מסע היסטורי על מסלול מרתון ברלין

לאה הרשר ואיתמר שחר מחברת ברלין טורס לוקחים אותנו למסע בהיסטוריה של מסלול של מרתון ברלין
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לאה הרשר ואיתמר שחר מחברת ברלין טורס לוקחים אותנו למסע בהיסטוריה של מסלול של מרתון ברלין

מאת:לאה הרשר- בעלי חברת ברלין טורס סיורי תרבות וידע



כל הכתבות על מרתון ברלין – כאן
קישור ישיר לסיקור החי – כאן


מסלול מרתון ברלין ב- 1:46 דקה


ברלין משתרעת על שטח של 891 קמ"ר, בהם חיים 3.5 מיליון תושבים. העיר מחולקת לרובעים, כשלכל אחד מהם ראש עיר משלו. בית העיריה האדום הוא המרכזי ובראשו עומד ראש העיר "הראשי" של כולם. הנהר שחוצה את העיר נקרא שפרי (Spree).

12 רובעים ומאות פרצופים יש לברלין. שתי מלחמות עולם החלו פה, ולהבדיל – התנועה הרפורמית היהודית, משה מנדלסון הפך כאן לסוקרטס הגרמני, רוזה לוקסמבורג וידידהּ קארל ליבקנכט, הקומוניסטים היהודים, הכריזו בעיר הזו בשנת 1918 על הקמת הרפובליקה הסוציאליסטית הגרמנית ושילמו על כך בחייהם. המפקדה הראשית של היטלר, הבונקר שלו ומשרד חיל האוויר של גרינג שלטו ביד רמה מברלין. אלברט איינשטיין התגורר בה עד עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933. חומת ברלין המפורסמת התפתלה וחצתה את העיר לשתי ערים אויבות. נפילת החומה בשנת 1989 יצרה איחוד שהביא לשגשוג תרבותי, אמנותי, אנושי שניכר בכל צעד ושעל בעיר.


משה מנדלסון (ציור: אנטון גרף)



יריית הזינוק תישמע בשעה  09:00 בבוקר ותשלח את הרצים לרחוב ה- 17 ביוני, בין כיכר הכוכב הקטן לרחוב יצחק רבין. רחוב ה17 ביוני, החוצה את רובע טירגארטן, נקרא כך לזכר מרד הפועלים של מזרח גרמניה אשר התרחש ב- 17 ביוני 1953. במוקד הרחוב נמצא עמוד הניצחון שהוקם בשנת 1871 על ידי אוטו פון ביסמארק, ובראשו מתנשאת אלת הניצחון ויקטוריה. הרחוב ממשיך אל תוך רובע שרלוטנבורג-ווילמרסדורף ומסתיים בכיכר ארנסט רויטר, הקרויה על שם ראש העיר הראשון של ברלין המערבית מיד לאחר מלחמת העולם השנייה. ריצה של קילומטרים ספורים מהכיכר תוביל אותנו אל תוך רובע מואביט, שבליבו שוכן כלא מואביט שנבנה בשנת 1887, ושימש בתקופת מלחמת העולם השנייה ככלא למתנגדי המשטר.


עמוד הניצחון (צילום: ויקישיתוף)


תוך כדי ריצה כדאי להסתכל מעלה אל כיפת הזכוכית המתנשאת מעל לפרלמנט הגרמני, הבונדסטאג, המשלב את הארכיטקטורה של תחילת המאה ה- 19 עם זו של המאה ה- 21. בעת הריצה ניכנס לרובע מיטה דרך רחוב ריינהארדט. משמאל נראה בונקר חיצוני אימתני מתקופת מלחמת העולם השנייה, אותו ניסתה עיריית ברלין להפציץ ללא הצלחה. כיום משמש הבונקר את אוסף בורוס לאמנות מודרנית. הרחוב הבא הוא רחוב טור, שבחמש השנים האחרונות הפך לאחד הנחשקים בעיר על שלל הגלריות, המסעדות והבוטיקים שבו. הרחוב מסתיים בכיכר רוזנטל, או בשמה עד למלחמת העולם הראשונה- שער הבהמות והיהודים של ברלין. דרך שער זה נכנס לעיר הפילוסוף היהודי משה מנדלסון, אשר טלטל את עולם הפילוסופיה היהודית והכללית. המסלול ממשיך דרך הרחובות הקטנים של מיטה, המאוכלסים כיום בצעירים מרחבי העולם כולו, אך לו היינו רצים בהם במאה ה- 19, היינו פוגשים בעיקר יהודים לובשי שחורים ודוברי יידיש.


בניין הרייכסטאג ועליו כיפת הזכוכית (צילום:Harel)


בסופו של רחוב טור מתנשא לגובה של 365 מטרים המגדל הגבוה ביותר בברלין, מגדל הטלביזיה האימתני המכונה בפי תושבי העיר "אלכס". מגדל זה נבנה בשנת 1965 על ידי השלטונות הקומוניסטיים. נמשיך ונרוץ בשדרה רחבת הידיים הקרויה על שם קארל מרקס, הוגה המרקסיזם היהודי-גרמני. נחלוף על פני רובע ליכטנברג וניכנס לרובע קרויצברג-פרידכיסהיין. ברובע זה נמצא ריכוז הטורקים הגדול ביותר בעולם מחוץ לטורקיה, אך מלבד טורקים, כולל המרקם האנושי של הרובע גם את מעוז השמאל הגרמני ואמנים מכל העולם. אמנים אלו הם שהפכו אותו לאפנתי, חי ובועט, כפי שאפשר לראות לפי אמנות הגרפיטי האנרכיסטית הנשקפת מכל קיר ופינת רחוב.


מגדל הטלביזיה הגרמנית (צילום: Andreas Steinhoff)



אחד מרחובותיה הראשיים של קרויצברג הוא רחוב היינריך היינה, על שם המשורר הלאומי של גרמניה, יהודי מומר. רחוב זה מסתיים בכיכר מוריץ, הקרויה על שם ספר הילדים המפורסם של וילהלם בוש, מקס ומוריץ. לאחר שנחצה את נהר השפרה המתפתל לאורך של 400 קילומטרים, נחלוף לצד רובע נויקלן, הידוע גם בשל תחנות הסמים הרבות שבו וברציחות על רקע לאומני המתרחשות בו מעת לעת. נחזור במהרה לקרויצברג בדרך לרובע הבא, רובע שונברג-טמפלהוף. רובע זה, בליבה  של מערב ברלין הבורגנית, מפורסם בעיקר כמעוז ההומוסקסואלים של העיר ובו אין ספור מסעדות, בארים ומועדונים על טהרת המין הגברי.

בשונברג נמצא גם רחוב מרטין לותר, על שם המהפכן שחולל את הרפורמה הפרוטסטנטית במאה ה-16, ובו בית העירייה של הרובע שממרפסתו דיבר הנשיא קנדי אל תושבי מערב ברלין המפוחדים בנאום שטבע את המשפט "Ich bin ein Berliner" ("אני ברלנאי" – נאום קנדי 26 ביוני 1963) בדברי ההיסטוריה.


 "אני ברלנאי" – נאום קנדי 26 ביוני 1963 (צילום:Robert Knudsen, White House)

נשוב לרובע שרלוטנבורג דרך רובע שטיגליץ-צלנדורף, ונגיע לרחוב קורפורסטנדאם, המכונה בקיצור קודאם. החל מהמאה ה- 19 משמש רחוב זה כשדרת הקניות המרכזית של ברלין שבמרכזה כיכר אירופה, כיכר שידעה ימים יפים יותר לפני נפילת החומה. בלב הכיכר ניצבת כנסיית הזיכרון, אחד מסמלי העיר, הסגורה כעת לשיפוצים.


מימין-רחוב קורפורסטנדאם בתמונה משנת 1955 (צילום: Brodde מתוך- German Federal Archives)

משמאל- רחוב קורפורסטנדאם היום (צילום: Fridolin freudenfett (Peter Kuley))

המשך המסלול מוביל אותנו לכיכר פוטסדאם שהוקמה על ידי מיטב הארכיטקטים, וביניהם רנצו פיאנו, הלמוט יאנג, קולהוף, בראונספלד, מאייר ועוד לאחר נפילת החומה. על אחד מצירי התנועה הראשיים של ברלין היוצא מהכיכר, לייפציגר שטראסה, ממוקם עדיין הבניין ממנו פיקד הרמן גרינג על הלופטוואפה, חיל האוויר הנאצי במלחמת העולם השנייה.

הכיכר הבאה במסלולנו היא הכיכר היפה ביותר בברלין, ז'אנדרמן מרקט, בה נמצאות שתי כנסיות תאומות מהמאה ה- 17 ובית הקונצרטים המפואר של העיר. נחצה את רחוב פרידריך, הקרוי על שם מלך פרוסיה פרידריך הגדול, ונגיע אל קו המטרה ברחוב ה17 ביוני. כאן נראה את כיכר פריז, מקום מושבו של הסמל המפורסם ביותר של ברלין- שער ברנדנבורג, מולו עברה חומת ברלין עד לתום המלחמה הקרה.

המרתון של 1990 –  מחבר בין מערב למזרח – אנשים עצרו כדי לנשק את הקרקע (צילום: Derum)

מסלול מרתון ברלין ב- 8:16 דקות

29.9.2012


לאה הרשר
Berlin Tours היא חברה גרמנית היושבת בברלין: Karl Liebknecht Straße 34
טלפון: 836 57 234 30 49+  
פקס: 669 48 240 30 49+
דואר אלקטרוני: [email protected]
פייסבוק: www.facebook.com/berlintours
החברה מתמחה במתן שירותי תיירות בברלין ובסביבתה
(Berlin, Postdam, Dresden).
Berlin Tours מעסיקה מדריכים בשפות עברית, אנגלית, גרמנית ורוסית.
החברה בעלת חוזה התקשרות בלעדי עם חברת אוטובוסים גרמנית, המעסיקה נהגים מקצועיים, אמינים, דייקנים והמכירים היטב את העיר על כל רחובותיה.
בלעדי לחברת Berlin Tours: החברה מורשית להדריך קבוצות גם במהלך השייט בעברית!
חברת Berlin Tours הינה בבעלות ובניהול לאה הרשר, בוגרת אוניברסיטת קלן (Koeln) בדתות, אמנות ויהדות.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג