דרך היין: מרתון הבוז’ולה נובו

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:עמיר ארד

חבל הבוז'ולה בצרפת נמצא צפונה מהעיר ליון, מערבה מנהר הסון.
כפרי הבוז'ולה האופיניים הם ציוריים ופסטורליים. בתי אבן זהובים, כצבעה של האבן המקומית,
טירות הבוז'ולה אינן מפורסמות כמו טירות עמק הלואר של צרפת, אך בכל זאת תוכלו למצוא שם טירות מפוארות שלא מביישות את טירות אירופה: שטו דה לה שז, שטו דה קורסל, שטו דה מונטמלס ושטו ג'רניו. כולן מרשימות למדי וכולן מייצרות יין.
סביב הטירות והכפרים, על כל גבעה רעננה, כרמים, כרמים ועוד כרמים. בהחלט אזור משובח לחובבי ריצה ויין.


נופיו המרהיבים של חבל הבוז'ולה

יינות הבוז'ולה
יינות הבוז'ולה מיוצרים בעיקר מענבי הגמאי המכסים כל חלקה טובה באיזור.
יין הבוז'ולה אינו מתחרה ביינות האיכותיים של צרפת הבורדו או הבורגונדי, אך הוא פופולרי בצרפת ובעולם כולו, ומשווק צעיר ורענן, עושה שמח, ובעיקר לא יקר.
כשמדובר במוצרים בעלי מסורת קולינרית, הצרפתים קנאים מאוד למיקום הגאוגרפי / פיזי של הייצור וחומרי הגלם. השם בוז'ולה, (או שמות ספציפיים יותר שהם "מחלקות" של הבוז'ולה), המופיע על תוית הבקבוק, מעיד בראש ובראשונה על מקום גידול הענבים והייצור של היין. על התוית מצויין גם שהיין יוצר ובוקבק אצל הבעלים ולא באיזה מפעל הפותח שעריו בפני כל ענב חסר ביית. לפי חוקי צרפת אינך יכול לייצר יין בוז'ולה אם אינך יושב בבוז'ולה, גם אם אתה משתמש באותם ענבים ובאותן שיטות ייצור, כפי שלא ניתן לייצר שמפניה, אלא במחוז שמפניה, או גבינת קממבר אלא בקממבר (וזה לתשומת ליבם של הייננים הישראלים).


רצים בין הכרמים – שבינתיים הספיקו להצהיב

חגיגות הבוז'ולה נובו
בכל שנה ביום רביעי השלישי של חודש נובמבר, בחצות הלילה, נפתחים אלפי בקבוקי בוז'ולה בצרפת, ובעולם כולו. אלו חגיגות הבוז'ולה נובו. היין שמשתתף בחגיגות הוא מהבציר האחרון, הענבים נבצרו רק חודשיים לפני.
בקבוקי היין משווקים לקצווי תבל עוד לפני כן, אך אין לפתוח אותם לפני השעה היעודה.
שאלה של מסורת, ושל מהלך שיווקי מבריק.
באיזור הבוז'ולה משמעות הדבר – שבוע של חגיגות, נשפים, משתאות, תהלוכות ושמחה גדולה. בערי צרפת ובעולם, (עיקר השוק נמצא ביפן) הברים ומרתפי היין חוגגים במשתה החל מחצות הלילה ואפילו בישראל יש מי שמוצא בחגיגות הבוז'ולה נובו סיבה למסיבה.


ליצנים צרפתים אמיתיים רצים בבוז'ולה

מרתון הבוז'ולה נובו

אם יש חגיגה ויש סיבה – אז תבצרפת תהיה מסיבה. ואם מסיבה למה לא ריצת מרתון כחלק מהמסיבה? המרתון נערך במסגרת חגיגות הבוז'ולה נובו.
יום שבת קריר למדי, האוירה שמחה, חלק מהרצים מגיעים מחופשים וכולם, אבל כולם מבסוטים.
לי אישית מרתון נראה מספיק קשה גם בלי תחפושות וגם בלי להשתכר בדרך, אני בא בבגדי ספורט ולאורך הדרך שותה ואוכל רק דברים בריאים כי גם בלי לעשות שטויות אני יודע שאגמור על הברכיים והמטרה שלי היא לסיים, הזמן כמובן לא חשוב.
.
המרתון יוצא מהכפר פלורי, הסיום יהיה בעיר וילפרנצ'.
לאורך כל הדרך כרמים מימין ומשמאל. הגפנים כבר נכנסים לשלכת והגוון הכללי הוא חום צהבהב. לפי המסורת הרצים שעוצרים להשתין לצד הדרך, מעשירים את הארומה של הבוז'ולה של השנה הבאה, כך שניתן לומר על המרתון שהוא תורם ישירות ליינות הבוז'ולה.
בכל כפר שהמרתון עובר דרכו דאגה "ועדת התרבות" לפתוח שולחנות עם יין, גבינות ושאר טופינים. התזמורות מנגנות ועושים שמח. גם הטירות לאורך המסלול, כולן בבעלות פרטית, פותחות את שעריהן ומגישות יין וכיבוד לרצים, מזל שאפשר למצוא גם מיים ופירות יבשים.
בשטו קורסל ובשטו פיזאי המרתון עובר ממש בתוך היקב, הרצים נכנסים בצד אחד ויוצאים מצד שני. באמצע כמובן אכול ושתה כי עוד ארוכה הדרך.
למרות שהבוז'ולה הוא חבל ארץ גבעתי עד הררי, המסלול שנבחר הוא בעיקרו שטוח ורק לקראת הסוף יש כמה עליות וירידות.


וגם בקבוקי היין האלה סיימו את המרתון בבוז'ולה

בינתיים אצלי בהקילומטר ה-25 ברך שמאל שלי צועקת הצילו 5 ק"מ נוספים וגם ברך ימין והגב מבקשים רחמים.
מכאן והלאה הנוף והאוירה פחות מענינים אותי. המרתון הופך להיות סבל מזוקק ואני אוהב את זה לא פחות, העיקר לא לעצור כלל, כי אם אעצור, אני לא יודע אם אצליח שוב להתניע.
אני רץ כמו צב אבל משיג את כל הארנבים הפוחזים שרצים מהר אבל עוצרים לבלות בכל תחנת תדלוק, או עוברים להליכה בעליות.
מגיעים לעיר וילפרנצ' שהיא בירת חבל הבוז'ולה, הנוף מתחלף מכפרי לאורבני, ברחוב הראשי אנו חולפים על פני ליצנים, מופעי רחוב ותזמורות ורבבות אנשים שמעודדים בצידי הדרכים.
אני שומע רק את חריקות הגוף שלי, וכל דקה בדרך לסיום נמשכת כמו נצח. הופ, אני קולט את אשתי לצד הדרך, פתאום יש לי מוטיבציה חדשה ואני נותן את כל כולי למרחק שנותר.
אני חוצה את קו הסיום ב 4 שעות 37 דקות, גוף רצוץ אך נפש בשמיים.


מסלול המרתון עובר בתוך הטירות והיקבים של חבל הארץ

בעיר נמשכים הארועים וגם בערב תהיה מסיבה. אבל עכשיו כל זה ממש לא בשבילי, אני רק צריך רק להכנס לאמבטיה חמה ולא לזוז, אחר כך אהיה נכה ליומיים ואולי גם אוכל לדבר.
אחר כך נדבר….

חוויה אמיתית , מרתון מסוג אחר – מומלץ למי שכבר מאס במרתונים העירוניים.

למעוניינים בפרטים נוספים: [email protected]
אתר התחרות (בצרפתית):www.marathondubeaujolais.org


מסלול המרתון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג