יאיר בן עמי: איך לבחור מידה של שלדה

מצאתי לנכון לכתוב על התאמת שלדות לרוכבים לאחר שראיתי המון רוכבים על שלדות שלא ממש התאימו להם. הכתבה מציגה גישה שונה ומותאמת לגיאומטריה של התקופה האחרונה. יאיר בן עמי מסביר כיצד להתאים את שלדת האופניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מצאתי לנכון לכתוב על התאמת שלדות לרוכבים לאחר שראיתי המון רוכבים על שלדות שלא ממש התאימו להם. הכתבה מציגה גישה שונה ומותאמת לגיאומטריה של התקופה האחרונה. יאיר בן עמי מסביר כיצד להתאים את שלדת האופניים

מאת:יאיר בן עמי


ענף אופני הכביש קיים למעלה ממאה שנים. במהלך השנים התפתח הענף על כל מרכיביו, החל מתורות האימון ועד לציוד המקיף של הרוכב. תנוחת הרכיבה על האופניים היא השינוי שנראה אולי הכי קטן, בעיקר כשמשווים אותו לשינויים הטכניים שחלו בחומרים, הילוכים, גלגלים, צמיגים ועוד. כשמביטים בתמונות של רוכבי העל בעולם, החל בתחילת המאה שעברה ועד העת הנוכחית, אפשר לראות את השינוי שחל בתנוחת הרכיבה של המקצוענים.


צילום: Eva K.


בין חברות האופניים קימות, מאז ומתמיד וכמו היום, גישות שונות לבניית שלדות אך על גישה אחת אין וויכוח – חשיבות התאמת השלדה למידות הרוכב. בשוק הרחב יש שיטות מגוונות, חלקן שונות מהותית האחת מהשנייה, להתאמת שלדה לרוכב: חלק יקבעו כי אורך צינור האוכף הוא החשוב ביותר במדידה ראשונית והתאמה לרוכב; חלק ממליצים לבדוק את אורכה של השלדה (הצינור העליון – הרמה); אחרים יגרסו כי העמידה מעל הצינור העליון היא הדרך הנכונה.

כמעט לעולם לא תמצאו את ההמלצה המתבקשת של מדידת צינור הראש כנתון ראשון להתאמת שילדה.
מזה שנים שזוהי המלצתי לכל רוכב הבא לרכוש אופניים וזאת בעקבות אחד השינויים המהותיים שעשו חברות האופניים במידות השלדות. ברבות השנים הפכו השלדות קטנות יותר ומכאן שרוכבים רבים מצאו כי במידת האופניים המתאימה להם יורכבו טבעות הגבהה (ספייסירים), כדי למקם את מוט הכידון והכידון בגובה המתאים לרוכב.

בשיטה של מיקום טבעות ההגבהה ישנה בעיה שאינה בולטת אך היא קריטית – היציבות כמשפיעה על ביצועי השלדה, הרוכב והתוצאה הסופית. כשבוחנים את החלקים הנעים על האופניים, אותם נכייל לתנוחת הרכיבה הרי התוצאות:
* מוט האוכף מאפשר להגביה ולהוריד את האוכף בדיוק של מיקרו מילימטרים, כדי להגיע לגובה המתאים לרוכב. מכאן שבצינור האוכף אין בעיה גם בהבדלים של ס"מ רבים בין השלדות השונות.
* מסילות האוכף מאפשרות הזזה קדימה ואחורה בדיוק של מיקרו מילימטרים.
* מוטות אוכף אפשר להשיג עם תנוחה קדמית כאחורית וממורכזת (מיקום נקודת החיבור של מסילות האוכף).
* מוט הכידון הינו בעל התאמה של ס"מ או חצאי ס"מ (המדידה משתנה מחברה אחת לאחרת) אך אליו ואורכו המומלץ נחזור מאוחר יותר.
* גם את זרועות הדוושות אנו צריכים להתאים אך זהו פרק אחר, שנוי במחלוקת, הראוי לכתבה בפני עצמה ובמילא הבחירה תהיה על פי המצוי שהוא הפרשים של 2.5 ס"מ בסטנדרט.
* קיימת האפשרות להזמין זרועות דוושות בהתאמה אישית אך כמעט לעולם אין צורך בכך והמחיר יקר עד כדי אי הצדקה.

מכאן שהחלק הקשה ביותר לכיוון הוא גובה מוט הכידון, ממנו נגזר גובה הכידון והרכינה של הרוכב קדימה לטובת אחיזת הכידון בשלושת התנוחות הקלאסיות השכיחות. לטובת התאמה של גובה הכידון צריך לקח בחשבון את אורך פלג גוף עליון, אורך זרועות (מרכז כתף ועד מרכז כף יד הנסגרת לאגרוף) ואולי החשוב ביותר- גמישות הרוכב.

מצב אידיאלי הוא התאמת מידת השלדה כך שבין מוט הכידון לשלדה לא תמוקם ולו טבעת הגבהה אחת, אלא זו שנועדה להיות חלק מטבעות ההיגוי המורכבות בתוך השלדה ועלייה. הצבת מספר טבעות הגבהה על צינור הראש ומתחת למוט הכידון תהווה פגיעה משמעותית ביציבות ההיגוי ובצד הבטיחותי גם בחוזקו של צינור הנווט (הסטירר). רוכבים רבים טועים לרכוש שלדות קטנות על מידותיהם, משום שנשבו במראה הסקסי השכיח של אוכף הממוקם גבוה מעל לשלדה. לטובת הרגשתם הטובה אציין כי אוכף הרחוק ב-18 ס"מ מהצינור העליון (הרמה) לא ייחשב כנמוך כמעט לאף רוכב על אף שלדה בשום מידה.

בעבר הלא רחוק, כששלדות נבנו בתצורה קלאסית, שכונתה היהלום, רוב הרוכבים היו מסיימים את כיוון האופניים שלהם כשהאוכף בגובה הנע בין 22-18 ס"מ, כשרק מעטים (בגובה חריג מהממוצע) היו מוצאים את האוכף שלהם מעל או מתחת למידות אלו. על השלדות המודרניות זה יהיה שונה ורוב הרוכבים שיתאימו את השלדות שלהם על פי התאמה ראשונית של גודל צינור עליון והימנעות מהצבת טבעות הגבהה ובהתחשב בשאר העקרונות שצוינו כאן יגלו כי האוכף יוגבה יותר מאותם 18 ס"מ מהשלדה. שלדות הקומפקט ובעלות התצורה המכונה סלופינג ימצאו את מוט האוכף הרבה מעבר ל- 22 ס"מ, אך גם עבורם ההתחשבות בגובה המוט כידון והכידון וללא טבעות ההגבהה היא הנכונה, לפני כל נתון אחר של השלדה.

יש לא מעט חברות המייצרות דגמים מסוימים במבחר גדלים מאוד מגובל,
בעיקר בשלדות הקומפקט, בהן ההיצע המגובל ביותר של המידות ובחלק מהמקרים, חלק מהחברות, יציגו קו של 5-3 מידות בלבד. כאן הבחירה של הרוכב פשוטה יותר, משום שבמידה (תרתי משמע) ולא מצא את השלדה עם ראש הצינור בגודל המתאים לו, הרי שהדבר מעיד על אי התאמה גיאומטריית של שלדות הקומפקט למידותיו, ואז הוא יצטרך לחפש את השלדה המתאימה לו בין אלו המציעות גיאומטריה קלאסית או בעלת סלופינג.

הבשורה הטובה של השנים האחרונות היא כי חלק לא מבוטל מיצרניות שלדות האופניים הבינו את הצורך בהתאמה מדויקת יותר לקהל רחב יותר. מכאן שהם מוציאות את אותם הדגמים בשינוי אחד בלבד: אורך צינור הראש. רוב החברות מגדירות, בצדק רב יש לציין, את השלדות כזהות, אך כמתאימות לרוכבים צעירים ותחרותיים (השלדות בעלות הצינור ראש הקצר יותר) ושלדות נוחות לרוכבים מבוגרים יותר (בעלות הצינור ראש הגדול יותר).

חשוב יותר לזכור כי תנוחת הרכיבה האידיאלית משלבת בין מקדם הגרר הנמוך ביותר (תנוחה ארודינמית) לנוחות רכיבה ממנה יוכל הרוכב להפיק את הספק (כח) המקסימאלי. כדי להגיע לתוצאה זו צריך להתחיל את התאמת השלדה בחלק הקדמי ולשאוף להצבת מוט הכידון הכי קרוב לצינור הראש ואם אפשר ללא טבעות הגבהה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג