ד"ר אוטו הרשמן

ד"ר אוטו הרשמן היה שחיין וסייף יהודי, עו"ד ויו"ר הוועד האולימפי האוסטרי. הוא היה הספורטאי הראשון אי פעם שזכה במדליות אולימפיות בשני ענפים שונים. עובדת היותו אחת הדמויות החשובות ביותר בספורט באירופה של תחילת המאה הקודמת לא שינתה דבר, והוא נעצר על ידי הנאצים ונספה בשואה ב-14 ביוני 1942
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ד"ר אוטו הרשמן היה שחיין וסייף יהודי, עו"ד ויו"ר הוועד האולימפי האוסטרי. הוא היה הספורטאי הראשון אי פעם שזכה במדליות אולימפיות בשני ענפים שונים. עובדת היותו אחת הדמויות החשובות ביותר בספורט באירופה של תחילת המאה הקודמת לא שינתה דבר, והוא נעצר על ידי הנאצים ונספה בשואה ב-14 ביוני 1942

מאת:אביטל הירש

הרשמן הספורטאי
אוטו הרשמן נולד באוסטריה ב-1877. בהיותו בן 19, הוא השתתף באולימפיאדה הראשונה שבעידן המודרני – אולימפיאדת אתונה 1896 וזכה במדליית הכסף במשחה ל-100 מ' חופשי בתוצאה 1:22.8. מעניין לציין כי המשחה לא נערך בבריכה אלא בים הפתוח.

האתר AinsworthSports.com דירג אותו במקום השני (יחד עם שחיין נוסף) ברשימת השחיינים הגדולים של שנות ה-90 של המאה ה-19.

הרשמן השתתף גם באולימפיאדת 1906  – הפעם לא כשחיין אלא כמתחרה בענף החרב (Sabre). בן 35 היה כשהשתתף באולימפיאדת שטוקהולם שהתקיימה ב-1912 וזכה שוב במדליית כסף בתחרות הקבוצתית, כחלק מנבחרת הסייף של אוסטריה.

הרשמן עלה על דוכן המנצחים וקיבל את המדליה בעודו מחזיק בתפקיד יו"ר הוועד האולימפי האוסטרי, ובכך היה לאדם היחיד בתולדות האולימפיאדות שזכה במדליה כשהוא משמש כיו"ר ועד אולימפי של מדינה כלשהי. 

הרשמן היה לספורטאי הראשון שזכה אי פעם במדליות אולימפיות בשני ענפים שונים וגם כיום הוא אחד מהספורטאים הבודדים לאורך ההיסטוריה, שזכו במדליות כאלה.

 צילום: wikipedia

תפקידים ניהוליים והנסיעה לארה"ב
אוטו הרשמן שימש כיו"ר הוועד האולימפי האוסטרי בזמן זכייתו במדליה ב-1912, כאמור, והמשיך לכהן בתפקיד זה עד 1914. הוא נחשב כאחת האוטוריטות החשובות ביותר של אירופה בתחום הספורט.
 
בשנת 1913 הוא נסע לארה"ב כדי לבחון שם את השיטה שבה פועלת מערכת הספורט וכדי לשכור מאמנים שיעבדו עם ספורטאים אוסטרים לפני המשחקים האולימפיים הקרבים. על היותו דמות כה חשובה בעולם הספורט יעידו שני משתים שנערכו לכבודו באותו ביקור – האחד על ידי האגודה לאתלטיקה של בוסטון והשני על ידי מועדון האתלטיקה של ניו יורק. אוטו הילל ושיבח את האמריקאים על האופן שבו טיפלו וטיפחו את הספורטאים שלהם ועל כך שדאגו למאמנים מהשורה הראשונה.

הוא צוטט באחד מעיתוני בוסטון כאומר: “אני שמח שהזדמן לי לחוות באופן אישי את ההתפתחות המדהימה של החינוך לספורט בציבור האמריקאי. אני חוזר הביתה בתחושת עצבות על כך שארצי נמצאת הרחק מאחוריכם בתחום האתלטיקה והספורט. מצד שני, בתור אתלט נלהב אני מתמלא שמחה על כך שישנה מדינה שיכולה להתגאות בגלקסיה כזו של אנשים שעזרו לארה"ב להגיע לעליונות אתלטית. בנוסף, לא יכולתי להתעלם מהערך האתי העצום לפיו המערכת שלכם לא רק מפתחת אנשים כאתלטים, אלא גם כג'נטלמנים ואת האישיות שלהם. אני מרגיש שהנושא האחרון ממלא תפקיד לא פחות חשוב מההתפתחות הספורטיבית בבניית הגדולה של ארה"ב באופן כללי".
הרשמן התנגד לשיטה האירופאית שלטענתו, באופן היסטורי, טענה שמי שהוא אתלט "באופן טבעי" לא באמת צריך מאמנים ושאלו דרושים רק למי שנעדר כשרון ויכולות טבעיות.

בשנים 1914-1932 הוא שימש כנשיא האיגוד האוסטרי של מועדוני השחייה.

מחנה הריכוז והמוות
הרשמן, ששימש גם כעורך דין בתחום הפרטי, נעצר בווינה על ידי הנאצים וגורש בינואר 1942 למחנה ההשמדה סוביבור. הוא הומת ביוני 1942, כנראה בתאי הגזים.

ב-2001 נקראה על שמו סמטה בעיר הולדתו וינה.


צילוםGuentherZ
 קישור לתוצאות של אוטו הרשמן מהמשחקים האולימפיים שהשתתף בהם – כאן
7.4.2013


אביטל הירש
שוחה, רוכבת ורצה, לא בו זמנית. עורכת משנה בשוונג.


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג