מחקר חדש || פעילות גופנית אינה משנה את איכות וכמות חלב האם

נשים שמניקות לא צריכות לחשוש לחזור לפעילות גופנית, כך עולה ממחקר חדש שנעשה בבית חולים דנה לילדים, שכן נמצא שאין השפעה על הרכב החלב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת המחקר המקורי


אין הדבר סוד וכבר נאמר רבות בשבחה של ההנקה ומחקרים שונים נעשו והראו ממצאים מעניינים בנושא, כמו המסקנה כי הנקה תורמת רבות לחיזוק המערכת החיסונית של התינוק. על פי המחקר, גילו כי בשעת זיהום פעיל אצל תינוקות יונקים, מספר התאים הלבנים הכולל בחלב האם עלה לצד עלייה ברכיבים נוספים של מערכת החיסון. כלומר שיש קשר דינמי ומתעדכן בין צרכי התינוק היונק לבין הרכב חלב האם. ממצאים אלה גם מדגישים מדוע חשוב לדבוק בהנקה בזמן מחלת התינוק.

אין חשש לחזור לפעילות גופנית | צילום: Image by sam moody from Pixabay

ההנקה מחזקת את מערכת החיסון של היילוד: חלב אם מכיל רכיבים שתורמים לחיזוק ההגנה החיסונית כמו חיידקים פרוביוטיים וחלבונים הפועלים להגנה על התינוק מפני פתוגנים גורמי מחלות ומרכיבים כמו נוגדנים שמופרשים בהמשך. בנוסף, ידוע שטעם החלב מושפע מן האוכל של האם.

בזמן ההנקה, חלב האם משנה טעמו לפי תזונת האם ומשפיע על טעמו של החלב ממנו ניזון התינוק. נמצא גם שלרוב הם יעדיפו את אותם טעמים אליהם נחשפו במהלך ההיריון וההנקה. עובדה נוספת היא שחלב האם מיוצר בחכמה לפי היצע וביקוש: השד מתאים את כמויות החלב לצרכים של התינוק ולרוב הנשים אין בעיה בייצור החלב, כלומר שהחלב מיוצר לפי עקרון של היצע וביקוש.

כמו כן, הנקה שורפת קלוריות: ההנקה מעניקה יתרונות גם לאם המניקה, ולא רק לתינוק. כולן יודעות שהנקה גורמת לשריפת קלוריות מוגברת בגלל ייצור החלב. למעשה, ניתן להגיע לשריפת כ-500 קלוריות ליום מההנקה בלבד. אולם בנוסף לכך ההנקה מסייעת גם לכיווץ הרחם לאחר הלידה בשל הפרשת הורמון האוקסיטוצין במהלכה. מחקרים נוספים מראים שהנקה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן השד. הנקה נמנית כאחד מהגורמים שנמצא כי הם מפחיתים את הסיכון ללקות בסרטן השד ועל אף שההסבר לאפקט המגן טרם התברר, ההשערה היא כי קיים קשר לאיזון הורמונלי ולצמצום מספר מחזורי הווסת בחיי האישה המניקה. יתרונות רבים יש להנקה, גם עבור היילוד וגם עבור האם המניקה. נשים רבות שילדו זה עתה ומעוניינות לשוב לפעילות גופנית, אינן צריכות לחשוש שמא הפעילות הגופנית תשפיע על איכות או כמות החלב.

מאמר מחקרי חדש שמתפרסם בימים אלו על ידי קבוצת מחקר מבית החולים איכילוב, ראו כאן: Physical activity effect on Human Milk Content. April 2020, בראשות פרופ' לובצקי רונית, מצא כי נשים מניקות לא צריכות לחשוש שמא הפעילות הגופנית תפגע באיכות החלב או תפחית את כמותו. ישנו חשש שאולי פעילות גופנית עשויה לשנות את כמות החלב, להשפיע על הטעם שלו דרך שינוי מרכיביו. המחקר שנעשה התמקד בנשים שלאחר הלידה מבצעות פעילות גופנית בעצימות בינונית-גבוהה, כאשר בדקו את הרכב החלב שעה לפני ושעה לאחר  הפעילות הגופנית, וביום ללא פעילות גופנית.

לא נמצא שפעילות גופנית גרמה לשינוי בהרכב החלב, לא מבחינת הכמות שלו, לא מבחינת הרכב החלבון, השומן והפחמימות. המחקר הנ"ל הוא חלק ממחקרים רבים שנעשים בביה"ח דנה לילדים שבבית החולים איכילוב. המחקר הנ"ל מחזק את הנשים המניקות החוששות שעל ידי פעילות גופנית הם פוגעות באיכות ובכמות החלב.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג