אצבע על הדופק בטור דה פראנס

מדידת דופק בזמן תחרויות ואימונים הופכת למשמעותית יותר בקרב מאמנים ומתאמנים, מקצוענים וחובבים. ישנם אף ערוצי תקשורת מסויימים המסקרים את הטור דה פראנס, ומראים את הדופק הממוצע של הרוכבים, מדוע החשיבות למדידה? טל להב - אחראית הדרכה בחברת אגנטק מסבירה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מדידת דופק בזמן תחרויות ואימונים הופכת למשמעותית יותר בקרב מאמנים ומתאמנים, מקצוענים וחובבים. ישנם אף ערוצי תקשורת מסויימים המסקרים את הטור דה פראנס, ומראים את הדופק הממוצע של הרוכבים, מדוע החשיבות למדידה? טל להב – אחראית הדרכה בחברת אגנטק מסבירה

מאת:טל להב


מי שעוקב אחרי הטור דה פראנס בערוצי הספורט הזרים יכול לראות שישנם ערוצים שמשדרים את דופק הרוכבים בקלוז-אפ, לצד תמונות מהרכיבה. שיטוט מהיר באינטרנט מגלה כי רוכבים רבים בקבוצות מתארים בתום כל שלב מה היה הדופק הממוצע והמקסימאלי שלהם. העובדות הנ"ל מובילות לשאלה מה הסיבה שהדופק חוזר לעשות כותרות ומקבל כזו במה.

"שמחתי מהביצועים שלי היום. הדופק הממוצע שלי היה רק 139, למרות שהייתי בקבוצת בריחה. אני מרגיש שאני מוכן לקטע הראשון בהרים מחר. קבלתי היום מסר שאני יכול לנסות היום, ולא היססתי לנצל את ההזדמנות שלי. היום לא היה מספיק, אבל מצד שני, אני לא עייף מידי." אמר מתיו פרז'ה מקבוצת קייס דה פרנייה אחרי קטע 6.

האטרקטיביות של מדידת הדופק, הינה מעבר למדידת מהירות ומרחק בסיסיים ונעוצה בקשר שבין ביצוע לבין פוטנציאל. כל אחד מהרוכבים בטור רוכב עם מטרה להגיע להישגים ברורים ולשפר כל הזמן את ביצועיו, אחרי הכל, הטור דה פראנס הוא תחרות. הדופק מאפשר לרוכב להבין ולהכיר בפוטנציאל שלו, לכמת את המטרות שלו, ולדעת בכל רגע נתון במהלך הרכיבה מה מצבו ומהי רמת הביצוע שלו. הטור דה פראנס נמשך על פני 21 יום ו- 3,642 ק"מ. הטור כולל קטעי מישור מהירים, קטעי טיפוס ארוכים ותלולים, ורכיבות נג"ש. אופי המסלול מחייב רכיבה טקטית ומחושבת, שתוודא כי הרוכב לא מכלה את כוחותיו לפני שהטור מסתיים, ועם זאת – יגיע להישגים. "היום היה קטע די קל. הבעיה הכי גדולה היתה טמפרטורה גבוהה (בין 35-40 מעלות). הדופק הממוצע שלי היה רק 122 והדופק המקסימאלי היה 173. בגלל מזג האוויר הזה, אני שמח שלא הייתי צריך לדחוף חזק יותר," אמר סטפן אוגה מקבוצת קופידיס לאחר קטע 5.

אז האם השימוש בשעון דופק הוא לספורטאים מקצועיים ותחרותיים בלבד? והאם מדידת הדופק רלבנטית רק לרכיבת כביש או גם לרכיבת הרים?

ענבר רונן, אלופת ישראל 6 שנים ברציפות ברכיבת שטח ומדורגת מקום 63 בעולם מסבירה: "למדידת דופק יש חשיבות רבה לרוכבים מקצועניים וחובבים. מדד הדופק יכול לשקף לנו (רוכבים הישגיים וחובבנים) את עוצמת הרכיבה, מאגריי האנרגיה שהשתתפו במהלך הרכיבה, מצב הכושר שלנו, את רמת ההתאוששות ומצבנו הבריאותי ואף המנטאלי (האם קיים סטרס=לחץ וכו..). כל תוכנית האימונים שלי מבוססת על פי טווחי דופק מסוימים, ואני גם מודדת את דופק הבוקר בשעת ההתעוררות מאחר והוא מעיד על מצב ההתאוששות בצורה מדויקת להפליא. כרוכבת ומאמנת אני ממליצה למי שעדיין לא רוכב עם מד דופק להתחיל לרכב איתו. חשוב להבין שתוכנית אימונים צריכה להיקבע בהתאם למדדים הפיזיולוגים והעצביים שניתן לראותם בצורה מדויקת בנתוני השעונים – האם מדובר במאמץ מקסימאלי שיכול להגביל את משך הרכיבה והנאת הרכיבה ואף בגילאים מסוימים או במחלות לב שונות לסכן את הבריאות. ובנוסף, אני פוגשת מספר רב של רוכבים שאין להם מעקב קלורי (השעון נותן ערכים מדויקים מאד..) והם רוכבים בעצימות כל כך נמוכה וחושבים ששרפו הרבה קלוריות והיד לפה חופשית לאחר הרכיבות והתוצאות לא ממש מלבבות…"

אופיר גל און, מאמן ראשי נבחרות ישראל באופני הרים ומאמן ראשי משלחת טראנס אלפ 2010 מסביר, "לשעון הדופק תפקיד חשוב בתכנון וביצוע האימון. על- ידי הזנה של נתונים אישיים ושל הטווחים עליהם ארצה להתמקד, מד הדופק הוא בן לוויה צמוד ומקצועי אשר עוזר לי על-ידי שלל פעולות לבצע את המתוכנן ממני וממאומני. המאמן האמריקאי הדגול, ג'ו פריל (JOE FRILL), אמר פעם שהשימוש בשעוני דופק נותן לנו את האפשרות של להימנע מקילומטרז' סתמי (AVOID JUNK MILES). לכל אחד מאיתנו יש אתגר ומטרה הכרוכה ברכיבה. יש כאלה הרוצים לאבד משקל, יש כאלה הרוצים הכנה לקראת אתגר תחרותי ויש כאלה הרוצים לגמוע מרחקים לשם הרומנטיקה והחוויה. כל אחד מאלה יוכל לעמוד במטרות האישיות שלו, לו יתכנן את רכיבותיו מראש ויידע אילו דפקים מאמנים אותו על הצד הטוב ביותר לשם הגשמת חלומותיו. בנוסף, רכיבה ללא מד דופק מאבדת את הבונוס החשוב הכל-כך אשר נלווה לרכיבה והוא פן הבריאות. לכל דופק יש את הרווחים הגלומים בו ואת פרקי הזמן אשר מוטב לשהות בהם".

מדידת הדופק במהלך רכיבה היא חיונית לכל רמת מתאמן, כאשר התוצאות הן רכיבה נכונה ויעילה יותר. למעשה, הדופק הוא מה שמכתיב את המהירות והמרחק של האימון/ רכיבה, ובתכנון של כל רכיבה מומלץ לקחת אותו בחשבון בכדי להפוך את הרכיבה למוצלחת יותר.
———————————————————————————————————————–
טל להב – אחראית הדרכה בחברת אגנטק, יבואנית שעוני דופק וכושר POLAR




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג