חדשות הספורט מהמזה"ת

שפע של אירועי ספורט במזה"ת. מרוצי אופניים במפרץ הפרסי, חצי מרתון בלבנון, הכתרת ספורטאי השנה במרוקו ושיאים לאומיים. אילן גולדמן מביא את חדשות הספורט במזה"ת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


שפע של אירועי ספורט במזה"ת. מרוצי אופניים במפרץ הפרסי, חצי מרתון בלבנון, הכתרת ספורטאי השנה במרוקו ושיאים לאומיים. אילן גולדמן מביא את חדשות הספורט במזה"ת

מאת:אילן גולדמן


שרק אל-פייסבוק- ביום שבת האחרון, בעודי מקלף פיסות מידע עסיסיות, מתחתיות פורומים מחתרתיים, העוסקים ברוכבים המזרח תיכוניים, נתקלתי בתמונתו של איזה שאב (בחור-בערבית) סעודי, העוסק ברכיבת כביש תחרותית. על פי תמונותיו, הסעודי מנהל חיים כפולים. ביום, ליברל צבעוני מגולח רגליים. בלילה הוא איש דת שמרן המכוסה, מכף רגל ועד ראש, בת'אוב הלבן המסורתי. סממן מובהק ל"מהפכה" הליברלית אותן עוברות אפילו השמרניות שבמדינות הערביות. מפה לשם, בנג קליק, חמד ואני כבר אחוקים בפייסבוק. מהר מאוד מערכת היחסים עם חמד הצעיר מצטננת והוא נעלם. אולי הוא נעצר על ידי המוחבראת (שירותי ביטחון הסעודים) באשמת קיום קשר עם גורם עוין.

חמד עם אופניים ביום
חמד הסעודי עם אופניים ביום

בהעדר תעסוקה וחברים מעניינים, מצאתי את עצמי חופר בפרופיל של חמד כדי לחפש קצת אקשן ספורטיבי מזרחי. תוך רגעים ספורים שייטתי בפרופילים מאובקים, של אלופי ירדן לדורותיהם, חובבנים בחריינים עבי כרס ודאונהילרים איראנים מוטרפים, שאללה לא ממש מזיז להם את "הכידון". כולי נרגש, כאילו עליתי על אוצר בלום, מקליק על קישורים, צופה בסרטונים, קורא כתבות סרוקות מעיתונים ומנסה לשכנע כבישונים לבנונים שאינני איש מוסד ופניי לשלום.

הסעודי בלבוש המסורתי ובלי אופניים
בלבוש מסורתי ולבי אופניים


כך נבלעתי שוב אל מעמקיה הפתלתלים של החברה המזה"ת. בדיוק כמו בתקופת לימודיי. הגבולות הפיזיים החוצצים בין המדינות המזרח תיכוניות לא הפריעו לסצנת אופניים, חובקת אזור, להתפשט. מעין פאן-ערביזם-פייסבוקיזם מודרני, בו רוכבים מרחבי חצי האי ערב מפלרטטים אחד עם השני דרך רשתות חברתיות ופורומים, חולקים מידע על ציוד ואירועים, מפרגנים ב"לייקים" ו"קומנטים" על תוצאות חבריהם הוירטואליים.

כך עליתי על עקבותיו של רוכב נבחרת עיראק באופני כביש. האנה ג'אמל, הבגדדי בן  ה-19. לאלו מכם החיים במערה אני מזכיר כי עיראק נמצאת תחת שליטה אמריקאית מאז 2003 והמצב אחרי הבחירות הרעועות שהתקיימו לאחרונה לא משהו. כל יציאה פשוטה לרכיבה יכולה להיגמר ברכבו של הקברן השכונתי. אותו ג'מאל משך את תשומת ליבי. היה משהו בפניו החתומות, הנחישות, האומץ. תמונותיו מהאימונים, בליבה של העיר המכותרת מלאת מחסומי הבטון, גרמו לי להעריצו באופן מיידי. הבחור הצעיר נראה בתמונות כשהוא רוכב על כבישי בגדד העמוסים, הממוגנים בבטון מזוין(כנגד מטענים,ירי וכו..), רכוב על "גרוטאה פרהיסטורית צהובה, בעלת מערכת הילוכים כה מיושנת שאפילו סבו של שימנו לא היה מזהה. נעלי רכיבה כמו שלו לא ראיתי בדבוקה אירופית מאז התחריתי במה שכונתה פעם יוגוסלביה .

האנה רוכב אופניים עירקי
האנה רוכב אופניים עירקי


להאנה זה ממש לא מזיז. בבגדד אתה לא זקוק ליותר מקרנק 53/42. מהתבוננות אין סופית בתמונותיו הסקתי כי הוא לא שם קצוץ על שום דבר חוץ מניצחונות וכבוד. הצעתי לאותו האנה שאערוך איתו ראיון פייסבוקי ואני עדיין מחכה לתשובתו בתקווה שאוכל להביא לכם את סיפוריו המרתקים. תמונותיו של האנה הם מראה מושלמת למצב השורר כיום במרחב הערבי המפוצל. העושר המפרצי לעומת הדלות המסופוטמית. איפה שיש נפט ורווחה יש קרבון, איפה שיש פחות משאבים ויותר רודנות יש פלדה וחלודה.

אחבאר אל-אוסבוע (חדשות השבוע):


אופניים (דראג'ה-בערבית):
טור המפרץ המשותף: בתאריך ה-24 לדצמבר כווית פתחה רשמית את "טור המפרץ המשותף" באופני כביש. הטור אורך כ- 8 ימים וחוצה את כווית, בחריין, סעודיה, קטר, האמירויות ועומאן. קיומו של הטור באזור אינו הפתעה. זהו חלק מטרנד עצום. כיום מדינות המפרץ הפרסי מנסות לגוון את כלכלתן ולהפחית את תלותן בהכנסות מנפט(גם נפט נגמר מתי שהוא) ע"י עידודה של תיירות ספורט ערבית ובינלאומית, המסתמכת על מזג האוויר הקיצי משהו בחודשים אשר אירופה קבורה בשלג.

דוכן המנצחים במרוץ אופניים במפרץ
דוכן המנצחים בטור המפרץ


הטור המפרצי כולל קטעי נגד שעון אישיים וקבוצתיים ואורך יותר משש מאות ועשרים קילומטרים.
משתתפות בו 5 נבחרות אזוריות מהמדינות המארגנות בלבד. המרוץ מהווה קרקע פורייה למאבקי יוקרה,  בין המדינות, המשתתפות וכפי שהספקתי לראות עיתוני הספורט המקומיים כבר גועשים ורועשים. בעוד שורות אלו נכתבות, עיתון אל-אאיאם הבחרייני, כבר פרסם את תוצאות הפרולוג (8 ק"מ). המנצח, הבחרייני אחמד חליל, תקתק את הנג"ש במהירות ממוצעת של 47.5 קמ"ש ו"גנב" לעצמו חולצה צהובה, טור-דה פראנס סטייל רק עם סקסוקה (זקן-בערבית). חליל הקדים את הקטרי אחמד אל ברדילי והאמירתי בדר מירזאן. זו רק תחילתו של הטור המסקרן, אך אני אמשיך לעקוב, ואביא לכם את תוצאותיו במאמר הבא.

רוכבי אופניים עירקים על דוכן המנצחים באליפות ערב
רוכבי אופניים עירקים על דוכן המנצחים באליפות ערב


שחייה (סבאחה-בערבית):
הנבחרת הלבנונית שבה הביתה זה מכבר לאחר השתתפותה באליפות העולם לבריכות קצרות בדובאי. הנבחרת כללה את השחיינים ואיל קברסלי – ומכרם פתול.
הישגיו של ואיל קברסלי:
50 מטר חזה- (סדר-בערבית) 31:11 שניות תוצאה שהספיקה למקום 63 מתוך 92 משתתפים.
100 מטר חזה-1:06.33 דקות. מקום 66 מתוך 81 משתתפים.
200 מטר חזה-2:21.54 דקות.מקום 41 מתוך 57 משתתפים.
הישגיו של מקרם פתול:
50 מטר חופשי-24:73 שניות. מקום 79 מתוך 136 משתתפים.
100 מטר חופשי-53:27 שניות. מקום 76 מתוך 125 משתתפים.
200 מטר חופשי-1:57.97 דקות.  במקצה זה, פתול,  שבר את השיא הלבנוני הקודם שעמד על 1:58.21 אך זה לא ממש הרשים את המנצחים שדחקו את פתול למקום ה-62 מתוך 78 משתתפים.

השחיין התוניסאי המצטיין אוסאמה מלולי, זכה במדליית זהב במקצה 1500 מטר חופשי, במסגרת אליפות העולם לבריכות קצרות בדבי. מלולי קבע זמן של 14:24.16 דקות והקדים שחיין דני והונגרי. אבל זה לא הכול.השפיץ התוניסאי הספיק לחטוף גם מדליית כסף ב-400 מעורב וברונזה ב-200 חופשי. בתוניס מלולי נחשב כמלך המלכים ומקבל יחס של כוכב רוק. זו השנה השלישית ברציפות (והחמישית במספר)  שהדג התוניסאי מוכתר בתואר ספורטאי השנה במדינתו, כיאה לאלוף אולימפי.

ריצה (רקד בערבית)
בחצי המרתון שנערך החודש, בעיר החוף הלבנונית ג'בייל, ניצח חייל במשרה מלאה. איש הצבא הלבנוני חוסיין עוואדה כתש את מתחריו לאחר 1:09.1 שעות. ביחס למוגס טסמה שלנו, ולצמרת העולמית בכלל, התוצאה לא נחשבת כאיכותית למדי. עוואדה  הקדים את המקום השני בדקה וחצי. חשוב ומעניין לציין כי כל המקומות הראשונים נתפסו על ידי רצים המשתייכים לנבחרות צבאיות. אלו דומיננטיות מאוד בספורט המזה"ת  בעיקר בסוריה ולבנון בהן הצבא מעמיד נבחרות המתחרות בליגות הגבוהות ביותר  בכל ענפי הספורט מול מועדוני הפאר הפרטיים. במקצה הנשים ניצחה מליסה רזק, אשר קבעה זמן של 1:32.40 שעות. מליסה הכה חזקה הקדימה את הבאה אחריה ב-13 דקות שלמות.

חצי מרתון בעיר ג'בייל בלבנון
חצי מרתון בעיר ג'בייל בלבנון


מרוקו: קצת ברחנו ליבשת אפריקה.אבל אחרי הכול למי מאיתנו אין ולו מעט זיקה למרוקו. בטקס בחירת הספורטאים המצטיינים של התאחדות הספורט המרוקאית, נבחרו הרץ אמין לעלו והשחיינית שרה בקרא לספורטאי השנה. בתור "אוהד כדורגל מושבע" שמחתי כי לעלו הצליח לגבור בסקר על כדורגלן קבוצת ארסנל מרואן שמאח. לעלו, בן ה-28, נחשב לרץ מרחקים בינוניים מחונן. בשנת 2010 הבחור הצעיר כבש בסערה את מקצה ה-1500 בגביע האומות, עם תוצאה של 3:29.53 דקות, אשר זיכתה אותו במקום הראשון.

אדון לעלו לא הסתפק בכך. באליפות אפריקה הפתוחה הוא סיים את מקצה ה-1500 במקום השני.
לעלו הוא הרץ המרוקאי השלישי היורד מזמן של 3:30 דקות ב-1500מטרים.לפניו עשו את זה סעיד אוויטה והישאם אל גארוז'. במקום השלישי, בדירוג הספורטאים המרוקאים לשנת  2010, נבחר רוכב האופניים עבד-אלעטי סעדון. אני חייב להודות כי גם בהיותי חבר עבר בנבחרת האופניים הישראלית מעולם לא שמעתי חצי דבר על נבחרת מרוקו. בדיקה זריזה גילתה כי באפריקה תחרות דיווש נגד מרוקאי תסתיים בהפסד או סתם בקטטה.

שפע של אופניים מקרבון בפמרץ
שפע של אופניים מקרבון במפרץ 


הרוכב המרוקאי סעדון מדורג במקום הראשון ביבשת אפריקה ואחריו בדירוג משתרכים מרוקאים נוספים. בתואר ספורטאית השנה, במרוקו, זכתה השחיינית שרה בקרא. היא זכתה בתואר בקלות יחסית לאחר שהביאה למדינתה שש מדליות באליפות אפריקה. שתיים מזהב במקצים ל-50 ו- 100 מטרים. ו-3 מכסף במקצים ל-200 מטר חזה,  100 מטר מעורב, ו 5 ק"מ חופשי. לאלו היא הוסיפה מדליית ארד ב-100 מטר חופשי.  בקרא היא גם השיאנית המרוקאית החדשה למקצים 100 חופשי ו-200 מעורב. בקרא היא סטודנטית להנדסה בצרפת, אך הלימודים לא הפריעו לה גם לגנוב את ההצגה מהשחייניות הערביות במשחקי ערב שנערכו בקהיר  השנה.
עד הפעם הבאה إِلَى اللِّقَاءِ (להתראות)
 
אילן גולדמן
אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וממייסדי ROAD RUSH, בית הספר להקניית מיומניות רכיבת הכביש בחיפה
ובעל תואר במזרחנות.

קישורים: אופניים שחייה  ריצה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג