אוכפים לוהטים: האם אני יכולה ללמוד לרכוב על אופניים בגיל שלושים?

לא יצא לכם ללמוד לרכוב על אופניים בילדות ומתכווצת לכם הבטן כשאתם רואים את המוני האנשים רוכבים בשבתות עם ילדיהם או בסינגלים בטבע? כך תתגברו על זה גם בגיל שלושים ומעלה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לא יצא לכם ללמוד לרכוב על אופניים בילדות ומתכווצת לכם הבטן כשאתם רואים את המוני האנשים רוכבים בשבתות עם ילדיהם או בסינגלים בטבע? כך תתגברו על זה גם בגיל שלושים ומעלה

מאת:שפי שמחון

רכיבה על אופניים הפכה בשנים האחרונות נפוצה מאוד בקרב ישראלים רבים. קשה להתעלם מכמויות הרוכבים בישראל שרק עולה כל שנה ומההתפתחות במישור המקצועי והחובבני. רוכבי העיר והפארקים נמצאים כמעט בכל מקום, רכיבת כביש הפכה מאוד נפוצה אצל המון ישראלים וגם רוכבי שטח מקצועיים יש לא מעט, שלא לדבר על תחרויות אופניים ופסטיבלים שמשלבים רכיבה מקצועית על אופניים.

אך האם כל המבוגרים רוכבים על אופניים? מה עושים אלה שמתכווצת להם הבטן מרוב פחד כאשר הם שומעים שיש טיול אופניים במסגרת יום כיף בעבודה?

מתברר שמבוגרים רבים פשוט אינם יודעים לרכוב על אופניים והסיבות לכך מגוונות:
• חלקם מעולם לא למדו.
• חלקם ניסו ולא הצליחו.
• ישנם כאלה שרכבו בילדות ונפלו באופן שבו חוו טראומה ומאז לא העזו לעלות שוב על אופניים.
• חלקם פשוט מתים מפחד מלנסות לרכוב ולאבד שליטה וליפול.


קחו אופניים שמתאמים למידתכם ופרקו להם את הפדלים צילום: Thinkstock

אז מה עושים כדי להתגבר על הפחד ולהתחיל לרכוב עם כולם? 
קבלו שלוש שיטות שונות לצליחת המשימה:
1) ניתוק פדלים – למי שמעולם לא עלה על אופניים
2) רכיבה על הדשא- למי שמצליח לשמור על שיווי משקל בסיסי ואפילו מעט ביותר
3) ליווי של מדריך על רולרבליידס – מומלץ לכולם

שיטת ניתוק הפדלים
קחו אופניים שמתאמים למידתכם ופרקו להם את הפדלים (בדרך כלל מפתח פתוח בגודל 15 יתאים) לאחר הפירוק התאימו את גובה המושב כך שבזמן הישיבה תגיעו עם חצי כף רגל לקרקע. בחרו מקום שקט כמו מגרש כדורסל או חנייה לא פעילה, חבשו קסדה וצאו לדרך.

מתנתקים מהקרקע – שבו על האופניים כאשר רגליכם תומכות בקרקע והרימו אותן בבת אחת, ברגע שהאופניים ינוע לאחד הצדדים הורידו את הרגליים מיד לרצפה כדי לתמוך בה ולהימנע מנפילה (המח שלכם ייתן את הפקודה באופן אוטומטי כך שאין מה לדאוג) חזרו על הפעולה במשך כ-10 דקות עד שתתחילו להרגיש בנח איתה ועם פחות פחד.

מתחילים ללכת – השלב הבא הוא להתחיל ללכת כאשר אתם מקפידים לשבת על מושב האופניים מבלי להרים את הישבן, לאחר מספר פעמים הגבירו את הקצב ותנו לאופניים להוביל אתכם, השתדלו להימנע מלכוון את הכידון כי זה עלול להפיל אתכם בשלב זה.

לאחר שקיבלתם קצת ביטחון והצלחתם לצבור מהירות בדחיפות הקרקע, חברו את הפדלים חזרה לאופניים. כעת הניחו רגל אחת על הפדל הימני או השמאלי, מה שנח לכם, וודאו שהפדל עליו הנחתם את הרגל נמצא מקביל לקרקע והכי קרוב אליה.

עכשיו דוחפים רק עם רגל אחת – עם הרגל השנייה דחפו את הקרקע רק שהפעם זה יהיה עם רגל אחת בלבד. כאשר המהירות תעלה והאופניים ינוע השתדלו להרים את הרגל שדחפה מהקרקע לאוויר ולהחזיק כמה שיותר זמן מבלי לאבד את שיווי המשקל. לאחר מספר דקות החליפו רגליים ובצעו בדיוק את אותו הדבר.

אל תתנגדו ופשוט ריכבו – עכשיו כשאתם כבר משוחררים יותר ומיומנים יותר בצעו שוב את התרגיל אך כאשר תצברו מהירות הרימו את הרגל מהרצפה אל הפדל והתחילו לדווש בשתי הרגליים, שמרו על מבט קדימה כל הזמן ונסו להיות קשובים לכיוון שאליו מושכים אתכם האופניים והכי חשוב אל תתנגדו, פשוט תזרמו עם האופניים ותדוושו בביטחון.


רכיבה על דשא מכוסח כשיטה ללימוד רכיבה צילום: Thinkstock

הימנעו משליטה דרך האגן – רוכבים מתחילים רבים מתקשים לוותר על הצורך שלהם בשליטה על האופניים, כלומר, הם תמיד מנסים לכוון את האופניים בעזרת הכידון או בעזרת האגן או בשניהם. הבעיה היא שהם עושים זאת בצורה אגרסיבית מדי – אלו שתי דרכים שמובילות לאיבוד שליטה על האופניים נורא מהר לכן נסו להשתחרר ולוותר על השליטה תנו לאופניים להוביל אתכם הרי אתם במגרש פתוח וזה לא משנה כל כך לאיזה כיוון האופניים ייסעו, כל עוד אתם מצליחים לשמור על שיווי המשקל.

לאחר מספר דיוושים עצרו את האופניים בלחיצה על בלמי הידיים יחד ובו זמנית. אם הצלחתם לרכוב מספר שניות לבד תוכלו להמשיך ולהתאמן ולרכוב מספר דקות ויותר, זכרו הכל בראש, אל תתנו לפחד לנצח אתכם והכי חשוב תיהנו.

רכיבה על הדשא
בחרו מקום – כאן זה יותר פשוט, אין צורך בפירוק הפדלים או בריצה על הקרקע. כל מה שתצטרכו זה לקחת את האופניים שלכם אל הפארק ולבחור איזור רחב של דשא מכוסח (דשא גבוה ולא מכוסח יבלום אתכם ויקשה מאוד על הדיווש), לחבוש קסדה ולהתחיל לדווש.

התאימו הילוך – כוונו את ההילוך באופניים להילוך נמוך בין 1-3 כדי להקל על עצמכם את פעולת הדיווש, אל תשכחו שאתם רוכבים על דשא ושם החיכוך עם גלגלי האופניים הוא הרבה יותר גדול מאשר במגרש.

צאו לדרך – הביטו קדימה והתחילו לדווש. חשוב לשמור על המבט קדימה ולהתאים את קצב הדיווש לשמירה על שיווי המשקל כלומר ברגע שאתם מרגישים שאתם מתחילים לאבד שליטה הגבירו את קצב וכשאתם מצליחים לשמור על שיווי המשקל שמרו על מהירות הדיווש.

שמרו על שיווי משקל – היתרון הגדול של חיזוק הביטחון העצמי ברכיבה על הדשא הוא שלא תפחדו ליפול כי זה דשא וזה לא כואב, בנוסף, רמת החיכוך של הגלגל עם הדשא גבוהה מרמת החיכוך על משטח אספלט ולכן תגובת התמרון של האופניים תהייה איטית יותר ותוכלו להרגיש טוב יותר ומהר יותר את הזמן שבו האופניים מתחילים לאבד את שיווי המשקל וכל הנושא של שמירה על שיווי המשקל ירגיש לכם ברור יותר, נסו ותראו.

ליווי אישי של מדריך על רולרבליידס
בשנים האחרונות התפתחה לה שיטה ייחודית ללימוד רכיבה על אופניים שבה המדריך רוכב על רולרבליידס לצד התלמיד ומלווה אותו עד לשליטה מלאה על האופניים. יתרון השיטה – השיעור מתבצע כאשר המדריך מתגלגל לצד התלמיד המפוחד וידיו פנויות כדי לתמוך בתלמיד ולמנוע ממנו ליפול. כך התלמיד פנוי יותר להתרכז ברכיבה עצמה ובדיווש ואינו צריך להיות מוטרד מנפילות כי מדריך טוב ימנע אותן ממנו. אך האם זה מספיק כדי לנטרל את הפחד מהמבוגר שעולה לראשונה בחייו על האופניים? לא תמיד.

רוכבים ומדברים – בנוסף לליווי הצמוד שמעניק המדריך המנוסה לתלמיד, המדריך גם מפתח שיחה עם התלמיד על כל נושא שעולה תוך כדי הדיווש וזאת על מנת שהתלמיד לא יתרכז בפחד ששרוי בו ושיוכל להשתחרר ואפילו ליהנות מן התהליך. גם מילות עידוד חיובית יעזרו כאן וסבלנות רבה ללא ספק חשובה.

אל תוותרו על החלום – אלפי תלמידים מבוגרים עברו בשנים האחרונות קורס מזורז ללימוד רכיבה על אופניים ונמנים היום בין השאר עם קהילת הרוכבים בישראל בין אם בפארקים בשטח או בכביש. אין ספק שנטרול פחדים מרכיבה על אופניים עבור מבוגרים הוא אפשרי ומוכח, אז בואו והצטרפו לרוכבי האופניים ותיהנו מנופי הארץ היפה שלנו ממושב האופניים שלכם.


28.1.2014


שפי שמחון
מנהל בית הספר ללימוד רכיבה על אופניים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג