לונדון 2012: ערב ענק לבריטניה

ספורטאי בריטניה היו הבולטים בערב השני של תחרויות האתלטיקה עם מדליות זהב בריצת 10,000 (זהב לפארח), קרב 7 (זהב לאניס ) וקפיצה לרוחק (זהב לרת’פורד)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ספורטאי בריטניה היו הבולטים בערב השני של תחרויות האתלטיקה עם מדליות זהב בריצת 10,000 (זהב לפארח), קרב 7 (זהב לאניס ) וקפיצה לרוחק (זהב לרת'פורד)

מאת:חגי אשלגי





לונדון 2012, כל הכתבות – כאן

לוח שידורי הטלוויזיה הישראלית – כאן
צילומים: gettyimages


קרב 7 נשים
ג'סיקה אניס הבריטית חיברה במשך יומיים מקבץ נפלא של תוצאות. זה התחיל עם ריצת 100 מטרים משוכות שיכולה להיות שווה מדליה במקצוע זה לבדו, ב-12.54 שניות. זה המשיך כך – קפיצה לגובה 1.86 מטר, כדור ברזל 14.28 מטרים, 200 מטרים – 22.83 שניות, קפיצה לרוחק – 6.48 מטרים, כידון – 47.49 מטרים, 800 מטרים ב- 2:08.65 דקות.


ג'סיקה אניס חוגגת ניצחון בקרב 7 כשכל המתחרות מלוות אותה


שיא בריטי של 6955 נקודות זיכה את אניס בזהב בהפרש של למעלה מ-300 נקודות מהבאות אחריה. לילי שוורצקופף (גרמניה) כסף וטטיאנה צ'רנובה (רוסיה) ארד. הקרב החזוי עם נטליה דוברינסקה האוקראינית לא התממש, אחרי שדוברינסקה פרשה בתום המקצוע החמישי. גם היליאס פאונטיין האמריקאית פרשה לאחר כישלון בזריקת הכידון.

קפיצה לרוחק גברים
האנגלי הצעיר גרג ראת'פורד (בן 25) הגיע בכלל ממשפחה של כדורגלנים. מזה של בריטניה שהוא לא היה מספיק טוב עם הכדור. הוא הוביל את התחרות כבר מהקפיצה השנייה, אבל סגר עניין סופית בקפיצה הרביעית עם 8.31 מטרים לתשואות הקהל הביתי. מיטצ'ל וואט האוסטרלי סיים עם מדליית הכסף (8.16 מטרים). ויל קליי האמריקאי עם הארד (8.12 מטרים).  

10,000 מטרים גברים
במרוץ נפלא, בו הכל עבד לפי התכנון המוקדם, סגר מו פראח ערב נפלא ומדליית זהב שלישית לבריטניה. הזהב הראשון של בריטניה בריצות הארוכות מזה 104 שנים.

כבר בפתיחה עבר קנניסה בקלה לחזית הדבוקה והרדים את הקצב. בחלוף כשלושה ק"מ, זרסנאי טדסה האריתראי עבר קדימה והתחיל לעבוד, עם הקפות של 64 שניות. למרות זאת, למחצית הדרך הגיעה הדבוקה רק ב-14:05 דקות. היה ברור שהחצי השני יהיה מהיר יותר. המועמדים המובילים נצמדו זה לזה. בהובלה קנייתית תוחזק קצב ההקפות על 63-64 שניות להקפה.

בתום 17 הקפות החליט גיילן ראפ האמריקאי שהוא צריך להיות קרוב יותר לראש הדבוקה והתמקם שלישי. מוזס מסאי הקנייתי הוביל. בהקפה ה-20, דיית'ן ריצנהיין האמריקאי התחיל לאבד קשר עם הדבוקה. חברו לאימונים, מו פראח, עבר גם הוא קדימה בשעה שגברה גברמאריאם האתיופי עבר להוביל כדי להכין את ההסתערות של האחים קנניסה וטריקו בקלה. המרוץ כולו נראה כמו תחרות אופני כביש לקראת ספרינט הסיום.

בהקפה הלפני אחרונה עלה הקצב ל-62 שניות בזמן שהמובילים נאבקו על מיקום בראש הדבוקה. כ-500 מטרים לסוף התחיל המרוץ הביתה. מו פראח הבריטי עבר קדימה. בהקפה האחרונה דבוקה קטנה של חמישה התמודדה על המדליות. מו פראח נראה טוב בראש הדבוקה. בדאן קרוקי מוצ'ירי הקנייתי יחד עם גיילן ראפ התמודדו עם המתקפה של האחים בקלה.

לקראת 100 מטרים לסיום, עקף ראפ האמריקאי את הקנייתי הנחלש והתחיל לרדוף אחרי פראח, אבל זה לא הספיק. פראח ניצח מול אצטדיון ביתי בטירוף, כולל ראש הממשלה קמרון והנסיך ויליאם ורעייתו קייט.

בסופו של דבר, עם כל המתח וציפייה, הגמר הלך בדיוק (אבל בדיוק) לפי התכנון, ללא שמץ הפתעה. כתבנו כאן לקראת המרוץ שאלברטו סלזאר מאמן את חניכיו פראח וראפ כבר שנה וחצי לאותם 600 מטרים אחרונים, וכך היה. קנניסה בקלה סיים במקום הרביעי שנייה אחרי אחיו הצעיר טריקו שלקח את הארד. 1-2 לחניכיו של אלברטו סלזאר; 3-4 לאחים בקלה. החולשה הקנייתית בריצה זו (לאחר שטובי רצי המרחקים של קניה מזמן עברו למרתון) נמשכת. מדינות מזרח אפריקה צריכות להתחיל לחשוב מחדש על שיטות האימון ושאלת עצם החשיבות עבורן של ריצת המסלול הארוכה ביותר.

ארה"ב ואלברטו סלזאר הוכיחו שלבני עור יכולים להתמודד על כל תואר מול טובי האפריקאים.

אצל הגברים, הריצה הזו הפכה לפשוטה מאד בהיבט הטקטי. כבר עשרות שנים, כדי לנצח באולימפיאדה או אליפות עולם, צריך לדעת להחזיק חצי שני (5,000 מטרים) בקצב של 13:15 עד 13:30 דקות בלי לחצות מעבר לסף האנארובי, ולהישאר עם כוח מספיק למאוץ סיום של 500 מטרים. זה כל הסוד. מתברר שעם אימונים ייעודיים ומערכת סינון כישרונות רצינית, המזרח אפריקאים הם כבר לא היחידים שיודעים לעשות זאת.

דווקא אצל הנשים יום קודם, הבינו האתיופיות שעליהן לעבוד כמו קבוצת אופניים כדי לנטרל את עוקץ הסיומת של ויויאן צ'ריוט הקנייתית שגדלה במקור ב-5,000 מטרים. התוצאה היתה ריצה מהירה ואיכותית בהרבה מזו של הגברים, וכשהקצב התיש את צ'ריוט, התוצאה היתה מנצחת אתיופית ברורה.

מו פראח (בריטניה) זהב – 27:30.42 דקות; גיילן ראפ (ארה"ב) כסף – 27:30.9 דקות; טריקו בקלה (אתיופיה) ארד – 27:31.43 דקות.

גרג ראת'פורד מימין ומו פראח משמאל חוגגים ערב אדיר לממלכה הבריטית



100 מטרים נשים
מאז המבחנים בג'מייקה לפני מספר שבועות, שלי-אן פרייזר-פרייס נראית נפלא, והיא הביאה את היכולת הזאת למסלול בלונדון בגמר ה-100 מטרים. הזינוקים שלה והיכולת להגיע לתאוצה מקסימאלית במהירות מדהימה, הם הטובים בעולם כבר שנים. מה שהשתפר עוד יותר, זו יכולת הסיום.

פרייזר-פרייס נורתה מהאדנים כמו קליע והעיפה את הגוף שלה לקו. לכרמליטה ג'טר האמריקאית לא הייתה תשובה, ובעצם, טוב היא עשתה להגן על המקום השני מפני ורוניקה קמפבל בראון שנתנה חצי שני מצוין כרגיל. טיאנה מדיסון ואליסון פיליקס מארה"ב סיימו במקומות 4-5 בהתאמה. לארה"ב עדיין אין מענה לג'מייקה במאוץ הקצר, אבל ריצת השליחים 4 כפול 100 מטרים תהיה צמודה מתמיד.

שלי-אן פרייזר פרייס (ג'מייקה) זהב – 10.75 שניות; כרמליטה ג'טר (ארה"ב) כסף – 10.78 שניות; ורוניקה קמפבל-בראון (ג'מייקה) ארד – 10.81 שניות.

מבטים מהמוקדמות
כל אחד מהיריבים של יוסיין בולט שראה אותו עולה לחצי הגמר בריצה קלה, צריך להיות מודאג. מילכה צ'מוס הקנייתית לא נראתה עצמה במוקדמות ה-3,000 מטרים מכשולים ועלתה בקושי.

האצטדיון האולימפי בלונדון, עם הקהל האיכותי, הוא בהחלט מקום נפלא להיות בו אתלט.

5.8.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג