כיוון הילוכים

אם יש משהו שיכול להרוס רכיבה זוהי מערכת הילוכים שאינה מכוונת כראוי. אנחנו מדוושים וההילוכים קופצים, לא עוברים טוב, מרעישים, נשמע מוכר? בכתבה זאת נסביר כיצד לכוון הילוכים כראוי וכיצד לתחזק את מערכת ההילוכים לאורך זמן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אם יש משהו שיכול להרוס רכיבה זוהי מערכת הילוכים שאינה מכוונת כראוי. אנחנו מדוושים וההילוכים קופצים, לא עוברים טוב, מרעישים, נשמע מוכר? בכתבה זאת נסביר כיצד לכוון הילוכים כראוי וכיצד לתחזק את מערכת ההילוכים לאורך זמן

מאת:misrad

 

 

עקרונות הפעולה וכיוון מערכת ההילוכים הינם פשוטים למדי וכל אחד יכול לשלוט בהם.
החלק המורכב יותר הינו ניתוח ותיקון תקלות במערכת ההילוכים שעליהן ניתן לכתוב הרבה מאוד ולכן ידונו בכתבה נפרדת!

החלק המורכב יותר הינו ניתוח ותיקון תקלות במערכת ההילוכים שעליהן ניתן לכתוב הרבה מאוד ולכן ידונו בכתבה נפרדת!

החלק המורכב יותר הינו ניתוח ותיקון תקלות במערכת ההילוכים שעליהן ניתן לכתוב הרבה מאוד ולכן ידונו בכתבה נפרדת!

 

 

 

 

 

 ניתן לגשת למשימת כיוון ההילוכים מכל מיני כיוונים, הגישה שלי היא לוודא שכל חלק מבצע את תפקידו כראוי.
בכתבה זאת אני מתייחס לכל סוגי הכיוונים שקיימים במערכת ההילוכים כאשר ההנחה הבסיסית שלי היא שהרכיבים מותקנים נכון, תקינים ומתפקדים כיאות.
בכל מקרה של התקנה לא נכונה, תפקוד לקוי של חלקים, נזק או בלאי למערכת יש לקרוא מכתבה המתארת ניתוח ופיתרון בעיות במערכות הילוכים.

לפני שאנו ניגשים לכוון מערכת הילוכים חשוב לבדוק מספר דברים אשר משפיעים מאוד על תפקוד מערכת ההילוכים:
חשוב לבדוק שגלגלי השיניים, המעבירים והשרשרת נקיים ומשומנים,
הרבה בעיות בהעברת הילוכים נובעות מליכלוך וחוסר בשימון, תחזוקה נכונה של מערכת ההילוכים תחסוך לכם הרבה עוגמת נפש.
אנו ממליצים בחום לקרוא את המדריך להעברת הילוכים לפני שאתם ממשיכים הלאה.
שימוש נכון בהילוכי האופניים!
יש לבדוק שהמעבירים מחוזקים היטב ולא זזו ממקומם או התעקמו.
חשוב לבדוק את רמת החופש בצירי המעבירים ואת שלמות הגלגלות האחוריות אשר נוטות לאבד שיניים עם הזמן
יש לבדוק את מצב הכבלים והמובילים שלהם, חשוב לוודא שהכבלים נעים בצורה חלקה במובילים ואין בהם עיוותים או קרעים.
יש לבדוק שהמנופים של המעבירים נעים בצורה חלקה בשני הכיוונים ומתפקדים כראוי.

כדי שנוכל לכוון את ההילוכים חשוב להבין כיצד עובד מעביר ההילוכים באופניים.
מערכת ההילוכים באופניים כוללת לרוב 2 קבוצות של גלגלי שיניים. קבוצה ראשונה מחוברת לגל הארכובה (הקראנק) וכוללת 1-3 גלגלי שיניים הנקראים בלשון הרוכבים – פלטות.

הקבוצה השניה מחוברת לציר הגלגל האחורי וכוללת 5-10 גלגלי שיניים, קבוצה זאת נקראת בלשון הרוכבים – קסטה.

מעבירי ההילוכים הינם קפיציים, פעולת העברת ההילוכים מתבצעת כנגד מתח הקפיץ של המעביר. הקפיץ מקנה למעביר את התכונה לחזור למצב ההתחלתי שלו, כמעט תמיד מצב זה יהיה גלגל השיניים הקטן ביותר מבין גלגלי השיניים של אותו מעביר, יוצא מהכלל הוא המעביר האחורי ההפוך של שימנו, שבו המצב ההתחלתי שלו הוא גלגל השיניים הגדול ביותר בקסטה האחורית.
למעביר הקדמי ישנם 3 ברגי כיוון, גובל פנימי גובל חיצוני ומתח כבל.

 

למעביר האחורי ישנם 4 ברגי כיוון, גובל פנימי גובל חיצוני, מתח כבל ושינוי זווית המעביר האחורי.

הגובלים הפנימי והחיצוני מגדירים את תחום תנועת המעביר ונועדו למנוע את נפילת השרשרת מגלגלי השיניים הקיצוניים.
מתח הכבל נועד לכוון את מיקום המעביר יחסית לגלגל השיניים של ההילוך הנבחר.

בורג שינוי זווית המעביר האחורי נועד להרחיק את הגלגלת הפנימית של המעביר האחורי מגלגלי השיניים של הקסטה כאשר הקפיץ מתעייף.

המצרכים הדרושים:
מברג שטוח או פיליפס קטן
מפתח אלן 5 מילימטר
מתקן טיפולים לאופניים או מנשא אופניים שיכול להחזיק אותם באוויר בזמן שאנו מסובבים את הדוושות.
בהעדר מתקן מתאים ניתן פשוט להפוך את האופניים ולטפל בהם ככה, קצת פחות נוח אך בהחלט מספק.

שימו לב, באופניים העברת ההילוכים מתבצעת אך ורק תוך כדי סיבוב הדוושות,
בכל זמן שאנו נדרשים לסובב את הדוושות יש לסובב אותן עם כיוון התנועה קדימה!
אין לסובב את הדוושות אחורה כדי לבדוק אם כיווננו נכון את ההילוכים, נשמע טריוויאלי אבל לא מעט כבר טעו…

את הכיוון שלנו נתחיל עם כיוון תחום התנועה של המעביר הקדמי, נתחיל בסיבוב הדוושות כדי להניע את הגלגל האחורי. נוריד הילוכים אל גלגל השיניים הקידמי הקטן ביותר, כל לחיצה על מנוף המעביר אמור לשחרר במהירות כמות כבל אשר תספיק בדיוק למעבר השרשרת לגלגל השיניים הקטן הבא.

כאשר הורדתם הילוכים עד הסוף, השרשרת צריכה להגיע אל גלגל השיניים הקטן ביותר מקדימה כאשר היא לא נוגעת בשום צד של המעביר. בדיקה נכונה של הגובל התחתון מתבצעת על ידי העברת השרשרת להילוך הכי קל בגלגל האחורי (גלגל השיניים הגדול מאחור), כעת כאשר השרשרת נמצאת על שני גלגלי השיניים הפנימיים ביותר (קטן מקדימה וגדול מאחורה)הדופן הפנימית של המעביר הקידמי צריכה להיות מרוחקת כ 1-2 מילימטרים מהשרשרת שעל גלגל השיניים הקידמי הקטן. כיוון המעביר לנקודה הנכונה יתבצע על ידי הידוק או שיחרור בורג הגובל התחתון במעביר. אם המעביר לא מתרחק מגלגל השיניים כאשר אתם משחררים אותו, סביר להניח שמתח הכבל מונע ממנו לזוז ויש לשחרר את הכבל עד שהמעביר חוזר להעצר על הגובל התחתון.

כעת ניגש לכוון את בורג הגובל העליון, נעביר את השרשרת לגלגל השיניים הגדול ביותר מקדימה ולגלגל השיניים הקטן ביותר מאחור.

במצב זה כאשר השרשרת נמצא על שני גלגלי השיניים החיצוניים ביותר, הדופן החיצונית של המעביר הקדמי צריכה להיות מרוחקת כ 1-2 מילימטרים מהשרשרת שעל גלגל השיניים הקידמי הגדול.

כיוון המעביר לנקודה הנכונה יתבצע על ידי הידוק או שיחרור בורג הגובל העליון במעביר. אם המעביר לא מתקרב אל גלגל השיניים כאשר אתם מהדקים אותו, סביר להניח שמתח הכבל מונע ממנו לזוז ויש לשחרר את הכבל עד שהמעביר ממוקם כהלכה.

לאחר שקבענו את תחום התנועה של המעביר על ידי הגובלים, נשאר לנו לכוון את מתח הכבל, הוא זה אשר קובע את מיקום המעביר.
שימו לב שהעברת ההילוכים בגלגלי השיניים הקדמיים צריכה להתבצע על ידי לחיצה של המנוף עד הסוף והחזקתו בסוף המהלך שלו עד שהשרשרת עוברת אל גלגל השיניים המתאים. לחיצה ועזיבה של המנוף לא תבטיח העברה של השרשרת אל ההילוך הנדרש.
נתחיל כאשר המעביר נמצא על ההילוך הנמוך ביותר, במצב זה הכבל צריך להיות מתוח והמעביר צריך להיות מאוד קרוב לגעת בגובל התחתון.
כעת נעביר הילוך אל גלגל השיניים האמצעי מקדימה ואל גלגל השיניים האמצעי מאחורה. השרשרת צריכה לעבור בקלות הלוך וחזור בין גלגל השיניים הקטן, האמצעי והגדול מקדימה. בהילוך האמצעי מקדימה המעביר הקדמי צריך לאפשר העברה של כל טווח ההילוכים מאחורה, כיוונים קלים ניתן לעשות על ידי שינוי מתח הכבל על ידי סיבוב אום מתיחה שנמצא לרוב על יציאת הכבל מידית מנוף ההילוכים.

נמשיך עם כיוון תחום התנועה של המעביר האחורי, נתחיל בסיבוב הדוושות כדי להניע את הגלגל האחורי ונעביר הילוך אל גלגל השיניים הקידמי האמצעי. כעת נוריד הילוכים אל גלגל השיניים האחורי הקטן ביותר, כל לחיצה על מנוף המעביר אמור לשחרר במהירות כמות כבל אשר תספיק בדיוק למעבר השרשרת לגלגל השיניים הקטן הבא. כאשר הורדתם הילוכים עד הסוף, השרשרת צריכה להגיע אל גלגל השיניים הקטן ביותר מאחור כאשר הגלגלת של המעביר נמצאת בקו אחד עם גלגל השיניים הקטן. כיוון המעביר לנקודה הנכונה יתבצע על ידי הידוק או שיחרור בורג הגובל העליון במעביר. אם המעביר לא מתרחק מהגלגל האחורי כאשר אתם משחררים אותו, סביר להניח שמתח הכבל מונע ממנו לזוז ויש לשחרר את הכבל עד שהמעביר חוזר להעצר על הגובל העליון.

כעת ניגש לכוון את בורג הגובל התחתון, נעביר את השרשרת לגלגל השיניים הגדול ביותר מאחור. במצב זה הגלגלת של המעביר האחורי צריכה להיות בקו ישר עפ גלגל השיניים האחורי הגדול. כיוון המעביר לנקודה הנכונה יתבצע על ידי הידוק או שיחרור בורג הגובל התחתון במעביר. אם המעביר לא מתקרב לכיוון הגלגל האחורי כאשר אתם משחררים אותו, סביר להניח שמתח הכבל מונע ממנו לזוז ויש לשחרר את הכבל עד שהמעביר ממוקם כהלכה. יש לוודא שהשרשרת לא נופלת לכיוון הגלגל האחורי על ידי לחיצה ארוכה על ידית העברת ההילוכים בזמן דיווש כאשר השרשרת נמצאת על גלגל השיניים הגדול ביותר מאחור.

לאחר שקבענו את תחום התנועה של המעביר על ידי הגובלים, נשאר לנו לכוון את מתח הכבל, הוא זה אשר קובע את מיקום המעביר.
שימו לב שהעברת ההילוכים בגלגלי השיניים האחוריים צריכה להתבצע על ידי לחיצה של המנוף עד שנשמע קליק אחד והשרשרת עוברת אל גלגל השיניים המתאים. ההעברה מתבצעת על ידי לחיצה ועזיבה של המנוף, ניתן להעביר יותר מהילוך אחד על ידי לחיצה ארוכה יותר, כלומר 2 קליקים.
נתחיל כאשר המעביר נמצא על ההילוך הנמוך ביותר, במצב זה הכבל צריך להיות מתוח והמעביר צריך להיות מאוד קרוב לגעת בגובל התחתון.
כעת נתחיל להעביר הילוכים אחד אחרי השני עד שנגיע לגלגל השיניים הקטן ביותר. השרשרת צריכה לעבור בקלות הלוך וחזור בין גלגלי השיניים, יש לבצע את אותה פעולה בכיוון השני, הווה אומר הורדת הילוכים עד שמגיעים לגלגל השיניים הגדול ביותר מאחור. ההילוכים צריכים לעבור באותה קלות ומהירות כלפי מעלה וכלפי מטה. אם ההילוכים משתהים במעבר באיזה שהוא כיוון, יש למתוח או לשחרר את הכבל באותו כיוון. כיוונים קלים ניתן לעשות על ידי שינוי מתח הכבל על ידי סיבוב אום מתיחה שנמצא לרוב על יציאת הכבל מידית מנוף ההילוכים או על כניסת הכבל למעביר האחורי.

לאחר שכיווננו את הגובלים ומתח הכבל עבור כל אחד מהמעבירים, נעבור לבורג שינוי זווית המעביר האחורי. בורג זה צריך להיות מכוון כך שימקם את הגלגלת של המעביר האחורי כדי שלא תיגע בגלגל השיניים הגדול מאחור. כעת קחו את האופניים לסיבוב ובצעו התאמות קטנות עד שתהיו מרוצים מהתפקוד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג