העץ הנדיב

לא לחינם הוא נקרא במלזיה "העץ בעל אלף השימושים". עץ הקוקוס יכול לספק כמעט את כל צורכי החיים: ממים המכילים סיבים תזונתיים ומינרלים חשובים, דרך חלב ושמן ועד גזע העץ עצמו, המשמש לבנייה. אבל, אנחנו התמקדנו דווקא באגוז הקוקוס עצמו, שהתברר כתענוג גדול לחיך
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לא לחינם הוא נקרא במלזיה "העץ בעל אלף השימושים". עץ הקוקוס יכול
לספק כמעט את כל צורכי החיים: ממים המכילים סיבים תזונתיים ומינרלים
חשובים, דרך חלב ושמן ועד גזע העץ עצמו, המשמש לבנייה. אבל, אנחנו התמקדנו
דווקא באגוז הקוקוס עצמו, שהתברר כתענוג גדול לחיך

מאת:מיכל בן דוד


הוא מופיע כמעט בכל תמונה פסטורלית, כשלגזעו קשור בדרך כלל ערסל. אין ספק שעץ הקוקוס הגבוה מספק תפאורה מרהיבה לכל שקיעה רומנטית.
אולם, מתברר שהוא מספק לא מעט דברים נוספים, ואולי אף מעט יותר חשובים. יצאנו לבדוק האם מדובר באגוז קשה לפיצוח, וגילינו שהוא דווקא מופיע בלא מעט מטבחים.


בעל חשיבות כלכלית

שמו העברי של הקוקוס הוא נרגיל, והוא משתייך למשפחת הדקליים. דקל הקוקוס עשוי להגיע לגובה של כ-30 מטרים, והוא מניב כ-70 אגוזים בשנה. הקוקוס גדל בקרקע חולית והוא זקוק לכמויות גדולות של מים. לכן, השילוב בין הקרבה לים לכושר הציפה הגבוה של פרי הקוקוס, הביא לכך שהעץ נפוץ מאוד בכל האזורים הטרופיים.

דקל הקוקוס הוא אחד מהעצים הבודדים שניתן להשתמש כמעט בכל חלקיהם. אין פלא, איפוא, שבתרבויות רבות הוא נחשב כעץ מבורך במיוחד. את חלקו הלבן של הקוקוס ניתן לאכול בצורתו הטבעית או לחלופין: לטגנו; מי הקוקוס, הנמצאים בתוך האגוז, מכילים מינרלים, ויטמינים וסיבים תזונתיים; הצוף של פרי הקוקוס משמש לייצור יין דקלים; לבבות הדקל, שנמצאים באמצע חלקו העליון של העץ, משמשים כמעדן (למרות שהסרתם מהווה גזר דין מוות עבור העץ); גזע הדקל עצמו משמש לבניית בקתות וסירות; עלי העץ משמשים לקליעת סלים ובניית גגות לבתים; סיבי העץ משמשים לקליעת חבלים, מחצלות ואפילו מברשות; משורשי העץ ניתן להפיק דיו לכתיבה, תרופה טבעית למחלת הדיזינטריה וכן חומר הדומה למי פה; קליפתו הקשה של האגוז מהווה חומר בעירה, ואף ניתן להכין ממנה כלי נגינה. במילים אחרות: עץ הקוקוס יכול לספק רבים מצרכיהם של בני האדם ולכן הוא בעל חשיבות כלכלית גבוהה במדינות בהן הוא גדל. 

כיוון שארץ ישראל לא בורכה במזג אוויר טרופי, סביר להניח שהשימוש העיקרי בקוקוס הינו לצורך אכילה. לפניכם הצעות לשני מתכונים של הקונדיטורית קרין גורן, שיגרמו לכם ללקק את האצבעות.

פנקוטה קוקוס
חומרים לפנקוטה (לשש מנות אישיות):
250 מ"ל חלב קוקוס
250 מ"ל שמנת מתוקה
10 גרם ג'לטין
70 גרם סוכר
50 גרם רום

לפילו פירות:
1 תפוח עץ, קלוף וחתוך לקוביות
 1מנגו, קלוף וחתוך לקוביות
2-3 אגוזי ברזיל קצוצים גס
להגשה:
1 בננה, קלופה וחתוכה לקוביות
מעט סוכר
חמאה מומסת
3 עלי פילו

לקונפיטורת משמש ופסיפלורה:
 250גרם משמש (טרי או מיובש) קצוץ
5 פסיפלורות
מעט סוכר
מים

אופן הכנה: פנקוטה
משרים את הג'לטין עם 50 מ"ל מים ומניחים בצד עד שיתרכך. מרתיחים שמנת עם חלב הקוקוס והסוכר. לאחר הרתיחה מוסיפים את הג'לטין, מערבבים היטב ומקררים 10 דקות. מוסיפים את הרום, מוזגים לרינגים קטנים ומקררים.

אופן הכנה: פילו פירות
מניחים במחבת את התפוח עם מעט סוכר ומבשלים עד לריכוך. מוסיפים את המנגו והבננה ומקפיצים למשך כמה שניות. מוסיפים את האגוזים ומניחים בצד. לוקחים שלושה דפי פילו, מורחים בין שכבות הדפים חמאה מומסת ומפזרים סוכר. חותכים לשישה מלבנים. מניחים בכל מלבן, בקצה הקרוב אלינו, ערימה קטנה של פירות ומגלגלים לשטרודל דק. מורחים בחמאה ומניחים בתבנית מרופדת בנייר אפייה. אופים בחום של 200 מעלות עד להזהבה.

אופן הכנה: קונפיטורה
מניחים בסיר את המשמש הקצוץ. חותכים את הפסיפלורה, מוציאים את התוכן ומניחים בתוך הסיר. מוסיפים מעט סוכר, יוצקים מים לכיסוי המשמש ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש וממשיכים לבשל עד קבלת מרקם סמיך.

הרכבת המנה
על צלחת הגשה מניחים כף של קונפיטורה (מרוחה לאורכה של הצלחת), משחררים את הפנקוטה מהרינג ומניחים במרכז הצלחת. חוצים את מאפה הפילו באלכסון ומניחים בהצלבה על הפנקוטה. מגישים מיד.

בראוניס קפה וקוקוס
חומרים לבראוניז קפה:
200 גרם שוקולד מריר
200 גרם חמאה
3 ביצים + 3 חלמונים בנוסף (שומרים את החלבונים לציפוי)
1/2 1 כוסות סוכר (300 גרם)
1/2 כוס דחוסה סוכר חום (120 גרם)
1 כפית תמצית וניל
 1כוס קמח (140 גרם)
1 כף אבקת נס קפה
1/4 כפית מלח

חומרים למרנג קוקוס:
 3חלבונים
3/4 כוס סוכר (150 גרם)
2/3 1 כוסות שבבי קוקוס ממותקים (350 גרם)
 1כפית תמצית וניל

אופן הכנה: בראוניז
מחממים תנור ל-180 מעלות. ממיסים במיקרוגל שוקולד וחמאה. מערבבים פנימה ביצים, חלמונים, שני סוגי סוכר ותמצית וניל. מוסיפים קמח, קפה ומלח וטורפים היטב עד לקבלת תערובת חלקה, אחידה ומבריקה. משטחים את התערובת בתבנית מרופדת בנייר אפייה משומן בתרסיס שמן ומניחים במקפיא עד להכנת הציפוי.

אופן הכנה: ציפוי קוקוס
בקערה מערבבים (לא מקציפים) חלבונים וסוכר. מכינים סיר בינוני (שהיקפו קצת יותר קטן מהקערה) עם מעט מים ומביאים לרתיחה. מנמיכים ללהבה בינונית כך שהמים יבעבעו בעדינות. מניחים את הקערה על הסיר (אסור שהמים יגעו בקערה) ומערבבים את תערובת החלבונים מעל האדים עד שהיא חמה מאוד למגע וכל הסוכר נמס (בודקים בין שתי אצבעות שאין תחושה גרגרית). מסירים מהאש ומערבבים פנימה את שבבי הקוקוס ותמצית הווניל.

מרכיבים ואופים
מחממים תנור ל-180 מעלות. בעזרת שתי כפות מניחים ערימות קטנות מתערובת הקוקוס על תערובת הבראוניז. הכיסוי לא אמור להיות מוחלט או סימטרי… אופים כ-25 דקות, עד שהבראוניז תפוחים ויציבים בשוליים, המרכז עדיין נמוך ורך וציפוי הקוקוס שחום וקריספי למגע. מצננים לחלוטין ומניחים להתייצבות על השיש למשך הלילה, או מעבירים למקרר לשעתיים-שלוש (כדי להקל על הפריסה). מחלצים מהתבנית ופורסים לריבועים. מגישים קר או בטמפרטורת החדר.


התבכה באדיבות אתר BALNANCE צילומים:ויקיפדיה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג