בחזרה לכביש – מייל השדרה החמישית

אליפות העולם מאחורינו, עונת ליגת היהלום הסתיימה, ואפילו דיוויד רודישה הפנומנלי רשם הפסד ראשון אחרי למעלה משנתיים בלתי מנוצחות בריצה ל-800 מ’ (הפסד לילד אתיופי בן 17 בשם מוחמד אמאן). רצי המרחק גומאים קילומטרים על הכבישים, חצאי מרתון ששמשים מסורתית למטרת כיוון לקראת מרוצי הסתיו מצויים בעיצומם, והמרתונים הגדולים של הסתיו לפנינו – ברלין תחילה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אליפות העולם מאחורינו, עונת ליגת היהלום הסתיימה, ואפילו דיוויד רודישה הפנומנלי רשם הפסד ראשון אחרי למעלה משנתיים בלתי מנוצחות בריצה ל-800 מ' (הפסד לילד אתיופי בן 17 בשם מוחמד אמאן). רצי המרחק גומאים קילומטרים על הכבישים, חצאי מרתון ששמשים מסורתית למטרת כיוון לקראת מרוצי הסתיו מצויים בעיצומם, והמרתונים הגדולים של הסתיו לפנינו – ברלין תחילה

מאת:חגי אשלגי


אבל בשבת האחרונה הייתה זו שירת הברבור של עונת הריצות למרחקים הבינוניים בשנת 2011. הדקות האחרונות שבין האדרנלין הפועם באצטדיוני הקיץ לבין אלפי הקילומטרים בכבישי הסתיו והחורף בצפון אמריקה ואירופה, ובדרכי העפר ברמות אפריקה. ריצת המעבר המושלמת לעונת מעבר – ריצה בינונית, שאופיינית לאצטדיון, אך מתבצעת בשדרה בלב התפוח הגדול. הבלחה אחרונה של מהירות פרועה ועקבים שועטים בשדרה המפורסמת בעולם. מייל השדרה החמישית – ה Fifth Avenue Mile!

מרוץ המייל של השדרה החמישית הוא מקטע מתוך מרתון ניו-יורק. מארגני מרתון ניו-יורק ייסדו אותו בשנת 1981. באותה שנה, סטבסטיאן קו וסטיב אובט שברו זה לזה את שיא העולם במייל שלוש פעמים עד שקו ייצב אותו על 3:47.33 דקות. המייל היה המלך! חודש אחר כך, נפגשו כמה מהמיילרים הטובים בעולם בשדרה החמישית בניו-יורק למרוץ כביש של מייל אחד. כך נולד ה-Fifth Avenue Mile.







באותה ריצה ראשונה עמדו זה לצד זה על קו הזינוק בשדרה החמישית ג'ון ווקר מניו זילנד (הראשון בעולם שירד מ-3:50 במייל והאיש שירד מ-4 דקות למייל יותר מכל רץ אחר), סטיב קראם מבריטניה (לימים שיאן העולם במייל), סידני מארי האמריקאי יליד דרום אפריקה, מייק בויט מקניה, סטיב סקוט האמריקאי, איימון קוכלן האירי (שיאן העולם במייל באצטדיון) ועוד טובים. במרוץ ניצח סידני מארי האמריקאי יליד דרום אפריקה, וקבע גם את השיא המסלול שעומד עד היום – 3:47.5.


ג'ון ווקר (צילום: Canada Jack aka Jeremy Gilbert)


מאז הפך המייל של השדרה החמישית למסורת עקבית.
בין מנצחי הגברים מצויים שמות כמו סטיב סקוט, ג'ון ווקר, קרייג מוטראם, אלן ווב, ניק וויליס, ולאחרונה אמין לאלו המרוקאי. אפילו מיודענו לאונרד מוצ'רו מקניה, שניצח פעמיים במרתון טבריה, זכה במייל השדרה החמישית ב-2002. בין מנצחות הנשים נמצאות מרי דקר-סלייני, מריצ'יקה פויקה, פולה רדקליף, רג'ינה ג'ייקובס, ליסה דובריסקי ושנון רואברי.


מייל השדרה החמישית – 1981





ובחזרה להיום



על קו הזינוק בשדרה החמישית בשבת התייצבו כמה מטובי המיילרים של השנים האחרונות. ברנרד לגאט, שסיים שני בשדרה ב- 2010 וב- 2008 הודיע שהוא ימשיך לחזור ולהתחרות עד שינצח את המרוץ בשדרה, והבטיח שהשנה יהיה קשה לנצח אותו. המנצח אשתקד, אמין לאלו המרוקאי, התייצב גם הוא על קו הזינוק. לצדם התייצבו מגוון רצים עם התמחויות בין 800 מטרים ל- 5,000 מטרים. מיותר לציין שכמעט כל מיילר אמריקאי שמכבד את עצמו הגיע לשדרה בשבת בבוקר.

בתום השעטה במורד השדרה, קיים ברנרד לגאט את דיברתו, וגרף ניצחון משכנע. הזמן – 3:50.5 דקות. 1.2 שנייה אחריו הגיע לאלו המרוקאי. שלישי סיים דיוויד טורנס מקליפורניה. כל חמישה – עשר הראשונים ירדו מארבע דקות.

במרוץ הנשי התחרות הייתה קשה אפילו יותר. ג'ני בארינג'ר-סימפסון, אלופת העולם ב- 1,500 מטרים מדייגו, התייצבה נגד נבחרת מרשימה של אמריקאיות בנות ארצה, לרבות בעלת תוצאת השנה בעולם ב-1,500 מטרים, מורגן יוסני. לצדן התייצבו גם סגנית אלופת העולם הטרייה ב- 1,500 מטרים, האנגלייה האנה אינגלנד וכן מנצחות מהשנים האחרונות כמו שנון רואברי ושרה הול.

בסיום, הוכיחה בארינג'ר-סימפסון שניצחונה באליפות העולם
ב- 1,500 מטרים לא היה מקרי, כשניצחה לפני סאלי קיפייגו מקניה והאנה אינגלנד הבריטית עם זמן של 4:22.3. מורגן יוסני, שנון רואברי ושרה הול סיימו במקומות 6-7-8 בהתאמה.


חצאי המרתון חמים



פעם לשעה היה כבוד. פעם, המחשבה על השלמת חצי מרתון בפחות משעה הייתה משולה לכיבוש האוורסט. ראשון שירד מהשעה היה מוזס טאנוי הנהדר בחצי מרתון "סטראמילאנו" במילאנו ב- 1993. רק ארבע שנים אחר כך החלו יחידי סגולה נוספים לצלול תחת גבול השעה. בראשם היה פול טרגאט האגדי. הראשון לרדת מ- 59 דקות היה היילה גברסילאסי בשנת 2006. מאז המשיכו פה ושם לרדת מהשעה, כאשר בראש המחנה בשנים האחרונות ניצבו סמי וונג'ירו (ז"ל) הקנייתי, וזרסנאי טדסה מאריתריאה שמחזיק בשיא העולם של 58:23 דקות מליסבון.

אבל כבודה של השעה הלך ונשחק, עד כדי כך שרק ביום ראשון האחרון לבדו שלושה רצים כבר שתו מים אחרי שסיימו 21.1 ק"מ טרם ששעה חלפה. זרסנאי טדסה עשה זאת שוב בליסבון עם 59:30 דקות ועשו זאת גם מת'יו קיסוריו וסאמי קיטווארה הקנייתים בפילדלפיה עם 58:46 דקות לקיסוריו ו- 58:48 דקות לקיטווארה. מחסום השעה הופך אט אט מאוורסט בלתי מושג לפסגה שנכבשת שגרתית על ידי טובי הרצים בעולם.

ביום ראשון הזה, בשעה שהיילה ופולה ינסו להראות בברלין שכוחם עוד במותניהם,
ינסו כמה מטובי הגברים והנשים בעולם להכניע את חצי המרתון בליסבון. שיאנית העולם הטרייה מהשנה – מארי קייטני הקנייתית, תוביל את הקרב הנשי מול בת ארצה קרוליין קילל – מנצחת מרתון בוסטון. תוצאותיהן ירמזו על מצבן לקראת המרתונים של הסתיו.


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג