בירה ומחלות לב

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:לימור בן חיים

&nbsp

מחקרים מדעיים שפורסמו לאחרונה מצביעים על העובדה ששתייה מתונה וקבועה של בירה לבנה מביאה לירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב. במכון לרפואה מונעת באוניברסיטת קופנהגן בדנמרק היו מופתעים מהתוצאות




שתו בירה (מעט), זה טוב לבריאות

מניתוח נתונים שפרסמה לאחרונה המחלקה לתחום מידע במשרד הבריאות עלה כי מחלות לב הינם סיבת המוות השנייה הכי שכיחה בישראל, אחרי מחלת הסרטן. יום בריאות הלב, אשר צוין בישראל ב – 28 בספטמבר ביוזמת האיגוד הקרדיולוגי בישראל במקביל לכל המדינות החברות באיחוד העולמי לבריאות הלב, נסקור במאמר זה היבט אופטימי המבוסס על מחקרים מדעיים בעלי השלכה על מניעה והורדת הסיכון למות מחלות לב באמצעות שתייה מתונה של בירה לבנה.

אחד המחקרים הבולטים בהקשר זה, הנו מחקר ארוך ורחב היקף, שנערך במכון לרפואה מונעת באוניברסיטת קופנהגן בדנמרק בשיתוף המכון הלאומי לבריאות הציבור באוניברסיטת סאות'רן אף היא בדנמרק, קבע כי שתייה קבועה ומתונה של בירה מורידה באופן משמעותי את הסיכון למות ממחלות לב. המחקר בחן את הקשר שבין שתייה מתונה וקבועה של בירה, בשילוב עם פעילות גופנית, לבין הסיכון למות ממחלות לב.

לקראת תחילת המחקר נאספו נתונים רפואיים של 11,914 גברים ונשים בריאים מרחבי דנמרק, בגילאי עשרים ומעלה ללא כל היסטוריה רפואית של מחלות לב. במהלך 20 השנים הבאות בהן התנהל המחקר, בוצע מעקב רפואי קפדני אחר המשתתפים, ובתהליך איסוף הנתונים נמצא, כי בפרק זמן זה נפטרו 5,901 איש מקרב משתתפי המחקר, מתוכם 1,242 גברים ונשים כתוצאה ממחלת לב.

מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר, אשר כללו בדיקה מעמיקה של הרגלי שתייה, תזונה והרגלי חיים, התקבלה תמונת מצב דרמטית. הסתבר כי אלו אשר נותרו בחיים, כלומר 4,659 הגברים והנשים שתו בירה באופן קבוע ומתון ואף ביצעו במהלך עשרים שנות המחקר פעילות גופנית באופן סדיר.

מסקנת המחקר העולה מניתוח הנתונים היא, כי שתייה מתונה וקבועה של בירה לבנה, בשילוב עם פעילות גופנית קבועה, מורידים את הסיכון למות ממחלות לב בכ- 50% לעומת הימנעות משתייה והיעדר פעילות גופנית.

נתון מעניין נוסף אשר עולה מהמחקר מצא, כי בקרב אלו אשר שילבו בין שתייה קבועה ומתונה של בירה לבין פעילות גופנית היה הסיכון נמוך יותר בכ- 30% בהשוואה לאילו אשר ביצעו פעילות גופנית קבועה, שלא שתו בירה. מסתבר גם, כי ביצוע פעילות גופנית מאומצת ושתייה מופרזת של בירה מעלים את הסיכון למות ממחלות לב. החוקרים קבעו, כי ממצאים אלו מצביעים באופן ישיר על כך, ששתייה מתונה וקבועה של בירה מביאה לירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב וכי השפעתה המטיבה מתחזקת בשילוב עם פעילות גופנית קבועה.

המחקר פורסם בכתב העת המדעי האירופי לבריאות הלב, היוצא באוניברסיטת אוקספורד באנגליה ומצטרף לשורה של מחקרים, אשר מצביעים על כך, ששתייה מתונה וקבועה של בירה מורידה את הסיכון למחלות לב

מחקר רחב היקף נוסף, שפורסם בכתב העת המדעי של איגוד הלב האמריקאי (Circulation), אשר בדק את ההשפעה הכוללת של שתיית בירה, ביחס לסיכון למחלות לב וכלי דם, סקר 15 מחקרים בהם נבדקו למעלה מ – 200 אלף משתתפים. מסיכום מחקרים אילו נמצא, שהסיכון למחלת לב וכלי דם ירד ל – 78% בקרב שותי הבירה, לעומת אילו שאינם שותים. סיכום תוצאות מחקרים אילו מצביע חד משמעית על השפעתה של שתייה מתונה של בירה לבנה בהורדת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

במהלך המחקר בחנו החוקרים את השפעתם של משקאות אלכוהוליים שונים על מספר מדדים הקשורים בתפקוד כלי הדם, תהליכי דלקת וקרישה בקרב 83 גברים בגילאי 25 שנה בממוצע, שבריאותם תקינה. הנבדקים חולקו, באופן אקראי, ל- 5 קבוצות שוות, כאשר כל קבוצה צרכה סוג אחר של משקה, המכיל כמות זהה של 30 גרם אלכוהול ביניהם, בירה (633 מ"ל), יין אדום (264 מ"ל), יין לבן (264 מ"ל), ויסקי (79 מ"ל) וכן קבוצת ביקורת שקיבלה מים בלבד (250 מ"ל). מקרב המשתתפים נלקחו דגימות דם לפני שתיית המשקאות ושוב כארבע שעות לאחר שתייה חד פעמית של המשקאות ונבדקו בדמם מדדים שונים המצביעים על תפקוד כלי הדם, מצב דלקתי ותהליכי קרישה.

מתוצאות הנתונים שנאספו התקבלה תמונת מצב אופטימית, אשר הראתה כי כבר לאחר שתייה חד פעמית של בירה ויין, נמצא שיפור משמעותי במדדים הקשורים בתפקוד דופן כלי הדם, בניגוד למשקאות האחרים בהם לא נצפתה השפעה מיטבית זו. נמצא כי צריכת בירה הפחיתה ב- 20% את אחד המדדים הדלקתיים העיקריים (6-IL) וכן מדדים הקשורים בקרישת הדם בכ- 9%, כבר לאחר ארבע שעות ממועד צריכתה. מסקנת החוקרים היא כי ההשפעה המיטבית והמיידית של הבירה והיין האדום על תפקוד דופן כלי הדם, הינה הודות לרכיבים הייחודיים הקיימים בהם, שאינם קיימים במשקאות אלכוהוליים אחרים. המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי לתזונה קלינית
, היוצא באנגליה (Clinical Nutrition) ומצטרף לשורה של מחקרים, אשר מצביעים על כך, ששתייה מתונה וקבועה של בירה מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

בירה היא משקה צמחי טבעי פופולארי המיוצר מלתת, כישות, מים ומותסס בעזרת שמרים לצורך יצירת אלכוהול. הבירה מכילה פחמימות, אלכוהול, ויטמיני B ורכיבים צמחיים שמקורם בחומרי הגלם הטבעיים. השפעתה של הבירה, המכילה אלכוהול ורכיבים נוגדי חמצון ייחודיים, בהפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם קשורה במנגנונים שונים, כמו העלאת רמת הכולסטרול הטוב (HDL), הורדת מדדי דלקת, קרישת דם והעלאת יכולת נוגדת חמצון בדםץ

לסיכום, מחקרים מדעיים שפורסמו לאחרונה, מצטרפים לידע ההולך ומצטבר בידי אנשי המדע אשר מוכיח כי שתייה מתונה וקבועה של בירה לבנה מורידה משמעותית את הסיכון למחלות ומסייעת במניעתן. הכמות המומלצת לשתייה מתונה בקרב גברים, היא כ – 660 מ"ל ביום ובקרב נשים עד 330 מ"ל ליום. בהקשר זה ראוי להדגיש כי צריכה מוגברת מבטלת השפעה זו ואף מסוכנת.



הכותבת היא תזונאית קלינית, המתמחה במניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה

&nbsp



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג