מ-1 עד 12 מיליון: המספרים מאחורי הטור דה פראנס 2025

מספר הצופים הצפוי, כמה מרוויח המנצח, מספר הק"מ של המסלול ומספר הקטעים ההרריים: רגע לפני שיוצאים לדרך - גלעד גרוסמן עושה סדר במספרים שחשוב שתכירו לקראת האירוע הגדול ביותר בענף האופניים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טאדיי פוגצ'אר. איש של מספרים | צילום: Sprint Cycling

אנחנו יודעים שאתם כבר לא יכולים לחכות לפתיחת הטור דה פראנס 2025 היום (שבת) בליל. אז בזמן שאתם סופרים את הדקות עד ל"גראנד דפאר", החלטנו להעביר לכם את הזמן עם המספרים שמאחורי הטור.

1 – המספר של האלוף המכהן, או של מוביל הקבוצה שזכתה בשנה שלפני. הפעם המספר יהיה על גבו של טאדיי פוגצ'אר, שינסה לזכות בטור בפעם השניה ברציפות ובפעם הרביעית בסך הכל.

לכתבות נוספות בנושא:
ברית הטיטנים: כך שינו מיגל אינדוראין וחברת פינרלו את ענף האופניים לתמיד
מליל עד פריז, עם 51 אלף מ' טיפוס: הכירו את מסלול הטור דה פראנס 2025
כולם בעקבות אחד: המועמדים המובילים לזכייה בטור דה פראנס

2 – מספר ימי המנוחה שהרוכבים יקבלו השנה, אחד אחרי קטע 10, הקטע ההררי הראשון, והשני אחרי קטע 15, שיעניק הפסקה בין השבוע השני, שיהיה הררי וקשה מאוד, לבין השבוע השלישי, שיהיה… ובכן… קשה מאוד והררי.

4 – ארבעה רוכבים זכו חמש פעמים בטור – ז'ק אנקטיל, אדי מרקס, ברנאר הינו ומיגל אינדוראין. מלבדם, ארבעה רוכבים (בהם פוגצ'אר) זכו שלוש פעמים בטור. ורק רוכב אחד, נכון להיום, כריס פרום, יסיים את הקריירה (אם אי פעם יפרוש) עם ארבע זכיות.

4 – ישנן ארבע קטגוריות אישיות בטור, להלן ארבע חולצות – הצהובה (המוביל בדירוג הכללי) הירוקה (המוביל בדירוג הנקודות, כלומר הספרינטרים) החולצה המנוקדת (המוביל בדירוג המטפסים) והחולצה הלבנה (הרוכב המוביל מתחת לגיל 26). רק רוכב אחד זכה בחולצה הצהובה, הירוקה והמנוקדת באותו טור – אדי מרקס הגדול. הוא היה אז בן 24, אבל לא היה דירוג צעירים ב-1969.

גירמאי עם החולצה הירוקה. מי יזכה בה השנה? | צילום: ספרינט סייקלינג

5 – מספר הקטעים שיסתיימו בפסגה, מתוך שישה קטעים שמוגדרים הררים. השנה מדובר בכמה מהפסגות המפורסמות ביותר בטור: אוטאקאם (קטע 12), סופרבנגרה (קטע 14), ונטו (קטע 16), קול דה לה לוז (קטע 18) ולה פלאן (קטע 19), שלא היה חלק מהטור כבר מעל 20 שנה. כולם טיפוסים שמוגדרים "מחוץ לקטגוריה", הדירוג הקשה ביותר. ברוכים הבאים לטור. (לפירוט המסלול המלא לחצו כאן)

6 – קטעים השנה מוגדרים קטעי "גבעות" (Hills), שהוא לעתים שם די מטעה. כך לדוגמא, קטע 2 כולל ארבעה טיפוסים מדורגים ולמעלה מ-2,500 מטר טיפוס. אבל זה לא ההרים האמיתיים.

7 – קטעים מוגדרים "שטוחים". אלה הקטעים שהספרינטרים מחכים להם, ואכן רובם יחסית שטוחים. אבל דווקא הקטע האחרון המסורתי לשאנז אליזה יכלול השנה שלושה טיפוסים של המונמארט.

הטור דה פראנס בשאנז אליזה | צילום: shutterstock

8 – הניצחון הצמוד בהיסטוריה בדירוג הכללי בטור היה 8 שניות, ב-1989. גרג למונד ניצח את לורן פיניון ב-58 שניות בנג"ש בקטע האחרון ומחק פיגור של 50 שניות בדרך לניצחון הדרמטי.

21 – מספר הקטעים בטור. לרובנו אולי נראה שזה תמיד היה מספר הקטעים, אבל למעשה אין מספר מוגדר. בשנים הראשונות של הטור מספר הקטעים היה נמוך בהרבה. המספר הזה עלה עם השנים, וב-1987 היו 25 קטעים ופרולוג.

23 – קבוצות יתחרו השנה בטור, אחת יותר מהמותר בחוק, בעקבות לובי של מארגני הטור עבור קבוצות קטנות יותר. מדובר ב-18 הקבוצות מדרג הוורלד טור הבכיר, שתי קבוצות המובילות בדירוג הפרו טור (בהן ישראל פרמייר טק) ושלוש קבוצות שהמארגנים בחרו. במפתיע, רק אחת מהן צרפתית. כל קבוצה כוללת שמונה רוכבים, כלומר סה"כ 184 רוכבים יזנקו לדרך בליל. אל דאגה, לא מעט ינשרו בדרך.

ישראל פרמייר טק לפני הטור דה פראנס | צילום: נועה ארנון

35 – שיא הניצחונות בקטעים שקבע בשנה שעברה מארק קוונדיש, אולי גדול הספרינטרים בכל הזמנים. שלושה רוכבים זכו בשמונה קטעים בטור אחד. מרקס עשה זאת פעמיים. שארל פליסייה ניצחה בשמונה קטעים ב-1930 וסיים שני או שלישי בעשרה קטעים נוספים. למרות זאת הוא סיים תשיעי בדירוג הכללי.

42.102 – המהירות הממוצעת הגבוה ביותר (בקמ"ש), שנרשמה בטור של 2022, כשיונאס וינגגור סיים את 3,349.8 הקילומטרים ב-79:33:20 שעות. שנה לאחר מכן וינגגור קבע את הזמן הממוצע השני הכי מהיר בהיסטוריה.

44 – מספר הקילומטרים של קטעים נגד השעון השנה. קטע 5 יהיה נג"ש שטוח באורך 33 ק"מ, וקטע 13 יהיה נג"ש הררי באורך 11 ק"מ. 44 הקילומטרים של נג"ש בטור אינם שיא שלילי, אבל הם ממשיכים את המגמה של העשורים האחרונים, כאשר משיא של 342 ק"מ ב-1978, הגענו לשפל של 22.4 ק"מ לפני שנתיים. מארגני הטור העבירו את ההכרעה להרים, לרוכבים התקפיים יותר ולמאבקים טלוויזיונים יותר. זאת, על אף קטעי נג"ש בלתי נשכחים כמו הניצחון של פוג על רוג ב-2021 או של וינגגור ב-2023. המפסיד הגדול מהמגמה הוא רמקו אוונפול, רוכב הנג"ש הטוב בעולם כיום.

רמקו אוונפול | צילום: Granada, Wikimedia

51 – מספר מיתולוגי בטור, לאחר שבין 1969 ל-1978 ארבעה רוכבים זכו בחולצה הצהובה עם המספר 51 על הגב. מאז השתרשה אמונה שהכי הרבה רוכבים זכו עם המספר הזה. אלא שלפני ואחרי אף רוכב מספר 51 לא זכה בטור.  השנה, למי ששאל, מספר 51 ניתן לסנטיאגו בויטראגו מקבוצת בחריין ויקטוריוס. לא בטוח שהיינו שמים את כספנו דווקא עליו. אגב, המספר איתו זכו הכי הרבה רוכבים, לא מפתיע, הוא 1. אחריו 11, מספרו של הסגן מהשנה לפני.

112 – הטור דה פראנס נוסד ב-1903, אבל לא התקיים במהלך מלחמות העולם. לכן, זו תהיה המהדורה ה-112 של הגראן בוקול.

3,338.8 ק"מ – אורכו של המסלול השנה. רק שני קטעים יהיו מעל 200 ק"מ, כשהקטע הארוך ביותר השנה הוא קטע 2, באורך 209 ק"מ.

הפלוטון בטור דה פראנס | צילום: Shutterstock

500,000 אירו – זה הפרס לזוכה במקום הראשון. כאשר כל יום בחולצה הצהובה שווה עוד 500 אירו. ניצחון בקטע שווה כ-11 אלף אירו. זכייה בחולצה הירוקה שווה 25 אלף אירו, ועוד 300 אירו לכל יום. וגם ספרינט הביניים שווה כסף. עסק לא רע.

12 מיליון – על פי ההערכה, זהו מספר הצופים בטור בלייב. אין ענף אחר שמאפשר גישה כזאת, בחינם, לאוהדים. אפשר לראות אנשים עומדים לאורך רחובות צרים בכפרים קטנים, מבלים יום שלך על פסגת הר, או מצטופפים בנקודות הזינוק והסיום. רק ששם כ-40% באים בשביל ההפנינג, ולא בשביל המרוץ. אירוע הספורט עם הכי הרבה אוהדים "ביציע". בשנה שעברה 150 מיליון איש צפו במירוץ באירופה בטלוויזיה ובפלטפורמות השונות, וכנראה מעל מיליארד בעולם כולו. אתם כמובן תוכלו לקבל סיכום של כל קטע וסיקור על כל מה שקורה מסביב למרוץ כאן בשוונג.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"במהלך המסע הזה למדתי שהכל אפשרי. למדתי שלנפש, לרוח, יש עוצמה שאין לגוף. שלמוח יש את היכולת לסחוב את הגוף למקומות בלתי אפשריים", רועי לבנברג, שהחלים מלוקמיה, אחרי שהשלים את מסלול הטור דה פראנס במלואו




הטוויטר שלנו