אלוף אירופה הבלגי טים מרליר מקבוצת Soudal Quick Step ניצח היום (שני) בקטע השלישי של הטור דה פרנס. מרליר הקדים בספרינט צמוד את ג'ונתן מילאן מ-Lidl Trek בקטע של 178.3 ק"מ, שהסתיים בדנקרק.
לכתבות נוספות בנושא:
במהלך הטור דה פראנס: פורצים גנבו זוגות אופניים בשווי 143 אלף אירו
טור דה פראנס 2025, קטע 2: ואן דר פול מנצח את פוגצ'אר ולוקח את החולצה הצהובה
מת'יו ריקיטלו מישראל פרמייר טק ניצח את טור סיביו: "הכול עבד מושלם"
אלא שהרגע הדרמטי של המרוץ התרחש עוד קודם, כשיספר פיליפסן מ-Alpecin Deceuninck שזכה בקטע הראשון ולבש את החולצה הירוקה, נאלץ לפרוש לאחר התרסקות בספרינט ביניים. מילאן מוביל כעת בדירוג הספרינטרים וילבש את החולצה הירוקה. בצמרת הדירוג הכללי לא היו שינויים ומתייה ואן דר פול מ-Alpecin Deceuninck ממשיך להוביל.
צפון בספרינט הסיום:
מהלך המרוץ
הרוכבים זינקו לקטע מישורי מוולנסיין לדנקרק בצפון צרפת. הפלוטון רכב יחד לאורך רוב הקטע, מרבית הדרך עם רוח פנים ובהובלת קבוצת Alpecin Deceunink של ואן דר פול ופיליפסן.
האירוע הגדול של היום, כאמור, מלבד ניצחונו של מרליר, הוא פרישתו של פיליפסן מהטור בעקבות נפילה במיאוץ הביניים 60 ק"מ לסיום הקטע. התקרית התרחשה כתוצאה מנגיעת כתף של שני רוכבים במהלך הספרינט, שהובילה לסטייה של אחד מהם מהקו בו רכב. כתוצאה מכך פיליפסן, שרכב מאחורי השניים נפל בחוזקה על כתפו הימנית וגבו. הוא סבל מפציעה בכתפו ונאלץ לפרוש מהטור.
ג'ונתן מילאן מ-Lidl Trek זכה במיאוץ הביניים לפני פול פנהואט מ-Groupama FDJ וקיידן גרובס מ-Alpecin Deceuninck.
צפו בהתרסקות של פיליפסן:
The green jersey goes DOWN in the battle for the intermediate sprint and it looks like a bad one
That might be the end of Jasper Philipsen's Tour de France
pic.twitter.com/oUbuDJzzh2
— Cycling on TNT Sports (@cyclingontnt) July 7, 2025
טים וולנס מקבוצת UAE בחולצת אלוף בלגיה פרץ לבדו כ-35 ק"מ לסיום וצבר את הנקודות בפסגת העלייה המדורגת היחידה של היום, מה שהעניק לו את ההובלה בדירוג החולצה המנוקדת, אותה ילבש מחר.
משלב זה הקבוצות של הספרינטרים לקחו את ההובלה לקראת ספרינט הסיום. שתי נפילות בקילומטרים האחרונים הותירו רק כמה עשרות רוכבים בפלוטון הראשון, אך בזכות חוק 5 הק"מ אף אחד מהמועמדים לראשות הדירוג הכללי לא איבד זמן. בהיעדרו של פיליפסן, הבמה נותרה פתוחה עבור שני הספרינטרים הבולטים האחרים בטור, מילאן ומרליר. מילאן הוביל את הספרינט, אך מרליר עקף אותו בפוטו פיניש צמוד וזכה בניצחון שני בקריירה בקטע בטור. במקום השלישי סיים פיל באוהאוס מ-Bahrain Victorious.
מילאן יתנחם בכך שעבר להוביל בדירוג הספרינטרים וילבש מחר את החולצה הירוקה. הוא מקדים את ביניאם גירמאי ואת מרליר. בצמרת הדירוג הכללי לא היו שינויים.
רקע ופרשנות
הקטע ה-3 של היה קטע הכביש המישורי ביותר בטור דה פרנס השנה – רק 792 מטר טיפוס מצטבר, עם עלייה מדורגת אחת בלבד בקטגוריה הנמוכה ביותר. זו הייתה הזדמנות מצוינת עבור הספרינטרים ויום קל עבור רוכבי הדירוג הכללי. או במילים אחרות, יום שבו אם את לא מתעניינת במצב גידולי החיטה בשדות צפון צרפת או בטירות וכנסיות מימי הביניים, רק התרסקות אקראית עשויה להפיג את השעמום ואת עלולה להירדם. אם הווליום מספיק גבוה, את עשויה להתעורר בק"מ האחרונים מעוצמת הקול וההתלהבות של השדרנים, אבל אם לא, את עשויה לפספס את האקשן של ספרינט הסיום ולהתעורר כשביורוספורט כבר משדרים סנוקר.
זה היה גם הקטע שמסיים את שלושת ימי ה-Grand Depart (הזינוק הגדול) בצפון צרפת. מכאן ימשיך הפלוטון בימים הקרובים בכיוון דרום מערב לנורמנדי ובריטני.
דנקרק אירחה את הטור דה פרנס 20 פעמים בעבר, מהן 13 פעמים בין 1911 ו-1927. הפעם האחרונה בה קטע בטור הסתיים בעיר הייתה ב-2007, אז ניצח חרט סטייחמנס בספרינט המוני. דנקרק וסביבתה מארחות מדי שנה את מרוץ "ארבעת הימים של דנקרק", מרוץ בסבב המקצועני, אשר בשנים האחרונות נמשך דווקא חמישה ימים אבל שומר על השם המסורתי.
השנה מציינים הצרפתים 80 שנה לניצחון בנות הברית על הנאצים במלחמת העולם השנייה, ומארגני הטור דאגו שהטור יעבור במספר אתרים חשובים שלה, בהם דנקרק. העיר הצפונית ביותר בצרפת השוכנת על חוף הים הצפוני סמוך לגבול הבלגי הייתה זירת קרב חשובה במלחמה ההיא. ממנה נסוגו במאי 1940 כוח המשלוח של הצבא הבריטי וחלקים מהצבא הצרפתי מפני הבליץ של הצבא הנאצי שהקיף אותם משלושה כיוונים.
נותר להם רק המוצא לים דרך נמל דנקרק, והם נסוגו תחת אש לבריטניה בסיוע סירות הצי הסוחר הבריטי ובחיפוי של חיל האוויר המלכותי, ובכך הבטיחו את שלמות הצבא הבריטי שהיה חיוני להמשך המלחמה. עם תום הנסיגה נשא צ'רצ'יל ראש ממשלת בריטניה את נאומו המפורסם שידוע בשם "אנו נילחם בחופים" בו התחייב כי בריטניה תתמיד במלחמתה בנאצים עד לניצחון.
מלבד דנקרק, ירכוב הפלוטון גם בקאאן שתארח את קטע 5 (קטע הנג"ש) והייתה שדה קרב עקוב מדם במהלך הפלישה לנורמנדי ביוני 1944, ובבאיו – נקודת הזינוק של קטע 6 שהייתה העיירה הראשונה שנכבשה על ידי בנות הברית במבצע הפלישה ההוא ובה קבורים אלפי חללים בריטים. 80 שנה אחר כך, כמה טוב שה"קרבות העזים" בשנים האחרונות בצרפת היו בעיקר על האופניים בין פוגצ'אר לווינגגור. הלוואי עלינו.
חזרה לקטע היומי. הרוכבים יצאו לדרך בידיעה שהסיכוי לספרינט סיום המוני גבוהים, שצפויה רוח פנים לאורך מרבית השלב ושבדרך יש רק מיאוץ ביניים אחד וגבעה אחת בקטגוריה 4 והניקוד שניתן לצבור בהן מצומצם. לכן, ובאופן יחסית נדיר לטור, לא היו מתנדבים לצאת לבריחה ארוכה בתחילת הקטע. הדבוקה התגלגלה לאיטה במהירות של 37 קמ"ש בשעה וחצי הראשונות כשבראשה רוכבי קבוצת Alpecin Dceuninck של פיליפסן ו-ואן דר פול, ורוכבי Soudal Quick Step של מרליר.
התקרית המשמעותית של היום, שהובילה לפרישתו של פיליפסן, החלה כאשר כתפו של בריאן קוקאר מ-Cofidis נגעה בכתפו של לורנס רקס מקבוצת Intermarche-Wanty שהוביל את ביניאם גירמיי לספרינט מימינו של קוקאר. שני הרוכבים הצליחו להישאר על האופניים אך כתוצאה מהמגע שתי רגליו של קוקאר התנתקו מהפדלים והוא סטה שמאלה.
„Jasper is down“ – Philipsen-Sturz überschattet Tour-Etappe https://t.co/7uWwxx5PNf pic.twitter.com/BQYlJUreuj
— WELT (@welt) July 7, 2025
לפיליפסן, שהיה משמאל לקוקאר ומעט מאחוריו, לא נותר מקום לברוח אליו והוא נפל בחוזקה על כתפו הימנית וגבו. פיליפסן התרומם מהכביש כשהחליפה הירוקה שלו קרועה, הגב מדמם והכאב על הפנים ניכר. הרופאים קיבעו את ידו בצד הכביש והיה ברור שזה סוף הטור עבור הבלגי. המעבר החד מניצחון והובלה לתעלה ולחדר הרנטגן הוא חלק מרכבת ההרים של הטור.
רוכבי קבוצת IPT הישראלית לא בלטו עד כה בטור מבחינת תוצאות. הרוכב הראשון של הקבוצה היום היה פסקל אקרמן, שסיים במקום ה-9. עם זאת, לאחר שלושה ימים ניתן כבר לומר שהקבוצה בכחול-ורוד ללא ספק הבטיחה את מקומה על הפודיום בתחרות החולצה היפה ביותר בטור. אם כבר אסתטיקה, אפשר גם להחמיא לקווין סימונס מקבוצת Lidl Trek. עם הפסים והכוכבים של אלוף ארה"ב על החולצה, שיער ארוך מתנוסס ברוח ושפם "פרסת סוס" א-לה-האלק הוגן, כשסימונס, יליד קולואדו, עולה לקדמת הדבוקה למשוך עבור ג'ונתן מילאן במהלך הקטע, יש לזה קטע.
מתכוננים לקטע 4
מחר ירכבו הרוכבים 174.2 ק"מ מאמיין לרואן, קטע עם 1,745 מטר טיפוס ו-5 עליות מדורגות בקטגוריות 3 ו-4. 4 העליות האחרונות מגיעות בתוך 30 ק"מ האחרונים, מה שאומר שצפויים זיקוקים מצד רוכבי הקלאסיקות ובראשם ואן דר פול. גם פוגצ'אר, וינגגור ויתר המועמדים לראשות הדירוג הכללי לא יוכלו להרשות לעצמם להיות מאחור, אם כי ירצו לשמור משהו ברגליים לנג"ש בקטע ה-5. הספרינטרים לא צפויים להיות בתמונה, ולכן לא ישלטו בקצב לאורך הקטע, מה שמשאיר סיכוי מסוים גם לקבוצת בריחה אופורטוניסטית.
חמשת הראשונים בקטע 3
1. טים מרליר (Soudal Quick-Step) – 4:16:55 שעות
2. ג'ונתן מילאן (Lidl – Trek) – זמן זהה
3. פיל באוהאוס (Bahrain – Victorious) – זמן זהה
4. סורן וורנשקולד Uno-X Mobility) – זמן זהה
5. פאבל ביטנר (Picnic PostNL) – זמן זהה
דירוג כללי לאחר קטע 2:
1. מתייה ואן דר פול (Alpecin – Deceuninck) 12:55:37 שעות
2. טאדי פוגצ'אר (UAE) + 4 שניות
3. יונאס וינגגור (Visma | Lease a Bike) + 6 שניות
4. קווין וקלאן (Arkéa – B&B Hotels) + 10 שניות
5. מתאו ג'ורגנסון (Visma | Lease a Bike) – זמן זהה
לובשי החולצות לאחר קטע 2:
החולצה הצהובה – מתייה ואן דר פול (הולנד, Alpecin – Deceuninck)
החולצה הירוקה (הספרינטר המוביל בדירוג) – ג'ונתן מילאן (איטליה, Lidl – Trek)
החולצה המנוקדת (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טים וולנס (בלגיה, UAE)
החולצה הלבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – קווין וקלאן (צרפת, Arkéa – B&B Hotels)