מאת:נתנאל ים
על המסלול:
3607.5 ק"מ אשר נפרסים על פני 21 שלבים ללא פרולוג, בתנועה עם כיוון השעון החל מעיר החוף Fromentine עד פריז, כאשר כל המסלול עובר בצרפת למעט חלק קטן בסיום ותחילת קטעים השביעי והשמיני שיעברו בגרמניה.
המסלול השנה מציג מעט יותר ק"מ בעליות ממהדורות קודמות ו- 2 פסגות יותר, בקטגוריה שניה ומעלה, כאשר הבניה של המסלול אמורה לשמור על מתח תחרותי עד ליום ה- 20 של שלב ה-נגד שעון (נג"ש), הארוך והמסכם.
הבניה של המסלול אמורה לשמור על מתח תחרותי
8 עד 9 שלבים יכולים להחשב לשלבים המוקדשים למיאוצים על "חולצת המאיצים" הירוקה, 7 עד 8 שלבים יחשבו כקטעים הררים אשר בהם ינסו המתמודדים על "חולצת המטפסים" להשיג את מירב הנקודות.
3 קיטעי הנג"ש, האישיים ביום הראשון וביום ה- 20 והקבוצתי ביום הרביעי, אלה כנראה יהיו הקטעים המכריעים בקרב על הדרוג הכללי.
שלב הנג"ש הקבוצתי ביום הרביעי יתן מירווח יותר ברור לגבי המתמודדים
המסלול מציג הפעם היתיחסות שונה של המארגנים לתחרות עם הצגתו של שלב נג"ש בינוני באורכו בן 19 ק"מ אשר מעניק ריווח לרוכבים המתמודדים על הדירוג הכללי ומוריד את הלחץ מהקבוצות בשלבים המישוריים הראשונים.
שלב הנג"ש הקבוצתי ביום הרביעי יתן מירווח יותר ברור לגבי המתמודדים הראשיים והפעם הקבוצות מודעות היטב למשמעות חוק "2:30 הדקות" המעניק חסות לקבוצות אשר אינן מובילות בתחום זה.
הנג"ש האחרון אשר אורכו זהה למהדורות הקודמות אך הפרופיל קרוב יותר להררי בתיאורו מציע הרבה יותר סיכונים/סיכויים למתמודדים על המקום הראשון.
הטור השנה מציב את הקשיים העיקריים בשליש המרכזי בין השלב ה- 9 לשלב ה- 15 כאשר בתוך שליש זה מסתתר שלב ה- 13 שכניראה מתוך "אמונות טפלות" הינו שטוח לחלוטין, למניעת נפילות , התרסקויות או תאונות מסוג זה ואחר.
הקשיים העקריים:
השלבים ה- 10 וה- 11 מציגים יחד 100 ק"מ של עליות על פני 5 פסגות (בלבד) ו- 365 ק"מ של תחרות כולל סיום בפיסגה של ה- Courchevel בסיום השלב ה- 10.
כך כם השלבים 14 ו- 15 אשר יחד אומנם מציגים "רק" 74 ק"מ עליות על פני 425 ק"מ ארוכים ומתישים כאשר השלב ה- 14 בן ה- 220 הק"מ מתחיל בעצם כ- 40 ק"מ לסיום בתחילת העליה האמיתית של ה- Port de Pailheres הראשונה לאותו יום ומטפס שוב לסיום בפיסגה של ה- Ax 3 Domaines ולמחרת שלב בן 205 ק"מ המורכב מרצף בן 6 פסגות מקטיגוריה 2 ומעלה ומסתיים שוב בעליה ל- Col de Val-Louron-Azet.
הטור השנה מציב את הקשיים העיקריים בשליש המרכזי
קשיים נוספים אשר עומדים בפני המתמודדים על הדרוג הכללי הם שלושת קטעי הנגד-השעון "מבחן האמת" של האדם והמכונה.
הראשון שבהם הנג"ש הקבוצתי. הקבוצות המתמודדות על "הפודיום" למדו השנה ולא מביאות ספרינטרים אשר דורשים תמיכה או מורידים מההספק העבודה הכולל של הקבוצה : דיסקאברי, טי-מוביל, CSC, פונאק, אסקולטל, האיים הבאלריים, ליבארטי-סיגוראס וכדומה. נג"ש כזה מחייב תאום מושלם בין הרוכבים, בניית סדר קבוצתי של הרוכבים על מנת למקסם את היכולות האישיות של כל רוכב ובמיוחד את יכולת ההיתאוששות של כל אחד אשר תאפשר לו לתרום לתוצאה הקבוצתית.
הנג"ש האישי ביום הראשון מעמיד קושי אפשרי של משטר הרוחות בתלות בשעת הזינוק לגבי התוצאה הסופית והמנצח אשר יהיה הראשון ללבוש את "חולצת המוביל" הצהובה.
הנג"ש האישי האחרון Saint-Etienne – Saint-Etienne בן ה- 55 ק"מ מציב רף קושי גבוה ביותר מול המתמודדים על הדרוג הכללי בהיותו ארוך מפותל ביותר ועם עליה משמעותית בחלקו האחרון של 5.7 ק"מ בשיפוע של 4.5% ממוצע המסתימת בק"מ ה- 40 .
קושי נוסף העומד בפני הרוכבים הוא יום המנוחה
החיים הקשים של הרוכבים:
לכאורה מגדירים את הקשיים העיקריים בהרים הגבוהים הפסגות מקטיגוריה ראשונה ומעל, אך עם השתכללות שיטות האימון והמדע המקיף אותן אפשר לחזור לקושי העיקרי בכל "גראנד-טור" ובטור הצרפתי בעיקר, ההיתאוששות.
הבעיה העקרית של הרוכבים השנה תהיינה הטמפרטורות אשר צפויות להכנס לתחום ה- 40 מעלות ברוב השלבים, כאשר מדובר על טמפ' סביבתיות ובצל, על הרוכבים תהייה השפעה של קרינה ישירה וקרינה חוזרת מהאספלט אשר נימדדת באזור ה- 50 מעלות.
כאשר בעליות האיטיות שם הרוכבים חשופים יותר זמן להשפעות הקרינה, חוסר באספקה סדירה של מיים ואיבוד קשה של אלקטרוליטיים דרך הזעה עלולים לפגוע גם ברוכבים הטובים ביותר.
קושי נוסף העומד בפני הרוכבים הם יום המנוחה אשר למעשה מנוצל לטיסת ההעברה של הרוכבים מנקודת הסיום של השלב ה- 9 Mulhouse לנקודת ההתחלה של השלב ה- 10 ב- Grenoble ומצמצם את שעות המנוחה וההתאוששות.
קשיים נוספים הקשורים למזג האוויר יכולים להגרם עקב התחממות האספלט ופגיעה בפני השטח או בחימום יתר של הצמיגים ופגיעה ברוכבים כמו במקרה בלוקי כאשר הצמיג האחורי "נשר" מהגלגל וגרם לפציעתו של אחד המועמדים העקריים לניצחון בטור של 2003.
לסיכום:
הטור השנה צפוי להיות מהיר ביותר אולי המהיר מעולם, המסלול אשר את הפרופיל שלו אני מגדיר כהולם את מעמדו של "הטור", נותן לרוכבים הזדמנויות רבות יותר לנסות ולתקוף את "הערוץ של לאנס" ולנסות לעשות את מה שניכשלו רבים כבר 6 שנים ברציפות – לנצח את "הטור" פעם אחת.