טריאתלון: סטטיסטיקה והסתברות בדרך לאולימפיאדה

ביולי 2012 תיסגר סופית רשימת המזנקים לטריאתלון האולימפי - לונדון 2012. 55 נשים ו- 55 גברים יעמדו על קו הזינוק וינסו לקטוף את הזהב האולימפי. יש מי שכבר יודעים שמקומם מובטח, ויש מי שעוד נאבקים על מסלולי התחרויות שבדרך לקו הזינוק האולימפי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ביולי 2012 תיסגר סופית רשימת המזנקים לטריאתלון האולימפי – לונדון 2012. 55 נשים ו- 55 גברים יעמדו על קו הזינוק וינסו לקטוף את הזהב האולימפי. יש מי שכבר יודעים שמקומם מובטח, ויש מי שעוד נאבקים על מסלולי התחרויות שבדרך לקו הזינוק האולימפי

מאת:הילה מימון


הכלל העליון הוא כלל הזכאות לייצוג לפי מדינות: רק 8 מדינות רשאיות לרשום 3 טריאתלטים לטריאתלון האולימפי וכל שאר המדינות יאלצו להסתפק בשני מתחרים, או פחות, על קו הזינוק. יתר ההעמדות אינן יכולות להפר את הכלל העליון ובנוסף, ספורטאים אשר נמצאים מחוץ ל- 140 המדורגים ברשימה העולמית אינם זכאים להיכלל במשחק ההסתברויות.

מי ימצא את עצמו בפנים


מקומות 1- 5 שמורים למנצחים באליפויות יבשתיות.
מקומות 6-8 שמורים למנצחים בתחרויות סבב אליפות עולם שהוגדרו מראש כתחרויות קריטריון עולמיות.
אבל – אם ספורטאי השיג קריטריון בשתי תחרויות, הזכאות עוברת ממנו לבא בתור בדירוג הכללי של אותה תחרות, כשעל הזכאות חלה מגבלת עמידה במסגרת 10% מזמן המנצח.
מקומות 9 – 47 ניתנים ל- 31 הראשונים ברשימת הדירוג העולמי.
אבל – ספורטאי מדורג, שכבר השיג קריטריון באחת התחרויות, לא נכלל ברשימה הראלית ואז הזכאות עוברת הלאה למקומות דירוג נמוכים יותר.
מקומות 48 – 52 ניתנים לספורטאים ממדינות אשר טרם השיגו מקום ברשימת המזנקים לפי טבלת הדירוג העולמי ותחרויות הקריטריון.
אבל – אם לא נמצאו ברשימת הדירוג ספורטאים מתאימים, פונים שוב אל תוצאות תחרויות הקריטריון היבשתיות והעולמיות בהתאמה.
מקומות 53 – 55 נועדו לאותן מדינות שספורטאיהן נמצאים בחלקים הנמוכים יותר בטבלת הדירוג ועל כן טרם השיגו זכאות לייצוג באולימפיאדה. בעבור כל המקומות, 48 – 55, חל הכלל שלא יוכלו להיות מאויישים על ידי יותר מספורטאי אחד מאותה מדינה.

מצב הדירוג העולמי בתום 2011 מציג את התמונה הבאה: מבין 35 מדינות שלהן ספורטאים מדורגים בתוך 100 הראשונים בעולם, בגברים ובנשים יחד, אנגליה מובילה עם 20 ספורטאים שמתוכם 9 מדורגים ב- 50 הראשונים. אוסטרליה שנייה עם 17 ו- 8 ספורטאים באופן יחסי, כאשר רוסיה וגרמניה סוגרות את הרשימה עם 14 ספורטאים במאיה לכל אחת, מתוכם 9 גרמנים ו- 8 רוסים ב- 50 הראשונים. בסה"כ 9 מדינות עם עשרה ספורטאים או יותר בתוך 100 המדורגים הראשונים בעולם כשמתוכם לפחות 5 בתוך ה- 50 הראשונים. קנדה היא מקרה גבולי, עם תשעה ספורטאים מדורגים בין המאה הראשונים וארבעה בין ה- 50.



אמה כפול שלוש – כנראה שכולן יהיו בלונדון 2012 עם סיכוי שזה גם יהיה דוכן המנצחות
(צילום: triathlon.org)





את היחס הטוב ביותר, בין מספר ספורטאים ב- 100 לבין מספר ספורטאים ב- 50 מציגה צרפת. פורטוגל ואיטליה חולקות את המקום השני כשלשתיהן ארבעה ספורטאים בלבד ב- 100 ושלושה מתוכם ב- 50. שלישית שוויץ עם שישה ספורטאים בלבד ב- 100, ארבעה מתוכם גבוה בתוך ה- 30 הראשונים.

כאשר פורסים את החלוקה לגברים ונשים לחוד מתגלה המאבק בין המדינות הזכאיות לייצוג של שלושה ספורטאים.
בגברים:
אנגליה, ספרד, צרפת, רוסיה, ניוזילנד, גרמניה, פורטוגל, קנדה וארה"ב.
בנשים:
אנגליה, צרפת, ניוזילנד, ארה"ב, אוסטרליה, גרמניה, יפן והולנד.

שוויץ עוד עם סיכוי להציב את כל ששת ספורטאיה הבכירים על קו הזינוק בלונדון וזאת בהתאם לשינויים בדירוג העולמי שיתרחשו עד ל 31 במאי 2012.
קנדה נמצאת במרחק נגיעה עבור שתיים מחברות הנבחרת כאשר, במידה והטבלה תשתנה לטובתה, תוכל גם היא להציג נבחרת של 3 נשים לצד 3 גברים.


יאן פורדנו – מנצח הטריאתלון האולימפי בביג'יין 2008. כנראה לא יהיה בלונדון 2012
(צילום: triathlon.org)


העומק המרשים שמציגות חלק מהמדינות בטבלת הדירוג העולמית הופך עבור חלק מהטריאתלטים הבכירים בעולם את החלום האולימפי רחוק מהישג יד. עבור האנגלים, הגרמנים, הרוסים, הצרפתים והניו-זילנדים, מיקום מחוץ ל 30 הראשונים בעולם אינו ראלי להשתתפות באולימפיאדה. צרפת מציגה את הצפיפות הגבוה ביותר בצמרת עם 6 מדורגים ב 30 הראשונים בגברים.

בנשים, הקרב הקשה ביותר מתנהל בין האוסטרליות אשר 5 מתוכן מדורגות בין ה- 30 הראשונות בעולם. גם האנגליות, הניו-זילנדיות והיפניות מציגות צפיפות יחסית בצמרת העולמית ופוטנציאל למאבק מבית על הכרטיס האולימפי. המרוויחים הגדולים מהמאבקים הפנימיים, של המדינות עם הצפיפות ההישגית הגבוהה יותר, הם אותם ספורטאים בודדים ממדינות ללא עומק איכותי. אלו ישיגו את הכרטיס האולימפי על חשבון הזנבות לאריות הטריאתלון.

הזווית הישראלית

הקריטריון הישראלי קובע: על הספורטאי להיות מדורג בתוך 35 המדורגים הראלים ברשימת הניקוד של ה-ITU או להשיג מיקום גבוה מטופ 20 בשתי תחרויות סבב אליפות עולם, במהלך עונת 2011 ועד תום השינויים בטבלת הדירוג ב- 31 בחודש מאי 2012. 


דן אלתרמן- הטריאתלט בעל הסיכוי הטוב ביותר לזנק בלונדון (צילום: יניב כהן)



בהינתן תנאים אלה, על מנת שיהיה סיכוי להכניס מתחרה ישראלי לרשימת המזנקים האולימפית, יהיו דן אלתרמן, רן אלתרמן ופאני בייסרון חייבים להתחרות בשתי תחרויות סבב אליפות עולם הצמודות לאליפות אירופה הנערכת באילת בחודש אפריל: תחרות סבב אליפות עולם שנערכת בסידני אוסטרליה שבוע טרם אליפות אירופה ותחרות סבב אליפות עולם בסן דייגו ארה"ב שנערכת שלושה שבועות לאחר האליפות הן היחידות שנותרו על הלוח. השגת מיקום בטופ 20 בשתיהן היא הדרך היחידה עבור השלושה להשיג את הקריטריון הישראלי.
עם היסטוריה של מקום 22 (דן אלתרמן) בתחרות סבב אליפות עולם ביוקהמה יפן ומקום 24 של פני בייסרון, בהופעת הבכורה שלה בסבב גביע עולם, המשימה איננה בלתי אפשרית.

תמונת שער:
פני בייסרון בטריאתלון ישרטול ספורט קלאב אילת 2011 (צילום: יניב כהן)

כתבה קודמת בנושא: מי רוצה להיות אלוף עולם? על תארים אולימפיים ומה שבניהם


הילה מימון הילה מימון
סטודנטית לפסיכולוגיה ביולגיה ותזונה מאמנת טריאתלון וטריאתלטית


קישורים: טריאתלון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג