אליפות העולם באתלטיקה – הלם ותדהמה בערב השני

שלל הפתעות בערב השני של אליפות העולם עד רגע זה לא ברור מדוע בסקירה לקראת מאוצי הגברים נעו האצבעות לכתוב את המלים: "...ואולי יהיה זה "סוס שחור" מג’מייקה או מאחד האיים האחרים בים הקריבי. מי זוכר את אלוף העולם מ-2003 – קים קולינס מסיינט קיטס אנד נוויס? ... צפו לגמר עצבני כבר ביום השני של האליפות." כך נכתב לפני כשבועיים. היום, העובדות מדברות בעד עצמן – גם סוס שחור מג’מייקה אלוף עולם וגם קים קולינס על דוכן המדליות. גמר עצבני ב-100 מ’ גברים?! זאת כבר חתיכת אנדרסטייטמנט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שלל הפתעות בערב השני של אליפות העולם

עד רגע זה לא ברור מדוע בסקירה לקראת מאוצי הגברים נעו האצבעות לכתוב את המלים: "…ואולי יהיה זה "סוס שחור" מג'מייקה או מאחד האיים האחרים בים הקריבי. מי זוכר את אלוף העולם מ-2003 – קים קולינס מסיינט קיטס אנד נוויס? … צפו לגמר עצבני כבר ביום השני של האליפות." כך נכתב לפני כשבועיים. היום, העובדות מדברות בעד עצמן – גם סוס שחור מג'מייקה אלוף עולם וגם קים קולינס על דוכן המדליות. גמר עצבני ב-100 מ' גברים?! זאת כבר חתיכת אנדרסטייטמנט

מאת:חגי אשלגי


אליפות העולם באתלטיקה 2011

אז בואו נאמר את האמת – התחושה היתה שמעמדו של גמר ה-100 מ' גברים הולך ומתכרסם שבועות לפני שרגלם של האצנים דרכה על המסלול. ראשון היה זה טייסון גיי שלא צלח את המבחנים האמריקאים עקב פציעה. אחריו נפלטו מאלינגס מג'מייקה ורודג'רס מארה"ב עקב חומרים אסורים. רביעי נגרע מהמצבת אספה פאואל עם פציעה (אמיתית או מדומה) שגילתה עצמה ימים ספורים לפני האליפות. גם במוקדמות ובחצי הגמר היו נפגעים – שלושה משמונת המהירים בעולם השנה לא עלו לגמר. אבל נותר רכיב אחד שגרם לזה להרגיש כמו גמר אליפות עולם – הנוכחות הבטוחה בעצמה (ויש אומרים שחצנית) של יוסיין בולט. שיאן עולם, אלוף עולם ואלוף אולימפי. היצור האנושי המהיר בהיסטוריה.

האצנים התייצבו לזינוק, התכופפו לכריעה, הרימו את התחת… ואז זה קרה… תוך פחות מעשירית שנייה מיריית הזינוק הוכה האצטדיון בדייגו בהלם ותדהמה! בולט סיים את תפקידו בגמר הזה, עם זינוק מוקדם, פסילה והדחה בלתי חוזרת! ייאמר לזכותו, שבולט היה הראשון להודות בכך. חמישה-שישה צעדים אחרי הזינוק הפסול, כבר השליך בולט מעליו בגועל את הגופייה, והחל לחזור במירמור וכעס לכיוון המנהרה שמובילה לחדרי ההלבשה. יוסיין בולט הודח מגמר אליפות העולם ב-100 מ', עוד לפני שהגמר התחיל! הכל תודות לכלל לפיו פסילה אחת ואתה מודח (אגב, ערב קודם כבר נפגעה והודחה עקב אותו כלל האלופה האולימפית ב-400 מ' – קריסטין אוהורוגו הבריטית, וגם האצן דוויין צ'יימברס הודח באותה צורה).

פתאום, היו אלו רק שבעה על קו הזינוק. בלי בולט, בלי פאואל, ובלי גיי והאחרים. פתאום נראו שבעת הנותרים כמו עוד חבורת אצנים בתחרות רגילה – לכל היותר ספרינט בליגת היהלום. ההרקולסים של הענף ייאלצו לצפות מהצד כיצד אחרים תופסים את מקומם.

בשעה שבולט מטיח את ידיו בקירות האצטדיון, יצא המרוץ לדרך בזינוק שני נקי מול רוח נגדית. יוהאן בלייק בן ה-21 מג'מייקה (שגם הוא עבר השעיית סמים קצרה עקב שימוש בתוסף מזון אסור) לא חיכה לאף אחד. הוא פתח בכל המהירות ולא האט. בלייק ניצח עם 9.92 שניות מול הרוח (ששוות אולי 9.8 עם רוח נייטרלית). לרגע נראה היה שקים קולינס הוותיק והחביב (בן ה-35 מהאיים סיינט קיטס אנד נוויס) יצליח לקחת את המקום השני. אך קולינס, אלוף העולם מ-2003, הסתפק בארד כשנכנע ב-20 מ' האחרונים לאמריקאי הדוהר וולטר דיקס. כריסטוף למטרה – הצרפתי לבן העור – במקום הרביעי ועם סל מלא תקוות ועתיד. אילו היה משחזר למטרה את שיאו האישי, היה קוטף את הזהב.

בלייק הפך לאלוף העולם הצעיר ביותר ב-100 מ' אי פעם. קים קולינס הפך לזוכה המבוגר ביותר במדליה ב-100 מ' באליפות העולם. ההרקולסים של הענף צריכים להתחיל לדאוג.


100 מטרים הפסילה של בולט







10,000 מטרים גברים



מזה מספר שבועות משתוללות הספקולציות –
מה מצבו של קנניסה ביקלה? ביקלה, אלוף העולם, האלוף האולימפי ושיאן העולם ב-10,000 מ', לא התחרה מאז ראשית 2010 וסבל מפציעות. הוא הודיע שיחזור להתחרות באליפות העולם, והשמועות על האלוף היורד מההרים קיבלו חיים משלהן. הדיונים על כושרו לקראת גמר אליפות העולם שרפו את הכבלים האופטיים הבין-יבשתיים. מקלדות בערו, גידופים להטו ואיש לא ידע מה באמת קורה. אפילו פרשן יורוספורט הידען טים האצ'ינס הודה שתכתובת אי-מייל עם המנהל האגדי של ביקלה (יוס הרמנס ההולנדי) לא הולידה שום דבר מעבר ל"תראה אחרי הגמר".

לקראת הזינוק חייך ביקלה למצלמות ונראה נינוח.
הוא זינק עם כולם והתיישב בלב הדבוקה. בינתיים החליטו הבמאים והעורכים של משדרי אליפות העולם בקוריאה, שריצת ה-10,000 מ' יכולה לחכות. מתוכה שודרו במצטבר בערך 2,500 מ' (וגם זאת לסירוגין) כשהבמאי מעדיף להתעכב על אירועים אחרים באצטדיון.

כמו אצל הנשים, גם כאן הריצה החלה כתהלוכה. האתיופי התורן שנשלח לראש הדבוקה להאט את הקצב היה איברהים ג'יילן – לשעבר אלוף עולם לנוער ב-10,000 מ'. ג'יילן לחץ על הבלמים (עם הקפה שנייה של 74 שניות), אך בחלוף שתי הקפות פינה את מקומו לצוותי המובילים מקניה. זרסנאי טדסה מאריתריאה החליט להזריק קצת קצב בק"מ השני והשלישי, ואז נסוג בתקווה שיתאפשר לו לשבת בדבוקה בשעה שאחרים ימשכו בקצב סביר. ללא הועיל. הקצב הואט וטדסה נדרש שוב להוביל בק"מ 6-7. בשלב זה קנניסה ביקלה, האלוף הגדול, פשוט ירד מהמסלול. ספק אם נראה אותו על קו הזינוק ב-5,000 מ' באליפות הזו (שם יידרש ביקלה לעבור גם את מבחני המוקדמות).

המרוץ המשיך עם כאשר בעיקר נטל ההובלה נשאו הקנייתים. 600 מ' לסיום עבר מוחמד פראח האנגלי יליד צפון סומליה, להוביל. איברהים ג'יילן האתיופי זינק אחריו והתיישב ביחד עם אתיופי נוסף – אימנה מרגה (אלוף העולם במרוצי שדה) על הכתף של פראח. כ-50 מטרים לפני פעמון ההקפה האחרונה, החל פראח את הדהרה לקו הסיום. בצלצול עוד היו מרגה וג'יילן על עקביו, בשעה ששאר הדבוקה כבר התמוססה מאחור. פראח הגביר לתוך הקשת ופתח פער של כ-7-8 מטרים. בישורת האחורית החליט ג'יילן לעקוף את בן ארצו מרגה, ולרדוף אחרי פראח. החל מ-250 מטרים לסיום, היתרון של פראח הפסיק לגדול. ג'יילן, בידיים שמוטות, ננעל לו על הגב ולא ויתר.

איברהים ג'יילן, אלוףהעולם ב- 10,000 מטרים (צילום: Erik van Leeuwen)


עד 40 מטרים לסיום פראח עוד הוביל. אבל אז,
איברהים ג'יילן האלמוני מאתיופיה, פשוט העביר הילוך בשעה שלפראח כבר נגמרו ההילוכים. ג'יילן הקדים את פראח ב-26 מאיות השנייה, והפך לאלוף עולם. פראח הפציץ את ההקפה האחרונה ב-53.3 שניות. בהמשך הוא אמר שבעבר, מי שידע לרוץ את הקפת הסיום ב-10,000 מ' ב-53 שניות, תמיד זכה בזהב. פראח לא יכול היה לדעת שג'יילן יאיץ למחוזות חדשים – הקפת הסיום של האלוף החדש עמדה על 52.8 שניות. מהירות פראית שספק אם נראתה כמותה בסיומו של גמר עולמי ב-10,000 מ'. לשם השוואה, הקפת סיום כזאת בגמר ה-800 מ', תקנה בוודאי מדליה.

ג'יילן חגג בריקודי ניצחון עם מרגה.
הרץ הגמלוני והמקריח בן ה-22 הזכיר לפתע את בן ארצו האגדי, מירוטס (The Shifter) ייפטר – האתיופי הקרח שזכה בזהב כפול ב-5,000 וב-10,000 מ' באולימפיאדת מוסקבה לפני 31 שנה. ל-10,000 מ' יש אלוף חדש, אבל חשוב מכך – לאתיופיה, גבירותיי ורבותיי, יש גיבור חדש!


חגי אשלגי – שואף לתנועה.

קישורים: אתלטיקה, ריצה, עולם תחרותי, אליפות העולם באתלטיקה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג