חורף מתחמם בדרכים

מאז ראשית נובמבר, נדמה שסצינת האתלטיקה העולמית משמיעה קולות של שטיח. לכאורה, תרדמת חורף. אלא שמתחת לפני השטח הגחלים לוחשות וגץ מזדמן מעת לעת מרמז על העתיד לבוא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מאז ראשית נובמבר, נדמה שסצינת האתלטיקה העולמית משמיעה קולות של שטיח. לכאורה, תרדמת חורף. אלא שמתחת לפני השטח הגחלים לוחשות וגץ מזדמן מעת לעת מרמז על העתיד לבוא

מאת:חגי אשלגי

גברהסילאסי


לפני שלושה חודשים נפרדנו כאן אחר כבוד מהיילה גבלרסילאסי לרגל פרישתו בתום מרתון ניו יורק. למרבה המזל, נפרדנו אך לא הספדנו ולא סיכמנו. מזל – כי גברהסילאסי התחרט תוך שבוע בלבד וחזר בו מרעיון הפרישה – דבר שלווה כמעט מיד בעימות פוליטי פנים אתיופי חריף. גברהסילאסי טען באוזני הניו יורק טיימס, ששלטונות אתיופיה מתנכלים לו ועוקבים אחריו. בתוך שבוע, הוא חזר בו גם מאמירה זו. יש האומרים, מפאת חשש.


גברהסילאסי בסיום מרוץ במנצ'סטר, אנגליה, לפני כשנה.
צילום:
Sillyfolkboy


לא חלפו חודשיים וגברהסילאסי הבהיר שהחזרה מהודעת הפרישה לא היתה מהשפה אל החוץ. אחרי שהספיק להשלים סרטון פרסומת לוויסקי ג'וני ווקר, התייצב גברהסילאסי למרוץ 10 ק"מ עם נשיקת השנה האזרחית החדשה בלואנדה בירת אנגולה. בין יריביו – יוזפאת מנג'ו הקנייתי (שרץ בקיץ האחרון את ה-10 ק"מ המהיר ב-2010 עם 26:56 והוסיף 5 ק"מ ב-12:55). גברהסילאסי ניצח ב-28:04. הוא פירק את מנג'ו בחצי דקה. זה היה מסר ה"חזרה לשגרה" ששלח האריה האתיופי בן ה-38 לעולם האתלטיקה, כשאתם הייתם בהנגאובר.

אבויה

ג'וזף אבויה הוא אלוף העולם במרוצי שדה מ-2010. עונת מרוצי השדה היא החורף. אליפות העולם תיערך השנה בפונטה אומבריה שבספרד ב-20 במרץ. לאחר פתיחת עונה שכללה הפסד צורב לסגנו מאליפות העולם אשתקד – טקלהמאריאם מהדין מאריתריאה – החל אבויה לצמצם שורות ולהביס בזה אחר זה את טובי הרצים בעולם.


ג'וזף אבויה
צילום:


rudibond


ראשית, הוא החזיר למהדין כגמולו.
במרוצים הבאים על אדמת אירופה הוא השפיל בין היתר את בני ארצו לאונרד קומון (שקבע ב-2010 שיאי עולם במרוצי כביש ל-10 ק"מ ו-15 ק"מ) ואת מיכה קוגו. קומון הספיק מאז כבר להחזיר לאבויה, ועתה מתחילות צרות בחירת הסגל הקנייתי. למרות הכל, המאמן הקנייתי מתעקש שהסגל שלו רזה וחסר לקראת אליפות העולם.

לא ברור אם יימצא מי שיסכן את אבויה באנדלוסיה במרץ.
מה שבטוח, זה שבסדרת מרוצי השדה הקנייתית המקומית, עולם כמנהגו נוהג. מרוצי שדה בקניה ודאי תחרותיים לא פחות ממרוצי היוקרה באירופה. וביבשת השחורה, בריצת שדה בעיירה איטן, ג'פרי מוטאי השאיר את יריביו המהירים, לא פחות מ-50 שניות מאחור.

מרתון לונדון

הליינאפ למרתון לונדון הקרב ובא מתחיל להתגבש. שוב צפויים להיות אלו צגאי כבדה וסמי וונג'ירו שייאבקו על הבכורה. השנה צפוי להצטרף גם פטריק מקאו, שרשם לעצמו ניצחונות גם ברוטרדם וגם בברלין אשתקד – כולל התוצאה המהירה בעולם ב-2010 עם 2:04:47. מרוץ מהיר ותחרותי נראה מובטח.

אלא שלאלוף האולימפי ומנצח סבב המרתון העולמי סאמי וונג'ירו מצדו, נדבקות בעיות. בחודשיים האחרונים מצא עצמו האלוף האולימפי עצור במשטרה ומשוחרר בערבות, עקב תלונה על ניסיון לרצוח את אשתו בנשק חם לאחר ליל שכרות ובילויים. בינתיים האישה המפוחדת "חזרה בה" מהתלונה. האם הפרשה תיגמר בכתב אישום או שמא תתמוסס כדרכן של לא מעט פרשיות אפריקאיות אחרות, ימים יגידו.

כדי לקנח, מיהר וונג'ירו ימים ספורים לאחר מכן להפוך את ג'יפ הלקסוס היוקרתי שלו לגרוטאת טוטאל-לוס כשהתרסק לתוך תעלה. למרבה המזל פציעותיו היו מינוריות. לא ברור עד כמה תלאותיו של וונג'ירו ישפיעו על יכולתו במרתון לונדון באביב.

רודישה

מאידך, אצל שיאן העולם הטרי ב-800 מ', דיוויד רודישה, הרומנטיקה מלבלבת. לאחר שזכה בתואר אתלט השנה בעולם, חזר רודישה אחר כבוד לקניה, התחתן עם בחירת לבו, והתחיל להתאמן מחדש תחת מאמנו קולם או'קונל בפנימייה בכפר איטן שבקניה, לקראת עונת 2011 – ששיאה באליפות העולם בקוריאה. תחילת העונה של רודישה צפויה במרץ באוסטרליה – בדיוק כפי שהתחיל את 2010. תחת כל דף עיתון מקומי, הפציר המאמן או'קונל בחניכו המוכשר בן ה-22, לא להסתחרר מההצלחה ולחזור במהרה להתאמן. ימים יגידו עד כמה הסתייע הדבר.

האמריקאים

האמריקאים מצדם ממשיכים לנוע בלהקות. חלקם מדרימים בניסיון להשיג קריטריונים ושיאים לקראת אליפות העולם. גיילן ראפ צפוי להתמודד על תוצאות ושיאים בניו-זילנד בעוד שכריס סולינסקי, ברנרד לגאט ומאט טגנקאמפ (שלושתם עם שיאים אישים מתחת ל-13 דקות ב-5,000 מ') מתכוונים להתחרות במרוץ באוסטרליה מול קרייג מוטראם המקומי (גם הוא כבר ירד מ-13 דקות) בניסיון להעמיד קריטריון להשתתפות באליפות העולם. גם דיית'ן ריצנהיין החליט לנסות להתכוונן לריצות המסלול בקוריאה.

במרחק היותר ארוך, ריאן הול נפרד אשתקד ממאמנו, וכאשר נרשם לאחרונה לאליפות ארה"ב בחצי מרתון ביוסטון (בה סיים שני) מילא תחת רובריקת ה"מאמן" לא פחות מאשר את "אלוהים". הול, נוצרי אדוק, החליט שהאל הוא המאמן המתאים ביותר להדריך אותו לקראת חזרתו למרתונים תחרותיים בבוסטון באביב. בינתיים, מקום שני עם 1:02 בחצי מרתון ביוסטון, מסמן התחלה סבירה.


רדקליף במרתון ניו יורק 2007
צילום:
Ed Costello



פולה רדקליף

לאחר לידת הילד השני שלה בספטמבר האחרון, פולה רדקליף הוותיקה מחפשת את הזהב האולימפי שחסר לה במרתון באולימפיאדת הבית שלה בלונדון 2012. לשם כך הודיעה האנגלייה, שאין בכוונתה לרוץ יותר ממרתון אחד השנה לכל היותר. תחרויות מעבר לכך עשויות מבחינתה להסתכם במרחקים קצרים יותר.

שאליין פלנגאן

לאחר מרתון בכורה מוצלח עם מקום שני בניו-יורק בנובמבר האחרון, שאליין פלנגאן לא עוצרת. אתמול היא ניצחה בפער עצום באליפות ארה"ב במרוצי שדה, וגליה לקראת העונה הקרבה נטויות. הוורסטיליות של פלנגאן, מדליסטית אולימפית ב-10,000 מ' עם יכולות מוכחות במרתון, תחייב אותה לבחירות קשות ב-2011.

חגי אשלגי – שואף לתנועה.

קישורים: ריצה, מרתון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג