קרבות הגברים במרחקים הארוכים והבינוניים

תחרויות ההכנה הסתיימו, סבבי האימונים הכבדים הושלמו, ומה שנותר עתה אלו רק הכנות אחרונות וחידודים. מה-27 באוגוסט ועד ה-4 בספטמבר יתייצבו טובי האתלטים בעולם בעיר דייגו שבקוריאה הדרומית לאליפות העולם באתלטיקה. אל מול עשרות מקצועות במסלול, בשדה ובכביש, עושה חגי אשלגי קצת סדר לקראת הבאות. סדרת כתבות שתעזור לכולם להגיע מוכנים לאליפות העולם. והפעם – ריצות גברים למרחקים בינוניים ארוכים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תחרויות ההכנה הסתיימו, סבבי האימונים הכבדים הושלמו, ומה שנותר עתה אלו רק הכנות אחרונות וחידודים. מה-27 באוגוסט ועד ה-4 בספטמבר יתייצבו טובי האתלטים בעולם בעיר דייגו שבקוריאה הדרומית לאליפות העולם באתלטיקה. אל מול עשרות מקצועות במסלול, בשדה ובכביש, עושה חגי אשלגי קצת סדר לקראת הבאות. סדרת כתבות שתעזור לכולם להגיע מוכנים לאליפות העולם. והפעם – ריצות גברים למרחקים בינוניים ארוכים

מאת:חגי אשלגי

800 מטרים



אתלט השנה ל- 2010 הוא שיאן העולם החדש במרחק זה – דיוויד רודישה הקנייתי. בתחרות חצי המייל, קשה לראות הרבה מעבר לקרב בין רודישה לאבו-באקר קאקי הסודני – קרבות חוזרים שבהם ממעט רודישה להפסיד. רק בתחילת חודש זה ניצח רודישה את קאקי בלונדון אחרי קרב צמוד למדי. למרות זאת, צריך לזכור שלפני שנתיים, רודישה אפילו לא עלה לגמר באליפות העולם הקודמת. מאז, הוא סולד מריצות טקטיות עם סיומת מהירה, ומתעקש שהריצות יהיו ב"קצב רודישה" – קצב בו אף אחד בעולם לא מסוגל לעמוד. אך באליפות שבה יידרש רודישה לרוץ לפחות שלושה סבבים (מוקדמות, חצי גמר וגמר), השאלה היא אם הוא עצמו לא יבזבז אנרגיה רבה מדי לפני הגמר? החדשות הטובות הן שהקנייתים כבר נתנו רמזים לכך שיפעילו טקטיקה קבוצתית, ושישנם יומיים בין חצי הגמר לגמר. לא יפליא לראות את שלושתם עובדים כצוות, כאשר מטרתם המוצהרת היא הבאת כל שלושת המדליות בחזרה לניירובי. למרות הכל, בריצה טקטית ייכנסו רצים רבים נוספים למאבק על המדליות. יורי בורז'קובסקי הרוסי מאותת נמרצות על חזרה לכושר תחרותי טוב. ייתכן שגם לאמריקאי ניק סימונדס ולבן ארצו הוותיק, קדוויס רובינסון, יהיה מה לומר אחרי תוצאות טובות שלהם השנה. אלוף העולם המכהן, מולאוצי מדרום אפריקה, לא ישתתף באליפות.

זה קורה – גמר ה-800 מטרים ביום 30.8.2011

דיוויד רודישה, בלגיה 2010 (צילום: erki.nl)


1,500 מטרים



סילאס קיפלגאט ואסבל קיפרופ – שניהם מקניה – צריכים להיזהר מהמשך הקרבות הסדרתיים ביניהם שהתחרשו באירופה ובקניה הקיץ. הם צריכים להיזהר לא להזניח את אמין לאלו המרוקאי, את ניק ויליס מניו זילנד (בעל הסיומת הנפלאה והיכולת לחלק את הקצב בצורה מושלמת), את ליאו מנזאנו האמריקאי, את גברמהדין האתיופי ואת מוחמד שוואין הסעודי. בריצה מהירה, נראה שאמין לאלו הוא בעל הסיכוי הטוב ביותר לעמוד בקצב מול שני הקנייתים המהירים. אבל, גמרים של אליפות עולם בריצות הבינוניות נוטים לא פעם להיות אירועים טקטיים איטיים – דבר שיכול לטרוף את כל הקלפים. עם כל הכבוד לאת'לטיקס קניה – קשה יהיה אפילו להתאחדות הקנייתית לשכנע את קיפלגאט וקיפרופ לעבוד ביחד. אלוף העולם המכהן, יוסוף קאמל מבחריין (שנולד כגרגורי קונצ'לה בקניה) לא גילה סימני כושר מיוחדים השנה.

זה קורה – גמר ה-1,500 מטרים ביום 3.9.2011


3,000 מכשולים



מהמרי הטוטו קוראים לזה "בונקר".
ב-3,000 מכשולים ההימור פשוט. כבר שלושה עשורים מדליית הזהב (ולא פעם, כל שלושת המדליות) יכולה להישלח מראש בשליחות בינלאומית ישירות לניירובי. למרות זאת, עד מרוץ ליגת היהלום במונקו לפני כחודש, נראה היה שפתאום השנה הקנייתים איבדו את הדומיננטיות האבסולוטית. שני צרפתים (ממוצא צפון אפריקאי) שיחררו תוצאות טובות ונראו מועמדים אמיתיים למדליות. אבל אז הגיעה ליגת היהלום למונקו. ברימין קיפרוטו (האלוף האולימפי המכהן ואלוף העולם מ-2007), אזיקאל קמבוי (אלוף העולם המכהן והאלוף האולימפי מאתונה 2004) ופול קיפסילה קואץ' ניפצו שם לרסיסים את מחסום 8 הדקות. קואץ' לא זכה בכרטיס הנבחרת הקנייתית כשלא יכל למתחריו במבחנים הקנייתים. ארבעה קנייתים – שלושה ועוד אלוף העולם המכהן שזכה בכרטיס חופשי – יקשו מאד על כל רץ אחר להתבלט. אולי מוטב היה לחסוך טרחה ולקיים את התחרות בניירובי.

זה קורה – גמר ה-3,000 מכשולים ביום 1.9.2011


5,000 מטרים + 10,000 מטרים



מדובר בשתי ריצות נפרדות, אבל באליפות הזאת אין מנוס מלעסוק בשתיהן יחד. ראשית, אלוף העולם המכהן בשתי הריצות חוזר להתחרות לראשונה מאז תחילת 2010. כן, כן – קנניסה ביקלה יעלה על המסלול בדייגו כבר בערב השני לאליפות (28.8) לגמר הישיר ב-10,000 מ' והמנהל האגדי שלו – ההולנדי יוס הרמנס – טוען שהוא בכושר טוב. הטמפרטורה צפויה לנוע סביב 21-23 מעלות צלזיוס עם סיכוי לגשם. מולו יתייצב כנראה מקבץ הרצים הטוב ביותר בהיסטוריה של ה-10,000 מ' מאז ומעולם. תשעה רצים כבר ירדו מ-27 דקות השנה. בריטי אחד יליד סומליה (מוחמד – מו – פראח); שני אתיופים – אימנה מרגה וסילשי שיהין; זרסנאי טדסה מאריתריאה; ועוד חמישה קנייתים. רק אחד מאותם חמישה קנייתים צלח את מבחני הנבחרת הקנייתית ויעמוד על קו הזינוק. גם גיילן ראפ האמריקאי, שמתאמן ביחד עם פראח, יכול להשתלב במאבק על המדליות. בערב שני מתוח של אליפות, לבעלי העצבים החזקים והניסיון יהיה יתרון. ההיסטוריה מלמדת שלביקלה ולפראח יש את סיומת הספרינט הטובה ביותר. אבל לפחות עוד חמישה מרצי הגמר יכולים להיאבק על ניצחון. אולי עוד נכונה לנו הפתעה.

קנניסה ביקלה בברלין 2009 (צילום:MachoCarioca )

זה קורה – גמר ה-10,000 מטרים ביום 28.8.2011

ריצת ה-5,000 מטרים מסתמנת כאחת האיכותיות והקשות לחיזוי באליפות כולה. גם ביקלה וגם פראח הודיעו שישקלו להשתתף ב-5,000 מ' – תלוי בתוצאות ובהרגשה בריצת ה-10,000 מ' שתקדם לה. אגב, פראח מחזיק בתוצאת השנה בעולם במרחק זה. ב-5,000 מ' (בניגוד לריצה למרחק הכפול) ישנן מוקדמות, וזו תתקיים שלושה וחצי ימים אחרי גמר ה-10,000 מ' ושלושה וחצי ימים לפני גמר ה-5,000 מ'. נכון להיום, רק שני אמריקאים רשומים לריצה – ברנרד לגאט, וגיילן ראפ, לאחר שכריס סולינסקי הודיע על פרישה מפתיעה פחות משבוע לפני תחילת האליפות. לגאט כבר בן 36, וזכה בעבר בתואר אלוף עולם למרחק זה לפני ארבע שנים, ובסגנות אליפות העולם לפני שנתיים בברלין. הוא מחזיק בתוצאה השנייה השנה בעולם עם 12:53. בעל התוצאה השלישית השנה בעולם הוא איזייה קואץ', הקנייתי בן ה-17. גיילן ראפ קבע 13:06. אליוד קיפצ'וגה הקנייתי הוותיק מגיע לאליפות עולם חמישית ברציפות במרחק זה וגם הוא ירד מ-13 דקות השנה. ריצה פתוחה, חזקה, איכותית ומסוכנת לכל מועמד. אם ביקלה ירוץ, הוא עשוי להסתייע בריצה אתיופית קבוצתית, כשבראש הצוות המסייע יעמוד אחיו הקטן.

זה קורה – גמר ה-5,000 מטרים בערב הנעילה של האליפות ב-4.9.2011


ברנרד לגאט, דוהה 2010 (צילום: Erik van Leeuwen)

מרתון



ההבדל בין מרתונים באליפויות עולם ואולימפיאדות לבין המרתונים הגדולים של האביב והסתיו, הוא תמיד בטמפרטורה. אחד היחידים שידע להתמודד עם הבדלי טמפרטורה כאלו היה האלוף האולימפי סמי וונג'ירו ז"ל – מהבודדים שידע לנצח גם בחום וגם בקור. בהעדרו, אין כמעט סיכוי לדעת מי מהמשתתפים יידע להתמודד טוב מכולם עם החום. לזאת יש להוסיף שלא מעט מטובי רצי המרתון בעולם שומרים את עצמם למרתונים של הסתיו, ומלכתחילה בוחרים שלא להשתתף באליפות העולם. מנצח בלתי צפוי לא יפתיע אף אחד.

זה קורה – מרתון הגברים בבוקר יום הנעילה של האליפות ב-4.9.2011

הערה אחרונה לסיוםהמגבלה של שלושה רצים מכל מדינה בכל מרוץ מניפה גרזן אכזרי בעיקר על רבים מהרצים הקנייתים. אלמלא מגבלה זו, הלחץ הקנייתי בתחרות היה אפילו גדול יותר. המבחנים לנבחרת קניה, הם מהתחרויות הקשות בעולם.


חגי אשלגי – שואף לתנועה.

קישורים: אתלטיקה, ריצה, עולם תחרותי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג