אליפות העולם באתלטיקה: מי ינצח במרתון הגברים?

שמונה ימים לאחר מרתון הנשים גם הגברים ירוצו באמצע הלילה ברחובות דוחא ללא נציגים ישראלים על המסלול. האם לקנייתים יש סיכוי מול אתיופיה שמגיעה בהרכב החזק ביותר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ג'פרי קירוי רץ מרתון קנייתי

שמונה ימים לאחר מרתון הנשים באליפות העוללם במרתון שמתקיים בדוחא שבקטאר ושהתנהל בתנאי קיצון בלתי סבירים, יוזנק ב-5 באוקטובר (בין שישי לשבת) מרתון הגברים. שלושה רצים ישראלים קבעו את הקריטריון לאליפות העולם. למרבה הצער כל הרצים הישראלים שהשיגו קריטריון לאליפות העולם במרתון יעדרו: השיאן הישראלי גירמה אמרה שקבע במרתון פראג 2:09:54 שע' ייעדר בגלל פציעה. מארו טפרי נמצא אמנם בכושר טוב ולאחרונה אף שיפר את שיאו הישראלי בחצי מרתון כשקבע באסטוניה 1:00:51 שע', אך לבסוף הוא לא הצטרף למשלחת הישראלית בשל דלקת בדרכי הנשימה ובאיגוד האתלטיקה הוחלט לא לסכן אותו בשל התנאים הקשים שיהיו בדוחא והחום הכבד ששורר שם. הרץ השלישי הוא איימרו עלמיה ששבר את השיא הישראלי במרתון כשקבע 2:10:11 שע' ובמרתון טבריה סיים בזמן של 2:15:16 שע' ייעדר גם הוא וזאת בשל שברי מאמץ באגן.

יכול להתברג גבוה. מארו טפרי | צילום: טיבור יגר, איגוד האתלטיקה

עוד כתבות בנושא 
מי תעמוד בדרכה של לונה צ'מטאי סלפטר למדליה בדוחא?
שיא עולם מטורף לג'פרי קמוורור בחצי מרתון קופנהגן
ביטי דויטש שיפרה את שיאה האישי במרתון קייפטאון

לגבי מארו טפרי ניתן לראות שמבין 81 הרצים שנרשמו למרתון הגברים באליפות העולם, הוא מדורג במקום ה-23 לפי תוצאת השנה שלו (שמהווה גם את שיאו האישי). עד היום הוא הצליח להתעלות על עצמו בכל מרתון בו הוא השתתף, כולל באליפות אירופה האחרונה בברלין וזה היה מרשים במיוחד כי ריצות המרתון בתחרויות כמו אליפות אירופה או אליפות עולם הן בדרך כלל איטיות יותר כי הן מורכבות ממספר הקפות וגם אין בהן מכתיבי קצב. אבל כאמור הוא לא נסע עם המשלחת לאליפות העולם.

רצי העילית באליפות העולם

מבחינת הרצים שייאבקו על התואר, מדובר מן הסתם בנציגים מאתיופיה וקניה למרות שלפני שנתיים בלונדון מי שזכה במדליית הארד היה אלפונס סימבו מטנזניה ששיאו האישי במרתון הוא 2:08:27 שע' וזה מלמד על כך שבאליפות מהסוג הזה ריצת המרתון פתוחה לרצים נוספים.

ג'פרי קירוי רץ מרתון קנייתי

ינסה להגן על התואר, אבל יהיה לו קשה מול האתיופים. ג'פרי קירוי | צילום: Erik van Leeuwen

קניה שולחת ארבעה רצים כולל אלוף העולם הנוכחי ג'פרי קירוי ששיאו האישי הוא 2:06:27 שע' (נקבע ב-2016 באמסטרדם) והשנה הוא הפגין כושר טוב כשסיים במקום החמישי במרתון בוסטון. עם זאת קירוי לא נחשב לבכיר מבין המרתוניסטים הקנייתים, כאשר השם החם שיחסר הוא של רץ המרתון הטוב בכל הזמנים, אליוד קיפצ'וגה, שבכלל עסוק בהכנות לניסיון נוסף לרדת משעתיים בריצת מרתון בלתי רשמית. רצים בכירים אחרים עסוקים בהכנות למרתונים הגדולים של הסתיו ובראשם מרתון ברלין.

וכך, הרץ המדורג גבוה ביותר מבין הקנייתים (ובמקום הרביעי לפי השיא העונתי) הוא עמוס קיפרוטו, ששיאו האישי 2:05:43 שע' והישגו הטוב ביותר השנה היה המקום הרביעי במרתון פראג. אולי לקנייתים יהיו יותר ציפיות מפול לוניאנגאטה, ששיאו האישי עומד על 2:06:10 שע' אבל מדובר ברץ שניצח פעמיים ברציפות במרתון פריז מה שהופך אותו לסוג של ווינר שיכול להסתדר מצוין בריצת מרתון כמו בדוחא. הנציג הקנייתי האחרון יהיה לבאן קוריר ששיאו האישי נקבע לפני שלוש שנים באמסטרדם (2:05:54 שע') אבל השנה הוא היה רחוק מזה ובמרתון ברצלונה בו השתתף סיים במקום התשיעי בלבד בזמן של 2:09:36 שע'.

אז בעוד שהקנייתים שולחים רצים "משניים" נראה שסגל המרתוניסטים מאתיופיה הרבה יותר מרשים. מי שיוביל אותם הוא מוסינט גרמאו בן ה-27, רץ מדהים שנדחק קצת מאור הזרקורים במרתון לונדון האחרון רק בגלל עוד ביצוע מדהים של אליוד קיפצ'וגה. גרמאו סיים שני בזמן של 2:02:55 שע' ובכל קבע את התוצאה השלישית בכל הזמנים בהיסטוריה והפך לרץ השלישי אי פעם שירד מגבול שעתיים ו-3 דקות במרתון. מי שסיים אז 21 שניות אחריו והפך לרץ המרתון השביעי בכל הזמנים היה מולה וסיהון, שגם הוא ייצג את אתיופיה בדוחא. בנוסף יככב במשלחת האתיופית שורה קיטאטה שסיים רביעי באותו מרתון מופלא השנה בלונדון, ועל אותו מסלול קבע שנה לפני כן את שיאו האישי (2:04:49 שע'). מי שישלים את הרביעייה של האתיופים הוא לליסה דסיסה (שיא אישי של 2:04:45 שע') שהיה סגן אלוף העולם ב-2013 והשנה סיים שני במרתון בוסטון.

הולך על תואר שלישי במרתון הוותיק ביותר בעולם. לליסה דסיסה

שם גדול, אבל לא המהיר מבין האתיופים. לליסה דסיסה | צילום: SONIA SU

רצים נוספים שצפויים להתמודד על מקום בצמרת הם אל חסן אל אבאסי מבחריין (יליד מרוקו) בעל שיא אישי של 2:04:43 שע', אוקובאי צגאי מאריתריאה שסיים השנה רביעי במרתון סביליה בזמן של 2:06:46 שע', בן ארצו זרסנאי טדסה שהיה בעבר אלוף העולם בחצי מרתון 5 פעמים אבל בגיל 37 נראה שהוא כבר מעבר לשיא, פרד מוסובו מאוגנדה שסיים השנה שלישי במרתון דגו בדרום קוריאה (2:06:56 שע') וטדסה אברהם שהוא יליד אריתריאה שמייצג את שוויץ וסיים השנה שני במרתון וינה (2:07:24 שע').

בנוסף כדאי לשים לב לרץ הבריטי המופלא קאלום הוקינס, שלפני שנתיים בלונדון פספס ב-28 שניות את המדליה וסיים במקום הרביעי באליפות העולם. הפעם הוא חוזר כדי לתקן והשנה במרתון לונדון הוא כבר שבר את שיאו האישי וקבע 2:08:14 שע'. אגב, גם אלפונס סימבו הטנזני שזכה לפני שנתיים במדליית הארד חוזר כדי להשיג פודיום נוסף, וגם הוא קבע השנה שיא אישי.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג