החזרות ללונדון 2012 החלו

לפני שמרגישים, כהרף עין, פתאום הכל מתחיל להסתחרר. האביב נותן אותותיו והתוצאות פורצות החוצה מהכנות החורף. רצים עם עיניים מלאות כיוון וכוונה. חשיבותה של הרצינות ניכרת מעבר לכל ספק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לפני שמרגישים, כהרף עין, פתאום הכל מתחיל להסתחרר. האביב נותן אותותיו והתוצאות פורצות החוצה מהכנות החורף. רצים עם עיניים מלאות כיוון וכוונה. חשיבותה של הרצינות ניכרת מעבר לכל ספק

מאת:חגי אשלגי


הקיץ מעבר לפינה, ועמו אליפות העולם בדייגו, קוריאה. אמנם משכן לא צפוי לשמש כבמה לחזרה גנרלית לקראת אולימפיאדת לונדון 2012, אבל חזרה גנרלית תהיה גם תהיה הקיץ הרחק במזרח, בארץ הבוקר השליו.

עם תחילת החזרות המשותפות, השחקנים שואפים לאוורר רפרטואר, למתוח מיתרים ושרירים, להתנער ממניירות, ולסרוק בעין בוחנת אחר יריבים, נגלים וסמויים. כל אחד רוצה להיות כוכב על בימותיה של הצגת העשור בלונדון 2012. איש לא מסתפק בתפקיד של ממלא מקום.

Waltzing Rudisha מתחת לקו

יריית הפתיחה נשמעה מתחת לקו המשווה באוסטרליה בראשית חודש מרץ. מתחת לקו, אבל לא מתחת למכ"ם. בריצה ל-5,000 מטר היו אלו ברנרד לגאט, כריס סולינסקי, מאט טגנקאמפ ואנדרו במבלו במדי ארה"ב מחד, ובן סיינט לורנס וקרייג מוטראם במדי אוסטרליה מאידך.

בסיומן של 12.5 הקפות, היה זה, אלוף העולם לשעבר, לגאט ראשון.
הפתיע במקום השני סיינט לורנס האוסטרלי ושלישי צמוד אחריו – כריס סולינסקי. ארבעה אמריקאים ואוסטרלי קבעו כבר בראשית מרץ את קריטריון א' לאליפות העולם בקיץ. סולינסקי אף הקדים להתכונן עם ריצת מייל כמה שבועות קודם לכן, ב-3:56 דקות.


ברנרק לאגט ניצח באוסטרליה
צילום:
André Zehetbauer



ב-800 מטר פתח דיוויד רודישה את העונה גם כן באוסטרליה , בדיוק כפי שעשה ב-2010. רודישה המשיך את הדהרה מאורוות הריצות הבינוניות המופלאה של מאמנו, האח קולם או'קונל, בכפר איטן (קניה). הוא פתח את העונה עם 1:43.88 דקה זריז וצונן. מטרתו, המוצהרת אחת ויחידה, מדליית זהב באליפות העולם בקוריאה בקיץ. מי יעז להמר נגדו?

ברד בספרד

בשעה שכאן חגגנו פורים, בפונטה אומבריה שבספרד יצאו הרצים לשדות. פול טרגאט המופלא כבר אמר שייחודן של אליפויות העולם בריצות שדה, הן שהן מביאות לאותו מסלול את טובי הרצים בעולם במרחקים מ-1,500 מטר ועד מרתון. מרוץ הגברים (12 ק"מ) היה טקטי והוכרע רק ב-400 מ' האחרונים, עובדה שפגעה בפייבוריט, רץ המרתון ג'פרי מוטאי.

ארבעת הראשונים סיימו לבסוף בפער של עד 5 שניות. אימנה מרגה האתיופי הצעיר בן ה-22 שמבטיח גדולות מזה שנה ויותר, גבר על ארבעה קנייתים בסיומת. מרגה שוקל לנסות לרוץ גם 5,000 מטר וגם 10,000 מטר בקוריאה בקיץ. למוטאי נותר לנסות את מזלו במרתון בוסטון בעוד ארבעה שבועות.

בין הנשים היו אלו ויויאן צ'ריוט הקנייתית ראשונה ובת ארצה לינט מסאי שנייה. במקום השלישי, ללא שמץ רגשי נחיתות מול דבוקה אפריקאית חזקה, בלטה שאליין פלנגאן האמריקאית. צ'ריוט, מסאי ופלנגאן, בעוצמתן הנוכחית, הן בהחלט מועמדות מובילות לשלושת המדליות ב-5,000 מטר – 10,000 ממטר באליפות העולם.

אבל זה לפני ששמענו אודות שלומן של האתיופיות דיבאבה ודפאר.  בנוער, לאיזייה קואץ' שניפץ שיאי עולם לנוער באולמות ב-5,000 מטר ו-3,000 מטר לפני שבועות בודדים, נגמר הדלק. הוא סיים רק עשירי, בפיגור של 49 שניות מהמנצח בן ארצו – ג'פרי קאמוורור.

ניו יורק-ניו יורק

עונת החצאי-מרתון בשיאה. הגדול שבהם התקיים בפורים בניו-יורק. שלל הכוכבים האמריקאים, וקאדר בינלאומי מרשים, שכלל את מנצחי הגברים והנשים במרתון ניו-יורק לפני כארבעה חודשים, הבטיחו מרוץ מרתק וקיימו. גם כאן, צבעי המדליות במרוץ הגברים נקבעו בסיומת. אבל זהותם הפתיעה.

ראשון סיים מו(חמד) פראח הבריטי יליד סומליה, בחצי מרתון הבכורה שלו עם 1:00:23 שעה. שתי שניות אחריו הגיע, מנצח מרתון ניו-יורק מאשתקד, גברה גברהמאריאם. חמש שניות נוספות אחר כך, ב- 1:00:30 שעה, הגיע שלישי (גם בחצי מרתון הבכורה שלו), גיילן ראפ האמריקאי הצעיר, שעוד הספיק ליפול בהתנגשות עם רץ אחר במהלך הריצה.

לאחרונה הצטרף פראח לקבוצתו של ראפ בפרויקט אורגון, תחת הדרכתו של אלברטו סלזאר. סלזאר שיגר את השניים יחדיו לחצי מרתון בכורה בניו-יורק, לאחר שיחדיו קבעו שיאים לאומיים ב-5,000 מטר באולם (13:10 דקה ו-13:11 דקה בהתאמה) לפני חודש בתחרות בבירמינגהאם, אנגליה.

האימונים המשותפים של פראח וראפ,
נראים כבר עתה כנושאים דיבידנדים נאים. בין הנשים, כל שלושת הראשונות שברו את שיא המסלול הקודם, והגיע בטווח של 11 שניות מראשונה לשלישית. קרוליין רוטיץ' הקנייתית ניצחה עם שיא מסלול חדש של 1:08:53 שעה. שבע שניות אחריה הגיעה אלופת מרתון ניו-יורק, עדנה קיפלגאט (גם מקניה), ושלישית הגיעה קארה גאוצ'ר האמריקאית עם 1:09:03שעה.

גאוצ'ר, שמתאמנת גם היא אצל סלזאר בפרויקט אורגון,
ילדה את בנה הבכור בחודש ספטמבר האחרון. לא חלפו שישה חודשים, והגברת קוטפת מדליה בחצי מרתון ניו-יורק – כהכנה להשתתפותה במרתון בוסטון הקרוב. הגברת גאוצ'ר ללא ספק נחושה להשיל קילוגרמים עודפים שנדבקו בהריון.

ליסבון – שוב טדסה, שוב לא ייאמן

תוצאת היום בפורים באה לבסוף דווקא מחצי המרתון בליסבון. זרסנאי טדסה מאריתריאה החליט לנסות לשבור את שיא העולם שהוא עצמו קבע בליסבון לפני שנה בדיוק. השיא העולמי שקבע היה כל-כך איכותי, עד שכל סיכוי שיחזור להתקרב אליו נראה כהזיה. אבל טדסה כמעט והצליח. הוא קבע את התוצאה השנייה בטיבה בכל הזמנים עם 58:30 דקות למרחק של 21.1 ק"מ. 7 שניות בלבד מעל שיאו העולמי. מדהימה לא פחות העובדה שטדסה רץ כ-15 ק"מ לבד, ללא מכתיבי הקצב שנשברו בדרך. הרץ במקום השני הגיע שתי דקות שלמות אחריו. כשטדסה במיטבו, אין נפש חיה שיכולה להשיגו בחצי מרתון. אפשר רק להחזיק אצבעות שהפנומן מאריתריאה יצליח השנה, סוף סוף, להביא את יכולותיו לידי ביטוי במרתון המלא.

שובו של הקאמבק

ניחוחות לונדון 2012 מחזירים לבמה שניים נוספים שהודיעו כי הם מנערים פציעות מציקות וחוזרים להתאמן ולהתחרות. שני אלו לבדם יכולים לטרוף לכולם את הקלפים במרחקים שמ-5,000 מטר ועד למרתון. האחד – היילה גברסילאסי; השני – קנניסה ביקלה. שניהם הכריזו כי מבחינתם, כמו לכל אחד ואחד מגיבורינו האחרים דלעיל – לונדון בהחלט מחכה להם.

חגי אשלגי – שואף לתנועה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג