טומרקין עלה לגמר, אדריאן מנצח ב-100 מטרים חתירה; שיא עולם לרבקה סוני

ערב גדוש בבריכה – גמר אולימפי ליעקב טומרקין (השני בהיסטוריה של השחייה הישראלית); ניצחון לניית’ן אדריאן על "הטיל" מגנוסן ב-100 מטרים חתירה; שיא עולם בחצי גמר ה-200 מטרים חזה לרבקה סוני; וזהב לבנות ארה"ב ב-4 כפול 200 מטרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ערב גדוש בבריכה – גמר אולימפי ליעקב טומרקין (השני בהיסטוריה של השחייה הישראלית); ניצחון לניית'ן אדריאן על "הטיל" מגנוסן ב-100 מטרים חתירה; שיא עולם בחצי גמר ה-200 מטרים חזה לרבקה סוני; וזהב לבנות ארה"ב ב-4 כפול 200 מטרים

מאת:חגי אשלגי





לונדון 2012, כל הכתבות – כאן

לוח שידורי הטלוויזיה הישראלית – כאן

צילומים gettyimages


100 מטרים חתירה גברים
מתח עצבני לפני המשחה. סזאר סיילו הברזיאלי מצליף על חזהו כמו שיעי בחג האשורה, מגנוסן האוסטרלי מקפיד לא לגלח את הפנים, אולי כדי לנסות לשמר ארשת רגועה; ברנט היידן הקנדי נזכר לשים משקפת על הראש כשרגלו האחת כבר על אדן הזינוק; ניית'ן אדריאן האמריקאי משחרר נשיפות; יאניק אנייל הצרפתי עומד בפינה, במסלול 1.

חבורת גברים גדולים וחסונים, במתח. הם רגילים להיות זכרי האלפא בבית, אבל כאן הם צריכים להתייצב מול זכרי אלפא מהעולם כולו. עולים על האדנים. הנמוכים שבהם מעל 1.90 מטר, הגבוהים מעל 2.00 מטרים. מזנקים. הבריזלאי סיילו החליט לשרוף את המשחה ולנסות לשרוד עד לקיר השני. הוא טס קדימה ממסלול 2 ומסתובב ראשון על 22.6 שניות. ברנט היידן, בצד השני בדיוק, במסלול 7, מסתובב מאית שנייה אחריו.

הבריזלאי דועך. באמצע הבריכה, במסלולים 5 ו-4, ניית'ן אדריאן וג'יימס מגנוסן מסתובבים שלישי וחמישי בהתאמה. עכשיו מתחילה הדהרה לקיר. כאן המרוץ האמיתי.

מגנוסן, ה"נמוך" מבין השניים (1.95 מטר) חזק ופורץ. אדריאן, היותר גבוה (2.01 מטרים) מחזיק איתו מעמד. הכל יוכרע בנגיעה. שניהם דוחפים את היד לקיר ביחד, אבל אדריאן משאיר את הראש למטה עד שאצבעותיו כמעט מתנפצות על הקיר. בנוסף, ידו של אדריאן ארוכה יותר, וכך מוכרע גורל המדליה הזהובה. ניית'ן אדריאן מנצח את ג'יימס (הטיל) מגנוסן במאית שנייה בודדת. ברנט היידן הקנדי שלישי, יאניק אנייל הצרפתי רביעי.

ניית'ן אדריאן (ארה"ב) זהב – 47.52 שניות; ג'יימס מגנוסן (אוסטרליה) כסף – 47.53 שניות; ברנט היידן (קנדה) ארד – 47.80 שניות. כל ששת הראשונים מתחת ל-48 שניות.

200 מטרים חזה גברים

הניסיון האחרון של קוסוקה קיטג'ימה לזכות בזהב שלישי באותו משחה בשלוש אולימפיאדות רצופות, כשל. עם 100 מטרים ראשון על 1:01.40 דקה, הוא נקט בטקטיקה של "פרוץ והחזק מעמד" כמו סיילו ב-100 מטרים חתירה. כמו סיילו, גם לקיטג'ימה זה לא הצליח. ההונגרי הוותיק והטוב דניאל גיורטה, שמר את עצמו בתמונה ב-100 מטרים הראשונים. מכאן, המשחה כבר היה שלו.

הוא סגר 100 מטרים שניים בצורה נפלאה, על 1.05.7 דקה. במסלול לידו, מייקל ג'יימיסון בן ה-23 מגלזגו סקוטלנד, התחיל לצמצם, אבל הבריכה לא הספיקה שלו. ג'יימיסון סגר אפילו טוב יותר מההונגרי, עם מאה שני של 1:05.5 דקה, אבל הפיגור שלו על גיורטה בתום שלוש הבריכות הראשונות היה גדול מדי.

קטיג'ימה הקטן-גדול נחלש וירד למקום הרביעי. הוא עוזב את לונדון ללא אף מדליה אישית – חוויה שכמותה לא חווה מזה 8 שנים. בן ארצו, ריו טאטיישי שידרג את עצמו ממקום 6 למקום שלישי בחצי השני.

דניאל גיורטה (הונגריה) זהב – 2:07.28 דקות; מייקל ג'יימסון (בריטניה) כסף .2:07.43 דקות; ריו טאטיישי (יפן) ארד – 2:08.29 דקות.

200 מטרים פרפר נשים
בסוף הצליחה מערבית אחת להשתחל בין האסיאתיות כדי לזכות במדליה במשחה זה. מיריאה בלמונטה הקטלאנית סיימה שנייה. בלמונטה תכננה לוח זמנים שכולל את חמשת המשחים האישיים הקשים ביותר שאישה יכולה לשחות בלונדון – 400 ו-800 מטרים חתירה, 200 ו-400 מטרים מעורב אישי ו-200 מטרים פרפר. עד הערב, התוצאות לא היו מספקות עבורה.

בלמונטה החליטה לזרוק הכל על המים במשחה הזה. ליו זיגה הסינית במסלול לידה משכה אותה לפתיחה מהירה. ב-100 מטרים בלמונטה נגעה בקיר ראשונה, ובסוף הבריכה השלישית היה לה יתרון של כמעט שנייה שלמה על הבאה אחריה.

אבל ב-200 מטרים פרפר יש היסטוריה לא קטנה של תהפוכות בבריכה האחרונה – את אבן הדרך האחרונה של היסטוריה מוכחת זו, ראינו ערב קודם במשחה הגברים כשלה-קלוס ניצח את מייקל פלפס.

הסינית ליויאנג ג'יאו התפוצצה על הבריכה האחרונה ב-31.3 שניות – שתי שניות מהר יותר מבלמונטה. היפנית נאטסומי הושי סיימה שלישית. קת'לין הרסי האמריקאית שיפרה את תוצאתה בכל שלב שאליו התקדמה, אבל בגמר זה הספיק רק למקום הרביעי.

ליויאנג ג'יאו (סין) זהב – 2:04.06 דקות (שיא אולימפי); מיריאה בלמונטה (ספרד) כסף – 2:05.25 דקות; נאטסומי הושי (יפן) ארד – 2:05.48 דקות.

200 מטרים גב גברים
יעקב טומרקיןמאשדוד (בתמונה משמאל) עלה שמיני מהמוקדמות לחצי הגמר. הוא שובץ לחצי הגמר הראשון במסלול 6, צמוד לריוסוקה איריי היפני (מסלול 5), שבעצמו שחה ליד ריאן לוכטה במסלול 4.

בהתחשב במעמד טומרקין בן ה-20 שמר על קור רוח מעורר התפעלות. הוא לא פתח לאט מדי ולא מהר מדי. הוא שמר על קצב וחלוקה נכונים, למרות שנתן את כל כולו במשחה הבוקר. הוא סיים בערב בתוצאה זהה לבוקר – 1:57.33 דקה ועלה שמיני ואחרון לגמר, לאחר בריכה אחרונה נהדרת של 29.3 שניות (שלישי הכי מהיר בבריכה זו מכל שחייני חצאי הגמר – מהירים ממנו היו רק לוכטה ואיריי).

בדרך, הוא ניצח את שני ההונגרים פטר ברנק (יריבו הוותיק מגילאי הנוער, בן גילו) וגאבור באלוג. למעט קאבצקי הפולני, טומרקין הוא האירופאי המהיר ביותר באולימפיאדה במשחה זה.

בגמר יחכו לו ריאן לוכטי, טיילר קלארי וריוסוקה איריי.

200  מטרים מעורב גברים

לוכטה לקח על עצמו ניסיון לדאבל תובעני – שני גמרים במשחי 200 מטרים (גב ומעורב אישי) בערב אחד. בחצאי הגמר זה נראה לא רע. לוכטה ניצח בחצאי הגמר שלו גם
ב-200 מטרים גב וגם ב-200 מטרים מעורב, תוך שהוא
מביס במשחה המעורב בשנייה שלמה את פלפס ששחה לידו.



לנצח את לוכטה במשחה המעורב הקצר יהיה קשה.



גל נבו מקיבוץ חמדיה עלה בבוקר מהמוקדמות לחצי הגמר עם משחה חזק. בחצי הגמר בערב הוא הוסיף ושיפר את תוצאתו מהבוקר, אבל זה לא הספיק. נבו, שסיים רביעי בחצי הגמר שלו, שכלל את פלפס ואת לוכטה, דורג בסוף הערב במקום העשירי – שני מקומות מהגמר. כמה חבל שההשקעה והתוצאות היפות של נבו לא הניבו גמר אולימפי בלונדון.


גל נבו


200 מטרים חזה נשים
לרבקה סוני נמאס. נמאס לה מזה שבריאה לרסון ניצחה אותה במבחנים האמריקאים ב-100 מטרים חזה. נמאס לה מזה שילדה בת 15 לקחה ממנה את הזהב ב-100 מטרים חזה. נמאס לה לשמור כוחות לגמר. נמאס לה לא לקחת זהב. עכשיו.

אז היא לא חיכתה הערב לשום דבר. היא התפוצצה על חצי הגמר וקבעה שיא עולם חדש ונפלא של 2:20.00 דקות ב-200 מטרים חזה. סוני הקדימה ב-2.2 שניות את יריבתה הקרובה ביותר. הרעב שלה לזהב ולתוצאה מהירה עובר כל מסך. נצפה לראות את ההסתערות שלה על הבריכה בגמר, ואולי גם שבירה היסטורית ראשונה של מחסום ה-2:20 דקות.

100 מטרים חתירה נשים
שתי הגרמניות, בריטה סטפן ודניאלה שרייבר מחוץ לגמר. כך גם שרה סיוסטרום השבדית. נדיר לראות גמר אולימפי ב-100 מטרים חתירה ללא אף נציגה גרמנית או שבדית.

רנומי קרומווידיויו ההולנדית נראית רמה אחת מעל כולן וקבעה שיא אולימפי כבר בחצי הגמר עם 53.05 שניות (במשחה השליחים סגרה "קרומו" את ה-100 מטרים האחרונים של הרביעייה ההולנדית ב-51.9 שניות). היחידה שאולי יכולה לסכן אותה היא מלאני שלאנגר האוסטרלית. מיסי פרנקלין עלתה שלישית מחצאי הגמר, ונראית טעונה באנרגיות לקראת הגמר.

4 כפול 200 מטרים שליחים נשים
אי אפשר להגיד שזה לא היה צמוד. האוסטרליות שחו נפלא, ואפילו סיימו את 600 המטרים הראשונים, במקום הראשון לפני ארה"ב. אבל אז קפצה למים אליסון שמיט, והיה ברור שהזהב הולך לאמריקה.

היא צמצמה את הפער על אליסיה קוטס האוסטרלית כבר בחלוף 70 מטרים, ומשם דהרה לניצחון ברור ומשכנע. זהב נוסף לארה"ב במשחי השליחים של הנשים.

ארה"ב זהב – 7:42.92 דקות (שיא אולימפי); אוסטרליה כסף – 7:44.41 דקות; צרפת ארד – 7:47.49 דקות.

2.8.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג