שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

ד"ר איתי זיו עולם ומלואו

10 סיבות לכך שירידה במשקל עלולה לפגוע במראה החיצוני

לא תמיד דיאטה מובילה לשיפור במראה החיצוני ולעתים ירידה דרסטית במשקל עלולה לפגוע בו. למה זה קורה ואיך נמנעים מזה?

ירידה במשקל ושינוי חיובי של הרכב הגוף (הפחתת מסת שומן לעומת עלייה במסת השריר או טונוס שריר) היא אחת מהמטרות השכיחות ביותר אצל מרבית האנשים בכל גיל. כמובן שדיאטה היפוקלורית (המומלצת בשילוב פעילות גופנית) תוביל לירידה במשקל, אך לא תמיד באותה מידה תשתפר ההופעה האסתטית. במקרים לא מעטים קורה ההפך, אזי, אותו שינוי במשקל וגם באחוז השומן במקרים רבים – לא תמיד קשור לשיפור בהופעה חיצונית טובה יותר.

זה לא תמיד משתלב עם שיפור בהופעה האסתטית | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
איך משפיע גודל החזה של נשים על תדירות האימונים שלהן?
איך פעילויות אירוביות משפיעות על האסתטיקה הגופנית?
מה הדרך הנכונה לקוביות בבטן?

נציין בנקודה זו מושג ושמו "הגיל האסתטי" של האדם. כמו גילאים אחרים שנעשה בהם שימוש כגון: הגיל הפיזיולוגי, הגיל הקוגנטיבי והגיל המנטלי, במקרים רבים מדובר על פערים (מעלה או מטה) לעומת הגיל הכרונולוגי. לדוגמה, בהתייחס לגיל האסתטי של אישה בת 40, הגיל הכרונולוגי עשוי להיות 5 שנים יותר או פחות מבחינת הגיל המשוער האסתטי. חשוב לציין שאת הגיל האסתטי לא ניתן לכמת והוא משוער כמובן באופן סובייקטיבי.

ירידה במשקל לכאורה אמורה להביא להופעה אסתטית טובה יותר. אך כאמור, לא תמיד זה כך, הנה מספר סיבות להשגת התוצאה ההפוכה:

1. נראות העור: רפיון העור עקב ירידה במשקל, סימני מתיחה בעור (פסים ובכלל שינוי בנראות העור) ועוד משפיעים מאוד על הגיל האסתטי. ירידה במשקל שאינה מבוקרת בשילוב של אורח חיים שאינו מאוזן לרבות עם תפריט תזונתי לוקה בחסר, אי ביצוע פעילות גופנית בכלל או כזו שאינה אפקטיבי, תשפיע, בין השאר, על נראות העור. הסיבה לכך בחלק מהמקרים היא איבוד אלסטיות של העור שמגיע לרמת מתיחה רבה במיוחד בעת ההשמנה ובעת הירידה במשקל אינו חוזר לגודלו המקורי שהיה לפני השינוי המהותי בגודל הגוף.

2. טונוס (מתח) שרירי נמוך: שכיח יחסית ומתרחש מסיבות שונות כגון: התהליך הטבעי של ההזדקנות, הפחתת עומסים המופעלים על בסיס קבוע על מערכות שלד-שריר (לדוגמה: הפחתת ביצוע פעילות יומיומית, פעילות ספורטיבית ובמיוחד אנאירובית ועוד). לכך השלכות על הרעה של ההופעה האסתטית. אימונים אירוביים, אגב, אינם אלה המתאימים במיוחד להגברת הטונוס השרירי. לשם כך יש צורך בביצוע אימוני התנגדות על בסיס קבוע (כגון אימון משקולות, קרוספיט, שיעורים אינטנסיביים בסטודיו, חלק מאומניות הלחימה ייתכן, סוגי יוגה ספציפיים ועוד).

איך לתחזק את הגוף בגיל השלישי

איך לתחזק את הגוף ואת המראה החיצוני? | צילום: thinkstock

3. ירידה במסת השריר בעיקר ופחות במסת השומן: תופעה שכיחה המתרחשת בשל תפריט תזונתי לא מותאם ומושכל, הפחתה דרסטית ולא מבוקרת במשקל הגוף וכך איבוד רב יותר של מרכיבים חיוניים (בתא השריר) ופחות – שומן. לכך השלכות, בין השאר, על הרעה של ההופעה האסתטית ובד בבד – מראה "זקן" יותר.

4. צלוליטיס: 90% מהנשים וחלק מהגברים סובלים מריכוז שומן בין שכבת השריר לשכבת העור המכונה צלוליט או "קליפת תפוז". הצלוליט עשוי להופיע בירכיים (בצד החיצוני ובצד הפנימי), בבטן (בעיקר התחתונה), במותניים, בסנטר ובזרועות (בעיקר בחלקן האחורי). הדבר עשוי להיות בולט יותר עם הירידה המהותית במשקל. הדבר שכיח יותר אצל נשים אך לא רק. גם גברים סובלים מהתופעה. סיבות לכך עשוית להיות: גנטיקה, חוסר איזון הורמונלי, מבנה הגוף, השמנה או אחוזי שומן גבוהים יותר, זרימת דם לא תקינה לאזורים בהם מתפתח צלוליט, אי הקפדה על אורח חיים בריא ובמיוחד – על תזונה ופעילות גופנית. גם לכך השלכות על גיל אסתטי מבוגר יותר מהגיל הכרונולוגי.

5. הקטנת החזה הנשי: ירידה משמעותית במשקל והפחתת אחוז שומן תגרום בחלק מהמקרים להפחתת גודלו של השד הנשי. חשוב לציין שמידת הירידה באחוז השומן בכל איבר הנה גנטית ותלויה גם בגורמים נוספים. אך חשוב לציין שאותה אישה שבשל אימונים מסוגים שונים ואימוץ תפריט מופחת קלוריות תביא להפחתה באחוז השומן באופן משמעותי, הדבר עשוי בהחלט להתבטא בירידה מהותית בגודלם של השדיים המורכבים בעיקר מרקמת שומן.

6. פנים עם מראה זקן ועייף יותר: ירידה במשקל מביאה לשינויים רבים וגם עלולה לגרום להידלדלות של רקמות שונות באזור הפנים ובשל כך מראה עייף וזקן יותר מאשר היה לפני התהליך של הירידה במשקל. מדובר הרי במקרה אבסורדי בו ירידה במשקל גורמת למצב שהנו, לפחות מבחינה אסתטית שלילי יותר. נציין את נראות הפנים והצוואר. נציין מחקר מעניין בנושא שנערך במחלקה לכירורגיה פלסטית בקליבלנד קליניק בארצות הברית. לפי המחקר, עקב ירידה מסיבית במשקל חל שינוי ברקמות ואיבוד גמישות העור בפנים ובצוואר, ובשל כך תיתכן הופעת הזדקנות פנים מואצת. במקרים אלה יש צורך, ככל הנראה, לעבור טיפולים אסתטיים שונים על מנת לשפר את ההופעה האסתטית.

7. תהליך ההזדקנות עצמו: בנוסף לתהליך של הירידה במשקל, הרי תאי הגוף עוברים תהליך תמידי של הזדקנות. תהליך זה כבר מתחיל בשלהי שנות ה-20 ומתגבר עם העלייה בגיל. אזי, תאי הגוף כבר לא מתחדשים באופן מושלם כמו בנעורים ובמיוחד כשמדובר על רקמת העור. אך לא רק, גם רקמות אחרות. מה שמצריך כמובן תכנית פעולה מתאימה בתחומים כמו: אימון, תזונה, אסתטיקה וכדומה עם אנשי המקצוע המתאימים.

שישיית השחיינים הזקן והים ששברו שיא בשחיה במים פתוחים

הגוף עדיין עובר תהליך של הזדקנות | צילום: פולה סלבי

8. תפריט תזונתי לא מאוזן והשלכות מכך: תפריט תזונתי יש להתאים אישית. לפי רגישויות שונות, פעילות ספורטיבית, מצב בריאותי, מטרות אימון ועוד. אי התאמה של תכנית התזונה לכל אלה ועוד משליכים כמובן על האסתטיקה. לדוגמה: אם המטרה הנה העלאת מסת שריר להגביר את חילוף החומרים, הרי יש צורך להעלות את כמות החלבון בתפריט היומי על מנת שהתהליך יהיה אפקטיבי. אך לא רק, יש צורך באיזון נכון עם שאר רכיבי המזון. בנוסף, נציין, שתפריט תזונתי שמאופיין באחוז שומן גבוה קשור גם הוא לשינוי של הרכב הגוף והרעה של האסתטיקה הגופנית.

9. דיאטות דרסטיות ולא מאוזנות: קשורות גם הן למכלול משתנים הקשורים לאסתטיקה גופנית וקצרה היריעה מלציין אותם כאן. מדובר על ירידה משקל שאינה איכותית, אטרופיה שרירית שתיתכן בחלק מאיברי הגוף (מסיבות שונות) ועוד. נציין שהפיתוי לאמץ את אותן דיאטות גדול במיוחד וזאת בשל התוצאות המאוד מבטיחות. 3-5 ק"ג בשבוע ועשרות ק"ג בסך הכך במשך תקופה לא ארוכה כלל (אך גם ממש לא ריאלית, בטוחה ונכונה מבחינה בריאותית ו/או אסתטית).

10. אי הקפדה על אורח חיים בריא באופן כללי: לא קל להקפיד על כל הכללים הקשורים לאורח חיים בריא. מדובר לא רק על אימון ו/או תפריט תזונתי מאוזנים ומתאימים לאדם אישית, אלא הרבה יותר מכך. לרבות: שינה באיכות ובעיתוי מתאימים, הפחתת סטרס נפשי ועוד.

לסיכום, ירידה במשקל הגוף ואף באחוז השומן לא תמיד מיטיבה עם ההופעה החיצונית ובחלק מהמקרים מדובר על הופעה חיצונית מבוגרת יותר. התנהלות נכונה מבחינת אורח חיים בריא והתייעצות עם אנשי המקצוע המתאימים יכולים, בהחלט להביא לשינוי ממשי. ברם, חשוב להתחיל בתהליך מוקדם ככל שניתן.



ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט. הוציא לאור את הספרים: "עוצמות חדשות – כושר במעגלי החיים", "במשקל הנכון – פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח" ו"ילדים בריאים כדרך חיים"


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2020 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות