התאמת האופניים שניצחה את המגבלה

רונן אליס אובחן בגיל צעיר כסובל מפער בצמיחה בין רגליו, דבר שהביא לפגיעות ופציעות פנימיות ואף קריסת האגן בשל העומס. רגע לפני שהחליט לפרוש מהעולם התחרותי, הבין שהתאמת אופניים מקצועית היא זו שתציל את גופו. כיום, אליס הוא רוכב מוכשר ופודיומיסט חדש לנוער ברכיבה על אופני הרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

רונן אליס אובחן בגיל צעיר כסובל מפער בצמיחה בין רגליו, דבר שהביא לפגיעות ופציעות פנימיות ואף קריסת האגן בשל העומס. רגע לפני שהחליט לפרוש מהעולם התחרותי, הבין שהתאמת אופניים מקצועית היא זו שתציל את גופו. כיום, אליס הוא רוכב מוכשר ופודיומיסט חדש לנוער ברכיבה על אופני הרים

מאת:מערכת שוונג

כתבה קודמת של אורן גונן – התאמת אופניים: לא רק למקצוענים

רונן אליס, אלוף ישראל לילדים ונערים ברכיבה על אופני הרים, גדל והתחנך בקיבוץ הזורע שבעמק יזרעאל. הוא חבר פעיל במועדון רוכבי האופניים המקצועיים הישראלי – CCC שבהנהלת גל צחור ואילן אידלסון (מועדון לרכיבת אופניים הישגית, מקצועית ותחרותית בישראל).

אליס הוא רק בן 17 אך כבר בעל רשימת הישגים בלתי מבוטלת. את הרכיבה על האופנים ברמה המקצועית החל כבר בגיל 9 יחד עם אביו, ריימונד, ובגיל 12 החל את העיסוק ברכיבת אופניים באופן תחרותי. מאז ועד היום, השתתף רונן ב-65 תחרויות רכיבה מקצועיות ואף זכה במקום הראשון ב-22 מהן. כל זאת כאשר הוא מתמיד ומתמקצע בתחומו. כיום הוא בפסגת רוכבי הנוער בארץ ואף מייצג את ישראל במדיי הנבחרת הלאומית באופני הרים.

סיפורו של אליס מתחיל כבר בגיל 12, בבדיקה בריאותית שגרתית, אשר לוותה בבדיקת כפות רגליים לזיהוי פלטפוס. בבדיקה עלה כי אליס אכן סובל מאותה תופעת שיטוח כפות הרגליים, והופנה לאורטופד לצורך התאמת מדרסים לסיוע בבעיה הראשונית.

כשהגיע רונן אל המכון לייצור המדרסים, התגלה כי מעבר לכפות רגליים שטוחות, ישנו פער בצמיחת רגליו, שעמד אז על כ-12 מ"מ. הטיפול שהוצע היה התקנת מדרס שמאלי גבוה בכ-3 מ"מ מזה הימני על מנת לגשר על פער הצמיחה, במקביל לטיפולים פיזיותרפיים וחיזוק שרירי הרגליים בחדר כושר.

עם השנים שעברו, לצד הפעילות הספורטיבית המאומצת והטיפול הלקוי שקיבל עבור המגבלה הפיזית שהתגלתה בצמיחת רגליו, החמיר הפער והמגבלה הפיזית ואלה גרמו לבעיות ברכיים ופציעות בשרירים, עד כדי היחלשותם של שרירי רגל שמאל מהעומס שנוצר על צידו הימני של רונן, שהביא בסופו של דבר לקריסת האגן.

"טיפולים פיזיותרפיים ממוקדים, כגורם מסייע במגבלה"
בנקודה זו, כאשר רונן כבר בן 16 וכשמעמדו התחרותי-מקצועי בתחום רכיבת אופני ההרים הולך ומתחזק ומגיע להישגים חסרי תקדים לגילו וליכולתו, אך במקביל הפציעות הפנימיות והכאבים אינם פוסקים, ולא נראה כי ישנו טיפול נקודתי שעוזר, רגע לפני קבלת החלטה דרמטית על פרישה מעולם הרכיבה המקצועית על האופניים, הוא מחליט לא לוותר, כמו שהוא רגיל, ומבין שעליו לנסות עוד שני כיוונים נוספים במטרה להגיע לשיפור וקיבוע המצב הקיים.

אליס ידוע לכולם כלוחם שלא מוותר בקלות, וכשהגיע אל הפיזיותרפיסט מורן מיינץ, במסגרת טיפולים ממוקדים הצליח זה להקל בהרבה על סבלו. הוא זיהה את הפגיעות שהוחמרו עם השנים, והגיש לו טיפול בבעיות ופגיעות שונות שנוצרו עקב טיפול לא נכון במגבלתו. 

במקביל לטיפולים אצל מיינץ, אשר הוכחו כיעלים ומועילים למצבו של אליס, עלה הצורך לנסות כיוון נוסף במסגרת הטיפול.  כיום ניתן לומר כי הדרך הנוספת היא שהביאה לתוצאות משמעותיות ביכולותיו הפיזיות של רונן היתה התאמה אישית מקיפה, קפדנית ונכונה של האופניים לרכיבתו של רונן. השילוב בין טיפולים פיזיותרפיים לצד התאמת האופניים לרכיבתו, שיפרו ברמה ניכרת את מצבו הבריאותי ואף קיבעו את פער הצמיחה של רגליו שהלך וגדל עם השנים.

"התאמת האופניים לרכיבה, כטיפול במגבלת פערי הצמיחה"    
רונן אליס הגיע אל סטודיו פיט-זון שבקיבוץ יגור בניהולו והפעלתו של אורן גונן, רוכב מקצועי על אופניים גם הוא, ושם עבר סדרה מקיפה של בדיקות גופניות, שכללו מדידות טווחי תנועה וגמישות לצד בדיקת האופניים בעת פעילות. הבדיקות העלו כי פער הצמיחה בין רגליו של אליס עומד כיום על 15 מ"מ.



תהליך התאמת האופניים האישי שעבר רונן אליס :
בתום הבדיקה המקיפה, הגיע אורן גונן למסקנות ותוצאות מעמיקות, שביניהן שקריסת האגן נוצרה כתוצאה מעומס רב שהופעל עליו מעבודה מאומצת על צידו הימני. אורן הבין כי יש לפעול בדרך יעילה ובטוחה, כך שתביא לטיפול במגבלה הפיזית של רונן שעם השנים הפכה לבעיה בריאותית חריפה.

אורן, אשר מתמחה בשיטת התאמת האופניים לרוכב רטול, ועבר הכשרה תאורטית ומעשית בבית הספר של החברה שבאנגליה, ידע שעליו לערוך שינויים והתאמות מדויקות בשילוב מכשור חדשני אשר מספק נתונים ברמת דיוק גבוהה ביותר. 

השלבים:
השלב הראשון שעבר רונן היה כמובן שלב קליטת נתונים למערכת הממוחשבת של המדידה לצד בדיקה פיזית. תחילה בחן אורן את הפערים בין רגל שמאל הקצרה יותר לבין רגל ימין הפצועה, בהמשך הוא  בדק אורן את יכולת טווחי התנועה והגמישות, בכדי לקבוע את האיזון של רונן, בכל רגל בנפרד. במקביל לבדיקה הפיזית, בחן את מנח הישיבה הנתון של רונן על גבי האופניים האישיות שלו באמצעות מכשיר חיישנים אשר קולטים את תנועתו של הרוכב ופולטים נתונים מדויקים מתוך הדמיית תנועה בשלושה מימדים.

בשלב השני, לאחר המדידות והבדיקות, החליט אורן על סדרת השינויים וההתאמות של האופניים הפרטיים של רונן אליו. בכדי לטפל בבעיית האיזון בין שתי רגליו של רונן, אורן החליף את מושב הרכיבה – האוכף, במקביל להגבהתו.

לאחר החלפת האוכף, הוסיף אורן לתהליך ההתאמה את החלפת זרוע הקראנק (שעליו מותקן הפדאל) השמאלי לקצר יותר מזה הימני, בכדי לגשר על פערי הגובה בין שתי הרגליים. אורן המשיך בהתאמה, כשהגביה את הקליט (תופסן הממוקם בסוליות נעלי הרוכב ותפקידו לקבען לפדל עצמו) גם בצד השמאלי. כל זאת לצד שימושו של רונן במדרסים מוגבהים מעט בכף רגלו השמאלית.

בתום כל שינוי התאמה, ערך אורן סדרת מדידות ובדיקות מקיפות בכדי לראות את השיפורים וקביעת יעילותם בכל פעם.

חשיבותה של התאמת האופניים לשיפור במצבו של רונן אליס, ולרוכבים בכלל
בכל שעת רכיבה אנו מסובבים בממוצע את הפדלים כ-5,400 פעמים. בכל סיבוב ישנה תנועת ציר של מספר מפרקים בו זמנית ולחץ מתמיד על איברים שונים בגוף האדם כמו: גב, צוואר, שכמות אגן, מפשעה וכו'.

במהלך רכיבה במנח ישיבה שגוי אנו עלולים לגרום לשחיקה במפרקים וללחץ רב על איברים שונים אשר עלול לגרור לפציעות ספורט קשות ולעיתים אף בלתי הפיכות. במהלך התאמת האופניים אנו יוצרים מנח ישיבה אופטימלי עבור הרוכב, אשר מפחית לחץ מהמפרקים ומיתר האיברים בגוף ויוצר שיוויון בחלוקת העומס הנוצר על גוף הרוכב במהלך הרכיבה.

התאמת האופניים מיועדת לכלל אוכלוסיית הרוכבים וענפי הרכיבה השונים (הרים, כביש, נג"ש), לרוכב העממי והתחרותי כאחד, ומהווה אבן יסוד לרכיבה נכונה תוך שמירה על גוף הרוכב לאורך זמן.

בנוסף לשמירה על גוף הרוכב, מעניקה התאמת האופניים חווית רכיבה נעימה תוך נוחות מרבית של הרוכב על אופניו ומיצוי יעילותו המרבית תוך הגעה במהלך הבדיקה לזוויות רכיבה אופטימליות, בהן הרוכב מביא לסף מיציו את יכולת ניצול האנרגיה המופקת על ידו.

אצל אליס, כרוכב אופניים תחרותי-מקצועי, אשר מובדל מרוכבים שונים בשל האינטנסיביות הרבה שבה עוסק המתפרסת על פני 6 פעמים של אימונים בשבוע לצד דחיקה ביכולות הפיזיות שלו, אין כל ספק כי לולא ההתאמה באופן נכון ומקצועי את אופניו לצרכים המיוחדים של רגליו, היה עליו לפרוש באופן מיידי מעולם הרכיבה התחרותי והמאומץ.

כיום רונן ממשיך בבדיקות התאמה שגרתיות של אורן בפיט-זון, אשר עוקבות אחר השינויים והשיפורים בפער הצמיחה של רגליו, וניכרים בחיזוק משמעותי בפעילות ומסת השריר ברגלו השמאלית אשר אובחנה כקצרה יותר. גופו של רונן אליס כיום מאוזן יותר והשחיקה בעצמותיו כמעט שנעלמה כתוצאה מאיזון הפעילות והעומס על שתי רגליו.

23.10.2012

אורן גונן – מומחה להתאמת אופניים לרוכב בשיטת רטול סטודיו פיט-זון, ורוכב אופניים ותיק מקבוצת ccc.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג