כבוד קנייתי בשדה פולני

"אליפויות העולם במרוצי שדה (קרוס קאנטרי) הן אירוע הריצה החשוב של החורף. בשלהי כל חורף מתכנסת צמרת הריצה העולמית לתא שטח – לא פעם בוצי – כדי להתיש אלו את אלו, עד שהקרבות יחשפו את המנצחים – אלופי העולם." חגי אשלגי על התחרות החשובה בחורף לרצים - אליפות העולם במרוצי שדה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"אליפויות העולם במרוצי שדה (קרוס קאנטרי) הן אירוע הריצה החשוב של החורף. בשלהי כל חורף מתכנסת צמרת הריצה העולמית לתא שטח – לא פעם בוצי – כדי להתיש אלו את אלו, עד שהקרבות יחשפו את המנצחים – אלופי העולם." חגי אשלגי על התחרות החשובה בחורף לרצים – אליפות העולם במרוצי שדה

מאת:חגי אשלגי


פול טרגאט, מגדולי רצי השטח בכל הזמנים, אמר פעם: "מרוצי השטח הם האהבה הגדולה שלי… כל האתלטים הטובים בעולם במרחקים מ-1,500 מ' ועד מרתון מתחרים באותו מרוץ."

טרגאט לא טועה. רשימת האלופים והמדליסטים באליפות העולם במרוצי שדה היא המי ומי של גדולי הריצה מכל קצוות העולם וכל סוגי המשטחים. בין השמות: טובי רצי המרתון האמריקאים קרייג וירג'ין, "בוסטון" ביל רוג'רס, אלברטו סלזאר, גרג מאייר וג'ף וולס; שיאן העולם ואלוף אולימפיאדת לוס אנג'לס 1984 במרתון קרלוס לופז מפורטוגל – שגרף זהב בשטח שלוש פעמים; מוחמד קדיר האתיופי; חאליד סקאח המרוקאי; המיילר והמרתוניסט רוד דיקסון מניו-זילנד; גרטה וייץ המרתוניסטית הנורווגית האגדית שזכתה בזהב בשטח לא פחות מחמש פעמים; שיאנית העולם במרתון פולה רדקליף; זולה באד הדרום-אפריקאית שרצה במדי בריטניה והתמחתה בריצות בינוניות; סוניה או'סאליבאן וקטרינה מקירנאן האיריות; מריצ'יקה פויקה הרומניה, ועוד, ועוד.

בשתי מדליות כסף זכה גם טים האצ'ינגס האנגלי – כיום השדר האמן של אתלטיקה ביורוספורט. אבל החל משנות השמונים קניה רשמה על שמה בלעדית בטאבו של האתלטיקה העולמית שתי טריטוריות – ה-3,000 מ' מכשולים באצטדיון, וריצות השדה.

 
ג'וזף אבויה / צילום: rudibond

בריצה שדורשת שינויים קצת תכופים על פני קרקע לא אחידה, הגברת קצב, האטה, התשה ולא מעט עבודה קבוצתית, אף מעצמת ריצה לא תשווה לקניה. ממילא חייהם, ילדותם ואימוניהם של רבים מהקנייתים אינם אלא רצף מתמשך של ריצות שדה קבוצתיות, לא פעם במהירות פראית, במעלה ובמורד גבעות השבר הסורי-אפריקאי. ריצות השדה הן תרבותם – ערש גידולם מינקות. יותר אפילו מטובי סמלי המחלקות בחטיבות החי"ר בצה"ל – עבור הקנייתים, השטח הוא באמת הבית. כך, בעוד שבאצטדיון האפילה אתיופיה על קניה מראשית שנות ה-90', עד שנת 1999 נותרה קניה השליטה הבלעדית בריצות המכשולים והשדה.

אלא שמאז נצחונו האחרון של טרגאט ב-1999, הכבוד הלאומי הקנייתי אינו מה שהיה. עשור שנות ה-2000 חיבל במסורת של אלופי עולם קנייתיים אגדיים בריצות שדה, כמו ג'ון נגוגי (חמש אליפויות עולם במרוצי שדה, ומדליית זהב אולימפית ב-5,000 מ' בסיאול 88'); ויליאם סיגאי (אלוף עולם פעמיים ברציפות בשטח, וגם שיאן עולם ב-10,000 מ') וכמובן פול טרגאט המופלא (חמש פעמים ברציפות אלוף עולם בשטח, שיאן עולם ב-10,000 מ', בחצי מרתון ובמרתון, ומדליסט אולימפי). עד 1999, צוותים שטח קנייתים מנעו אפילו מהיילה גבראסילאסי הגדול זהב בשטח.

אך אז הגיעו עשר השנים הרזות. ב-2000-2001 זכה מוחמד מוריט הבלגי; ב-2002-2006 שיחזר קנניסה ביקלה האתיופי את הישגו של טרגאט עם חמש זכיות רצופות ואף האפיל עליו עם זכיות כפולות במרוץ במרחק הקצר (המרוץ הקצר מאז כבר נזנח ובוטל); בשנת 2007 בחום של מומבסה, קניה, פרש ביקלה והתואר נפל לידיו של זרסנאי טדסה מאריתריאה; ב-2008 חזר ביקלה וניצח באדינבורו וב-2009 ניצח בן ארצו גבראמריאם באליפות שהתקיימה מעבר לגבול בעמאן בירדן.  

 
קנניסה ביקלה / צילום: Thomas Faivre-Duboz

אחרי עשור שחון מזהב וצל כבד על הכבוד הלאומי הקנייתי – בעיקר מכיוונו של ביקלה – הפכו ריצות השדה למשימה לאומית בגבעות של מערב קניה. ג'וזף אבויה (Joseph Ebuya) לא אמור היה להיות הגיבור שמחלץ את קניה מהצרה. הוא בכלל בן לנוודי שבט הטורקנה שחיים במדבריות צפון קניה, בסמוך לאגם טורקנה המליח, ואילו ערש הריצה הקנייתי נטוע עמוק אצל בני שבט הנאנדי, עם נציגים מזדמנים משבט המסאי – כולם ממערב קניה. אבויה התקשה אפילו להתקבל לנבחרת הקנייתית. סברה מבוססת היטב היא כי אליפות קניה בריצות שדה היא שניה ברמתה רק לאליפות העולם, ולעתים גם קשה ממנה. במבחנים הקנייתים ניצח צעיר בן 19 בשם פול טאנוי. ארבעת הראשונים מקבלים כרטיס אוטומטי אליפות העולם. אבויה, למזלו, הגיע שלישי והודה כי נאלץ להילחם קשות כדי בכלל להתקבל לנבחרת.


אליפות קניה במרוצי שדה השנה

אבל אבויה בן ה-22, שמחזיק בשיא אישי של 12:51 ב-5,000 מ' (עוד מהיותו בן 20), אותת שהוא בכיוון הנכון בראשית ינואר, במרוץ השדה הבינלאומי הגדול באדינבורו. שם, על מעטה שלג לבן, הנחיל אבויה תבוסה משפילה, ללא תנאים, לקנניסה ביקלה הגדול. אדינבורו נושאת זיכרונות טובים עבור אבויה. שם הוא זכה בהיותו בן 20 במקום רביעי באליפות העולם במרוצי שדה לפני שנתיים.

אליפות העולם במרוצי שדה פולין 2010

האליפות השנה נערכה ב-28 במרץ בעיר בידגושץ' בלב פולין. קנניסה ביקלה, לאחר התבוסה הצורבת באדינבורו, הכריז כי ייעדר מפאת פציעה. זרסנאי טדסה מאריתריאה – אלוף 2007 – התמקד בשבירת שיא העולם בחצי מרתון בליסבון שבוע קודם עם 58:23 מדהים (ובדרך קבע גם שיא עולם חדש של 55:21 בנקודת ה-20 ק"מ באותו מרוץ – הכל בקצב 2:46 לק"מ), ובהכנותיו למרתון לונדון בסוף אפריל.

בהיעדרם, המועמדים לניצחון היו האתיופי גבראמריאם אלוף העולם מ-2009, ואלוף קניה הטרי – טאנוי. גם סגן אלוף העולם מ-2009, מוזס קיפסירו מאוגנדה, הראה סימני מוכנות גבוהה.

המסלול הפולני ארך שש ההקפות, במרחק מצטבר של מעט יותר מ-11.5 קילומטרים. פחות או יותר כמו הקפת התבור שלנו, למעט הטיפוס המסורתי שבתחילת התבור. בשלוש ההקפות הראשונות עוד ניתן היה לזהות דבוקת הובלה, אך מההקפה הרביעית התדרדרה אחוות המובילים לרמה של קרב התשה. מהדין מאריתריאה לחץ קדימה. המהירות עלתה ורצים החלו לנשור. בהקפה האחרונה היה זה אבויה, שהצליח להיצמד למהדין, להשאירו מאחור בדיוק כפי שעשה לביקלה באדינבורו. קיפסירו מאוגדנה גרף את מדליית הארד.

אבויה הסביר כי מחנה האימונים של נבחרת קניה למרגלות הר קניה (ההר השני בגובהו באפריקה), עזר לו להתאקלם לקור הפולני. המחנה עזר גם למהירות, כי בסיכום האליפות, זכתה קניה בכל המרוצים ללא יוצא מהכלל. גם בגברים וגם בנשים; גם בקטגוריית הבוגרים וגם בנוער.

הנציגות הישראלית באליפות העולם במרוצי שדה

גם ארבעה נציגים ישראלים הופיעו בבידגושץ' וזכו לטעום את הרמה העולמית. במרוץ הבוגרים הגיע מוגס טסמה במקום ה-83, 3:07 דקות אחרי אבויה. במרוץ הנוער, הראשון מבין שלושת הישראלים היה אינדלאו טקלה שהגיע במקום 44 בפיגור של 2:11 מהמנצח. נקווה לראותם מסתערים כתף אל כתף על התבור.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג