אליפות העולם בשחייה – סיכום משחי המים הפתוחים

האקשן האמיתי באליפות העולם בשחייה טרם התחיל, אך משחי המים הפתוחים הארוכים והקשים, שקדמו לתחרויות הבריכה כבר נסתיימו בסוף השבוע האחרון. בין השחיינים - מספר ישראלים ואפילו כמה מצרים שיצאו לשנחאי בניסיון לבחון את עצמם ביחס לצמרת העולמית 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


האקשן האמיתי באליפות העולם בשחייה טרם התחיל, אך משחי המים הפתוחים הארוכים והקשים, שקדמו לתחרויות הבריכה כבר נסתיימו בסוף השבוע האחרון. בין השחיינים – מספר ישראלים ואפילו כמה מצרים שיצאו לשנחאי בניסיון לבחון את עצמם ביחס לצמרת העולמית 

מאת:אילן גולדמן


אליפות העולם בשחייה
משחה הנשים ל-10 ק"מ

הכל החל ביום שלישי שעבר בשעות הבוקר, עם פתיחת מקצה המרתון הקלאסי ל-10 ק"מ נשים. האלופה המגינה, הבריטית קארי-אן פיין אשר בכלל נולדה בדרום אפריקה, ניצחה את המקצה באופן מרשים כשהיא מקדימה בשנייה אחת את האיטלקייה – גרימלדי מרטינה, ובשלוש שניות את היווניה ליימפרטה מריאנה. "שחיתי טקטית ודאגתי כל הזמן שישאר לי כוח לספרינט הסיום", סיפרה פיין  לאחר התחרות. בניצחונה עשתה פיין היסטוריה. הבריטית הפכה השחיינית הראשונה "הלוקחת" את תואר אלופת העולם במים פתוחים בפעם השנייה. פיין אגב מוכרת לחובבי השחייה הישראלים, אחרי שביקרה במדינתו החמה לפני מספר חודשים, כשניצחה את סבב אירופה במים פתוחים שהתקייים באילת.

 

פיין, תחגוג את יום הולדתה  ה-24 רק בסוף השנה, אבל כבר מפגינה דומיננטיות יוצאת דופן במשחי המרתון, ובארון המדליות שלה מבצבצת כבר מדליית כסף אולימפית, ושתי מדליות "זהובות" כאלופת עולם במקצוע. ניצחונה הנוכחי, העניק לה את התואר "השחיינית הבריטית הראשונה שקבעה את הקריטריון להשתתפות באולימפיאדה". " להיות אלופת העולם בפעם השנייה זה מדהים, אבל לדעת שאני משתתפת באולימפיאדה זה בכלל לא מהעולם הזה", כתבה פיין בהתרגשות בבלוג האישי שלה. אך המשימה של קארין-אן הבריטית טרם הושלמה, כעת עליה להצטרף לנבחרת הבריכות הבריטית ולהשתתף במשחה ל-1500 מטרים חופשי. "אני מאוד מתרגשת לקראת המשחים בבריכה, זה תמיד נהדר לראות את שחייני הבריכה, אבל אני מתגעגעת לחברים שלי מנבחרת המים הפתוחים", כתבה השחיינית. "אני עדיין מרגישה 'גמורה' אחרי ה-10 ק"מ, אבל יש לי מספר ימים להתאושש. קצת אמבטיות קרח והכל יעבור. הדובדבן שבקצפת מבחינתי, הוא צירי הלידה של אחותי שהחלו בזמן שאני התחריתי. אני בטוחה שעליה עוברים ימים יותר קשים", סיכמה הבריטית הצעירה את השבוע הנפלא שעבר עליה. 

הסינים המארחים זכו לאכזבה קשה, כשאף אחת מהשחיניות המקומיות לא התברגה בעשירייה הפותחת. ישראל לא רשמה כל נציגות במקצה. דווקא שכנינו המצרים הגיעו עם שתי שחייניות. הראשונה, לילה אל בסייוני סיימה בזמן של 2:20 שעות – 20 דקות לאחר המנצחת, ואילו חברתה לנבחרת מרנה מוחמד כלל לא סיימה.


קארי אן פיין – מנצחת מקצה המרתון הקלאסי
צילום: AFP

משחה הגברים ל-10 ק"מ

מקצה הגברים נוצח באופן משכנע על ידי שחיין יווני, ג'יאנייוטיס ספירוס שמו. היווני בן ה-31 אשר בכלל נולד בליברפול, הקדים בשלוש שניות את תומס לורץ הגרמני, ובשבע שניות את השחיין הרוסי בולשקוב סרגיי, אחרי שברח להם לקראת הסיום. ספירוס היווני, מתדפק על דלתות הצמרת העולמית זה זמן מה, אך זהו הישגו המשמעותי ביותר עד כה. מרבית הצלחותיו של "החנית" היוונית, הגיעו בעבר ממקצי ה-5 ק"מ, בהם כבר הספיק לקחת מדליות כסף וברונזה באליפויות עולם ( רומא 2009 ומלבורן 2007). גם באליפות הנוכחית ספירוס פקד את מקצה ה-5 ק"מ, ואפילו "גנב" על הדרך מדליית כסף. "התחרות הייתה כמו גיהנום בשבילי", הוא אמר לאחר מכן. לא הרגשתי טוב עד הק"מ ה-6. חזרתי לעצמי רק לקראת הסוף, ובק"מ ה-9 אמרתי לעצמי 'זה הזמן לעשות מהלך'". כל השחיינים אשר סיימו בעשירייה הראשונה, קיבלו כרטיס השתתפות אוטומטי למשחקים האולימפיים – לונדון 2012. 

סיפור המשחה שייך לאלכס מאייר הניו-יורקי, אשר היה השחיין האמריקאי הראשון לקבוע את הקריטריון למשחקים האולימפיים. "מחשבותיי לאורך כל המשחה סבבו סביב חברי הטוב פראן קריספן שנהרג במשחה ל-10 ק"מ באמירויות שנה שעברה". מאייר חיכה לחברו בקו הסיום באותו משחה, וכשזה מעולם לא הגיע, מאייר יצא אחריו בראש צוות החיפושים. "זה רגע מר מתוק בשבילי, תכננו ללכת לאולימפיאדה ביחד", סיכם האמריקאי את המשחה בעצב. בנושא זה, הסינים נקטו משנה זהירות השנה. המארגנים השתמשו במערכות סונר מתוחכמות, היכולות לאתר במהירות שחיין שנמצא מתחת למים למשך מספר שניות.

הישראלי שלנו, יובל ספרא בן ה-17.5, סיים קצת יותר מ-4 דקות אחרי המנצח – במקום ה-37. לעומתו השחיין הסורי מוחמד סלח סיים במקום ה-29 – דקה ועשרים ושלוש שניות בלבד לאחר המנצח. השחיין הבולגרי הבכיר פטר סטויצ'ב לקח גם הוא חלק במשחה, וזאת 3 ימים בלבד לפני ניצחונו במקצה ל-25 ק"מ שנערך אתמול. סטויצ'ב אף הגדיל לעשות וסיים במקום ה-27 כשהוא משתמש במשחה זה כאימון הכנה. גם במקצה זה הסינים לא הצליחו להכניס אף שחיין אל תוך העשירייה המובילה.



ספירוס היווני – מנצח המקצה ל-10 ק"מ
צילום: Munatones

משחה ל-5 ק"מ קבוצתי

משחה זה נוצח באופן משכנע על ידי האמריקאים, אשר שחייניהם תוזמנו באופן מושלם, וקבעו זמן של 57:00.6. המיוחד בארוע זה: תכנונו בדומה למירוץ נגד השעון באופניים, כאשר קבוצה בעלת 3 שחיינים מוזנקת כל דקה, ובפועל מתבצע "מרדף" בין הנבחרות. הקבוצות הינן מעורבות וכוללות אישה אחת בכל צוות. בדומה לאופניים, גם כאן הזמן של האחרון לסיים בקבוצה הוא הקובע. זוהי הפעם הראשונה שמשחה זה נכלל במסגרת האליפות. שניים לסיים היו האוסטרלים, בפער מזערי מהנבחרת האמריקאית. שלישית הגיעה הנבחרת הגרמנית החזקה. גם כאן המארחים המלוכסנים לא הבריקו וסיימו רק במקום ה-8.

משחה ל-5 ק"מ נשים

המקצה "הקליל" מכולם בחוף הסיני, נוצח על ידי סוואן אוברסון השוויצרית. אוברסון הקדימה בפחות משנייה את השחיינית הצרפתייה אורלי מולר, ואשלי טוויצ'ל האמריקאית שסיימה שלישית. סוואן בת ה-25 והשחיינית הצרפתייה מולר, פתחו את המשחה בחלק האחורי של דבוקת השחיינים, אך מיהרו לפנים לקראת הסיום. טוויצ'ל אשר סיימה שלישית, הייתה חלק מהקבוצה האמריקאית שכבשה את משחה הקבוצות ביום שלפני. 

טרם הניצחון בשנחאי, השחיינית השוויצרית לא הייתה מבין הבולטות ביותר בתחום (סיימה 6 בבייג'ין ב-10 ק"מ), והיא נחשבת לדגיגון טרי "בתחום הפתוח". זו השנה הראשונה העקבית, בה שחיינית הבריכות (200-400-800 מ') אוברסון משתתפת בתחרויות מים פתוחים. "אפילו בחלומותיי לא ציפיתי לתוצאה הזו", אמרה המנצחת לאחר הזכייה באליפות. "אני פשוט לא יכולה להאמין. רק קיויתי להיכנס אל תוך העשירייה הראשונה". אוברסון "השוחה מאהבה" מספרת כי היא מבלה חמש שעות ביום בבריכה. "המים הם ביתי השני, לכן התוצאה אפילו משמחת יותר מבחינתי". השוויצרית מקווה שהתרחיש במשחקים האולימפיים בשנה הבאה יהיה דומה לזה של שנחאי. 

סין שוב ללא מסיימות בעשירייה הראשונה. ראוי שוב לציין את השתתפותן של המצריות שסיימו דקות ספורות לאחר המנצחת. שוב היו אלה לילה אל-בסיוני ( 4 דקות אחרי המנצחת) ומרנה מוחמד שסיימו במקום ה-37 וה-39 בהתאמה. 


סוון אוברסון- מנצחת הנשים ל-5 ק"מ
צילום באדיבות: swissolimpians

משחה הגברים ל-5 ק"מ

כצפוי, משחה זה נוצח על ידי תומס לורץ הגרמני, כאשר פחות משנייה אחריו מגיע ג'יאניאוטיס ספירוס היווני ואחריהם בקו אחד ייבגני דרטסב הרוסי. תוצאות השניים הראשונים היו היפוך מוחלט למקצה ה-10 ק"מ, בו היווני ניצח ולורץ סיים שני. לורץ, המוגדר על ידי רבים כשחיין ה-5 ק"מ הטוב ביותר מאז ומעולם, לקח את מדליית הזהב ה-10 שלו מפינא (התאחדות השחייה הבין-לאומית). לורץ הוא פנומן שחייה, וזהו תוארו ה-7 ברציפות למרחק 5 ק"מ. 

"הדרך שלי היא להוביל לקראת הסיום. כך אני מוודא שאהיה הראשון לגעת בנקודת הסיום", אמר המנצח הגרמני "שמקווה לקחת את מדליית הזהב בלונדון", דווקא במשחה ל-10 ק"מ. "אני לא עוסק בספירת התארים שלי (יש לו 16 מדליות מאליפויות עולם) וכך אני נשאר רעב" התוודה לורץ. לעומתו, השחיין היווני ספירוס לא היה נינוח במאות המטרים שקדמו לקו הסיום. ספירוס  סיפר לאחר המשחה המתיש," הראש שלי געש, היה לי חם והייתי עייף. זה היה ניצחון חכם מצידו של לורץ, הוא שחיין המים הפתוחים הטוב בהיסטוריה וזו גאווה להפסיד לו". 

יובל ספרא הישראלי לקח חלק גם במשחה זה, וסיים במקום ה-18 המכובד. גם בקטגוריה זו המארחים הסינים לא הצליחו להכניס אחד משלהם אל תוך העשייריה הראשונה. השחיין המצרי איחסאן מוסלם סיים 10 דקות לאחר המנצח במקום ה-45. 


תומאס לורץ – מדלית זהב ל-5 ק"מ בפעם ה-7 ברציפות
צילום:Danielle

משחה הנשים ל-25 ק"מ

המשחה הארוך מכולם נוצח על ידי "הצעירונת" הברזילאית – אנה מרסלה קונהה בת ה-19, בזמן של 5:29.22 שעות . קוהנה עשתה זאת כשטמפרטורת המים העוטפת אותה נושקת ל-32 מעלות. שתי שניות אחריה הגיעה הבריטית אנג'לה מאורר ו-5 שניות לאחר מכן הגיעה האיטלקיה פרנקו אליס.  הברזילאית הצעירה אינה זרה לעולם המים הפתוחים, אחרי שהפגינה נוכחות חזקה באולימפיאדה ב-2008 בה סיימה חמישית, במשחה ל-10 ק"מ – כשהיא בת 16 בלבד. היא הייתה צעירת המשתתפות במשחי המים הפתוחים באותה אולימפיאדה.

חום המים היה הסיפור שעמד מאחורי משחי ה-25 ק"מ, וטענות רבות נשמעו לאחר מכן  מפי השחיינים וראשי הנבחרות. זאת לאחר שמספר שחיינים בכירים קיבלו הוראה שלא להשתתף בדקה ה-90. גורמים בנבחרת הגרמנית סיפרו,"חום המים הגיע לכ-32 מעלות בעת הזינוק". על פי החוקים של התאחדות השחייה הבינלאומית פינא, אין לקיים משחים בחום אשר עולה על 31 מעלות צלזיוס. מסתבר שגם הקדמת הזינוקים בשעתיים – מ-8 בבוקר ל-6 לא עזרה במאום. הנבחרת האמריקאית החבולה ממות שחיינה ממכת חום בדובאי בשנה שעברה, לא איפשרה לשחייניה לסיים את המשחה. קלייר תומפסון והיילי אנדרסון נשלפו אל מחוץ למים במהלכו. האמריקאים טענו כי כבר ב-5:30 בבוקר הם מדדו טמפרטורת מים שנשקה ל- 30.5 מעלות.


אנא מרסל הברזילאית משמאל- מנצחת מקצה ה-25 ק"מ 
צילום: Danielle

משחה ל-25 ק"מ גברים

המשחה הקשה מכולם נוצח על ידי הקשוח מכולם – פטר סטויצ'ב הבולגרי, אשר מוכר היטב לשחייני המים הפתוחים הישראלים. טרם התחיל המשחה, 14 שחיינים כבר הודיעו כי לא ישתתפו. בחום של 34 מעלות עם 70% אחוזי לחות אף אחד לא רצה לקחת סיכון מיותר "ולהוריד שחיין למצולות". 10 גברים מתוך ה-29 שהתחילו פרשו במהלך המשחה. סטויצ'ב סיים את המשחה בזמן של 5:10.39 שעות כשהוא מקדים את ולאדימיר דיאטשין הרוסי בכ-35.8 שניות. גרסאק קסבה ההונגרי סיים כ-38 שניות אחרי הבולגרי. הפורש הבולט ביותר היה ולריו קלרי האלוף האיטלקי שהגיע כדי להגן על תוארו. "זה היה חם מידי ומסוכן מידי", רטן האיטלקי אחרי שיצא את המים. "זה חוסר אחריות וחוסר התחשבות בספורטאים". עוד אחד שלא התחיל, היה האלוף הטרי ל-5 ק"מ תומס לורץ.

סטויצ'ב סיפר לאחר מכן: "חשתי בטוב במהלך המשחה, למרות החום הגבוה". כשהטמפרטורה במים הפכה לא חוקית על פי פינא, סטויצ'ב נשאל אם ביכולתו לסיים, "אין על מה לדבר, זה זמן לסיים", השיב הבולגרי באנגלית מקרטעת.  גם במשחים ל-25 ק"מ, הסינים לא הצליחו להכניס את שחייניהם לעמדות מפתח בעשירייה הראשונה, וזוהי הופעה מאכזבת ביותר בשבילם עם פתיחת התחרויות. 


פטר סטויצ'ב מנצח המקצה ל-25 ק"מ
צילום: Danielle

בסיכומם של המשחים "הפתוחים", רוסיה לקחה את ההובלה הקבוצתית מעל כולם, למרות שלא זכתה אפילו במדלית זהב אחת. הרוסים הצליחו לעלות לראש הדירוג במאזן הכולל שנקבע על ידי 12 השחיינים שמסיימים ראשונים בכל אירוע. רוסיה זכתה בזכות "עומק הספסל" שלה כשהיא מקדימה את איטליה וגרמניה. 


אילן גולדמןאילן גולדמן
עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי צולע בעל תואר במזרחנות

כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש

קישורים: שחייה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג