המנצחים בישראמן מגלים את סודם

אנשי הברזל הישראלים בישראמן 2009 באילת, ליאור זך מאור וגונן הרפז, סיימו ראשונים מבין המשתתפים הישראלים. "מה שעזר לי לסיים את המרוץ היה קודם כל העובדה שהתחלתי אותו. " אומר זך מאור. הרפז מצדו אומר, "באתי ליהנות ולדעתי זה עזר לי מאד להפחית את הלחצים והחששות שלפני ובמהלך התחרות."
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אנשי הברזל הישראלים בישראמן 2009 באילת, ליאור זך מאור וגונן הרפז, סיימו ראשונים מבין המשתתפים הישראלים. "מה שעזר לי לסיים את המרוץ היה קודם כל העובדה שהתחלתי אותו. " אומר זך מאור. הרפז מצדו אומר, "באתי ליהנות ולדעתי זה עזר לי מאד להפחית את הלחצים והחששות שלפני ובמהלך התחרות."

מאת:יריב זרביב

ליאור זך מאור, פסיכולוג ספורט, איש ברזל ומאמן באנדיור, התרגש מאוד לקראת תחרות הישראמן כיוון שידע שמאחוריו עומד גדוד של מעודדים.


ליאור זך מאור מסיים בגדול / צילום: מוטי קמחי

מה התרשמותך לאחר התחרות?
התחרות הייתה נהדרת כמו שציפיתי. מסלול סופר קשה עם שילוב של תנאים לא פשוטים בכלל הארגון והאווירה שונים מאוד מכל תחרות אחרת שבה התחריתי, הכול קטן ואינטימי, כולם מכירים את כולם והאווירה ממש משפחתית.

יוסי מלמן יוזם התחרות נותן ביחד עם כל המארגנים תחושה שהם יעשו הכול עבורך כמשתתף, וזה הדבר הכי חשוב בעיני גם אם יש עדיין כמה חורים שחורים בארגון שצריך להתגבר עליהם. אני חושב שכל מי שחובב תחרויות סבולת ובמיוחד אנשי הברזל צריכים לבוא להשתתף בתחרות כדי לתרום להתפתחות המקומית של התחרויות האלו.

איך הצלחת לגבור על מתמודדים ראויים נוספים במזג אוויר קשה כל כך?
אבנר שמרון ואני דברנו על כך שנשחה ביחד וכך היה. אבנר יצא לרכיבה טיפה לפני ותפסתי אותו בתחילת הקטע התלול של העלייה. באותו רגע החלטתי לנסות לשלוט בתחרות וליצור פער גדול יחסית עוד לפני נקודת הסיבוב הראשונה ליד נאות סמדר שאחריה אתה מתחיל לקבל תמונת מצב ראשונית על מיקום המתחרים. המטרה הייתה ליצור יתרון מנטאלי על המתחרים שיעשו חישובי זמנים ויבינו שהם נמצאים בפער גדול יחסית. רכבתי חזק וניסיתי לשרוד כמה שיותר לפני שהחברה האירופאים ובמיוחד קונרד מתחילים לאסוף אותי.

הרוחות היו חזקות מאוד אבל התאמנתי לא מעט בתנאים די דומים וידעתי שכולם סובלים כמוני. בשלב מסוים היה מסוכן מידי לרכב בתנוחת נגש כי האופניים פשוט ברחו לי מתחת לרגליים. עד כמה שזה נשמע מוזר חיכיתי לעליות הקשות לקראת מחסום נטפים כי שם לפחות הרוח הייתה מתונה יחסית. אחרי חמש ורבע שעות קונרד עקף אותי ופתח פער של כמה דקות. יצאתי לריצה עם ספק גדול לגבי היכולת שלי לשרוד אותה.

כשהגעתי למטה וראיתי את סופות האבק הבנתי שלא הולך להיות קל. ואדים עקף אותי אבל חששתי ללחוץ חזק מידי ולא נלחמתי בו. בקילומטר ה-37 עשיתי חישובים והבנתי שהמקום השלישי שלי בטוח ואני יכול לקחת סיכון ולנסות לעקוף את ואדים. הפער בינינו היה קצת יותר מדקה ותוך שני קילומטרים סגרתי עליו. עקפתי אותו בקצב מהיר על מנת להפתיע אותו וזה עבד. הריצה על הטיילת בסוף הייתה תענוג צרוף והאווירה בשער הסיום הייתה מדהימה.

מה עזר לך לסיים את המרוץ?
מה שעזר לי לסיים את המרוץ היה קודם כל העובדה שהתחלתי אותו. אני בדעה שאם אין סכנה בריאותית אז צריך לסיים מה שמתחילים ולא חשבתי לפרוש בשום שלב. באופן מעשי מה שעזר לי לסיים היה קודם כל התמיכה והעידוד של המשפחה והחברים לפני ובמהלך התחרות. האימונים הקשים וההכנות המדויקות שעשיתי הוכיחו את עצמם, הציוד והתזונה עבדו מצוין ובתחרות כזו זה המפתח.

אתה מתכוון להשתתף גם בשנה הבאה בישראמן 2010?
לגבי שנה הבאה אני עדיין לא יודע, באופן עקרוני כן אבל נראה מה יהיה. אני חולם על תחרות איש ברזל מקומית עם כל החברה החזקים שירדו כבר מ- 10 שעות על קו הזינוק ביחד, מה שעדיין לא קרה אף פעם. שי פיפמן, גלעד רותם, אמיר בכר, זהר הילל, שוקי סרויה, גל תיכון, דני שחור ועוד כמה שבטח שכחתי, ביחד עם ואדים, אבנר, רן וגווין שהתחרו השנה מעולה זו יכולה להיות תחרות מדהימה ואשמח להיות שם.

אני רוצה ברשותך לנצל את ההזדמנות הזו ולהודות לכמה אנשים שבלעדיהם זה לא היה קורה. קודם כל לאדווה אשתי ולבנות שלי על התמיכה והעידוד, לאדוארדו המאמן שלי ולרן שילון וכל החברים מאנדיור, לדני וצח מטים טריאל שמאפשרים לי לרכב על האורבה אורדו המדהימים ועוזרים בכל מה שהם יכולים, לאלכס וולפסון על כל העזרה עם הציוד והליווי באימונים הקשים. ליואב טל שעודד אותי כל התחרות וגרם לי להאמין שאני יכול, ליואש המכונאי שגורם לי להרגיש כמו טייס, תודה לכולכם חברים.

חצי ישראמן אבל בן אדם מלא – גונן הרפז


גונן הרפז / צילום: מוטי קמחי


גונן הרפז מאמן קבוצת הטריאתלון של כפר המכבייה וספורטן פ"ת, לא ויתר על תחרות הישראמן באילת למרות שכבר 9 שנים לא השתתף בתחרות למרחק ארוך.

מתי הייתה הפעם האחרונה שהשתתפת בתחרות קשה כמו הישראמן האחרון? 
לא השתתפתי בתחרות למרחק ארוך כבר תשע שנים, מאז תחרות האיש הברזל בציריך 2000. את המרחק חצי ארוך עשיתי פעם אחרונה ב- 1998. כך שלמעשה התחרות מבחינתי התחילה זמן רב לפני הזינוק, בהכנה, בהתארגנות והן במידת ההתרגשות שהתלוותה לכך.

מה לדעתך הכי עזר לך לסיים את חצי איש הברזל?
הרגשתי שאני מגיע לתחרות בצורה כמעט מיטבית (תמיד השאיפה היא ליותר ולשפר) ולכן היו לי צפיות גבוהות מעצמי. יחד עם זאת, מלבד המטרה ההישגית, במפורש באתי ליהנות ולדעתי זה עזר לי מאד להפחית את הלחצים והחששות שלפני ובמהלך התחרות. אחת הסיבות שהניעו אותי להירשם לתחרות הייתה המסלול שנבחר. אני מאד אוהב את נופי אילת, את עוצמתם של ההרים והמדבר.

למרות תנאי מזג אוויר לא קלים שליוו את הרכיבה, רכבתי כל הדרך עם "חיוך" ואפשרתי לעצמי להיות חלק מהמרחב (להשתלב). האסוציאציה שלי בזעיר אנפין (נשמע קצת ארכי?) הייתה להתמודדות של יורדי ים עם סערות כמו בתיאוריו  של המינגווי בספרו "הזקן והים": רגעים מסוימים של פחד מנפילה עם האופניים בשל רוחות צד משתוללות וההתמודדות איתן לצד ההשתהות מעוצמתו של הטבע והאתגר הנלווה שהוא מציב לצד המאמץ הפיזי הקשה כשלעצמו.
בעיניי ההתמודדות האמיתי הייתה במרחק המלא, וכולי הערכה והערצה למסיימי התחרות (במיוחד למי שזו הפעם ראשונה שלו).

יש לך תוכניות להשתתפות באיש ברזל נוסף בקרוב?
קשה לי לענות, זה אף פעם לא חד משמעי אצלי, מצד אחד אני לא מרגיש צורך להוכיח לעצמי (כבר עשיתי זאת), אני יודע שמקצוען אני כבר לא אהיה ושזה תמיד על חשבון דברים אחרים. מצד שני, כמו שנהוג לומר, יש לי "שריטה" ובלי שום קשר לתחרות, אני נהנה להתאמן והתחרות היא סוג של שבירת שיגרה, או אפשר אולי לומר סגירת מעגל ופתיחת מעגל חדש.

אתה חושב להשתתף שוב בישראמן 2010?
ברגע זה אני אומר שכן, הייתה לי, ואני חושב גם לכל המסיימים בתחרות, חוויה מעצימה ומרגשת (זה דבר שנצרב בזיכרון). שוב, בשל המיקום של התחרות, האווירה החברית בין המשתתפים, תחושת הביתיות שהעניקו צוות מלון שרתון, העידוד של המלווים, טקס סיום מרשים ומרגש וניצוחם של יוסי מלמן וניר ברק על הכל. אז התשובה היא כן (בנתיים…). בהזדמנות זו הייתי רוצה להודות לחברת SEGAL על האופניים היעודיות שבנו בשבילי לתחרות.לירדן שתזזתי לא מעט,לדוד רזניק על המדידות ותכנון השילדה,לעידן ברסלבי על מלאכת ההרכבה של האופניים ולכל חברי מקבוצת כפר המכביה וספורטן פ"ת על העידוד והתמיכה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג