לקראת אליפות אירופה בטריאתלון 2014 | נשים גדולות

איך אפשר להפוך את אליפות אירופה לכל כך מעניינת ללא חבייר גומז הטריאתלט הטוב בעולם? פשוט מביאים את קרב הנשים הגדול והצמוד ביותר בכל הזמנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

איך אפשר להפוך את אליפות אירופה לכל כך מעניינת ללא חבייר גומז הטריאתלט הטוב בעולם? פשוט מביאים את קרב הנשים הגדול והצמוד ביותר בכל הזמנים

מאת:דני בורשבסקי


מחר (שישי) תחל אליפות אירופה בטריאתלון ותהיה זו במה יפה לספורטאים הישראלים להוכיח את עצמם, כמו גם לכל אירופאי שרוצה לקפוץ מדרגה ו"לשחק במגרש של גדולים יותר". מצד שני, הבעיה של המפעל הזה היא שהוא לא "מחייב" את המקצוענים הטובים ביותר להופיע בו



ספיריג. הקריירה שלה יותר מעניינת וצבעונית מכל טריאתלטית אחרת צילום: Martin Putz


מאחר ומדובר בתחרות שנתית, ש"תקועה" באמצע
לוח זמנים מאוד עמוס של הטריאתלטים הבכירים שמופיעים בסבב הגביע העולמי,
רבים מהם נוטים לוותר על התענוג. חשוב לציין שזה לא אופייני רק לטריאתלון,
גם באליפויות אירופה באתלטיקה קלה ובשחייה נרשמות לא מעט "הברזות".

מצד שני, שמות גדולים תמיד תמצאו באליפות אירופה. לפני שנתיים באילת ניצח לא אחר מאשר חאבייר גומז, מי שנחשב היום לטריאתלט הטוב בעולם ונראה בדרך הנכונה לאליפות עולם נוספת. שנה לפני כן, אליסטר בראונלי הבריטי רשם ניצחון שלישי באליפות אירופה, אבל באליפות שהתקיימה בשנה שעברה בטורקיה הרמה ירדה מבחינת השמות הגדולים שהופיעו לתחרות.

אליפות אירופה 2014 תצא לדרך ביום שישי הקרוב בקיצבל שבאוסטריה, עם תחרות העילית לנשים, כאשר הגברים יתחרו בשבת. גומז לא יהיה שם, גם לא ג'ונתן בראונלי. אחיו אליסטר בראונלי, האלוף האולימפי, יהיה למעשה הנציג של השלישייה הטובה בעולם.
 
בתחרות לנשים בקיצבל לא תמצאו אף אחת מהאירופאיות שנלחמות על הצמרת בסבב גביע העולם. מצד שני, גם שם תהיה האלופה האולימפית, ניקולה ספיריג השוויצרית, שאמנם לא נמנית היום עם הצמרת העולמית לנשים בטריאתלון האולימפי, אבל יש שיגידו שהקריירה שלה יותר מעניינת וצבעונית מכל טריאתלטית אחרת.

הקרב הצמוד ביותר בתולדות הטריאתלון העולמי
המון דברים, בעיקר טובים, קרו לספיריג מאז אוגוסט 2012 אז נתחיל דווקא שם. היא הגיעה למשחקים האולימפיים בלונדון בפעם השלישית בקריירה, כטריאתלטית מוכרת ומוערכת בצמרת העולמית, מה שבדרך כלל לא מספיק כדי להפוך לסוג של "גיבור על" בספורט העולמי. אבל ספיריג הפכה לכזאת, כי הקרב שלה נגד ליסה נורדן השבדית בהייד פארק היה הצמוד ביותר בתולדות הטריאתלון וללא ספק אחד הצמודים ביותר בתולדות כל ענפי הספורט האולימפיים בהיסטוריה של המשחקים. כדי להבין טוב יותר במה מדובר, מומלץ לצפות בקטע הקצר המצורף ונמשיך משם.

קצת אחרי התחרות הזאת, כתבו בעיתונות שהסיכוי לסיומת כל כך צמודה בטריאתלון אולימפי היה אחד למיליון. ספיריג ונורדן היו צמודות אחת לשניה לאורך כל התחרות. הן יצאו מהמים כתף לצד כתף, וההפרש הגדול ביותר ביניהן היה שניה אחת, בחילוף השני. אחרי שהן חצו את קו הסיום בזמן זהה של 1:59:48 שעה, לא הן ולא אף אחד אחר הבין מיהי האלופה האולימפית. דווקא נורדן שלחצה חזק יותר על הדוושה במטרים האחרונים העזה לחגוג אבל בסופו של דבר השופטים התכנסו לצפייה בפוטו-פיניש, שלפי הדיווחים היתה לא פשוטה בכלל. אחרי כמה דקות החליט השופט הראשי שבאחת משתי תמונות הפוטו-פיניש אפשר לקבוע שחלק הגוף העליון של ספיריג פוגש את קו הסיום בזמן שחלק הגוף העליון של נורדן רחוק משם ב-15 סנטימטרים. הם קבעו שספיריג היא האלופה האולימפית, בוועד האולימפי השבדי מיהרו להגיש ערעור בטענה שצילומי הפוטו-פיניש לא היו ברורים מספיק כששתי הספורטאיות היו כל כך קרובות אחת לשניה. השבדים דרשו מדליית זהב משותפת, אבל הערעור שלהם נדחה ונורדן הסתפקה במדליית הכסף.

ולמה אנחנו נזכרים בכל זה? כי זו תהיה הפעם
הראשונה מאז אותו יום מופלא בלונדון שהשתיים יתחרו אחת נגד השניה
. אמנם
שתיהן התרחקו מאז מהצמרת העולמית, אבל לאור העובדה שהצמרת העולמית מתרחקת
מאליפות אירופה צפוי לנו ככל הנראה שוב פעם קרב צמוד בין שתי ענקיות, שמי
שתנסה לסכן אותן על הנייר היא אלופת אירופה הנוכחית, ההולנדית רייצ'ל
קלאמר.
 
אבל לפני המפגש המשולש המרתק, זה הזמן לספר על מה שעבר על ספיריג מאז
לונדון 2012, אז היתה בת 30. היא התחתנה עם טריאתלט שוויצרי שהיה אחד
משותפיה לאימונים ובמרץ 2013 נולד להם בן בכור. שבעה חודשים לאחר מכן, היא
כבר רשמה את תחרות הקאמבק שלה שהיתה טריאתלון ספרינט במסגרת הסבב העולמי
במכסיקו. היא יצאה מהמים כמה שניות אחרי הדבוקה המובילה, אבל בסופו של דבר
ניצחה ושמרה בעצם על מאזן מושלם מאז המשחקים האולימפיים. בחודשים שלאחר מכן
היא בחרה שלא להתמקד בסבב העולמי בטריאתלון, לפחות לא ב-2014.
 

נורדן. היו צמודות אחת לשניה לאורך כל התחרות צילום: Martin Putz

היא בחרה לחזור לאהבה המקורית שלה שהיא הריצה, והחליטה לרוץ את המרתון הראשון שלה באפריל 2014 בציריך – מסלול מישורי ונוח. תוך כדי היא המשיכה כמובן גם באימוני טריאתלון כי גם אליפות אירופה 2014 נחשבת למטרה עבורה. אל המרתון בציריך ספיריג הגיעה חולה ועל אנטיביוטיקה, כך לפחות היא סיפרה.

זה לא מנע ממנה לסיים את המרתון בתוצאה נהדרת של 2:42:52 שעות, שלמעשה סדרה לה מקום באליפות אירופה באתלטיקה שתתקיים בקיץ בשוויץ ושם האלופה האולימפית בטריאתלון תהיה בכלל מרתוניסטית. אגב, היא הבטיחה למעריציה שבתנאי מזג אוויר יותר טובים ובתנאים בריאותיים נורמליים היא תוכל לרוץ יותר טוב, כך שיהיה מעניין לעקוב אחריה בקיץ הנוכחי.

אפשר להיות טריאתלטים גדולים גם ללא סבב הגביע העולמי?
אבל קצת אחרי מרתון ציריך ספיריג הגבירה את אימוני הטריאתלון שלה לקראת אליפות אירופה ובתחילת החודש הנוכחי היא אפילו השתתפה באיירונמן שוויץ לחצי המרחק, שם סיימה שלישית בזמן של 4:21:17 שעות. אין ספק שמדובר בספורטאית לא צפויה (ואולי לא הכי שפויה), שלא סתם הפכה לאחת הדמויות היותר נערצות בשוויץ. תואר נוסף באליפות אירופה בטריאתלון (יש לה כבר שניים שהאחרון היה באילת 2012) ללא ספק יעשה את העבודה ויוכיח שאפשר להיות טריאתלטים גדולים גם ללא סבב הגביע העולמי.




בראונלי. שלא כמו גומז, השאיפה שלו היא לסיים ראשון באליפות אירופה
צילום: jim thurston




כפי שהזכרנו, האלוף האולימפי השני שיתחרה בקיצבל הוא אליסטר בראונלי הבריטי, שאמר לאחרונה: "כנראה שחאבייר גומז יהיה אלוף עולם גם השנה, אבל לי יש שאיפות אחרות והן אליפות אירופה ומשחקי חבר העמים הבריטי". גם בראונלי ניסה ללכת בדרכה של ספיריג וחלם על ייצוג כפול של אנגליה במשחקי חבר העמים הבריטי, גם כטריאתלט וגם כרץ ל-10,000 מ' במסלול. במקרה הזה הוא לא הצליח להשיג את הקריטריון הדרוש, אבל גם הוא מבין ש-2014 יכולה להיות אופציה לא רעה בכלל לעונה גדולה בלי קשר להצלחות שלו בסבב הגביע העולמי.

אז בכל מה שקשור לאליפות אירופה. הרבה שמות גדולים בחוץ, אבל באוסטריה מתכוננים לאליפות הגדולה ביותר שהתקיימה עד היום עם 400 מתחרים בקטגוריות העלית והנוער ו-1,700 מתחרים נוספים בקטגוריות הגילאים השונות. בכלל, אוסטריה הופכת למדינת טריאתלון בשבועיים הקרובים כשקיצביל מארחת את אליפות אירופה וקלגנפורט, שנמצאת במרחק של שעתיים נסיעה, תארח בסוף השבוע שאחרי את איירונמן אוסטריה – אחת התחרויות היותר נחשבות בסבב היוקרתי. יהיו שם אגמים קרירים, הרים מושלגים, אולי גשם, אבל בעיקר ציפייה למזג אוויר נוח שמאפיין את הקיץ האוסטרי. לנו נותר רק לקנא.

19.6.2014


דני בורשבסקי
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג