סיקור קסדות לאופני כביש / חלק א'

מספר דגמי קסדות האופניים המוצעים לנו בשוק הוא רחב ומגוון. כיצד עלינו לדעת איזו קסדה תתאים לנו יותר? והאם נוכל בכלל להרשות אותה לעצמנו? כתב הצרכנות של שוונג, ניב וניש, החל בסדרת סיקורים על הקסדות המוצעות היום בשוק ומסביר לעומק מה חשוב שנדע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מספר דגמי קסדות האופניים המוצעים לנו בשוק הוא רחב ומגוון. כיצד עלינו לדעת איזו קסדה תתאים לנו יותר? והאם נוכל בכלל להרשות אותה
לעצמנו? כתב הצרכנות של שוונג, ניב וניש, החל בסדרת סיקורים על הקסדות המוצעות היום בשוק ומסביר לעומק מה חשוב שנדע

מאת:ניב וניש


קסדת אופניים כבר מזמן הפכה מאביזר בטיחות מחייב לאחד מהסמלים האופנתיים של רוכב אופניים. עם עליית הקסדה בסולם הפופולאריות העולמי, עלה המגוון שמתוכו הרוכבים צריכים לבחור. אבל, מה בעצם חשוב? הצבע? הצורה? המשקל? יכולת אוורור? כלכך הרבה קריטריונים הופכים משימה זו לכמעט בלתי אפשרית.


לאנס עם קסדת הג'ירו / צילום: megan ann



כתבה זו נועדה לעזור להבין את המשמעויות השונות של הכותרות המפוצצות שמוצמדות לכל קסדה ולהעניק את הכלים להבין מה "אני" באמת צריך. כך שאם אתם מחפשים קסדה חדשה או סתם מתעניינים במה חדש בשוק, הגעתם למקום הנכון. בכל חלק בסדרה, אתמקד ביצרן\יבואן אחר ואביא סיקור של קסדות מבית היוצר שלו ברמת מחיר ואיכות שונים.

כשאנחנו בוחנים קסדת רכיבה יש מספר אלמנטים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון:
1.   בטיחות – עד כמה הקסדה חזקה ובטיחותית
2.   נוחות והתאמה – שיטת ההתאמה לראש, איכות הריפוד, אוורור ומידה
3.   אווירודינמיקה ומשקל
4.   פונקציונאליות ומראה – צבע צורה וכד'

מילה על בטיחות קסדות אופניים
מבחינה זו, הרוב הגדול של הקסדות שנעסוק בהן בסדרה זו זהות בבחינת תקני הבטיחות שהן עומדות בהן. החומר שממנו עשוי גוף הקסדה מכונה EPS והוא חומר חזק וקל מאוד. מחומר זה "מפסלים" את הצורה של הקסדה ועליה "מלבישים" את המעטפת החיצונית שמורכבת מחומרים שונים בין דגם לדגם. ה- EPS עובד על טכנולוגיה של "ספיגת המכה" ולכן יש לו "מספר נשמות" מוגבל, חשוב לזכור שאם הקסדה נפגעה זה מוריד את איכות הספיגה של החומר ולכן מקצר את חיי הקסדה, לכן הקפידו לשמור על הקסדה שלכם. ולהחליפה אם חס וחלילה היא ספגה מכה מאוד רצינית.

מי שפותחים לנו את סדרת סיקורי הקסדות שאנו נמצאים בפתחה הם היבואנים "רוזן ומינץ" שהעבירו אלינו לסיקור שתי קסדות כביש, האחת בתחום מחירים סביר, והשנייה בקטגורית "הקצה" – (כלומר הרמה הגבוהה ביותר של יצרן ספציפי), יצאתי לרכב עם שתיהן והממצאים לפניכם.

חשוב להדגיש: אין כאן השוואה בין הקסדות, מהסיבה הברורה שהם לא באותה רמה. אלה הצגת היתרונות והחסרונות של כל דגם בפני עצמו. בנוסף, בדרך כלל מי שמגיע לרכוש קסדה, יודע מה גבול המחיר שהוא מוכן להוציא, הכתבה באה לעזור לבחור את המוצר הטוב ביותר עבור תחום המחירים שאתם מוכנים להוציא.

GIRO- MONZA 2010  
         
ג'ירו, היא חברה בעלת שם עולמי בתחום אביזרי הרכיבה בכלל והקסדות בפרט, והיא ידועה בתור מותג אמין ואיכותי, שמזוהה עם גדולי הרוכבים בעולם ביניהם לאנס ארמסטרונג, ואלברטו קונטדור. המונזה, מיועדת לרכיבת כביש\טריאתלון\פארקים וכד'. בג'ירו מקטלגים אותה כמוצר איכותי, שמיועד לכל אילו שמוכנים לוותר על "פינוקים" קטנים, כדי לא לשלם מחיר גדול.



המונזה, מיוצרת מקציפת EPS ועומדת בתקני בטיחות שהזכרנו קודם, החיסכון הוא לא ברמת הבטיחות אלה בתוספות השונות כמו: עיצוב אווירודינאמי ואיכות החומרים שמהם בנויה הקסדה.

התאמה ג'ירו השתמשו כאן בטכנולוגית ה- ROC-LOC המפורסמת שלהם (דור 3 מתוך 5), מה שאומר שניתן להתאים את היקף הקסדה להיקף הגולגולת המדויק (כן, בטמפרטורות שונות גם גודל הראש משתנה במספר מילימטרים) בקלות על ידי קירוב או הרחקה של שני סוגרים בחלקה האחורי של הקסדה.

רצועת ההיקף, עשויה מפלסטיק, ומתחברת לצידי הקסדה באזור הרכות, כך שבעצם היא עוברת צמוד לאוזניי הרוכב, מה שיכול לגרום לחוסר נוחות אצל חלק מהרוכבים. רצועת הסנטר לעומת זאת, על אף שהיא בסיסית מאוד – נוחה לתפעול ושימוש, ניתן להתאים את גובה נקודת החיבור של הרצועה הקדמית לרצועה האחורית בעזרת קליפסים פשוטים ונוחים לתפעול: מרימים "גשרון" שמשמש כסוגר, והקליפס גולש מטה ומעלה על גבי הרצועה, ומאפשר לרוכב למקם את הנקודה במיקום הנוח ביותר עבורו. (המיקום המומלץ הוא על עצם הלסת, בקו האוזן). בשורה מתוחכמת בתחום ההתאמה לא מצאנו בדגם זה, אבל זה מספק את הסחורה.

אוורור
ג'ירו משתמשים בטכנולוגיה של תיעול האוויר המכונה בדרך פלא: "תעלות האוויר", התעלות  משמשות הן את קסדות הקצה והן את הרמות הנמוכות יותר, שיטה זו מבוססת על 25 פתחי אוורור בחלקה החיצוני של הקסדה, ומערכת תעלות בחלקה הפנימי, האוויר הקר נכנס דרך פתחי האוורור בחלקה הקדמי אל התעלות, ומקרר את ראש הרוכב בדרכו החוצה דרך פתחי האוורור בחלקה האחורי של הקסדה.

פונקציונאליות ומראה
למונזה יש לוק ספורטיבי, והיא זמינה במגוון רחב של שילובי גוונים. המונזה שוקלת 277 גר' עבור מידה M (55-58) ומעוצבת בזוית התקפית לפנים, זאת על מנת ליצור צורה אווירודינאמית – בין אם הרוכב זקוף או רכון לפנים. כמובן שכיסוי הפלסטיק שמהווה את חלקה החיצוני יוצר התנגדות יחסית גדולה לעומת קסדות "קצה", אבל לרוכב חובב ומעלה אפשר להגיד שהיא נותנת מענה טוב, ולא מהווה התנגדות מול הרוח. כך שבמחיר הגיוני, ניתן לקבל קסדה עם איכות ונראות תחרותית.

לסיכום
במחיר של כ- 550 ₪, אנחנו רואים כאן קסדה מצוינת לרוכבי כביש שמחפשים מעט לחסוך בעלויות הציוד, כשהחיסרון הבולט, הוא רצועת ההיקף, חשוב מאוד לבדוק את התאמה שלה לראש הרוכב לפני הקנייה, היא לא ניתנת לכוונון לגובה ולכן חוסר התאמה יכול ליצור חיכוך לא נעים לאוזני הרוכב. מה שיכול להיות מטרד ברכיבות של שעתיים ומעלה. יתרונות הקסדה ברורים: משקל קל, מראה מצוין, התאמה קלילה במחיר מצוין.

ציון סופי
קשה לי לתת כאן ציון כי עבור רוכב עם מבנה ראש שתואם את העיצוב הקסדה שווה 9 מ- 10, אבל עבור כל אילו שלא היא מתקרבת ל- 7.5. לכן אני שוב מדגיש, נסו לפני שתרכשו.

BELL-VOLT

דגם המרוץ של חברת "בל- הוולט, משמש את קבוצת הגראנד טור: סאקסו בנק ו- BMC והשמות הבולטים עם דגם זה הם: קאדל אוונס, אנדי שלאק, וקאנצ'אלרה. רק נתון זה מספיק כדי שנבין שיש לנו כאן עסק עם "מפלצת", אחת מענקיות שוק רכיבת הכביש התחרותית.



חברת "בל" הגדילה לעשות וסיפקה יחד עם דגם זה גם את מגן "המצחייה" שמזוהה עם רוכבי השטח. ובכך (על ידי הרכבה אישית פשוטה) ניתן להתאים את הקסדה גם לרוכבי השטח.

בטיחות
הקסדה עשויה ממספר מרכיבים: שלד קרבון, יוצר את צורת הקסדה ואת פתחי האוורור, על שלד זה יצקו את קציפת EPS, שמספקת את מרכיב ספיגת הזעזועים, לבסוף בטכנולוגית פיוז'ן מוצמדת המעטפת החיצונית שעשויה מסגסוגת של פלסטיק וסיבי קרבון שמוסיפים עוד נדבך מחזק לעמידות הקסדה.

התאמה
מערכת ה- TAG כפי שמכונה בבל, מספקת מענה כמעט לכל זווית: התאמת רצועת ההיקף ניתנת להתאמה על ידי גלגלת שמצרה ומרחיבה את היקף הרצועה, טריק נפוץ בדגמים ויצרנים נוספים. היתרון הוא בכך שגם תוך כדי רכיבה ניתן עם יד אחת להתאים את הקסדה במידת הצורך. החידוש אם כן, שניתן להגביה ולהנמיך את כל המבנה של רצועת ההיקף ובכך להתאים את הקסדה בצורה המדויקת והנוחה ביותר לראש הרוכב.

רצועות הרכיסה עדינה יחסית לדגמים אחרים, ולכן לא מורגשת בזמן הרכיבה. בבחינת ההתאמה יש כאן מערכת דומה למה שראינו במונזה של ג'ירו: גשרון שמשמש כסוגר על גבי הרצועה, ומאפשר התאמה של נקודת החיבור בין הרצועה מחלקה האחורי של הקסדה לרצועה מחלקה הקדמי על ידי הגלשת הסוגר. ניתן למקם את נקודת החיבור בדיוק במקום הרצוי (קו אוזן- על הלסת).

ב"בל" טוענים שאחד היתרונות הגדולים של קסדה זו היא מערכת ה- TAG ומתארים את יכולת ההתאמה לכזו מדויקת שתשכחו שיש לכם קסדה על הראש, על אף שמצאתי את הקסדה נוחה לרכיבה אני לא יכול להגיד ששכחתי שהיא על ראשי, למרות ההתאמה המדויקת כמעט.

אוורור
22 חריצי האוורור בחלקה החיצוני של הקסדה, מעוצבים בשלד הקרבון של הקסדה ומאפשרים את כניסת הרוח לתעלות האוורור, בין אם הרוכב נמצא בעליה או בירידה, ובכך מתקבל אפקט אוורור מצוין בכל שלבי הרכיבה או האימון. בבל טוענים שמערכת "תיעול האוויר" מעוצבת בצורה שמשפרת משמעותית את התנגדות הקסדה לאוויר ובכך את האווירודינאמיות של הקסדה. בתחום זה בבל לא משקרים, מערכת האוורור עושה את עבודתה נאמנה וסיפקה לי הרגשה נעימה במשך כל האימון.

בנוסף, מערכת הריפוד, בחלקה הפנימי של הקסדה מספקת תמיכה נהדרת לראש, בטכנולוגיה שמכונה X- STATIC PADDING עשוי מסיבי כסף, ויוצר פד שמתייבש במהירות ומונע הצטברות של חיידקים ופטריות הגורמים לריח רע.

פונקציונאליות ומראה
ה"וולט" היא ללא ספק קסדת "קצה" במשקל של 300 גר' במידת (M 55-58) ובעיצוב שיגרום לכל רוכב להיראות ולהרגיש כמו רוכב עילית על קו הזינוק. היא אווירודינאמית לחלוטין בכל תנוחות הרכיבה, וזמינה במגוון רחב של שילובי צבעים.

לסיכום
המחיר הוא כ- 1000 ₪, ואכן אנחנו מקבלים כאן מוצר איכותי מאוד, החיסרון הוא בכך שברמת איכות כזו, ציפיתי לשכוח שהיא על הראש, אבל ביחס לקסדות קודמות שרכבתי איתן אין מקום להשוואה.

ציון- 9 מתוך 10, חוץ מהמחיר אין תלונות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג