כמה זה עולה לנו: האם מחירי הטריאתלונים גבוהים בישראל?

חושבים להרשם לאחת מתחרויות הטריאתלון בקרוב? אז יצאנו לבדוק מדוע המחיר כל כך גבוה והאם המחירים האלה בכלל מוצדקים, וכמובן מה זה אומר על יוקר המחייה של הספורט בישראל?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טריאתלון ישראמן צפון

עונת הטריאתלון של 2015 יוצאת לדרך, וזו בדיוק התקופה שבה הטריאתלטים שבינינו או אלה שרוצים להפוך לכאלה, מביטים בלוח התחרויות ומתכננים את הלו"ז. בשלב הזה, לרבים מהם נופל האסימון ואז הם נזכרים או קולטים שהעסק הזה הוא די יקר אחרי שכבר השקיעו כסף בציוד ובאימונים. כי מי שמתכנן להתחרות מספר פעמים בעונה בתחרויות של איגוד הטריאתלון, כדאי לו להיות חבר איגוד ולקבל מחירים מוזלים. גם אז, אחרי ששילם 350 שקלים לחברות שנתית באיגוד (בשנה הראשונה) ועוד 380 שקלים על ביטוח שנתי הוא ייפרד מכ-200 שקלים בכל תחרות. מי שמתכוון להתחרות רק פעם או פעמיים בשנה ולא רוצה לשלם על חברות באיגוד, ישלם בין 300 ל-320 שקלים עבור השתתפות בתחרות. במלים אחרות, אם אתם בונים על 4 תחרויות בשנה קחו בחשבון שזה יעלה לכם יותר מ-1,500 שקלים. 

14795_56

לא רק שחקן וידוען, גם טריאתלט. איתי תורג'מן בישראמן צפון | צילומים: יאיר בן עמי

טריאתלון זו הפקה מאוד יקרה
עבור אנשים שמשקיעים בשנה פי 10 ופי 20 מזה על ציוד ואימונים זה לא כזה משמעותי, אבל יש גם אנשים שנשארים בבית בגלל מחירים כאלה והשאלה הגדולה היא האם אפשר לעשות משהו לטובת הקהל שיבוא אם זה יעלה לו פחות. "טריאתלון זו הפקה מאוד יקרה ולכל מי שמארגן טריאתלונים בארץ קשה מאוד לסיים בצורה מאוזנת", מסביר מנכ"ל איגוד הטריאתלון שי כרם, שאחראי על תחרויות ליגת הטריאתלון או למעשה על רוב הטריאתלונים שמתקיימים בארץ. "אם יש כאלה שחושבים שטריאתלון זה ספורט שמארגנים ומתעשרים ממננו, זה חד משמית לא נכון. התחרויות האלה נועדו להיות מאוזנות".

נרשמתם כבר לישראמן צפון? ההרשמה בעיצומה

מייקי כץ, שמנהל את רוב תחרויות הטריאתלון שמתקיימות בארץ מסביר: "הפקה של טריאתלונים בארץ ובעולם עולה 100 דולר לבן אדם. זו נקודת ההתחלה, ומכאן אתה צריך שיהיו לך ספונסרים שיכסו את ההפרש. אתה גם צריך לעמוד בסטנדרטים מאוד גבוהים של בטיחות שזה משהו שאפשר לתרגם לעשרות אלפי שקלים. לדוגמה, את התחרות בגן שמואל סגרו פעם בגלל שהיו חסרים מחסומים. תאר לעצמך שרכב נכנס פתאום בטעות למסלול שרוכבים בו?"

אליפות ישראל בטריאתלון באילת

עכשיו מתחילים לתכנן את העונה ואז נופל האסימון. אליפות ישראל באילת | צילום: באדיבות איגוד הטריאתלון

גם חברת שוונג מארגנת כאמור תחרויות טריאתלון כמו ישראמן צפון, טריאתלון הנשים בהרצליה וכמובן גולת הכותרת של הענף ישראמן נגב. "עלויות הפקת תחרויות בישראל ותחרויות טריאתלון בפרט הכפילו את עצמן ואף למעלה מכך בשנים האחרונות", טוען ניר ברק מנכ"ל שוונג, "הסיבה לכך נעוצה בכמה גורמים, החל מספקים מונופוליסטים שמעלים מחירים באופן חד צדדי וללא שום הסבר והצדק כמו משטרת ישראל שהכפילה ואף שילשה את כמויות השוטרים שהיא מחייבת באירועים וזאת לעומת שנים עברו. כמו כן, קיום האירועים בסופי שבוע גוררת עמה תעריפי שבת שגם כך יקרים ועלולים לנסוק עד פי 1.5-2 מתעריפי אמצע שבוע. אפשר להוסיף גם את העדר התמיכות של הרשויות ושל נותני החסויות שלא ממהרים לקחת חלק באירועי הספורט – כולל מותגי הספורט שמדירים רגליהם לאחרונה ממירב האירועים".

במקביל לתחרויות שמאורגנות על ידי איגוד הטריאתלונים, ישנן גם תחרויות שמאורגנות על ידי גופים אחרים כמו טריאתלון גן שמואל, שבשלב מסוים התנתק מהאיגוד. מנהל התחרות, אריה לנדסמן, ניהל בתחילת החודש גם את טריאתלון עמק המעיינות שלמעשה היה התחרות שפתחה את העונה. "אני לא עובד לפי המחירים של האיגוד, אני עושה את מה שאנחנו יכולים לעשות מבחינת איזון תקציבי. המטרה שלנו היא שהתחרויות שלנו יהיו מאוזנות. בעמק המעיינות גבינו מחיר של 200-210 שקלים להשתתפות עבור כל אחד, היו כ-200 משתתפים וזה לא ממש כיסה את עצמו. אם היו 500 משתתפים היינו מרוויחים מזה. בסופו של דבר הכל תלוי במיקום ואם יש ספונסר או אין".

טריאתלון ישראמן צפון

"המכבסה" לא תמיד זולה כפי שחושבים. ישראמן צפון

הכל תלוי במיקום ואם יש ספונסר
אגב, 200-210 זה מחיר ההשתתפות עבור חברי איגוד בטריאתלונים של האיגוד, אבל בחישוב כלכלי פשוט זה ישתלם לכם אם תתחרו 4 פעמים בשנה. בטריאתלון הנשים שיתקיים בהרצליה תינתן הנחה מזערית לחברות איגוד והמחיר לכולן יהיה 210 שקלים שהוא נמוך יותר. המחיר עבור ההשתתפות בטריאתלון אולימפי בישראמן צפון שנחשב לטריאתלון בעל מוקד משיכה גדול לכל אזור צפון הארץ הוא 270 שקלים. ישראמן צפון שיתקיים ב-1.5.15, נותן מענה לכל הטריאתלטים שמעוניינים להשתתף בתחרות ברמה גבוהה במקצי ספרינט, אולימפי, חצי איש ברזל וכמובן בשלשות. יתרון נוסף שלו, הוא היותו תחרות הכנה לקראת תחרויות איש ברזל בחו"ל. אז למה יש הפרש כזה גדול בין חברי איגוד לאלה שלא? "המטרה שלנו היא שכמה שיותר אנשים שעושים טריאתלון יהיו חברי איגוד", מסביר כרם: "המטרה שלנו היא קידום הטריאתלון ואנחנו צריכים לעמוד בכל הצרכים של הספורט ההישגי ושל הספורט החובבני שהוא הליבה שלנו. אם לא נתמרץ ספורטאים להגיע לאיגוד, לא נוכל לקיים את הטריאתלון".

ובכל זאת, עולה השאלה מדוע בכל זאת קיימים הבדלים במחירים ומצד שני מדוע יש הבדלים מזעריים במחירי ההשתתפות בטריאתלונים כמו אכזיב (295 למי שלא חבר) לתל אביב (320 למי שלא חבר). שי כרם: "קודם כל אנחנו רוצים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר ואם יש תחרויות שבהן יש יותר כסף מספונסרים אנחנו נשדרג אותן כדי שתהיה חוויה הרבה יותר גדולה עבור המשתתפים. לגבי ההבדלים במחירים, אולי בטריאתלון הנשים אין יותר מדי אבל צריך לזכור שזה ארוע העצמה נשית שהרבה משתתפות בו הן לא חברות איגוד. אם אנחנו לא ניצור הפרדה בתחרויות שלנו נפגע בחברי האיגוד שהם הרוב. ולגבי הבדלים בין אכזיב לתל אביב, האמת היא שהתמחור שלנו הוא מכוון יותר לתחרויות הקטנות. עלות ההפקה של טריאתלון תל אביב יכולה להגיע ל-450 וגם 500 אלף שקלים לעומת 200 אלף באכזיב. לפי העלות הזאת היינו צריכים לדרוש מכל משתתף בתל אביב 350 שקלים בין אם הוא חבר איגוד ובין אם לא. העניין הוא שזה לא משהו שאנחנו יכולים לעשות כי כך לא ירשמו". מה שדי מוזר במחירונים של הטריאתלונים השונים הוא שגם במקצה ה"אורבן ספרינט" המיועד למי שרוצה לטעום מהענף ומציע שחיה, רכיבה וריצה למרחקים קצרים מאוד, קיימים הבדלים במחירים בין חברי איגוד לכאלה שלא (230 שקלים בתל אביב למי שלא חבר). בעניין הזה אומר שי כרם: "יכול להיות שכאן לא צריכה להיות הפרדה ואני מקבל את ההערה הזאת".

טריאתלון ישראמן צפון

"עלויות תחרויות טריאתלון הכפילו את עצמן". מייקי כץ (משמאל) וניר ברק (שני משמאל)

"גם ריבוי אירועי הספורט ואנחנו מדברים על כ-200 אירועי ספורט שונים בשנה מביאה לירידה בכמות המשתתפים ועלייה בסטנדרטים של ההפקות. כל אלה מביאים לידי כך שחלקו של המשתתף במימון האירוע הולך וגדל", מציין ברק, "המתמטיקה היא פשוטה, יותר נותני חסויות פחות עלויות על המשתתפים, פחות חסויות ועלויות הפקה גבוהות – עליית מחירי ההרשמה. חברת שוונג משתדלת לא לגבות מחירים גבוהים ממחירי הסטנדרט של איגוד הטריאתלון ובתחרויות איש הברזל שבהפקתה כמו בישראמן נגב אילת וישראמן צפון, לא לגבות דמי הרשמה גבוהים יותר מאלו הנהוגים בחו"ל".

אז אולי מי שרוצה להתנסות בטריאתלון באופן חד פעמי יוכל לנסות את הטריאתלון של שי פיפמן, מאמן טריאתלטים ואנשי ברזל שמארגן מדי שנה תחרות קטנה בפלמחים, ללא שיטור ואמבולנסים ורק עם מתנדבים. זו תחרות של כמה עשרות אנשים. זה רחוק שנות אור מהטריאתלונים הגדולים שהתרגלנו אליהם בארץ, אבל זה כן חוויתי ובסופו של דבר זו התנסות. "אני מארגן משהו שהוא ברמה עממית-חברתית ואני גם יודע שאם אעבור מכסה מסוימת של משתתפים אז אעבור לקטגוריה אחרת ואני לא חושב שאני רוצה את זה. עכשיו אני יכול להבין למה כל כך יקר לארגן תחרויות, אבל בסופו של דבר מדובר בהפקת הארוע כי זה כמו חתונה. אפשר להשקיע 50 אלף שקל ואפשר להשקיע גם 500 אלף שקל. בסופו של דבר זה גם עניין של ביקוש ויכול להיות שבתחרויות גדולות כמו אליפות ישראל באילת האיגוד יכול להרשות לעצמו לגבות יותר כסף עבור ההשתתפות".

טריאתלון ישראמן צפון

המצב בארץ טוב יחסית למדינות העולם המערבי שם דמי ההשתתפות בתחרויות גדולות חוצים את קו 100 דולר וגם 100 יורו | צילום: צלמי שוונג

לסיכום, מי שעשה את הטריאתלונים הראשונים בארץ של פעם זוכר ימים פשוטים יותר שבהם היו מתחרים בין המכוניות. אבל בסטנדרטים של היום מחירי הטריאתלונים הם יקרים בארץ ובעולם, ולמעשה המצב בארץ הוא טוב יחסית למדינות העולם המערבי שבהן הטריאתלון מפותח ודמי ההשתתפות בתחרויות גדולות חוצים 100 דולר וגם 100 יורו עבור מרחק אולימפי או ספרינט, אבל זה גם תלוי כמובן ברמת השכר וביוקר המחייה באותן מדינות. תמיד אפשר לחפש את התחרויות הזולות יותר ויש כמה כאלו, אבל נראה שחווית ההשתתפות של הטריאתלטים היא מאוד אינדיבידואלית וכל אחד צריך לעשות בעצמו את החשבון מתי ואיפה כדאי לו להתחרות כשהוא מתכנן את העונה.

נרשמתן כבר לטריאתלון הנשים בהרצליה? ההרשמה החלה


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • חסוי הגיב:

    האם הכתבה אובייקטיבית?
    לא ממש נראה ככה, אולי המטרה הייתה קצת לפרוק קיטור…
    וזה בסה"כ הגיוני ששוונג לא יצאו בכתבה נגד עצמם אחרי הכל…

  • מני נפתלי הגיב:

    לחסוי: דווקא נראה ששונג עשו להם חיים קשים ולא קלים אם הם שמים את הדברים על השולחן ולא עומדים מהצד. זה אומץ לא קטן שאפו

  • חסוי הגיב:

    לא לגמרי…
    אתה לא יכול לצפות ששונג ישאלו את מייקי שמנהל להם את הישראמן שאלות קשות…
    וכל מיני מילים לא יכבסו את המצב – המחירים האלו פוגעים בספורטאים, אז למה להגן עליהם?

  • דורה הגיב:

    לא נמאס לכם לשחק ביהודי על אי בודד, שבונה שני בתי כנסת (אחד בשביל להתפלל ואחד שהוא מחרים)? מלחמת ההטשה נגד האיגוד מיגעת במקרה הטוב, ועושה נזק לטריאתלון בארץ. כן, גם תחרויות של שוונג. יקר בארץ לארגן תחויות, אבל אם תבדוק, דני, תשים אולי לב שרוב התחרויות בחו"ל מתקיימות כשהכבישים פתוחים לכלי רכב. עדיף אולי להתאחד, גם עם ענפי ספורט אחרים שסובלים מהוצאות צדדיות מנופחות, ולדרוש טבלת מחירים הגונה וברורה לשירותים כמו ביטוח תחרות, סגירת כבישים והצבת סדרנים.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג