בריאות: מהן הסיבות לכאבים בכפות רגליים אצל ילדים?

אלו יכולים להיות כאבי גדילה, רגל אתלט, כף רגל שטוחה ועוד מגוון של סיבות. מבולבלים? הפיזיותרפיסט עופר צחר עושה סדר במידע ומדייק את הדברים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רצוי לברר עם גורמי הרפואה הרלבנטיים מה מקור הסיבה לכאבים | צילום: shutterstock

כאבים בכפות הרגליים הינה תופעה די מוכרת ושכיחה בקרב האוכלוסייה הבגירה ואוכלוסיית בני הגיל השלישי. אך התופעה קיימת גם אצל ספורטאים, רצים, ילדים ובני נוער, ולרוב תהיה קשורה לאופי הפעילות הגופנית והעומסים בה, גנטיקה, היסטוריית פציעות ועוד.

הסיבות להיווצרות כאב בכף רגל של ילד הינן מגוונות, אך יכולות להעיד גם על מצב בריאותי המצריך בירור רפואי יותר מעמיק, ובאם הילד או הילדה שלכם מתלוננים על כאב בכפות רגליהם – בהחלט רצוי לברר זאת עם גורמי הרפואה הרלבנטיים.

בכתבה הבאה אני אציג את הסיבות השכיחות ביותר לכאב כפות רגליים אצל ילדים, דרכי זיהוי, התמודדות, מניעה ואף טיפול. חשוב לציין שהדרך הטובה ביותר לזיהוי סיבות לכאבי כף רגל אצל ילדים תתבצע אצל גורמי הרפואה הרשמיים: רופא ילדים, אורתופד ילדים ופיזיותרפיסט מוסמך המתמחה בילדים. אבחון יעיל ומוקדם יכול להיות הכלי שיוביל לטיפול יותר מוצלח וחזרה לשגרה ללא כאבים.

אז מה הסיבות השכיחות ביותר לכאבים בכפות הרגליים אצל ילדים?

1. רגל אתלט (Athlete's foot)

מצב של הדבקה פטרייתית, אשר מתבטאת בכף הרגל בצורה של פריחה מקומית ומובילה ליובש ואף פציעה ("קריעה של העור") בעור. מחלה זו יכולה להיווצר בכל אזור בכף הרגל, אך יותר שכיחה בין בהונות כף הרגל, ומובילה לתופעות של גרד מקומי, תחושת שריפה ודקירה. התופעה עלולה להיווצר בסבירות גבוהה יותר אצל ילדים אשר לא מקפידים על ייבוש כפות רגליהם או מצויים בסביבות בעייתיות בהקשר זה, כמו בריכות שחייה, מלתחות וכדומה, וכך הלחות והרטיבות, בייחוד באזור בהונות כף הרגל מהווים קרקע פורייה להיווצרות תופעת רגל האתלט.

מה הטיפול?
תופעת רגל האתלט יכולה להיות מכאיבה ומגבילה. לרוב הטיפול הראשוני יהיה שיפור בחומרים ומשחות במטרה לייבש את אזור הבהונות ולמנוע גרד מקומי. הרופא שלכם יכול לתת מידע יותר מלא ומדויק על התופעה ודרכי ההתמודדות איתה, על פי חומרת הבעיה אצל הילד שלכם.

2. כאבי גדילה

אחת הסיבות השכיחות לתלונה אצל ילדים על כאבים בפות הרגליים יכולה להיות פשוט גדילה. תוך כדי תהליכי הצמיחה והגדילה אצל ילדים ובני נוער – יש שינויים קיצוניים בקצב גדילת העצמות והתפתחות השרירים. חוסר האיזון שעלול להיווצר בין קצב התפתחות הרקמות השונות (שריר, עצם וכו') עלול להתבטא באי נוחות, מגבלת טווח תנועה וכאב.

אם הכאב בכפות הרגליים לא חולף – לרבות אחרי טיפול שמרני כזה או אחר – כדי לפנות עם הילד/ה לרופא לבירור יותר מעמיק ובייחוד לשלול "דגלים אדומים" (סיבות יותר חריפות לכאב המדובר).

מה הטיפול?
כאבים שלא נרגעים, יטופלו קודם כל בעזרת טיפול תומך, אשר יכלול מנוחה, חום/קור (קור מצבים אקוטיים וברמות כאב גבוהות – בשאר המצבים חום) ותמיכה לכף הרגל בצורת גרב תומכת או קרסולית. בשלב יותר מתקדם תתווסף לרוב לתוכנית הטיפול הראשונית גם טיפול מנואלי על ידי הפיזיותרפיסט שתכלול עיסוי, הפעלה פסיבית של המפרקים המקומיים ובהמשך גם תרגול.

3. מחלת סבר (Sever's Disease)

מחלת סבר הינה תופעה בה יש גדילה אבנורמלית של עצם באזור העקב, וזאת עקב עומס ודלקת על לוחית הגדילה המקומית. מחלת סבר מצויה תחת כותרת המטרייה "כאבי ובעיות גדילה", אשר קיימת במפרקים נוספים בגוף, ולכולם משותף המנגנון בו קצב גדילת העצם בגילאי ההתבגרות עולה על קצב גדילת השרירים והגידים המקומיים והדבר מסתיים בדלקת , כאב וגדילה חריגה של העצם המקומית (במקרה זה נוצרת גבששת מעצם על עצם העקב).
התופעה קיימת בילדים בגילאים צעירים ובגילאי ההתבגרות, בעיקר בגילאי 8-14, שם העצם עדיין בתהליכי גדילה והתגרמות – ובשלב זה , העצם יותר מועדת לפורענות, לרבות מחלת סבר בעקב – בייחוד במצבי עומס, כמו פעילות גופנית נמרצת.

מה הטיפול?
במחלת סבר, כמו בתופעות של "כאבי גדילה" במקומות אחרים בגוף, הכאב והמגבלה משתפרים לאחר מספר חודשים, בהם יבוצע טיפול ראשוני, שיכלול מנוחה והורדת עומסים. זמן ההחלמה יכול להתארך יותר ומאוד תלוי בכרוניות ואופי הכאבים והמגבלה. הרופא המטפל יחליט על נטילת כדורים נוגדי כאב רלבנטיים ולפי צורך והפיזיותרפיסט יבנה תוכנית תרגילים מדורגת, התכלול מתיחות שרירי הסובך ואזור גיד אכילס, תרגילי תנועתיות לציר הקרסול ותרגילי חיזוק מקומיים – למען חזרה מלאה ובטוחה לשגרה ולפעילות גופנית.

4. כף רגל שטוחה

קשתות שטוחות בכפות הרגליים, הידועות יותר בשם פלטפוס (Flat-foot), הוא מצב בו ישנה השטחה בקשתות כף הרגל בדגש על הקשת האורכית הפנימית. באופן נורמלי אנחנו נולדים עם מצב של פלטפוס וכמו שעם ההתבגרות הראשונית נוצרות עקומות נורמליות בעמוד השדרה, כך גם קשתות כף הרגל מתעצבות להן לכדי קשת נורמלית בשנות החיים הראשונות.

גם מי שנותר בגילאים יותר מבוגרים עם קשת כף רגל שטוחה – לא בטוח שצריך לטפל או לתקן את המצב הזה. אנחנו נדרש להתייחסות ולטיפול במצב של כף רגל שטוחה באם היא מהווה מגבלה, שתתבטא בכאב, הגבלת טווח תנועה או הפרעה בתפקוד שלנו.

בצעירים השילוב של כפות רגליים שטוחות, נעילת נעליים לא מתאימות (סוליה נוקשה מדי, שטוחה מדי למבנה קשת כף הרגל ועוד) והופעת כאב – כל אלה ביחד יהוו סיבה טובה לייצר התערבות טיפולית.

מה הטיפול?
ברגע שהבנו שהפלטפוס מהווה גורם תורם או אפילו גורם מחולל בודד לתלונה על כאב בכף הרגל או הקרסול ואף מגבלה בטווח תנועה בקרסול (לרוב ייצר מגבלת טווח לתנועת כפיפה גבית = Dorsi Flexion) נרצה לייצר התערבות. ההתערבות תתבצע בדרך כלל לאחר בדיקה של פיזיותרפיסט מוסמך שיכריע האם הפלטפוס אכן מהווה בעיה תפקודית, ובנוסף בבדיקה שלו יעילה האם הפלטפוס נחשב ליקוי יציבתי גמיש, אשר מהותו שרירית והפתרון יהיה חיזוק שרירי כף הרגל בפרט ושרירי הגפה התחתונה בכלל – דבר שלרוב יוביל לשיפור בקשת כף הרגל עד רמה מסוימת או האם הפלטפוס הינו ליקוי יציבתי קשיח – דבר שיצריך בעת כאב ומגבלה טיפול בצורה של התערבות תמיכתית בכף הרגל עצמה, שיכול להתבטא בשינוי נעל או ברמה יותר קיצונית – מדרס שישנה את פגישת כף הרגל את הרצפה ובכך את פיזור העומסים על כך הגפה התחתונה. בגלל שזה משנה בצורה משמעותית את פיזור העומסים על הגפה התחתונה כולה – יש לפנות לאיש מקצוע רציני בתחום המדרסים, אם הוחלט על מדרס !

5. נעליים לא מתאימות כפי שראינו בנושא הפלטפוס

לנעליים יש משקל רב בשמירה על בריאות כפות הרגליים, הקרסוליים ואף מעלה מכך בשרשרת המפרקית שלנו.
נעליים נוחות ומתאימות למבנה קשת כף הרגל שלנו – רלבנטיות כלונו ובכל גיל, אך הן חשובות במיוחד לילדים עם כפות הרגליים שלהן – שעדיין בגדילה, צמיחה, שינוי והתפתחות.

השילוב של צמיחת ושינוי קשת כף הרגל אצל ילד, ביחד עם עומסים חריגים בפעילות גופנית (או אפילו פעילות שגרתית כמו הליכה ועמידה ממושכת), מדגישה את הצורך בנעלית נעליים מתאימות לפעילות אותם הם מבצעים – בדגש על נעל לא גדולה או קטנה מדי.

מה הטיפול?
נעילת נעליים לא מתאימות למבנה כף הרגל שלנו עלול להוות גורם משמעותי בכאבים ומגבלה תנועתית בגפיים התחתונות שלנו. מכאן החשיבות הרבה של התאמת הנעליים לילד או הילדה , בדגש על אלו המתעסקים בענף ספורט באופן קבוע. לשם בדיקה מיטבית יש לפנות לאנשי מקצוע מוסמכים ומתאימים לנושא – אורטוטיסטים (בוני מדרסים) או פיזיותרפיסטים עם הסמכה ויד בנושא – בדגש על התאמה לילדים ונוער.

6. עיקום בבהונות כף הרגל (Bunions)

תופעה מוכרת יותר לכף רגל של בוגרים ומבוגרים, אך זו תופעה שמופיעה בהחלט גם אצל ילדים. אם הילד מפזר עומס על כף הרגל בצורה לא יעילה או נועל נעליים לוחצות מדי – רבות תופיעה אותה נפיחות מקומית באזור בהונות הרגליים, בייחוד בבוהן הגדולה, דבר שמוביל לכאב ואף לחוסר יכולת לתפקד ולשים משקל על המקום

מה הטיפול?
ברגע שישנה תופעת עיקום מפרק הבוהן בבהונות כף הרגל, הפתרון הראשוני יהיה טיפול תסמיני, כמו פד סיליקוני או תמיכות אחרות. במקרים מסוימים ולפי חומרת וחזרתיות הבעיה – יוחלט על שינוי הנעלה ומדרסים ליצירת פיזור עומסים אחר ובשאיפה – הורדת עומס על אזור הבהונות והפחתה בסבירות להופעת אותה נפיחות וכאב המקומי. במקרים קיצוניים שבהם הפתרון השמרני לא עזר – יוחלט על פתרון ניתוחי לבעיה.

7. בורסיטיס

במפרקי גופינו ישנה רקמה דמוית שק נוזל שמשמשת להפרדה בין רקמות, בלימה וספיגה של זעזועים בשם בורסה. גם באזור כף הרגל, הקרסול ובהונות כף הרגל ישנן בורסות שמאפשרות החלקה טובה יותר של עצמות המפרקים השונים והרבים בכף הרגל שלנו.

כאשר התנועתיות במפרק עוברת רף מסוים או לחילופין ישנה פציעה מקומית – עלולים להיווצר כאב ונפיחות. מצב זה של דלקת באזור הבורסה נקרא בורסיטיס (Bursitis). אצל ילדים, תופעת הבורסיטיס תיווצר לרוב על רקע פציעה או פעילות עם עומסים מוגזמים לצד חוסר תנועתיות מספקת במפרקי כף הרגל ובהונות כף הרגל.

מה הטיפול?
הטיפול הראשוני לתופעת הבורסיטיס אצל ילדים יהיה קודם כל באפקט המניעה. המניעה תתבטא בנעליים נוחות, ניהול עומסים מושכל, הקפדה על תנועתיות (Mobility) מספקת למפרקים השונים בכף הרגל והתייחסות בזמן להופעת כאב. במקרים יותר ממושכים, יש ללמד את הילד עם הכאב המקומי והבורסיטיס איך לבצע תנועות מסוימות בצורה טכנית טובה יותר שתוריד את הסבירות להופעת התופעה. לשם מניעה של הישנות תופעת הבורסיטיס בכף הרגל, יש לפנות לפיזיותרפיסט אשר ילמד את המטופל הצעיר מתיחות, תרגילי תנועתיות וחיזוק מקומיים, לצד טיפול סימפטומטי להקלת הכאב הקיים.

8. יבלות בכף הרגל

ההגדרה של יבלות בכף הרגל (Plantar Warts) היא גידול עורי לא סרטני, אשר יכולים לגדול באזורים שונים בכף הרגל, ובייחוד בכריות כף הרגל ובעקב.

יבלות אלה אלו נוצרות על רקע הדבקה נגיפית שידועה בשם נגיף הפפילומה (Human Papiloma virus – HPV), אשר נחשב מדבק מאוד ויכול לעבור מאחד לשני. רוב היבלות הללו יחלימו ספונטנית, אך במקרים מסוימים היבלת תשקע בעור ותייצר כאב מקומי ואף מגבלה בטווח תנועת המפרק הסמוך ליבלת.

מה הטיפול?
באם היבלת לא נעלמה בצורה ספונטנית, הרופא המטפל יכול להציע הסרה של היבלת באמצעות חומרים כימיים מסוימים או בניתוח מקומי קטן. ישנה חשיבות לשמור על כופת הרגליים שלנו, במיוחד במקומות יותר ציבוריים ופחות היגייניים, כמו מלתחות, וזאת כדי להפחית חשיפה לילדים אחרים עם יבלת וירלית קיימת ומדבקת.

9. ציפורן חודרנית

תופעת ציפורן חודרנית בבהונות כף הרגל שלנו, היא תופעה שכיחה לכאב בכף הרגל. מקור הכאב הוא על רקע צמיחה אבנורמלית של ציפורן בבוהן כף הרגל לתוך העור.

לרוב תופעת הציפורן החודרנית נוצרת בבוהן הגדולה של כף הרגל. התופעות הנלוות לצמיחה הלא נורמלית הזו של הציפורן לתוך העור, יהיו נפיחות מקומית, אדמומיות וכאב במגע. הסיבות לתופעה מגוונות, אך לרוב אצל ילדים הסיבה היא נעליים לא נוחות ולא מתאימות להם. עקב בגדילה המואצת אצל ילדים, לרוב ההורים (והמאמנים ואנשי הצוות המקצועי – אם מדובר בספורטאים צעירים) לא מבינים את קצב צמיחת כפות הרגליים ולכן יכול להיווצר מצב בו הנעליים לוחצות ומהוות גורם תורם לתופעה.

מה הטיפול?
יש חשיבות גבוהה לבחירת נעליים מתאימות ונוחות לילדים, כדי להפחית סבירות לתופעת ציפורן חודרנית. בנוסף, ניתן להשתמש באמצעים התמודדותיים ומניעתיים, כמו לטבול את הרגליים בגיגית עם מים חמים וסבון, מריחת משחות אנטיביוטיות, אנטי-בקטריאליות וכדומה. במקרים שהנ"ל לא עוזר, הרופא שלכם יכול להמליץ על טיפול ניתוחי בו תורד הציפורן בעזרת לייזר או אמצעי אחר.

10. פגיעה חיצונית

אחת הבעיות בילדים בתקופתנו זה חוסר פעילות גופנית, הרבה על רקע שימוש יתר במסכים. באם יש פעילות גופנית קבועה אצל הילד/ה שלכם – צריך לעודד זאת. יחד עם זאת, עלייה ברמת הפעילות אצל ילדים מעלה את הסבירות והסכנה לפציעות על רקע חבלה פיזית או פגיעה חיצונית כלשהי, בדגש על האזור שבא במגע עם הקרקע כל הזמן – כפות הרגליים שלהם. הפציעות יכולות להיות נקע בקרסול, שבר מקומי, נזק לגידים ועוד. חשוב תמיד להיבדק אצל איש מקצוע (רופא או פיזיותרפיסט מוסמך – תלוי בסוג הפציעה) כדי להבין את מהות וסוג הפגיעה ולהחליט על הטיפול המתאים באותה נקודת זמן.

מה הטיפול?
חומרת הפגיעה הפיזית בכף רגלו של הילד, תכריע את אופן הטיפול בבעיה – מגיבוס לשבר מקומי, דרך ניתוח לנזק רצועתי וגידי חריף ועד שיקום ותמיכה במסגרת פיזיותרפיה לאחר נקע בקרסול וכדומה. לרוב האורתופד והפיזיותרפיסט יהיו הגורמים המטפלים, דבר שבטיפול נכון יוביל להחלמה המהירה ביותר והחזרה היעילה והרצועה לפעילות שהופסקה עקב הפגיעה.

לסיכום, ישנם הרבה גורמים מחוללים וגורמים תורמים להיווצרות כאבים בכפות הרגליים אצל ילדים וצעירים. מכאן שיש חשיבות גבוהה לזיהוי, אבחון, שיקום וטיפול בבעיות הללו – לאחר שזוהו.

באם יש כאב או בעיה בכף הרגל של הילד/ה שלכם, שאתם לא בטוחים מהי ומהן דרכי הפתרון לה – פנו אל הגורמים המקצועיים שאמונים לזהות ולטפל בבעיות אלה: רופא הילדים, אורתופד (ובמקרים מסוימים אורתופד מומחה כף רגל) ופיזיותרפיסט מוסמך – כדי לשלול בעיות לא רצויות, לייצר תוכנית שיקום וטיפול מתאימה להחזיר את הילד/ה לפעילות ולשגרת חייהם בצורה המהירה והאפקטיבית ביותר.

עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג