אימוני כוח לגיל השלישי יתרונות והדגשים

מתאמנים מבוגרים בכלל ובגיל השלישי בפרט מקבלים לפעמים המלצה להפסיק אימון עם התנגדות ומשקולות, בטענה שזהו אימון מיותר, לעיתים אף מסוכן לגיל זה, וכדאי להקדיש את מרב תשומת הלב לפעילות אירובית. ד"ר ירוחם חושב שההפך הוא הנכון ומביא כמה יתרונות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מתאמנים מבוגרים בכלל ובגיל השלישי בפרט מקבלים לפעמים המלצה להפסיק אימון עם התנגדות ומשקולות, בטענה שזהו אימון מיותר, לעיתים אף מסוכן לגיל זה, וכדאי להקדיש את מרב תשומת הלב לפעילות אירובית. ד"ר ירוחם חושב שההפך הוא הנכון ומביא כמה יתרונות

מאת:ד"ר ברק ירוחם


הגישה המונעת אימוני כוח ומשקולות לגיל המבוגר באה להצביע כביכול על גישה בטיחותית גבוהה הנדרשת ממתאמנים מבוגרים וקורדינאציה לא פשוטה שסביר להניח שהמתאמן המבוגר לא יצליח לעמוד בה. 

הגישה הזו היא לא נכונה. מחקרים אין ספור עסקו בנושא אימוני כוח אצל מבוגרים, נשים וגברים, ומצאו, שלא משנה באיזה גיל התחלנו את הפעילות, הגוף מגיב ויגיב חיובית לתהליך האימון.

אצל קבוצת מתאמנים בני 80 שעסקה בפעילות כוח נמצאה עליה בהיפרטרופיה, כלומר נמצא שניתן להעלות מסת שריר כתוצאה מהאימון. החשיבות של ממצא זה היא עצומה שכן לא רק שנעצרת הרגרסיה בכוח השריר ובהידלדלותו אלא יש שיפור.

   

נשים הסובלות מבריחת סידן (אוסטופורוזיס) הפעילות המומלצת ביותר בשבילן היא עבודה בהתנגדות. אימוני העמסה שבתוכם כמובן גם אימוני כוח ומשקולות. פעילות זאת היא הפעילות שנמצאה המתאימה ביותר לעיכוב התופעה, שלצערי לא ניתן למנעה אך העיכוב המשמעותי ביותר נמצא באימוני התנגדות. שיפורים בפרמטרים פזיולוגיים שפעם חשבו שמתרחשים רק בפעילות האירובית, כמו ירידה ברמת הסוכר, ירידה בלחץ דם, ועוד נמצאו במחקרים שהתוצאות הללו אינן מונופול של הפעילות האירובית אלא מצויים גם בפעילות הכוח והאימונים תחת העמסה.

ככלל נאמר שלגיל המבוגר הסיכוי לשפר משמעותית בעיות יציבותיות קטן מאד, אך ניתן ללא ספק לומר, שהדרך הכמעט יחידה לשפר בעיות יציבותיות היא באמצעות תרגלי כוח והתנגדות תוך היכולות שלנו לבודד חלקי גוף מחד ולהעמיס על חלק גוף אחר.  שיפור במצב הרוח והפחתה משמעותית בכמות הכניסות למצבי דיכאון, השפעה זו דומה להשפעה שיש בפעילות גופנית אחרת כמו אירובית.

יודעים אנו שככול שהגיל עולה כל נפילה קטנה ככגדולה טומנת בחובה סכנה ומגבלה תנועתית משמעותית. אימוני ההתנגדות והכוח מחזקים את שרירי הגוף, את הביטחון העצמי של המתאמן ואת יכולתו למנוע נפילה מחד, ואם חלילה נפל, כושר ההתאוששות מפציעות תוך שימוש באימוני התנגדות הוא טוב יותר ומהיר יותר. אימון התנגדות המערב מכשירים ,סלקטורים במשקולות וכדומה איננו אימון קורדינטיבי מסובך והוא קל יחסית לביצוע בכל מקום ובכל מזג אוויר.

יתרון משמעותי נוסף שלדעתי אנו מקלים ראש בו, הוא אימון התנגדות לאוכלוסיה המבוגרת בחדר הכושר אשר יוצרת אינטראקציה צעירה בינם ובין הצעירים הנמצאים בחדר הכושר. האנרגיות הללו הן חשובות ביותר במתן והקניית מוטיבציית המשך לפעילות ויצירת אווירה שונה לחלוטין אצל המתאמנים. חשוב להוסיף ולסכם שהפעילות אכן מותרת אך חובה עלינו להקשיב לגופנו כי איננו צעיר הוא כפי שהיה ואין להתאמן מעבר למגבלות.
—————————————————————————————————-
ד"ר ברק ירוחם – ראש קמפוס שיאים וברושים וסגן מנהל הספורט באוניברסיטת ת"א




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג