מאת:נתנאל ים
היום מתחיל השליש המשמעותי של הטור. שלושה שלבים באלפים ועוד שלושה בפירינאיים.
השלבים העשירי וה-11 נחשבים לשלבים גבוהים של פסגות באזור ה- 2000 מטר ומעלה, שלב 12 הוא בעייתי יותר עם סידרה של פסגות בגבהים בינוניים אך ברצף אשר לא יאפשר התאוששות מהמאמץ הרבה שהשקיעו הרוכבים ביומיים לפני.
העליות הרציניות מתחילות היום
השלבים בפירנאיים הם משמעותיים יותר כאשר בהם יש שני סיומים בפסגה לעומת אחד באלפים, בשלבים 14 ו- 15, כאשר השלב ה- 15 הינו השלב הקשה ביותר בטור השנה והוא למעשה ההיזדמנות האמיתית האחרונה לקבוע את הפערים לקראת הנג"ש ביום הלפני אחרון למתמודדים על הדרוג הכללי.
אתמול והיום היה על מנהלי הקבוצות לגבש החלטות חשובות מאוד לגבי התנהלות הרוכבים המובילים בימים הקרובים. בקצב בו מתנהל הטור ברור לכולם כי הקצב בהרים לא יהיה שונה מקטעי המישורים, כל התקפה של מתמודד על הדרוג הכללי חייבת להיות מדוייקת, כי עקב ריבוי המתחרים והמהירות, לא תהייה הזדמנות שנייה להתאוששות. ברור גם כי המפתח האמיתי הינו ניצול הדדי של ריבוי הקבוצות והמתמודדים להתקפות בלתי פוסקות על המקצב של "דיסקאברי" בעליות הארוכות, כאשר הרבה יעשה על מנת להכין רוכבים בבריחות מקדימה לעזרה למתמודדים העקריים בשלבים המאוחרים של הקטעים.
על בסיס השנים האחרונות נראה כי על מנת לכבוש את החולצה הצהובה ב- 24 ביולי בפאריז חייב כל מתמודד להכין לעצמו פער של 2 דקות ומעלה מלאנס ארמסטרונג לקראת יום שבת ה- 23 הנג"ש האחרון לפני פאריז, כל זמן מתחת לזה יחייב תפילה ואמונה חזקה באל, לכן, בפני הרוכבים מצפה עבודה קשה וארוכה, ראשית לסגור את הפער העכשווי מול ארמסטרונג ולאחר מכן לנסות לפתוח ולהגדיל את פער הזמן, 2 משימות שכל אחת קשה בפני עצמה.
קבוצת טי מובייל, תחכה להזדמנות המתאימה
לקראת השלב ה- 10 Grenoble – Courchevel, 192.5 km
הקטע המשמעותי הראשון, ארוך ביותר, עם 2 פסגות מקטיגוריה ראשונה, בגובה של כ- 2000 מטר, וסיום בפיסגה, לראשונה בטור 2005. 42 ק"מ בעליה שהם מעל 20% מאורכו של הקטע יטילו עומס משמעותי על הרוכבים החוזרים לאחר יום מנוחה שכלל רכיבות "שחרור" בהרים, לשמירת "מתח השריר" לקראת העליות הצפויות היום.
הצפי שלי לקראת השלבים באלפים הוא כי הקבוצות הספרדיות לא ימתינו לקהל האוהדים שלהן בפירנאים, ויובילו מתקפה רבתי על דיסקאברי , החל מהיום, תוך שהן משתמשות ברוכבים לאורך כל הקטע ושיגור חוליות מתחילתו על מנת להמתין לרוכבים המובילים בהמשך הדרך.
איבאן מאיו, רוברטו הראס ועוזריהם הנאמנים האימר זובילדיה ולאנדאלוס בשביל מאיו, בלוקי, יורג יאקשה וקונטדור עבור הראס, יובילו לדעתי מתקפה מאוד מוקדמת ולא צפויה על הדרוג הכללי, כאשר האיים הבאלריים בראשותו של מנצ'בו וולווארדה וקארפטס ישתפו פעולה במידה וידברו ספרדית עם 2 הקבוצות הקודמות. מאחור ימתינו טי-מובייל, פונאק עם בוטארו ולאנדיס, גרולשטיינר עם לוי לייפמהיימאר, לוטו עם קאדל אוונס, לבקיעים האמיתיים של "דיסקאברי".
שלב 10
הקבוצה אשר עליה תמיד שמים סימן שאלה היא CSC, שנכנסת ליום האמיתי הראשון בהרים עם חולצת המוביל "הצהובה" על כתפיו של יאנס וואיט, והמועמד שלהם לדרוג הכללי הוא איבאן באסו. לדעתי בייארן רייס ימתין עם רוכביו היום על מנת לזהות את דרכי הפעולה של הקבוצות האחרות ולנסות לזהות את נקודות החולשה של "דיסקאברי" בהרים הגבוהים, ויהייה מוכן (בליית ברירה) לוותר על החולצה הצהובה.
על "דיסקאברי" עומדים סימני שאלה עקב שני הימים האחרונים אשר הציגו לכאורה שתי קבוצות שונות, כאשר הטקטיקה הצפויה על ידי לאנס היא שמירת פער סביר מהמתחרים הראשיים בעיניו שלו (אולריך וווניקרוב) ללא בזבוז מיותר של מאגרי האנרגיה בקבוצתו. מי שיכול לאפשר לעצמו זמן לבחון את הדברים יעשה זאת.
מזג האוויר יהיה שוב גורם חשוב ביכולת האישית של הרוכבים לבצע את המטלות שלהם, ועלול לגבות קורבנות גם מהטובים ביותר. כאשר טיפוס לגבהים של 2000 מטר ומעלה עם הירידה בתכולת החמצן בגובהים אלו, כפי שיהיה ביומיים הקרובים יבליט את אלו עם הרכב הדם הטוב יותר מקדימה.
רוכבים שעשויים להתערב במשחק היום יהיו ליקוויגאז-ביאנקי, וקרדיט-אגריקול עם מורו וקאוצ'יולי.
ספרינט הביניים בתחילת הקטע (כ-30 ק"מ) יהיה קרוב לוודאי הופעתם האחרונה של הספרינטרים מק-יואן, בונן, אוגריידי, והושווד בימים הקרובים ואז יתחילו כ- 100 ק"מ של הישרדות בהרים..
ההימור שלי להיום:
בסופו של יום יהיה רוכב אחר בחולצה הצהובה וקרוב לודאי מקבוצה חדשה, ספרדית ככל הניראה.
המנקודת לא תחליף ידיים היות וראסמונסן ינסה להגן עליה בעליה הראשונה.