טור דה פראנס: אתם שואלים אני משיב

הטור דה פראנס הוא אירוע הספורט השנתי הגדול בעולם. מדי שנה הוא סוחף אוהדים חדשים המגלים את התחרות לראשונה. למרות שזה נראה כגוש צבעוני בו כולם מתחרים כדי לנצח המכלול של הטור דה פראנס כולל המון חוקים, הטור דה פראנס זו תחרות ספורט הכוללת טקטיקות והשפעות שונות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הטור דה פראנס הוא אירוע הספורט השנתי הגדול בעולם. מדי שנה הוא סוחף אוהדים חדשים המגלים את התחרות לראשונה. למרות שזה נראה כגוש צבעוני בו כולם מתחרים כדי לנצח המכלול של הטור דה פראנס כולל המון חוקים, הטור דה פראנס זו תחרות ספורט הכוללת טקטיקות והשפעות שונות

מאת:יאיר בן עמי



כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
מסלול המרוץ- כאן
רשימת משתתפים – כאן
אתר הטור דה פראנס של שוונג –
כאן
השידור הישיר של שוונג- קטע 9- כאן


אתם מוזמנים לשלוח שאלות למייל- [email protected]

כדי להבין מה באמת וממש מתרחש בדבוקה צריך להכיר הרבה חוקים. החלטנו להתחיל עם כמה שאלות ולאפשר לכל אחד ואחת לשלוח לנו שאלות כדי שנוכל לבנות את המדריך השלם להבנת הטור דה פראנס.

1. כמה רוכבים  בכל קבוצה?
כל קבוצה מזנקת לטור דה פראנס עם תשעה רוכבים.

2. מה זה אומר הצבעים של החולצות?
בטור דה פראנס יש כמה קטגוריות של תחרויות.
זמן מצטבר של כל הקטעים (המרוצים היומיים) – הרוכב שעובר את כל הקטעים בזמן המצטבר הנמוך ביותר לובש את החולצה הצהובה
נקודות – בכל קו סיום יש נקודות המחולקות לרוכבים לפי סדר הגעתם. כמו כן, בכל קטע יומי (לא כולל מרוצים נגד השעון) יש קו בסביבות המאה ק"מ מהזינוק הנקרא מאוץ ביניים. גם בקו זה אפשר לצבור נקודות. הרוכב הצובר הכי הרבה נקודות לובש את החולצה הירוקה.
העליות על המסלול מסומנות לפי קטגוריות- לפי אורך העלייה, זווית העלייה וגובה הפסגה. על כל פסגה כזו יש קו והרוכבים מקבלים נקודות לפי הקטגוריה של הפסגה נקבע מספר הנקודות המחולקות ולכמה רוכבים הן מחולקות. הרוכב הצובר הכי הרבה נקודות לובש את החולצה הלבנה עם הנקודות האדומות ומכונה מלך ההרים.

3. מה המרחקים בכל התחרות ? מה מרחק בכל יום ?
הטור דה פראנס מורכב מ- 21 מרוצי אופניים. המרוצים נערכים יום אחרי יום, במשך 23 ימים, כשיש שני ימים בהם אין תחרות. מרחק התחרות היומית השתנה לאורך השנים ומיום ליום. 


בטור של 2012 הרוכבים יגמאו 3497 ק"מ ב- 21 מרוצים. המרוץ ארוך ביותר הוא 220 ק"מ והקצר ביותר הוא הפרולוג (קטע הפתיחה) שהוא מרוץ אישי נגד השעון למרחק 6.1 ק"מ. לא כל שנה יש פרולוג אבל זו מסורת המתקיימת בדרך כלל.

מנצח הטור 2011 קאדל אוונס
( צילום: troye owens)

4. איך מנצחים? האם זה תחרות יומית וזכייה יומית או שזה תחרות לאורך זמן?
התשובה לכך מופיעה בשאלות הקודמות.

5. מה יותר חשוב , לזכות בתחרות יומית ? או כללית?
החולצה הצהובה, הזמן המצטבר של הטור דה פראנס, היא תחרות האופניים החשובה והיוקרתית ביותר בעולם. אבל ניצחון בקטע יומי נחשב גם הוא ליוקרתי מאוד. החשיפה של רוכב, בזכות ניצחון בקטע אחד של הטור דה פראנס, משולה לניצחון באליפות העולם.

6. במה זוכים בתחרות יומית? במה זוכים בסוף התחרות?
המנצח בקטע יומי מקבל פרס כספי, גביע (לא תמיד בצורה קלאסית, לעיתים המקום המארח את סיום הטור מעניק משהו המיצג את העיר או האזור). מנצח הטור דה פראנס מקבל חולצה הצהובה, גביע וכמה מאות אלפי יורו. גם בתחרות היומית וגם בסיומה יש פרסים כספיים. הפרסים מחולקים בזכות צבירת נקודות במאוצי הביניים, בזכות הנקודות על פסגות הרים, בזכות מיקום בסיום כל קטע יומי וכמובן גם בזכות ניצחון בטור כולו או באחת הקטגוריות. כספי הזכייה נכנסות לקופת הקבוצה והרוכבים מתחלקים בהם באופן שווה. יש קבוצות המשתפות גם את הטכנאים, המסאז'יסטים (אשר ממלאים מספר תפקידים בדרך כלל), המנהלים ועוד בחלוקת הכספים. מנצח הטור דה פראנס גם מעביר את סכום הזכייה לקופת הקבוצה לחלוקה בין כולם ולעיתים לא לוקח לעצמו מאום. לא צריך לדאוג לו, בזכות חסויות והפרסומות הנלוות הוא יהיה מסודר לכל חייו.

שיאן הניצחונות בהרים רישאר ויראנק
(צילום: Gawain78)


7. מתי התחיל הטור דה פראנס?
1903 והופסק מאז פעמיים, למשך חמש שנים בכל פעם, בגלל מלחמות העולם, הראשונה והשנייה.


(צילום: Jean Housen)


8. האם המסלול קבוע?
לא. מסלול הטור משתנה משנה לשנה. המסלול מתפרסם בנובמר לקראת התחרות של יולי בשנה שלאחר מכן. יש מבנה קלאסי את הטור הכולל את הרי האלפים, הרי הפירינאים ואזור המאסיף סנטראל. מאז 1975 הטור תמיד מסתיים בשדרות הניצחון בפריז.

9. האם יש בונוסים על קו הסיום?
יש בונוסים רק של נקודות. בסיום על פסגה נקודות לקטגורית ההרים ובסיום בסיום רגיל נקודות לקטגורית הנקודות של החולצה הירוקה. היו שנים שהיה גם בונוס של קיזוז מהזמן המצטבר, גם בקו הסיום וגם במאוץ הביניים. בשנים האחרונות כבר אין.

המאוץ ביניים מחולקות נקודות כך:
1. 20 נקודות
2. 17 נקודות
3. 15 נקודות
4. 13 נקודות
5. 11 נקודות ויורד בנקודה עד למקום 15 המקבל נקודה אחת.
על קו סיום שאינו על פסגה יחולקו נקודות כך?
1. 30 נקודות
2. 25 נקודות
3. 22 נקודות
4. 19 נקודות
5. 17 נקודות
6. 15 נקודות
7. 11 נקודות ויורד בנקודה עד למקום 15 המקבל 2 נקודות.

10. האם מחולקות נקודות לכל דבוקה שמגיעה לקו הסיום?
לא – הנקודות מחולקות רק לרוכבים הראשונים לפי הדירוג שציון בשאלה קודמת.

11. האם יש הגדרה מאיפה אפשר להתחיל את המאוץ לקו הסיום?
לא.

12. ישנם "פועלים" המשרתים את הרוכב המוביל הקבוצה. כיצד זה מתנהל, איך הם דואגים לשפר את סיכוייו לזכות?
יש כל מיני סוגים של פועלים ורוכב בכיר לקטע אחד יכול להיות פועל בקטע אחר. הסיוע הוא בהובלה (דראפטינג), סגירת בריחות, שמירה מתאונות (הובלה בדראפטינג למיקום טוב בדבוקה), הכתבת קצב, הבאת מים מרכב הקבוצה. אפילו החלפת גלגל או אופניים כדי שהרוכב לא ימתין לרכב הקבוצה.


מארק קוונדיש הוא המאיץ הטוב בעולם אבל בטור דה פראנס 2012 (קטע 10) ראינו אותו מכתיב קצב בקדמת הדבוקה עבור לובש החולצה הצהובה, בראדלי וויגנס הרוכב איתו בקבוצה. לעומת זאת יש בקבוצתו (סקאי) רוכב שמטרתו העיקרית בטור היא לסייע למארק קאוונדיש לשרוד את ימי ההרים, להגיע במגבלת הזמן לקו הסיום וגם לסייע לו במעט בכניסה למיקום טוב כשהדבוקה מגיעה למאוץ רב משתתפים לקו הסיום.

יש רוכבים המתמחים בהכתבת קצב בהרים, אחרים בהכתבת קצב במישור או גבעות. ערכם של פועלים טובים רב והם מקבלים משכורת מכובדת עבור העבודה הזה וגם מתחלקים עם שאר רוכבים הקבוצה בפרסים הכספיים שהמנצח מקבל.

13. האם יש סדר או חוקיות כל שהיא בדבוקה הגדולה? האם הקבוצות משתפות פעולה בניהן ומתחלקות בהובלה?
אין איזה חוק כתוב בתקנון מרוץ. רק בזינוק עומדים בסדר הנקבע לפי דירוגים. בטור עומדים מקדימה החולצות השונות והקבוצה המובילה בדירוג הקבוצתי וזה בעיקר לצילומים כי הזינוק הוא אחרי רכב נוסע וכמה ק"מ של רכיבה בקצב איטי.
יש פעמים רבות בהן יש אינטרס משותף לכמה קבוצות. כדוגמא כשמאיצים מקבוצות שונות רוצים להשיג קבוצת בריחה משום שהם רוצים לנצח בקטע ולאסוף נקודות. כשכמה קבוצות עם רוכבים בראש הדירוג המצטבר מחליטות שרוכב בקבוצת בריחה מסכן את הדירוג. במקרים כאלו ודומים יהיה שיתוף פעולה בין קבוצות.

14. מהו ההסבר לזה שבדרך כלל הדבוקה מצליחה להשיג בקילומטרים האחרונים את הרוכבים הבודדים הפורצים קדימה?
קודם כל בדבוקה גדולה יותר רוכבים מסייעים בהובלה ולכן המאמץ מתחלק על יותר כוחות. הרוכבים בבריחה בדרך כלל כבר עייפים אחר עשרות ק"מ ושעות של רכיבה בה הם התחלקו בהובלה בין רוכבים מעטים, על אחת כמה שזה זוג או רוכב בודד. הרוכבים בדבוקה בדרך כלל מתחילים את המרדף אחרי שהיו במאמץ של 70% או אפילו פחות. הרוכבים בבריחה רוכבים כל הזמן ב- 80% ויותר. ולכן דבוקה סוגרת את הפערים אבל זה פחות קל ממה שנראה מצפייה בטלוויזיה. הרוכבים האמונים על סגירת הפערים הם מהטובים בעולם. שיתוף פעולה בין כמה כאלו או רבים כאלו עוזר לסגור את הפער אבל הם רוכבים במאמץ קיצוני בשביל זה.

15. איך נקבעת הקבוצה המנצחת?
בכל קטע הזמנים של שלוש הרוכבים הראשונים מכל קבוצה הופכים לזמן של הקבוצה. אלו יכולים להיות אותם רוכבים או רוכבים אחרים בכל יום. הדבר היחיד שנחשב הוא הראשון, השני והשלישי מהקבוצה ללא קשר לזהותם.

16. מה הטעם בפריצות הללו שנעשות על ידי מספר רוכבים שאין להם שום סיכוי לזכות? תמיד הדבוקה מגיעה אליהם בסוף, והם "נשרפים" לגמרי כשהם רוכבים לבד. גם הנקודות שהם צוברים בדרך כלל שוליות ולא מסייעות, והם גם לא עוזרים במאמץ הקבוצתי. מה העניין הזה?
תמיד יש סיכוי להצליח ולנצח בקטע. בטור דה פראנס 2012 זה כבר קרה כמה פעמים. הנקודות שהם צוברים מכניסות הרבה כסף לקופת הקבוצה. כמעט לעולם לא יכנס רוכב לבריחה בלי קשר לתכנון כלשהו. לעיתים הסיבה יכולה להיות זמן חשיפה בטלוויזיה. מצלמים את קבוצת הבריחה לפחות כמו את הדבוקה. בדבוקה רוכב יעלם בהמון. בבריחה הוא יהיה בולט משום שסביבו יהיו מעטים או שהוא לבד. רוכב אופניים הוא שלט פרסומת. גם אם רוכב שהיה בבריחה, מתעייף עד כדי שיסיים את הקטע הרבה אחרי הדבוקה הוא זוכה לחשיפה גדולה מרוכב שהיה כל היום בדבוקה. יראיינו אותו אחרי הקטע, בשידורים החוזרים יראו אותו שובו ושוב רוכב בהובלת המרוץ. החשיפה הזו שווה הרבה מאוד כסף שנותן החסות היה משלם בזמן אוויר של פרסומות.

18. האם יתכן שרוכב ישראלי ישתתף בטור בעתיד ומה הקריטריונים שזה יקרה?
מאוד ייתכן שבעתיד יהיה רוכב ישראלי בטור. ענף האופניים בישראל מאוד מפגר ופרימיטיבי ביחס לאירופה.  מספר התחרויות המתקיימות בישראל בשנה שווה למספר התחרויות המתקיימות במחוז אחד בצרפת או בלגיה בחודש. מספר הרוכבים המקצוענים בישראל שווה למספר הרוכבים המקצוענים בשכונה אחת בצרפת. מסורת ההישגים הבינלאומית של ישראל דלה מאוד. רק רוכב אחד (יהודה גרשוני) היה מקצוען דרג בכיר (לפני כשלושים שנים) וכיום יש לישראל שני רוכבים מקצוענים. רן מרגליות בקבוצת סאקסו בנמק- טינקוף בנק בה רוכב מנצח הטור דה פראנס וג'ירו ד'איטליה אלברטו קונטאדור. ניב ליבנר רוכב בקבוצת דרג שלישי – אמורה אוויטה. יש לנו גם כמה נשים מקצועניות. הבכירה ביותר היא מיכל אלה הרוכבת בקבוצת מיקלה פניני. בקבוצה הזו רכבה שני בלוך שסיימה את הטור דה פראנס של הנשים במקום 18 והייתה שלישית בדירוג הרוכבת הצעירה.


כדי שרוכב ישראלי ירכב בטור הוא צריך להיות רוכב של קבוצה המשתתפת בטור (אחת מקבוצות הדרג הבכיר או אחת המקבלת זימון לטור מהמארגנים) ולהיות טוב מספיק כדי שמנהל הקבוצה יכלול אותו בין 9 הרוכבים שיזנקו לטור.

19.
האם הרוכבים מחוברים בקשר אלחוטי עם המאמנים שלהם?
בדרך כלל הקשר (מרכב הקבוצה לאוזניה של הרוכב) דרך הקשר נעשה רק מול המנהל הספורטיבי של הקבוצה. הוא מנהל את הטקטיקה וקובע את התגובה של הקבוצה להתרחשות במרוץ. יש מקרים נדירים בהם המאמנים מחוברים לרוכב בזמן המרוץ.

20. הקשר היהודי – האם בין הרוכבים המובילים את הטור יש יהודי חובב ישראל?
עד כמה שידוע לי אין יהודי בדבוקה של הטור דה פראנס 2012. בעבר היה רוכב לאטבי, רומנס ויינשטיין שהשתתף בשלוש מהדורות של הטור. בשנת 2000 ו-2003 במדי קבוצת ויני קאלדירולה ובשנת 2001 במדי דומו פארם פריטס. הוא היה אלוף העולם במרוץ הכביש בשנת 2000 כך שבעונת 2001 ובטור דה פראנס הוא רכב עם חולצת הקשת. אחיו גר אז בהתנחלות בשטחים הכבושים אבל לא היה ביניהם קשר. פגשתי את רומנס וויינשטיין במהלך הטור דה פראנס 2001 ובעזרת מתורגמן ניסיתי לדלות ממנו פרטים על הקשר שלו עם יהדותו. מהמעט שהצלחנו לדבר הבנתי שמעבר למודעותו ליהדותו אין לו זיקה מיוחדת.

הקשר של אוהב יהודים מעט מורכב. ג'יונו בארטלי היה אחד מאלופים הטור דה פראנס עוד לפני מלחמת העולם הראשונה. במהלך המלחמה הוא הצטרף למחתרת האיטלקית ובין השאר סייע להצלת יהודים. אתה יכול לקרוא על זה כאן


רומנס וינשטיין בטור דה פראנס 2001

21. לקבוצת סקאי (SKY) יש שני צבעי חולצות בכחול כהה או בלבן מה הסיבה לכך?
בקבוצת סקאי רוכבים שניים החייבים, על פי תקנון של האיגוד העולמי, ללבוש מדים ייחודים המזהים אותם לכל אורך העונה. מארק קאוונדיש לובש את המדים של אלוף העולם במרוץ הכביש. הכינוי של חולצת אלוף העולם היא "חולצת הקשת" בזכות הפסים בצבעי הקשת העוטפים אותה.  אדוולד בואסון האגן לובש את המדים של אלוף נורבגיה במרוץ הכביש. במרוצים נגד השעון יהיה חייב בראדלי וויגינס ללבוש את החולצה של אלוף בריטניה במרוץ נגד השעון. וויגנס לובש את החולצה הצהובה ולכן לא ראינו אותו במדים הבריטיים במרוץ האחרון נגד השעון. החולצה הצהובה תהיה על מוביל הטור דה פראנס גם אם הוא האלוף הלאומי וכך גם במקרים בהם אלופים לאומיים ילבשו את החולצה הירוקה (של הנקודות), המנוקדת (של נקודות ההרים), והלבנה (של הרוכב הצעיר).


בראדלי וויגנס בפרולוג של הטור של רומנדי 2011 עם מדי אלוף בריטניה במרוץ נגד השעון (צילום: Rama)


קוואנדיש בג'ירו ד'איטליה 2012 עם חולצת הקשת – (צילום: Kasper Sorensen)

11.7.2012

אתם מוזמנים לשלוח שאלות למייל- [email protected]

תמונת שער של לאנס ארמסטרונג, שיאן הניצחונות בטור דה פראנס- (צילום: Gawain78)


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12