מאת:יאיר בן עמי
בחירת הספורטאי הטוב ביותר בעולם היא החלק הקשה ביותר של כל סיכום שנה. לא פשוט לקבל החלטה אובייקטיבית לחלוטין. כל כתב ספורט אוהב ענף כזה או אחר יותר משאר הענפים ותבונתו יכולה להקיף מספר מאוד מוגבל ביחס לשפע המוצע בתרבות הספורט המודרנית.
שנת 2004 לא הייתה שונה.
בסיכום השנה שלי התחרו שני ספורטאים על ראש הדירוג.
מיכאל שומאכר בזכות שבירת כל שיא אפשרי, כמעט, בפורמולה-1 וכמובן שלאנס ארמסטרונג על הצטרפותו למעודון רוכבי האופניים שניצחו 5 פעמים בתחרות הספורט השנתית הגדולה בתבל והקשה ללא קשר לרצף קלנדארי .
ארמסטרונג הוא הרוכב השני בהיסטריה המנצח בטור 5 פעמים ברציפות.
בהתלבטות בין שומאכר לארמסטרונג הכריעה התקשורת הגרמנית שבחרה את יאן אולריך לספורטאי השנה בגרמניה .
ואם הגרמנים מבטלים את הישגיו של שומאכר אל מול הקאמבאק של אולריך ב- 2003 מי אני שאתווכח עימם.
וכך מצאתי עצמי מתקרנף בסיכומי 2003.
ארמסטרונג הוא בחירתי כספורטאי השנה , כרוב התקשורת העולמית.
עכשיו נותר לי להכריז על הטקסאני הכריזמטי כרוכב האופניים של השנה ולתת לגיטימציה למיקומו בפסגת העולם הספורטיבי ממקומי הזעיר בפאנל התקשורת העולמי.
ישבתי לסיכומים וכאן נתקלתי בבעיה.
התברר לי, במהלך איסוף הנתונים לבחירת רוכב האופניים של 2003, כי אני לא מצליח להציב את ארמסטרונג לפני כמה רוכבים שבתחום האופניים צברו הישגים מרשימים יותר בדעתי הצנועה.
איך זה ייתכן?
ארמסטרונג ניצח בטור דה פראנס בפעם החמישית ברציפות וזהו הישג, שבראייה היסטורית, נחשב לחשוב ביותר של 2003.
אך בצבירת רזומה של שנה זו הוא נופל מכמה רוכבי אופניים אחרים שלא ייזכרו באותה שורה של אותיות הזהב של דפי ההיסטוריה. אם תפתחו את ספרי ההיסטוריה שייכתבו 10 או 20 שנים מהיום תמצאו את ההישגים, שיפורטו מיד, של אותם ספורטאים רשומים באותיות כסף, בדפי ההיסטוריה של שנת 2003.
הנה הדירוג שלי בקטגוריית רוכב האופניים של שנת 2003
אלכסנדר וינקורוב – רוכב הכביש של השנה
1 – אלכסנדר וינוקורוב
לאחר עזיבתו של יאן אולריך היו כמה רוכבים שסומנו כמובילי קבוצת טלקום. ספרו את קאדל אוונס ואת פאולו סאבלדלי היו שאפילו הימור על קווין לוינגסטון כמי שיבצע משהוא מיוחד. היה גם רכש מרשים שכלל את סנטיאגו בוטרו שרבים האמינו שבמדי טלקום יצליח לעשות יותר משעשה במדי קלמה. אך כבר מתחילת העונה היה רוכב אחד שניצח וניצח ושוב ניצח ולבסוף גם היה כה דומיננטי במרוץ הגדול והחשוב מכולם, הטור, שרבים שכחו כי הוא במאבק עם מי שבעונה קודם לכן הוא היה הפועל שלו, יאן אולריך.
האחד הזה היה אלכסנדר וינוקורוב הקאזחי, שהחל את העונה עם ניצחון מרשים במרוץ הקטעים פריס ניס לאחר שחברו הטוב, אנדריי קביליב נהרג במהלך המרוץ, המשיך עם ניצחון מרשים במרוץ גביע העולם, האמסטל גולד וקינח על הפודיום של הטור דה פראנס.
יכולתו של וינו להיכנס לנעליו של אולריך ללא בעיות ( הישגיו לא נפלו מאלו של אולריך כמוביל טלקום בשנים האחרונות) הייתה כה מרשימה שלאחר שקלול עונת 2003 הוא רוכב האופניים הנבחר שלי.
בעיקר בהתחשב בעובדה כי הוא החל את העונה כעוד רוכב של קבוצת טלקום.
ההישגים הבולטים של אלכסנדר וינוקורוב 2003
מרץ – מנצח במרות הקטעים פריס ניס
אפריל – מנצח בסיבוב 4 של גביע העולם- אמסטל גולד רייס
יוני – מנצח בטור של שוויץ
יולי – מקום שלישי בטור דה פראנס ( מנצח בקטע ה- 9 )
דירוג UCI – עלה מהמקום ה- 53 בסיום 2002 למקום ה- 6 בסיום 2003.
טיילור המילטון – לו רק היה יודע לרכוב בקו ישר
2- טילור המילטון
לו רק היה יודע לרכוב בקו ישר, לו רק היה יודע לעקוף את ההתרסקות בדבוקה.
פעם אמר לי חבר כי הוא ממש כואב את הנפילות של הרוכבים במרוצים המשודרים ביורוספורט.
הוא שאל אותי אם יש דרך לחזות את הנפילות ולהימנע מלצפות בהן.
הבטחתי לו כי אמצא עבורו את המספר משתתף של המילטון בכל מרוץ כדי שיעקוב אחריו, אמרתי לו כי במקום שהמילטון רוכב שם תהיה הנפילה.
למרות זאת הוא סיים את 2003 עם הישגים מרשימים עד כדי שיתפוס את המקום השני בדירוג שלי.
שני אתרי אינטרנט בחרו בו כרוכב השנה.
אם בחירתם הייתה גם בזכות המופע ההרואי של המילטון בטור עם כתף שבורה מהקטע הראשון ועד לסיום במקום הרביעי בדירוג הסופי אני דווקא בחרתי בו למרות אותו מופע.
בעונה הקרוב הוא ירכב במדי פונאק השווצרית לצידו של אוסקר סביליה ואלכס זולה ( שכבר הודיע כי יפרוש במהלך העונה ). לידם אולי לא ייפול בכל תחרות. אם אכן הוא יוכיח כי הוא לא זקוק לגלגלי עזר ייתכן ובשנה הבאה הוא יהיה רוכב האופניים של השנה.
ההישגים הבולטים של המילטון 2003
מרץ- קריטריום אינטרנציונאל מקום 6
אפריל – מנצח סבב גביע העולם מספר 5- ליאז' בסטון ליאז'
מאי – מנצח במרוץ הקטעים הטור של רומנדי
יולי – מקום 4 בטור ד'ה פראנס ( מנצח בקטע 16 )
אלסנדרו פטאקי – נצחונות ללא הפסקה
3 – אלכסנדר פטאקי
שנים רבות שלא היה רוכב בעל מספר כה גדול של ניצחונות בעונה אחת.
לא ברור כיצד לספור את הניצחונות של פטאקי.
האם סופרים את הפעמים בהן הוא חצה ראשון קו סיום?
כי אז המספר הוא 30.
אך כדי להצדיק את מקומו על הפודיום של רוכב השנה בשוונג אספור "רק" את 24 ניצחונותיו בתחרויות המדורגות של ה – UCI
פטאקי הוא הרוכב הראשון מזה 45 שנים שניצח בקטעים של כל שלושת הגראנד טורים, בשנה אחת.רק שני רוכבים ניצחו בקטעים בודדים של שלושת הגראנד טורים בשנה אחת. אותם שני רוכבים היו – פירנו באפי ( אביו של אדריאנו באפי ) שניצח בששה קטעים בשלושת הגראנד טורים בשנת 1958
ומיגל פובלט שניצח בשמונה קטעים בכל שלושת הגראנד טורים בשנת 1956 .
פטאקי ניצח 6 קטעים בג'ירו, 4 קטעים בטור ו- 5 קטעים בוואלטה.
סה"כ הוא ניצח ב- 15 קטעים בשלושת הגראנד טורי ושם ללעג את הפרשנות כי בדבוקה המודרנית לא ניתן לשחזר הישגים של רוכבי האופניים מאמצע המאה הקודמת.
פטאקי ביסס את מעמדו כמאיץ הטוב ביותר בעולם וביום אחד היה ברור כי הדיח את המאיץ הגדול ביותר של השנים האחרונות, מריו צ'יפוליני, מהתואר.
זה היה בקטע השישי של הג'ירו .
ביום שישי ה- 16 במאי בקטע ה- 6 של הגי'רו 2003.
פטאקי ניצח בקטע הראשון של הג'ירו, ששה ימים קודם לכן, ולבש את החולצה הוורודה של המוליך בדירוג הכללי. הוא ניצח,שוב, יומיים קודם בקטע ה- 5 וכולם היו עסוקים בשאלה מתי ינצח מריו צ'יפוליני בקטע הראשון שלו בג'ירו 2003. צ'יפו, או מלך האריות, רכב בחולצת הקשת של אלוף העולם, בה זכה באליפות העולם 2002. באותו יום שישי נערך אחד משני הקטעים הארוכים ביותר של הג'ירו 2003. 222 ק"מ ממאדאלוני לאבזנו. אורך המסלול והסיום בירידה מתונה הבטיחו מאבק בין החולצה הוורודה לחולצת הקשת על כבודו של המאיץ הטוב בעולם. יום קודם היה לרוכבים יום מנוחה שאיפשר להם להתכונן, נפשית, למאבק על תואר המאיץ הטוב בעולם.
עד לאותו היום היה ידוע כי מי שרוצה לנצח את צ'יפוליני צריך לשבת על הגלגל שלו בסבלנו ולנסות לקפוץ מאחוריו במאה או מאה וחמישים המטרים האחרונים. אך פטאקי הפתיע את צ'יפוליני בקפיצה מוקדמת כשנותרו מאות מטרים לסיום. צ'יפוליני ההמום לא הגיב כלל וסיים שישי הקטע. רבים חשו באותו היום כי מעמד "המאיץ הטוב בעולם" עבר מצ'יפוליני לפטאקי שהמשיך לנצח שוב ושוב במרוצים עד שצבר 24 ניצחונות עד תום עונת 2003. המספר הרבה ביותר של ניצחונות לרוכב בודד. למדורג שני, במספר הניצחונות העונה- יאן קירסיפו, חצי ממספר הניצחונות של פטאקי וגם זאת בהתייחס למספר הניצחונות של פטאקי במרוצי הדירוג הגבוהה ביותר.
פאולו בטיני – הצרצר
4 – פאולו בטיני
"הצרצר" היה לרוכב הראשון בהיסטוריה של גביע העולם באופניים שניצח בסבב שנה שנייה ברציפות.
הישג, חסר תקדים, נוסף היה שלושת ניצחונותיו במרוצי גביע העולם השנה. בטיני ניצח במרוץ גביע העולם הראשון העונה- מילאן סן רמו ובעוד שני מרוצי הסבב ( הוי קלאסיק וסן סבסטיאן).
הוא ניצח באליפות הלאומית של המעצמה מספר אחת באופניים ( איטליה) וסיים את העונה כמדורג מספר אחד הדירוג העולמי של ההתאחדות העולמית.
5- לאנס ארמסטרונג.
אילולא ניצח בטור דה פראנס, בפעם החמישית ברציפות, לא היה זוכה להיכנס לעשירייה הראשונה של רוכב השנה.
הטור דה פראנס היא אירוע הספורט השנתי החשוב ביותר בעולם.
רק האולימפיאדה והמונדיאל גדולים מהטור.
ניצחון אחד בטור שווה לשלב אחד מעל לתהילת עולם.
ניצחון שני בטור מעלה את הרוכב לדרגת אל.
ניצחון שלישי מעלה את הרוכב לדרגת האבא של האל.
מעולם לא היה רוכב שניצח ארבע פעמים בטור.
אותם רוכבים שניצחו בטור 5 פעמים נחשבים לאגדות הספורט הגדולות ביותר. אגדות של אלים ששמם חקוק באותיות זהב בדפי ההיסטוריה של התרבות הגלובאלית .
רק רוכב אחד, מיגל אינדוריאן, ניצח את חמש הפעמים ברציפות וכעת ארמסטרונג השווה את שיאו של "ביג מיג".
ההישג של ארמסטרונג מתעצם בזכות סיפור חייו המדהים.
אלוף עולם הרכיבה על אופניים הנאבק בסרטן, מכניע אותו בנוקאוט ולא רק חוזר לצמרת העולמית אלא שגם מנצח בתחרות הקשה ביותר בעולם ועושה זאת חמש פעמים ברציפות.
שאלת העונה הבאה, ובזה עוסקת התקשורת של ענף אופניים מדי יום החל מסיום הטור האחרון, היא האם ינצח ארמסטרונג בפעם השישית. אף רוכב לא הצליח לעשות זאת.
טיפים למהמרים.
ארמסטרונג מחזיק בשני שיאים ייחודיים של ענף האופניים.
הוא היה אלוף העולם ( במרוץ הכביש) הצעיר בהיסטוריה, והמנצח הצעיר ביותר של קטע בודד בטור.
מצד שני –
אף מנצח טור סדרתי לא ניצח מעבר לגיל 32, ארמסטרונג חגג 32 השנה, בראיה היסטורית הוא אחד מרוכבי הטור דה פראנס הגדולים בהיסטוריה.
בראיה של סיכום עונה אחת הוא ראוי למקום חמישי.