היום בו הפך טריאתלון איש הברזל מהישרדות לתחרות

לקראת "ישראמן סמסונג 2012" סדרת כתבות על הבלתי נשכח של איש הברזל בעולם ובישראל. ההיסטוריה הקצרה של הטריאתלון כבר יצרה כמה נקודות זמן כאלו, כצמתים היסטוריים אשר לא תמיד הרגישו ככאלו בעת התרחשותם. בחודש הבא נהיה רחוקים בדיוק 22 שנים מאז אליפות העולם באיש הברזל 1989. אותה תחרות אשר העניקה את חותמת התחרותיות על מה שעד אז הוגדר כהישרדות למשוגעים בלבד
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקראת "ישראמן סמסונג 2012" סדרת כתבות על הבלתי נשכח של איש הברזל בעולם ובישראל. ההיסטוריה הקצרה של הטריאתלון כבר יצרה כמה נקודות זמן כאלו, כצמתים היסטוריים אשר לא תמיד הרגישו ככאלו בעת התרחשותם. בחודש הבא נהיה רחוקים בדיוק 22 שנים מאז אליפות העולם באיש הברזל 1989. אותה תחרות אשר העניקה את חותמת התחרותיות על מה שעד אז הוגדר כהישרדות למשוגעים בלבד

מאת:יאיר בן עמי


בפרספקטיבה לאחור אפשר לראות את השינוי הענק שעבר, על ענף הטריאתלון בכלל ואיש הברזל בפרט בשנת 1989. אליפות העולם הראשונה של האיגוד העולמי, בה הוגדר מרחק למקצה אולימפי באופן סופי ומוחלט, הייתה התרחשות שנייה לדבר האמיתי. אותה תחרות רומנטית הנקראת עד היום "אליפות העולם באיש הברזל" ולמעלה משלושה עשורים.

תחרות איש הברזל בהוואי הייתה נקודת ההתחלה והפריצה של הטריאתלון העולמי. זה קרה עוד לפני שנת 1989. ליתר דיוק בשנת 1982 בתוכנית הטלוויזיה של ABC – "העולם הפראי של הספורט" אשר הביאה את הסיפור הדרמטי והמרגש על ג'ולי מוס בתחרות איש הברזל שנערכ בפברואר באותה השנה. שדר האי.בי.סי. אומר, לקראת סוף הקטע המתאר את קריסתה של מוס, כי עבור מיליוני הצופים תחרות איש הברזל לא תהיה שוב כשהייתה. בין אותם מיליוני הצופים, צופה אחד, מארק אלן, נשבה בקסמו של הטריאתלון כשצפה בתוכנית. כמה שנים לאחר מכן הוא כבר היה הטריאתלט הטוב בעולם.


הקריסה של ג'ולי מוס באליפות העולם באיש הברזל, הוואי – פברואר 1982



במהלך שנות השמונים נדמה היה כי כל מי שקוראים לו סקוט ראוי כי יגדל שפם, יעבור לקליפורניה, ישלב אימוני שחייה עם ריצה ורכיבה על אופניים וכדאי כי יתחרה בטריאתלון. הם נקראו "שלושת הגדולים"- דייב סקוט, סקוט טינלי וסקוט מולינה, אשר שלטו בתחרויות הטריאתלון. אך היה זה עד לאותה נקודת הזמן בה ראה מארק אלן את ג'ולי מוס ב"עולם הפראי של הספורט" והחליט לאמץ את הטריאתלון כענף הספורט שלו. שנה לאחר לאחר מכן הוא החל לנצח בתחרויות והפך את השלישייה לרביעיית הגדולים כשהוא מוכיח כי גם בלי ששם משתפחתך יהיה סקוט ותגדל שפם יש לך עתיד בטריאתלון. מארק אלן ניצח בכל תחרות אפשרית אך מסלול אחד היה גדול עליו ובכל שנה הוא חווה שם משהו שמנע ממנו לנצח. בהוואי 1982 (באותה שנה נערכו שתי תחרויות- האחת בפברואר והשנייה באוקטובר) הוא זינק ולא סיים. בשנת 1983 הוא סיים שלישי, בשנת 1984 הוא סיים חמישי. בשנת 1986 הוא סיים שני, שנה לאחר מכן שוב שני ובשנת 1988 שוב חמישי. בכל פעם משהו אחר מנע ממנו לנצח.פעם חלוקת כוחות של טירון ובפעם אחרת דימום מהאף ואפילו תקרים מרובים שמנעו ממנו לסיים את הרכיבה.

מול אלן היה דייב סקוט. עד היום הוא נחשב לאיש אשר הביא לתחרויות איש הברזל את מהפכת התחרותיות לאחר שנים בהן זו הייתה הישרדות בסגנון הקריסה של ג'ולי מוס. בין 1980 לשנת 1987 ניצח דייב סקוט שש פעמים בהוואי אבל בעיקר קיזז כמעט שעה מהזמן הנדרש לניצחון. דייב סקוט הביא מושגי אימון ותחרות חדשים, אז חסרי תקדים, לטריאתלון וזכה לכינוי "האיש" על משקל איש הברזל. מארק אלן ניצח את דייב סקוט כמעט בכל תחרות. בתחרות אחת הוא לא יכול היה לדייב סקוט או למסלול. זה היה באותה תחרות אשר בזכותה ובזכות הקריסה של מוס הוא, אלן, אימץ לחיקו את הטריאתלון- אליפות העולם באיש הברזל בהוואי. מסלולי האי הוואי הפכו למובי דיק של מארק אלן.


דייב סקוט- האיש שהפך את תחרות איש הברזל מהישרדות לתחרות (צילום: Active)



במהלך השנים ג'ולי מוס ומארק אלן היו לזוג. הטריאתלון הפך לספורט המונים בכל העולם. דייב סקוט עדיין היה "האיש" אבל הדור הבא כבר החל לערער על השליטה של ארבעת הגדולים. לרשימת מנצחי התחרויות הגדולות הצטרפו שמות כמו מייק פיג, ג'ימי ריקטלו ואפילו ילד חצוף בשם לאנס ארמסטרונג. השליטה באליפות העולם באיש הברזל (הוואי) נותרה עדיין בידי סקוט, דייב, טינלי או מולינה.

אליפות העולם באיש הברזל- הוואי 1989, הייתה נקודת המפנה של הטריאתלון בכלל ותחרויות איש הברזל בפרט. באותה שנה הגעתי לטיול ארוך בארה"ב כשתוואי הטיול נקבע על פי תחרויות (בעיקר ריצה אך לא רק) עליהן ידעתי מראש ונערכו בכל מדינה ועיר אליהן הגעתי. בכל תחרות או אימון, אליהם הגעתי, עלה נושא התחרות הצפויה בין מארק אלן לדייב סקוט. בקליפורניה זו הייתה שיחת היום, במשך ימים רבים, טרם הזינוק. לעיתים אפשר היה להרגיש במחנות של ממש, אוהדי מארק אלן מול אוהדי דייב סקוט.

לאחר שאבק מאבק הענקים שקע ואליפות העולם בהוואי הסתיימה התבררו עוד כמה דברים שאותה מהדורה תרמה לעולם הספורט בכלל והטריאתלון/איש הברזל בפרט. וולפגן דיטריך, אותו גרמני שהביא מושגי שחייה חדשים לענף והוביל את המרוץ אל תוך המרתון, בישר את המפכה האירופית והגרמנית בטריאתלון וזאת 6 שנים לפני הניצחון הראשון של אירופאי ושבע שנים לפני הניצחון הגרמני הראשון בהוואי. אב ובנו, ממשפחת יוואיט, השלימו את התחרות כשהאב נשא את בנו לכל אורך התחרות, עם סירה בשחייה, על כסא שהורכב על האופניים ובעגלה מיוחדת לאורך כל המרתון. אם סקוט ואלן הפכו את ההישרדות לתחרות, יוואיט האב,  הראה כי גבולות האדם נמצאים הרחק מעבר למובן מאליו.

באותה מהדורת הוואי 1989 גם הוגדר מחדש גבול יכולתן של הנשים בספורט האירובי כשפאולה ניובי פרייזר ניצחה בפעם השנייה ברציפות עם שיפור לשיא, אותו היא עצמה קבעה שנה קודם, והוכיחה כי נשים יכולות להתחרות מול גברים. בסיומה של שנת 1989 התקיימה אליפות העולם של איגוד הטריאתלון העולמי. מארק אלן ניצח בה ויצק את מעמדו כטריאתלט הטוב בעולם באותה שנה ובשנים שיבוא לאחר מכן ניצח עוד 5 פעמים בהוואי והישווה את השיא, מספר הניצחונות במרוץ, של דייב סקוט הקיים עד היום. דייב סקוט עוד ביצע, פעמיים, חזרה מדהימה למאבק על אליפות העולם בטריאתלון ופאולה ניובי פרייזר עוד שברה את השיא של עצמה יותר מפעם.


פאולה ניובי פרייזר, התחרתה בעיקר מול הגברים בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים וניצחה שבע פעמים בהוואי (צילום: Pattymooney)



הטריאתלון העולמי עבר שינויים קיצונים, במהלך שלוש העשורים האחרונים ובעיקר בשני העשורים האחרונים, אך בנקודות זמן היסטוריות אין שני לתחרות איש הברזל שנערכה בהוואי באוקטובר 1989
. איני זוכר מתי שמעתי לראשונה את הביטוי: "דעה מהיכן באת ולאן אתה הולך" אך כשמדובר בטריאתלון ובעיקר בתחרות איש הברזל אי אפשר להבין את הספורט בלי להכיר את הסיפור של אליפות העולם באיש הברזל בשנת 1989. חווית איש הברזל אינה שלמה בלי להכיר את הסיפור. פנו לכם את הזמן הנדרש וצפו בתחרות.

אליפות העולם באיש הברזל , הוואי 1989 חלק -1

אליפות העולם באיש הברזל , הוואי 1989 חלק2

אליפות העולם באיש הברזל , הוואי 1989 חלק 3

אליפות העולם באיש הברזל , הוואי 1989 חלק – 4

אליפות העולם באיש הברזל , הוואי 1989 חלק – 5

אליפות העולם באיש הברזל , הוואי 1989 חלק – 6


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת

קישורים: איש הברזל, ישראמן, טריאתלון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג