סקירת מוצר: צמיגי TUFO מסוג טובולאר קלינצ'ר

לרוכבים המקצועיים קשה לעיתים להכריע איזה סוג צמיד עדיף להם - טובולאר (עגול) או קלינצ’ר (בצורת U). חברת TUFO מציעה שילוב מנצח בין שני סוגי הצמיגים, שאפילו נבדקו בנסיעת מבחן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לרוכבים המקצועיים קשה לעיתים להכריע איזה סוג צמיד עדיף להם – טובולאר (עגול) או קלינצ'ר (בצורת U). חברת TUFO מציעה שילוב מנצח בין שני סוגי הצמיגים, שאפילו נבדקו בנסיעת מבחן

מאת:יאיר בן עמי


הדבר הטוב ביותר שקורה לי במבחני דרכים הוא אלמנט ההפתעה הטובה. הפתעה טובה יכולה להגיע בקפיצת מדרגה בכושר, בשיא אישי בעלייה או במסלול ללא שהיה תכנון מוקדם לכך וזה יכול להיות גם בתחושה חסרת תקדים בציוד חדש. זה מה שקרה לי ברכיבות על צמיגי TUFO מסוג טובולאר קלינצ'ר הייחודי לחברה.

הצמיגים מעניקים לרוכב את כל יתרונות צמיגי הטובולאר וזאת על חישוקי קלינצ'ר סטנדרטיים. הטכנולוגיה פשוטה להפליא – החיבור של הצמיג לחישוק נעשה על ידי מגרעת לאורכו (בחלקו התחתון) של הצמיג המושחלת לחישוק בקלות. הרווח של צמיג טובולאר, על פני הקלינצ'ר, הוא כמעט בכל השוואה. תחושת הגלגול טובה משמעותית לעומת צמיגי קלינצ'ר.

נחות הרכיבה, על צמיג בעל פרופיל עגול (טובולאר) ולא בצורת U (קלינצ'ר), מורגש באופן ברור ומכאן וכפועל של כל אלו המגע עם הכביש יוצר גלגול טוב יותר באופן משמעותי. אחיזת הכביש של צמיג בתצורת צינור (טובולאר) היא טובה בהרבה ומורגשת לא רק בסיבובים המהירים ופיתולי כביש קיצוניים אלא בכל שלב של הרכיבה.

צמיג בעל פרופיל עגול, צינורי (טובולאר) ידחה מקדמי תקר טוב יותר מצמיג בעל פרופיל U (קלינצ'ר). חברת TUFO מייצרת מגוון רחב של צמיגי טובולאר – קלינצ'ר מצמיגי אימונים ועד צמיגי תחרות. יבואן הצמיגים לישראל, עמית לוינזון, נתן לנו שלושה סוגים של צמיגים למבחן.

טרם פירוט הרכיבה על כל צמיג חשוב לציין את נושא הלחץ (PSI או Bar) במסגרת אהבתי להריגת פרות קדושות. פעמים רבות אני שומע את גרסת "כמה שיותר טוב יותר" בהקשר של לחץ צמיגים. האמת היא שלחץ האוויר בצמיג צריך להיקבע על פי שני תנאי פתיחה:
* משקל הרוכב – ינחת על הצמיג ויקבע את תצורתו ומכאן המגע עם הדרך.

* תנאי הדרך – סוג הכביש (אספלט חלק או משובש) והאם הוא רטוב או יבש. רטיבות יכולה להיווצר על האספלט בזכות גשם אך אפילו לחות בוקר או כתמים (שמן ומים כדוגמא).


לחץ מוגזם בצמיג יהפוך כל חריץ קטנטן על הכביש למכשול גדול. לעומת זאת לחץ מתאים לרוכב יצור תצורת צמיג שתתמודד טוב יותר עם חריצים, אבנים קטנות (בסיבובים כדוגמא קיצונית), רטיבות ושאר מכשולי דרך. ברוב המקרים שבדקתי מצאתי כי רוכבים מקצוענים מעדיפים לחץ של 110-100 PSI  (8 Bar) גם בצמיגים אותם ניתן לנפח בלחץ הגבוה ביותר מפי שניים על פי הוראות היצרן.

במשקל אליו הגעתי במבחני הדרכים של הצמיגים בכתבה זו (84-83 קילו) מצאתי כי הלחץ שהעניק לי את התחושה הטובה ביותר היה 120-115(בסביבות 8 Bar)


הצמיג הראשון שהרכבתי לרכיבות היה מדגם C S33 PRO המוגדר על ידי החברה כצמיג אימונים. הצמיג שוקל 335 גרם ובהשוואה לצמיגי קלינצ'ר לאימונים לא יכנס לקטגוריית הצמיגים הכבדים וכדי להבין זאת צריך לגרוע מהמשקל את הפנימית המובנית בתוכו. פנימית רגילה שוקלת 90-70 גרם כך שהלכה למעשה ה- C S33 PRO שוקל כ-250 גרם (בהשוואה מתבקשת לצמיגי אימונים מסוג קלינצ'ר) אשר נחשב לטווח קל יחסית מבין צמיגי הקלינצ'ר בקטגוריית צמיגי האימונים. הצמיג הינו בעל פרופיל של 21 מ"מ לעומת 23 ברוב צמיגי האימונים. זהו פרופיל המועדף עליי באופן אישי והמאפיין צמיגי טובולאר תחרותיים ברמות הגבוהות ביותר. רוב צמיגי הטובולאר המוגדרים כצמיגים לתחרויות כביש יהיו ברוחב 21.5-21 מ"מ לעומת צמיגי אימונים מבין דגמי הקלינצ'ר אשר מוצעים ברוחב 23 מ"מ. ההבדל המתבקש הוא משום הנוחות העדיפה של צמיגים בעלי תצורה עגולה/צינורית (טובולאר) לעומת צמיגי הקלינצ'ר (תצורת U). צמיג צר יותר יעניק תחושת גלגול קשיחה ומהירה יותר אך בזכות התצורה (עגולה מול U) הטובולאר תמיד יהיה נוח יותר .

אחד הדברים שאמר לי עמית לוינזון, יבואן הצמיגים לישראל, בשיחה על הצמיגים היה כי אתקשה לגרום לתקר ב-C S33 PRO. החלטתי לקחת את האמירה שלו למבחן המציאות העגומה של כבישי ארצנו. בכל הרכיבות הקפדתי להכנס לשדות הזכוכית שנזרעו על ידי עשרות בקבוקים שהושלכו ממכוניות בלייני מרכז ארצנו. שדות חצץ המצויים בשולי הכבישים היו לי למגרש הביתי של הרכיבות היומיות ועיני החתול נפגשו עם גלגלי אופניי עד שנאלצתי לאזן אותם שוב ושוב.תקרים לא היו לי גם כאשר רכבתי לאחר גשם ראשון בו הסיכוי לתקר גדול משמעותית משום ציפתו של הלכלוך בינות חריצי האספלט.

1000 ק"מ של רכיבות ולא רק שלא היו תקרים אלא שלעומת עשרות החתכים המופיעים על הצמיגים בדרך כלל לאחר מרחק כזה על צמיג ה-C S33 PRO הופיע חתך אחד קטן וחסר משמעות שהתגלה לאחר חיפוש מדוקדק מול מנורה חזקה וניקוי יסודי של מגבון לח. רוכב הרוצה להקטין את סיכויי התקרים עוד יותר יכול למלא את הצמיג בחומר מיוחד של החברה (על חומרי הסיכה מוניע התקרים בכתבה נפרדת).

כל אלו הזכירו לי מדוע לפני שנים בחרתי גם לאימונים את הטובולאר על פני הקלינצ'ר. הדבר היחיד עימו לא הייתי שלם הוא הצורך בנשיאת צמיג חלופי לכל רכיבה, אך בהתחשב בעובדה כי תיק השירות (עם הפנימיות, הכפיות ושאר הירקות) הושאר בבית ואת הצמיג החלופי חיברתי לאחורי האוכף הרי שלא היה כאן רווח או הפסד של ממש.

השורה התחתונה, לאחר 1000 הק"מ של רכיבות על ה-C S33 PRO היא שזהו צמיג האימונים הטוב ביותר עליו רכבתי מעודי. לא רק שזהו צמיג המעניק את תחושת הכביש הטובה כולל אחיזה מושלמת ונוחות שאינה שכיחה אלא שבלחץ הגבוה (עד 175 PSI) הוא מתגלגל טוב יותר מכל צמיג קלינצ'ר בקטגוריית האימונים. למרות זאת מצאתי כי גם בצמיג זה לחץ PSI 115 (כ-8 Bar) היה הטוב ביותר לתחושת הרכיבה המושלמת עבורי (84 קילו אותם אני והצמיגים נשאנו), כל שרוכב קל ייהנה אפילו על לחץ נמוך מזה.

מעבר לכל אלו הרי שצמיגי הטובולאר- קלינצ'ר הם הפתרון הקל, הזול והמתבקש לרוכבים המשתתפים בתחרויות אופניים וטריאתלון שאינם מצוידים בגלגלי תחרות. החלפת צמיג קלינצ'ר בצמיג קלינצ'ר-טובולאר לתחרות תעניק לרוכב יתרון ברור שיורגש וזאת ללא ההוצאה הגדולה על גלגלי תחרות. עוד יתרון משמעותי של הצמיג הוא מחירו הסביר ביחס לתמורה. אומנם במבט ראשון על תג המחיר הרגיל לצרכן (195 שקלים) מיד תעלה השוואה לצמיגי אימונים זולים יותר אך היתרון הגדול בעמידות של ה-C S33 PRO  מפריט את המחיר על מספר שעות/קילומטרים שהוא ישרוד לעומת הזולים יותר לתמורה מעולה למחיר.


הצמיג הבא שהרכבתי למבחן היה דגם C Elite Rode אותו מגדירה החברה כצמיג לתחרויות. הצמיג ברוחב 23 מ"מ ושוקל 250 גרם שהם המקביל לצמיגים במשקל 190-160 גרם. הצמיגים האלו אינם צמיגי אימונים אך הם בהחלט יהיו צמיגים מתאימים לרכיבות בכבישים משובשים בזכות הרכות הקיצונית שהם מעניקים לרכיבה. התחושה של רכיבה על הצמיגים היא כה רכה עד כי לעיתים שכחתי כי אני רוכב בשוליים המאוד לא ידידותיים של כבישי ישראל.

ברכיבה הראשונה ניפחתי את הצמיגים ל–150 PSI אך ברכיבה השנייה החלטתי לבחון את תחושת הרכיבה בקרבת המגבלות שהיצרן מציין על דופן ה-C Elite Rode. כך מצאתי עצמי, בבוקרו של יום שרב, מטיל את כל כובד משקלי ונחת זרועותיי על מוט הדחיסה של משאבת הרצפה הישנה והטובה שלי, תוך ניסיון להגיע קרוב ככל שאצליח להביא את ה-C Elite Rode ללחץ של 220 PSI. איני בטוח שהצלחתי אפילו להתקרב ללחץ הבלתי חיוני והקיצוני, לרכיבות כביש, המצוין כמגבלת ה-C Elite Rode ומצד שני גם החישוקים של הגלגלים שלי לא נועד לעומס מסוג זה ולכן, כשהצמיג העניק לבדיקה הידנית שלי תחושה שהנה אני יוצא לרכיבה על גומי בעל קשיחות של בטון, הפסקתי להיאבק במשאבה.

למרות הקשיחות בבדיקה הידנית גם ברכיבה הזו העניק ה-C Elite Rode תחושת ריחוף רכה הממאנת להעביר לרוכב את כל מהמורות הכביש. כנאמן לתחושת רכות והגדרתו כצמיג תחרויות הפשרה היא באורך החיים של הצמיג וכך מצאתי כי הוא סובל מחתכים רבים כבר לאחר כחמש מאות ק"מ של רכיבה. למען ההגינות אציין כי גם את ברכיבות על ה-C Elite Rode לא בדיוק נמנעתי מהחלקים הפחות מרנינים של שולי הכביש ושדות הזכוכית הכל כך מוכרים של שולי כבישי הארץ זכו לנחת משקלי המתגלגל עליהם גם ברכיבות אלו. גם הפעם ההנאה הגדולה ביורת של הרכיבה על ה-C Elite Rode, כמו על שאר הצמיגים שבחנתי, הלחץ שהעניק את התחושה הטובה ביותר (תחת משקלי=84 ק"ג) היה בין 120-115.

הצמיג האחרון שנותר למבחן הוא ה-C S3 Lite המוגדר גם הוא כצמיג תחרויות. חברת TUFO מגדירה את הצמיג קל משקל המיועד לתחרויות. התחייבות החברה היא שהצמיג ישקול 280 גרם בלבד (על המשקל הביתי המשקל היה נמוך במספר גרמים). מכאן שבקיזוז הפנימית מדובר בצמיג השוקל יותר מה-C Elite Rode. ההבדל הינו ברוחב – 21 מ"מ של צמיג ה- C S3 Lite לעומת 23 מ"מ של ה-C Elite Rode.

הלחץ המומלץ ל-C S3 Lite הוא 115 עד 220 וכשיצאתי לרכיבה הראשונה עם הצמיג פיטמתי אותו ב-170 PSI. למרות הלחץ הגבוה הצמיג העניק תחושה של צמיג עגול ונוח ולא העביר את מהמורות הכביש כרעידות הפי שחששתי בתחילה. מה שמאוד הורגש זו תחושת גלגול השמורה למשובחים שבצמיגי התחרות. למרות זאת גם הפעם העדפתי את התחושה בסביבות 120-155 PSI

התחושה שהייתה לי ברכיבה על  ה-C S3 Lite הייתה כחוויה של מעין דו שיח ביני לבין הצמיג. כשהגברתי את מהירות הרכיבה היה נדמה לי כי אני זוכה לסוג של קריצה עם חיוך גדול מה-C S3 Lite המפנה אליי שאלה "זהו, זה כל מה שיש לך?" כשהטיתי את האופניים בסיבובים, גם במהירויות הגבוהות ביותר, כמעט ושמעתי את הצמיג שואל אותי אם אוכל להטות עוד יותר על מנת שאוכל לתהות על הרכב האבק בינות לחריצי האספלט. ה-C S3 Lite הוא צמיג תחרותי לכל דבר בזכות הנוחות, האחיזה, המשקל והגלגול היוצרים את תחושת המגע עם הכביש למהיר ככל שיבחר הרוכב.

סיכום – לטובת ההגדרה הסופית של כל אחד מהצמיגים:

C S33 PRO – צמיג האימונים המושלם המתאים גם לתחרויות מאוד עמיד בפני מפגעי הכביש. מחיר רגיל צרכן-195 שקלים. ציון – 5
C Elite Rode – צמיג תחרויות לכבישים משובשים. אינו עמיד בפני מפגעי הכביש. מחיר רגיל לצרכן – 400 שקלים. ציון -3
C S3 Lite – צמיג תחרויות ברמה גבוהה, עמיד בפני מפגעי הכביש. מחיר רגיל לצרכן- 375 שקלים. ציון – 5




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג