עסקים דופקים אחד את השני"

שיחה זו, מילה במילה, מתועדת על נייר מרופט שמצאתי בארגז בפינת הבית בין כמה חוברות של טריאתלט מגזין מתחיל שנות ה-90.

מעט לפני טריאתלון אילת 1990, כשעוזי רן אז מארגן טריאתלון אילת ויו"ר איגוד הטריאתלון הישראלי, סיפר לי כי קן גלא יבוא שוב לאילת, מיד חשבתי על הדרך הנכונה לשאול אותו על אותה תחרות איש הברזל בניו זילנד. בשנת 1990 הפכה תחרות איש הברזל של ניו זילנד להיסטורית בזכות הפוטו פיניש בין פאולי "מר מד דופק" קיורי לקן גלא. באותה מהדורה, השישית של איש הברזל ניו זילנד, היה קן גלא מועמד לניצחון. מספר חודשים מוקדם יותר סיים גלא את איש הברזל של הוואי במקום הרביעי.
הייתה זה מהדורה בה ניצח מארק אלן את דייב סקוט לאחר שהשניים התנהלו כתף אל כתף יותר משמונה שעות ורק בחמשת הק"מ האחרונים הצליח אלן לנער את סקוט ולנצח. עולם הטריאתלון הכתיר את אותה תחרת איש הברזל בהוואי 1989, כמרתקת בהיסטוריה הקצרה של הספורט. בלהט ההתרגשות של מאבק אלן/סקוט, מעטים שמו לב למאבק על המקומות 3-5. אוסטרלי, נמוך קומה ובעל שיעור קומה בשם גרג וולש, שניצח בשנים שלאחר מכן בכל דבר שכלל ריצה אופניים ושחייה, ללא קשר לסדר בניהם או לקיומה או חסרונו של אחד מהם, סיים יותר מ- 22 דקות אחרי אלן וסקוט שקבעו תוצאה מדהימה. 16 שניות אחרי וולש חצה את קו הסיום קן גלא ועשר שניות אחרי גלא חצה את קו הסיום פאולי קיורי. המאבק על המקום השלישי באליפות העולם באיש הברזל באוקטובר 89 , היה רק ההקדמה למאבק שיתנהל בין גלא וקיורי בניו זילנד מספר חודשים לאחר מכן.


קן גלא,מנצח טריאתלון ישרוטל אילת בשלוש השנים הראשונות



עד היום נחשב איש הברזל של הוואי 89 למרתק ומעניין ביותר
בכל המהדורות של כל  איש הברזל שנערכו מעולם. אז ניצח אלן את סקוט בזכות הסיומת במרתון, גרג וולש עקף את קיורי וגלא במהלך המרתון על שדה הלבה של האי הגדול. שם גם הצליח קן גלא להקדים את קיורי במאבק על המקום הרביעי. חודשיים לאחר אליפות העולם באיש הברזל 1989 הגיע גלא לאילת וניצח בטריאתלון ישרוטל אילת בפעם השלישית ברציפות.

שנה וחודשיים לאחר מכן הגיע, קן גלא, שוב לאילת וכמה שבועות לאחר מכן כבר היה בניו זילנד לתחרות איש הברזל. גלא וקיורי היו המועמדים לניצחון. הם נאבקו האחד בשני לאורך 3800 מטרים של שחייה,180 ק"מ של רכיבה על אופניים ומרתון שלם. גלא הצליח לפתוח פער מרשים במהלך שלב הרכיבה אך סבל מחוסר מזל שכלל שני תקרים. קיורי ניצל זאת כדי לפתוח פער של יותר משתי דקות בשלבים הראשונים של המרתון אך גלא לא וויתר והצליח לסגור את הפער לאחר 32 ק"מ. את שמונה הק"מ האחרונים השניים רצו כתף אל כתף בוחנים איש את רעהו ומחפשים את נקודת השבירה. השניים הכירו היטב. הם נפגשו עשרות פעמים לפני אותו היום בתחרויות טריאתלון ודואתלון בכל המרחקים. במרחק איש הברזל הם התחרו פעמים רבות והכריעו בניהם, עד אותו היום, 13 מרוצים.

כמה מאות מטרים לפני קו הסיום, פנייה אחרונה לפני הישורת האחרונה, נכנס קיורי לתוך הקהל משום שהתבלבל בפנייה. הוא הצליח להדחק בין האנשים הרבים שעמדו לצד הדרך ולהיצמד שוב לקן גלא . במטרים האחרונים היה זה מאוץ דומה לזה של תחרויות 100 מטרים ולא של תחרות איש הברזל. קיורי הצליח להקדים את גלא ברבע חזה ששלח לפנים. למרות שרוב אוהדי איש הברזל זוכרים את המהדורה של הוואי 1989 כמרתק בכל הזמנים העובדה היא כי דווקא זה של ניו זילנד היה מותח יותר והוכרע בהפרש הקטן ביותר בתולדות הענף. אף אליפות עולם בטריאתלון או דואתלון,לא במרחקים הקצרים או הארוכים ולא במרחקים מכל סוג שהוא, מעולם לא הוכרע בהפרש כה קטן. עד היום אין איש שיכול לומר בדיוק מה היה ההפרש. לשניים לא נקבע זמן זהה משום שמכשירי המדידה לא היו ערוכים לפוטו פיניש. לגלא נרשם זמן איטי בשנייה אחת מזמנו של המנצח, קיורי. רק מי שקרא על המרוץ או שמע עדות ממקור ראשון, תוך שקשוק בג'קוזי של מלון ספורט באילת, יודע את שהתרחש שם.


איש הברזל ניו זילנד 1990 חלק 1

איש הברזל ניו זילנד 1990 חלק 2

איש הברזל ניו זילנד 1990 חלק – 3

איש הברזל ניו זילנד 1990 חלק – 4



יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג