קרוספיט והשפעתה על הקואורדינציה, שיווי המשקל והתנועתיות

ד"ר איתי זיו מסביר שמבין מרכיבי הכושר הגופני, שלא מעט מתאמנים נוטים להזניח או לחילופין לבצע אימונים לא אפקטיביים לשם שיפור יכולתם זו – הינם הקואורדינציה ושיווי המשקל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מבין מרכיבי הכושר הגופני, שלא מעט מתאמנים נוטים להזניח או לחילופין – לבצע אימונים לא אפקטיביים לשם שיפור יכולתם זו – הנם הקואורדינציה ושיווי המשקל. נכון ששני מרכיבי כושר גופני אלה אינם בעלי חשיבות ומשקל כמו העיקריים והמשמעותיים ביותר: סבולת לב ריאה וכוח. חשוב לציין שקואורדינציה מושגת על ידי תיאום עצבישרירי של מערכות שלד-שריר וכן תיאום בין החושים לשם תנועה מובנית ומתוכננת.

שיטת אימון יוצאת דופן שלה מעריצים רבים בעולם. קרוספיט. צילומים | thinkstock

יכולת בריחה באה לידי ביטוי בביצוע תנועה טובה יותר במצב של עירנות כמו במשחקי ילדים שונים. קרוספיט | צילומים: thinkstock

נציין ונאמר שהקואורדינציה עשויה להתבטא ביכולות מסוימות כגון:

  • שיווי משקל – שמירה על מרכז הכובד המשתנה ביחס לתנועות הגוף במרחב.
  • תיאום עין-יד – כמו למשל במשחק טניס וכדומה.
  • שילוב בין מספר תנועות – כמו למשל בסוגי ריקוד מסוימים או אף ביצוע משימות צבאיות שונות, או לחילופין, ביצוע משימות גופניות השכיחות באימון קרוספיט, אימוני היט ועוד.
  • עיתוי תזמון תנועתי (דיוק או כושר תנועתי) – היכולת לבקר ולשלוט על ביצוע התנועות לעבר גורם חיצוני.
  • יכולת התמצאות במרחבl – מאופיין ביכולת לנוע במרחב מסוים בהתאם לתנאים ומטרות. לדוגמה: משחקי כדור התחומים בגבולות ברורים.
  • יכולת בריחה – באה לידי ביטוי בביצוע תנועה טובה יותר במצב של עירנות כמו במשחקי ילדים שונים בהם יש צורך לברוח ואמורים להשיג/לתפוס אותך.

כדאי לדעת על קואורדינציה:

  1. הנה בעלת יכולת שיפור והתפתחות ניכרת בגילאים הצעירים.
  2. באמצעות משחק שמעודד תנועה ותרגול מיומניות מוטוריות שונות ניתן לשפר את הקואורדינציה באופן ממשי.
  3. ניתן לשפרה באופן מצוין עד גיל ההתבגרות ההורמונאלית בממוצע ולאחר מכן ההתקדמות בשיפור תהיה יותר מינורית.
  4. היא יכולה להיפגע כתוצאה מפגיעה במערכת המוטורית, פגיעת ראש, התנוונות של איברים מסוימים, הזדקנות, מחלות מסוימות ועוד.
  5. חבלות גופניות, טראומות רציניות שונות וכדומה קשורות, בין השאר, לערעור שיווי המשקל של האדם והקואורדינציה.
  6. נכויות מסוימות, חלק מסוגי הפיגור ומחלות מסוימות קשורות בפגיעה ברמות שונות ברמת הקואורדינציה
  7. שימוש בתרופות מסוגים שונים ואלכוהול נמצאו שפוגעים בקואורדינציה.
  8. שיפור בקואורדינציה קשור בהפחתת מספר הפציעות ולכן חשוב לשפר מרכיב זה על בסיס קבוע.

הקשר בין סוג האימון המבוצע ושיפור הקואורדינציה ושיווי המשקל

ניתן להתאמן על בסיס קבוע ולא לשפר מרכיבי כושר גופני אלו. במידה וסוג האימון המבוצע לא מאופיין בעושר תנועתי ושילוב של מספר מפרקים ושרירים , לא ממש ניתן יהיה לשפר את המרכיבים הללו. למשל: רכיבה על אופניים נייחות בחדר הכושר לא ממש יביא לשיפור היכולת הקואורדנטיבית במשך הזמן. יש צורך במקרה זה לבצע אימונים נוספים הכוללים תרגילים מתאימים. כמו כן אימוני כוח במידה והנם חד מפרקיים (מבודדים) ההשפעה על המרכיבים הללו – מינורית. נציין ונאמר שחלק ניכר מהמתאמנים חובבנים בוחרים תרגילים מבודדים שנוח להם לבצע במיוחד. חלקם בישיבה או שכיבה אך אינם כרוכים בשילוב של מספר מפרקים ושרירים ולא נדרש כמעט תיאום ופה למעשה נעוצה הבעיה המרכזית. הדבר אקוטי במיוחד כשמדובר על אוכלוסיות שחשוב מאוד לשפר אצלם את הקואורדינציה כגון: ספורטאים בכלל ובמקצועות ספורט ספציפיים – בפרט, ילדים ומתבגרים, קשישים ועוד.

להלן תרגילים המצריכים קואורדינציה לא מעטה ואף שיווי משקל לעומת אחרים שאינם מצריכים יכולת גבוהה של מרכיבי כושר אלה.

מס"ד קבוצת השרירים/סוג האימון תרגיל שמצריך קואורדינציה ושיווי משקל תרגיל/אימון שלא מצריך שימוש רב בקואורדינציה /שיווי משקל
1. רגליים מכרעים – דינמי פשיטת ברכיים בישיבה עם מכונה ייעודית
2. רגליים סקווט על גבי בוסו – עם מוט מעבר לראש הרחקת ירך בישיבה עם מכונה ייעודית
3. קיק בוקס תרגילים שונים רכיבה על אופניים נייחות בחדר הכושר
4. קרוספיט תרגילים שונים הליכה
5. תרגילים המבוצעים באופן א- סימטרי תריגלים שונים כפיפת גו בשכיבה – Curl Up

סוגי אימונים שונים ושיפור תנועתיות של מערכות שלד-שריר

ניתן להיות בכושר גופני טוב מאוד אך עם יכולת תנועתית לוקה בחסר באופן משמעותי. תנועתיות יש לשפר באופנים ספציפיים ושיפור כל מרכיב כושר גופני בנפרד לא בטוח כלל שישפר תנועתיות. מדובר על שילוב של מספר תנועות יחד ולא תנועה מבודדת אחת. באומניות לחימה, למשל, באימוני קרוספיט, שיעורי סטודיו מסוימים וכדומה מושם דגש רב על שיפור התנועתיות במרחב בדרגות קושי שונות. בחלק מסוגי האימונים נהוג לבצע תרגילים רבים על רגל אחת, בסוגים אחרים, במנחי גוף מסוימים וכך הלאה.

יוצא דופן הנו אימון הקרוספיט מכיוון שעושר התנועות בסוג אימון זה – עצום. ישנן מאות משימות והן מצריכות מוכנות מצוינת של מערכות הגוף השונות. הרי שיפור יכולת אקרובטית, כוח, סבולת שרירית, ביצוע תרגילי הרמת משקולות, קטלבלס ועוד, מצריכה יכולות גופניות יוצאות דופן שאף לספורטאי הישג אין אותן במקרים רבים. הגירוי הרב של התנועות חשוב לשיפור יכולות גופניות הקשורות לקואורדינציה, שיווי משקל, קשר עין יד, גפה עליונה ותחתונה וכדומה. בנוסף, חשוב להאיר הנקודה שהפעילות עצמה מבוצעת בעצימות גבוהה – גבוהה מאוד מה שמעלה, כמובן, את האתגר של האימון. לדוגמה, תרגילי הרמת משקולות המצריכים מיומנות, קואורדינציה ושיווי משקל רבים. נעשים עם משקל לא נמוך כלל ואדם לא מאומן לא ממש יצליח להתמודד עם המשקלים באימון.

לסיכום, אימונים מתאימים, בהחלט ישפרו יכולת תנועתית, קואורדינציה ושיווי משקל בכל הגילאים, למוגבלי תנוה ומה לא. כמובן, כמו בתחומים רבים אחרים, חשוב להתחיל לאמץ סוגי אימונים אלה מוקדם ככל שניתן ובד בבד להעלות דרגות הקושי באימון על בסיס קבוע וכמובן לזכור שניתן באמצעות כך לשפר את איכות החיים.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג