המדריך לרוכבת הכביש המתחילה

להתחיל לרכב על אופניי כביש זה תמיד מפתה, אך ברגע שמגיעים לרגע בו צריכים לקנות ולהתאים לעצמנו זוג אופניים, הדילמות עלולות דווקא להרחיק אותנו מאותה אהבה. מור שלזינגר עם שלל עצות מומחים להתאמת אופניים לנשים בפרט ולרוכבים מתחילים בכלל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


להתחיל לרכב על אופניי כביש זה תמיד מפתה, אך ברגע שמגיעים לרגע בו צריכים לקנות ולהתאים לעצמנו זוג אופניים, הדילמות עלולות דווקא להרחיק אותנו מאותה אהבה. מור שלזינגר עם שלל עצות מומחים להתאמת אופניים לנשים בפרט ולרוכבים מתחילים בכלל

מאת:מור שלזינגר


אופני הכביש הראשונות שלי, היו גדולות עלי בשתי מידות. כבר ברכיבות הראשונות, התאהבתי בתחושה, במהירות, ברוח על הפנים, בתנועה החלקה. אבל אחרי כל רכיבה כזו ירדתי מהאופניים בדמעות, ולא ידעתי שאפשר בלי כאבים. הרבה קילומטרים בכביש עברו מאז, הספקתי להחליף אופניים, ולהתאהב יותר ויותר ברכיבות הכביש, ובתחושת החופש האולטימטיבית שמגיעה איתן.

רבות מכן פונות אלינו ומתייעצות לקראת רכישת אופני כביש. כרמי שרביט מאמן אופניים, אפרת וידמן מומחית בכיוון והתאמת אופניים ועופר ורד מכונאי מנוסה, נותנים לכן טיפים חשובים שיעלו אתכן בבטחה על דרך המלך עם אופני הכביש החדשות שלכן.

כרמי שרביט – לא להתפשר על המידה
כרמי, מאמן אופניים מנוסה שהעביר על בסיס קבוע במשך שלושה חודשים, אימונים פתוחים בהתנדבות לקראת מרוץ האופניים לנשים. כרמי אחראי באופן אישי לחיידק שתפס רבות מאיתנו, ולכן תפסתי אותו לשיחה קצרה על אופניים, נשים, ומה שביניהן.


כרמי שרביט באימון פתוח לנשים

למה כדאי לשים לב כשרוכשים אופני כביש בפעם הראשונה?
אני הייתי שם דגש קודם כל על המחיר. להתחיל עם אופניים פשוטים יחסית ולצמוח איתם. להתאהב בעניין של האופניים, לא בגלל שקניתן אופניים ב-20,000 שקל ועכשיו חבל לזרוק אותם בארון. לרכוב שנה, שנתים, להכנס לרוטינה של אימונים, לראות מה עושה לכן את זה, כן תחרויות, לא תחרויות, ובהמשך, אחרי שמתאהבים בזה, להשתדרג ולהנות מהשינוי. אני מאמין שצריך להתחיל מהדברים הפשוטים, ולאט לאט להכנס לשגעון. בנוסף, חשוב לשים לב למידה, ולא להתפשר.

יש מאפיינים ייחודיים לנשים באופני כביש?
חברות רבות עברו לייצר אופניים עם גאומטריה ספציפית לנשים. זה מתחיל למשל מהטופ טיוב שהוא עם סלופ עמוק (ובתרגום לעברית: הרמה נוטה באלכסון כלפי מטה), כך שאפילו מישהי בגובה מטר ארבעים וחמש יכולה לעמוד יציב עם האופניים בלי שהרמה נוגעת במפשעה. מאפיינים נוספים של גאומטריה נשית הם רוחב הכידון, הברקסים וכמובן האוכף.

מה עדיף: חדש או משומש?
מצד אחד עדיף משומש מכיוון שבאותו תקציב אפשר להשיג אופניים מאובזרים יותר. יחד עם זאת, מכיוון שאין הרבה נשים רוכבות, גם היצע האופניים המשומשים במידות שמתאימות לנשים הוא מוגבל. לא הייתי מתפשר על מידה לא נכונה, גם אם המחיר אטרקטיבי. באופן כללי אפשר להתחיל גם עם תקציב של 2,000-5,000 שקלים ואחרי שנה שנתיים לשדרג.

יש לך טיפים לרכיבות הראשונות?
אני ממליץ למצוא מתחם סגור ללא רכבים. כדאי גם למצוא פרטנר, עדיף עם נסיון כלשהוא מרכיבה בקבוצה, או להצטרף לקבוצה ולעשות נחיתה רכה לתוך התחום הזה.

אפרת וידמן: הטעויות השכיחות: מידה, מושב ורוחב הכידון
אפרת וידמן סייעה בהתנדבות לנשים רבות במהלך האימונים הפתוחים שלנו, ואף הגדילה לעשות, ונתנה חסות למרוץ האופניים לנשים. בזכות אפרת ושכמותה הצלחנו להרים את המרוץ. אך טבעי היה לפנות לאפרת, מומחית בכיוון והתאמת אופניים, עם נסיון רב בעזרה לנשים ואכפתיות, על מנת לאסוף טיפים חשובים.


אפרת וידמן בפעולה

מה חשוב לנשים לשים לב ברכישת אופניים?
בגדול, לנו הנשים יש ממדי גוף קטנים יחסית לגברים. ולכן נרצה לרכוש אופניים במידה תואמת. הטעויות השכיחות בדרך כלל בהתאמת אופניים הן מידת האופניים, המושב, ורוחב הכידון. לכן חשוב לשים לב לנקודות הבאות:

  • רוחב הכידון צריך להיות כרוחב הכתפיים
  • חשוב שבישיבה על האופניים נגיע לכידון בצורה נוחה, ולא נהיה מתוחות מדי.
  • חשוב לבדוק שאנחנו מסוגלות להגיע עם האצבעות לידיות הבלמים מכל זווית.

מה לגבי המושב?
באופן כללי כולנו אמורים לשבת על עצמות הישיבה (עצמות השת בעגה המקצועית), ורוחב המושב צריך להתאים למרחק בין העצמות האלו. לכן כשרוכשים אופניים חשוב לבדוק ולבקש מושב מתאים (בחנויות רבות יש כיום מכשיר מקצועי למדידה), לנו הנשים יש לרוב אגן רחב יותר. הכלל הוא פשוט: בישיבה אנחנו צריכות להרגיש שאנו נתמכות על העצמות. זה שילוב רוחב מתאים וכיוון של המושב. המושב צריך לנטות מעט (מעט מאוד!) כלפי מטה (אבל לא עד כדי החלקה מהמושב).

איזה כאבים נחשבים לכאבי הסתגלות נורמליים?
אנחנו מבדילים בין כאבים או תופעות של עייפות שרירים, שנובעות מביצוע פעילות ספורטיבית שהיא לא שגרתית עבורנו, לבין כאבים שלא אמורים להופיע.
כאבי גב תחתון, שכמות או ישבן, יכולים להופיע פשוט כי אנו לא רגילות לשבת כל כך הרבה שעות במנח הזה. מומלץ בהתחלה לצאת לרכיבות קצרות, לא יותר משעה, על מנת להסתגל. כאבי עומס יכולים גם להיות תוצאה של כיווץ שרירי ידיים ושכמות כתוצאה מישיבה דרוכה ומתוחה למי שלא מורגלת ברכיבת כביש, וצריך ללמוד להרפות.

איך יודעים שצריך להגיע למדידה וכיוון מקצועיים?
כאבים שלא אמורים להופיע, ומעידים על צורך במדידה וכיוון מקצועיים: כאבי ברכיים (בהנחה שלא היה עומס מוגזם) או הרדמויות בכפות הרגליים ובכפות הידיים יכולים להעיד על חוסר התאמה של האופניים או הנעליים. כאבים שמורגשים מתחת לעצמות הישיבה הם כאבים נורמליים של הסתגלות. לעומת זאת כל כאב אחר, למשל אצל נשים שכיחה התופעה של לחץ או חיכוך שממש מוביל לפצע באזור השפתיים זה סימן שהמושב לא מתאים או לא מכוון וחשוב לבדוק זאת.

ולסיום דבר המכונאי – עופר ורד
עופר ורד, טריאתלט עלית בעברו, כיום בעל חנות אופניים בקנטרי ברמת השרון ומכונאי מנוסה.

למה לשים לב לפני הרכישה?
קודם כל חשוב לשים לב למידה של האופניים. ובנוסף, למטרה העיקרית שלשמה אנו מייעדות את האופניים: רכיבת כיף, או רכיבה תחרותית. מי שהולכת לרכיבה תחרותית יותר מומלץ גאומטריה שונה, צפופה יותר.


עופר ורד: לרכיבה תחרותית מומלצת גאומטריה שונה

חדש או משומש?
באופני כניסה מומלץ ללכת על חדש בתור בתחלה, כי בדרך כלל באופניים יד שנייה בטווח המחירים הזה יש בלאי גדול בגלל איכות החלקים. וכך אחרי הקנייה, נקלע להוצאות גדולות: החלפת שרשרת, קסטה, זוג צמיגים וכבר נגיע כמעט למחיר של אופניים חדשים.

איך מטפלים באופני כביש?
חודש לאחר הקנייה רצוי להכניס את האופניים לבדיקה, כי הברגים והכבלים קצת משתחררים. בהמשך רצוי באופן קבוע להכניס את האופניים לבדיקה, ובמיוחד את השרשרת, ולראות שהיא לא גמורה, אחרת זה פוגע בגלגלי השיניים, ונצטרך להחליף קסטה.

מה לגבי ניקוי ושימון?
אם שומרים על האופניים נקיים ומשומנים כל הזמן הבלאי יהיה איטי יותר. אין בעיה לרחוץ אופניים לבד בבית – פשוט עם מים וסבון, ודיגריזרים לניקוי. לשמן את השרשרת בלבד, ולהזהר שלא ינזול על הגלגל, כדי לא לפגוע באיכות הבלימה.

ועכשיו, שלמדנו למה חשוב לשים לב באופני הכביש הראשונות, כל מה שנשאר זה להשיג אופניים, לצאת לרכיבה ו… להתאהב. בהצלחה!



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג