המרוץ למיליון: מרתון ניו יורק, זה הכל בשביל הכסף

מרתון ניו יורק - המרתון הגדול בתבל וזה הנועל את סדרת "המרתונים הגדולים בעולם" יוזנק ביום ראשון הקרוב. על הכף: כסף רב. בקניה ואתיופיה מהן כנראה יצא המנצח, אפילו כסף רב מאוד, כזה היכול להפוך אדם ל"קיסר"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מרתון ניו יורק – המרתון הגדול בתבל וזה הנועל את סדרת "המרתונים הגדולים בעולם" יוזנק ביום ראשון הקרוב. על הכף: כסף רב. בקניה ואתיופיה מהן כנראה יצא המנצח, אפילו כסף רב מאוד, כזה היכול להפוך אדם ל"קיסר"

מאת:אילן גולדמן

מרתון ניו יורק - כתבות, חדשות וסיקורים
מרתון ניו יורק – שידור חי בשוונג ביום ראשון 6.11.2011

מרתון ניו יורק, הוא גדול המרתונים בעולם. נכון לכתיבת שורות אלו ידוע כי 47,000 רצים יצאו מנקודת הזינוק בגשר וראזנו אל עבר היעד הנכסף – סנטרל פארק לב מנהטן. למרבית המשתתפים, עצם הריצה בכרך הניו יורקי על רבעיו ושכונותיו, היא העניין. אך לאריות הטורפים המגיעים מקניה ואתיופיה כדי לנצח, הכול נסוב סביב כסף ותהילה. הם לצדדים לא יביטו, מלבד להבין מי לפנים, מי מאחור. כדי להשיג את הפרסים הנכספים שמציע המרוץ אשר נועל ומכריע בנקודות סדרה של 5 מרתונים מתישים (בוסטון, לונדון, ברלין, שיקגו וניו יורק) יהיו מוכנים האריות לטחון גופם עד דק. אחרי הכול, זה המרוץ שלהם למיליון.


עמנואל מוטאי – מנצח מרתון ניו יורק ומקום שני בסדרה מגיע לניו יורק לעבוד (צילום: Warrene Little)

כסף, כסף, כסף

כדי להבין את חשיבות הארוע לרצים המובילים, יש לדעת תחילה את גודל הפרסים והכספים המעורבים וממה הם מורכבים:

דמי השתתפות: כל אחד מהרצים המובילים,המגיע לניו יורק (עליהם תוכלו לקרוא בפירוט בכתבתו של חגי אשלגי), מקבל סכום כסף חד פעמי עבור השתתפותו במרוץ.

הנוסחה פשוטה מאוד:
ככל שאתה טוב יותר וברשותך שיאים רבים יותר, שוויך בשוק גבוה יותר. הסכומים יכולים לנוע בין 1,000 דולר לרץ "שכבה שנייה" למאות אלפים לאלופים.

לדוגמא: אחרי מרתון ברלין פורסם, כי שווי דמי ההשתפות של פטריק מקאו, שיאן העולם החדש, צפוי לקפוץ ל- 200,000 דולר למרתון עירוני. את הסכומים ברוב המקרים, יסכם מארגן המרוץ עם סוכנו של הרץ הבכיר. לעיתים, במקרה של רצים מפורסמים כמו היילה גברסילאסי (הקיסר), יעלה אותו מארגן מרוצים על מטוס אל אפריקה הישר לשולחן המו"מ. אשתקד מרי וויטנברג מצוות מרתון ניו יורק, טסה לאפריקה להיפגש עם הקיסר לאחד שכזה באדיס אבבה. לרוב, דברים יסגרו בלחיצת יד ויחייבו את הרץ לעוד מגוון "חלטורות" מלבד הריצה עצמה.

ולשם הרכילות: מסופר כי הקיסר גרף לכיסו קרוב ל- 400,000 דולר רק בעבור השתתפותו. 


פרס הניצחון: מרתון ניו יורק מציע פרס של 130,000 דולר אם זהו ניצחונך הראשון ו- 200,000 דולר באם עשית זאת בעבר. צורת תגמול שכזו, היא המושכת את אלופי המרתון הקודמים, האמריקאי מב קפלזיגי (מנצח המרוץ לפני שנתיים) והאתיופי גברה גברמריאם (מנצח השנה שעברה) אל קו הזינוק גם השנה. קל לחשוב כי ניו יורק הוא המרתון המתגמל ביותר מבחינת סכום הזכייה החד פעמי, אך דווקא השכן מבוסטון מציע סכום נדיב יותר של 150,000 דולר.


דמי השתתפות – האנשים בתמונה מקבלים מאות אלפי דולרים כדי להתייצב על קו זינוק של מרתון (צילום:Dean)

שיא מסלול: אין דרך טובה יותר לשכנע אנשים לרוץ מהר מאשר לתת להם כסף על כך. מקאו הקנייתי הוכיח זאת בברלין לפני חודשיים ימים. אך בשורת שיא העולם לא תצא את ניו יורק לא עכשיו, לא לעולם (אלא אם ישנו את המסלול). זאת המארגנים הבינו עוד בשנות ה- 80 וכעת המרתון מוכר עצמו לרצים בזכות החשיפה והכסף הרב שבו. המסלול בניו יורק אינו נחשב מהיר. הוא משופע בגבעות וגשרים המורידים את הקצב והמהירות. כדי לתחוב עוד 60,000 מרשרשים ירוקים יאלצו רצי העילית לרדת מזמן של 2:07.43 שעות אשר נקבע כשיא המסלול בשנת 2001. יגדיל לעשות לכיסו הרץ אשר ירד מתחת לזמן של 2:07.30 שעות. תוצאה אשר תזכה אותו ב- 10,000 דולרים נוספים מלבד התגמול על שבירת שיא המסלול.

חשוב בהקשר זה לציין:
בניו יורק יעמוד קו הזינוק החזק בעולם, אשר יכלול 6 רצים שכבר ביקרו תחת 2:06 שעות ועוד 3 שרצו נמוך מ- 2:05 שעות ומחזיקים ב- 8 התוצאות המהירות לבן תמותה במרתון. הימור זהיר כי השיא יישבר, הקופה תאכל ומישהו יתעשר.

פרס המנצח בסדרת 5 המרתונים הגדולים:
בשביל זה הם שם – הכסף הגדול, הקופה המרשרשת ביותר. 25 נקודות וחצי מיליון דולר, יקבל האיש שיעשה לו ניצחון. מלבד הכסף יש גם גאווה. מי הם הטובים ביותר, האתיופים? או שמא אלה הקנייתים? על הנייר התשובה ידועה: הקנייתים חזרו לשלוט בתחום ריצות המרתון אחרי הדרת רגליו של הקיסר האתיופי.

טבלת הניקוד של הסדרה:
1. פטריק מקאו הקנייתי, מנצח  ברלין  2011 –  60 נקודות אינו משתתף בניו-יורק
2. עמנואל מוטאי הקנייתי מנצח לונדון  2011 –  55 נקודות משתתף בניו יורק
3. טסגיה קבדה האתיופי, מנצח לונדון  2010 –  40 נקודות משתתף בניו יורק
4. ג'פרי מוטאי הקנייתי, מנצח בוסטון  2011 –  40 נקודות משתתף בניו יורק


ג'פרי מוטאי – קבע את תוצאת המרתון המהירה בכל הזמנים. האם ישבור את השיא של ניו יורק? (צילום:Jim Rogash)

קרב מרובע בצהרי היום

פטריק מקאו: (המוביל) יוכל לחפון את 500,000 הדולרים רק אם עמנואל מוטאי (השני) לא יסיים בין החמישייה המובילה.

עמנואל מוטאי: אם מוטאי יסיים בניו יורק במקום ה- 1 או ה- 2 הרי שהניצחון שלו בוודאות. מוטאי עשוי לנצח בסדרה גם במקרה, ופה זה נהיה מעט כבד, שיסיים שלישי או רביעי, אך זאת בתנאי שטסגיה קבדה וג'פרי מוטאי לא ינצחו.

טסגיה קבדה: ייקח את הסדרה אם הוא ינצח את המרתון ועמנואל מוטאי יסיים שלישי ונמוך יותר.

ג'פרי מוטאי: ינצח את הסדרה אם יזכה במרתון ובתנאי שעמנואל מוטאי אינו ראשון או שני.

גברמריאם: אמנם מנצח השנה שעברה מדורג במקום השישי בטבלת הניקוד עם 35 נקודות, אך אין לפסול אותו. אם ינצח ועמנואל מוטאי יסיים חמישי או גרוע מכך, ישווה האלוף המגן את הניקוד של מקאו, והמנצח מבין השניים יהיה זה שלו זמני סיום טובים יותר בשקלול המרתונים.

מיליונר בשעתיים

לסיכום: כמו במרתון שיקגו בו הכסף שיחק תפקיד עיקרי בהתנהלות המותחת של המרוץ, כך כנראה יהיה גם בניו יורק. הכסף המונח על השולחן, והאפשרות לשיא עולם שאינה עומדת על הפרק, תטריף את המתחרים ואלו ישחררו ניצרה מרגליהם. יתכן "והפיצוצים" יחלו מוקדם, יתכן גם ויישמרו לסוף. האפשרות לצאת עם סכום זכייה כולל שיכול להגיע קרוב למיליון דולר תעשה את שלה. הרצים האפריקאים מגיעים ממדינות בהן מיליון דולר, הוא סכום שווה ערך למעל 3,000 שנות עבודה לפועל הממוצע. רובם זוכרים את ילדותם הענייה בכפרים וברמות הגבוהות ואין להם שום כוונה לשכוח זאת ביום ראשון. 


אילן גולדמן

אילן גולדמן

עורך המשנה של אתר שוונג – אלוף ישראל לשעבר באופני כביש וכיום רץ תחרותי בעל תואר במזרחנות


כל הכתבות של אילן גולדמן במדור– מזרח תיכון חדש



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג