תכנית אימונים ל-10 ק"מ: כך תרדו מ-50 דק' ~ חלק 03

איך לשבור את מחסום ה-50 דק' ב-10 ק"מ? המאמן מישאל דגן כתב במיוחד עבורכם תכנית אימונים מפורטת לקראת מרוץ הלילה של ת"א. כתבה שלישית בסדרה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מממממממ

תכנית האימונים המפורטת נמצאת בתחתית הכתבה. זהו החלק השלישי שלה (מתוך עשרה) והיא מכילה את האימונים לשבוע הקרוב – בשבוע הבא נפרסם את החלק הבא. יש לכם שאלות? כתבו למטה בתגובות 


לכל תכניות האימונים בשוונג
תכנית אימונים שבוע 01 | שבוע 02 | שבוע 03 | שבוע 04 | שבוע 05 | שבוע 06 | שבוע 07 | שבוע 08 | שבוע 09 |שבוע 10 |


וואו וואו וואו מה שעושה לונה צ'מטאי סלפטר בחודשים האחרונים. אני מוצא את עצמי כותב את המשפט הזה פעם בשבועיים-שלושה, וחושב שזהו השיא כל פעם מחדש. אם פעם אמרנו שהיא מתקרבת לטופ העולמי, אז הנה, אפשר היום לומר: היא בטופ העולמי. עם תוצאה של 30:04 דקות ב-10 ק"מ כביש היא עושה היסטוריה. שיא אירופי והתוצאה השנייה בטיבה בעולם אי פעם. מדהימה!

אז מה לנו ולה? אנחנו מתכננים 50 דק' ב-10 ק"מ בסה"כ… בואו נדבר רגע על ההתנהלות הספורטיבית והמקצועית של לונה ומאמנה דן סלפטר: קביעת מטרות רחוקות ו"אבני דרך" המובילות לשם. עבודה סיזיפית וחזרתית, התמודדות יומיומית עם השגרה, עם הקושי באימונים, עם משברים ותחרויות פחות מוצלחות, ניתוח והסקת מסקנות, התמודדות עם הצלחות, התרפקות על רגעי השיא, ושוב.. כיוון מטרות מחדש וכו'.

נשמע לכם מוכר לא? אז נכון שלונה ודן עושים את הדברים בקצב אחר ועם מטרות אחרות, אבל אפשר להשליך המון קווי דמיון להתנהלות שלנו עם עצמינו בדרך להשיג את המטרה שלנו. גם אם היא "רק" לרוץ 50 דקות ב-10 ק"מ. לא צריך להיכנס עמוק לתוך תכנית האימונים של לונה כדי לקבל ממנה את ההשראה שאנחנו צריכים, פשוט להסתכל על גרף ההתקדמות המטורף בתחרויות שלה, להשתאות, להתפעל, ולהגיד "גם אנחנו יכולים, יחסית לעצמינו אמנם, אבל יכולים".

מרוץ הלילה של ת"א | צילום: שוונג

מרוץ לילה | צילום: צלמי שוונג

מספרים על "הקיסר", היילה גברסילאסי, שכאשר ירד לראשונה מ-2:04 ש' וקבע את שיא העולם דאז במרתון בשנת 2008 (ברלין), מיד בקו הסיום כשאחד מאנשי התקשורת "דחף לו מיקרופון" ושאל אותו מה יש לו לומר אחרי הרגע ההיסטורי הזה? הוא ענה: "האלופים האמיתיים הם אלו שיגיעו בעוד שעתיים". רוצה לומר (פרשנות שלי): שיא אישי של כל אחד מאיתנו הוא שיא אישי, והוא קשה להשגה אם אנחנו אתלטים מקצועיים, ואם אנחנו רצים חובבים.
אז קדימה, יש לנו עבודה לעשות…

כיוון שאנחנו עדיין בשלב הראשון של התכנית וודאי יהיו רצים שיצטרפו אליה השבוע, אני מצרף את הדגשים – למי מתאימה התכנית?

  • רצים המסוגלים להשלים היום 5 ק"מ סביב ה-25 דק' (אפילו אם לא ביצעו מרוץ 10 ק"מ)
  • רצים שכבר קבעו תוצאות קרובות ל-50 דק', אפילו עד 52-53 דק' בחלק מן המקרים.
  • רצים שסיימו חצי מרתון סביב 1:55 שע'
  • רצים שסיימו מרתון מלא באזור ה-4 שע'
  • גם אם אתם לא רגילים להתאמן על שיפור מהירות ואתם מסוגלים לסיים 10 ק"מ "קלילים" (מבחינתכם, תחושתית) באזורי 54-56 דק', אתם עשויים להתאים לפרופיל

מפתחות קצב לביצוע התכנית:
על מנת לדייק את התכנית נשתמש במפתחות קצב למס' טווחי קצב. אין חשיבות להיצמד תמיד לקצב המהיר יותר בתוך הטווח, למרות שזו הנטייה, נתייחס בעיקר למלל ונכיר בעובדה שיש ימים יותר טובים ופחות טובים באימון ונישאר "בתוך" הטווח.

ע1 = הריצה הכי קלה שלכם, כזאת שעוד רגע אתם בהליכה. 6:20-7:00 דק' לק"מ
ע2 = ריצה קלה, נוחה, קצב נוח לדיבור. 5:40-6:20 דק' לק"מ
ע3 = טמפו. ריצה בקצב יחסית גבוה אך נשלט. 5:20-5:40 לק"מ
ע4 = קצב סף אנאירובי, לרוב זהו קצב התחרות הנוכחי שלכם ל10 ק"מ. 5:00-5:20 דק' לק"מ
ע5 = קצב גבוה מהסף. קצב תחרות ל5 ק"מ ואף מעט גבוה מזה. 4:40-5:00 דק' לק"מ

אז יאללה – לתכנית!

שבוע 3 אימון 1

טמפו עדין: ריצה קלה למשך 20 דקות ע1-ע2, לאחר מכן מעבר לקצבי ע2-ע3 ל20 דקות נוספות, בסיום הריצה נוחו מעט ובצעו 6 עליות תלולות באורך 20 שניות כל אחת בקצב בינוני, ורדו בהליכה. הוסיפו בקצב קל 10-15 דק' שחרור.

שבוע 3 אימון 2

ריצת נפח: 55-70 דקות ריצה קלה ונינוחה בע1-ע2. ודאו שאתם יכולים לנהל שיחה תו"כ בקלות.

שבוע 3 אימון 3

אימון חזרות: בצעו חימום של 15 דקות קלות, ולאחר מכן סט חזרות ע"פ דקות: 18 דקות בסה"כ כאשר לסירוגין בצעו 1 דקה ב-ע1 או קל יותר, ולאחר מכן 2 דקות ב-ע4 (קצב תחרות נוכחי ל10 ק"מ) חזרו על הפעולה שוב, כך למשך 18 דקות 2/1. יתכן ותזדקקו להליכה ממש בין המקטעים, אין שום בעיה עם זה במקרה הזה. בסיום הסט בצעו 15 דקות ריצה קלה מאוד לשחרור, ע1 או לאט מכך.

רגילים לרוץ יותר מ-3 אימונים בשבוע? מצוין! אין כל מניעה להוסיף 1-2 אימונים קלים ובלבד שיהיו בעומסי עבודה נמוכים, ע1-ע2 למשך 40-70 דקות, כמובן בשלב זה לפי כמה שאתם רגילים לרוץ ולא יותר מכך.

מוזמנים לשאול שאלות כאן בתגובות או בפייסבוק שוונג

רוצו בחכמה ונשתמע בשבוע הבא!


מישאל דגן | מאמן ריצה, האקדמיה לריצה "תל אביב 100"



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יוסי הגיב:

    לגבי אימון 3, הכוונה ל 18 פעמים של 1/2 או כמה פעמים שנכנס ב 18 דק?

    1. מישאל דגן הגיב:

      היי
      18 דקות

  • רותם הגיב:

    זה משנה לדעתכם אם מחליפים בין סדר האימונים באותו שבוע?

    1. מישאל דגן הגיב:

      היי רותם סליחה על העיכוב, זה לא משנה ואפשר להחליף בין האימונים בשלב זה של התכנית.

  • ענבר הלמן הגיב:

    הי מישאל😀
    אני בתחילת השבוע הזה, שבוע 3 ונהנית מהתכנית שלך. תוכל לכתוב כמה טיפים לשאלות שלי?

    1. האם אתה ממליץ לאכול לפניהם במידה ומבוצעים סביב 6 בבוקר במקרה שלי לרוב? ואם כן אז מה ?
    2. האם ניתן לבצע את האימונים יום אחרי יום ברצף? אם כן אילו מהם ניתן ברצף?
    המון תודה🙏🙏🙏

    1. מישאל דגן הגיב:

      היי ענבר,
      שמח שאת נהנת! מקווה שאת משתפרת…

      1. תזונה – באימונים של עד 1 שעה כמו רוב האימונים בתכנית, המשמעות של אכילה בבוקר היא פחות משמעותית, אבל כן מומלץ להכניס משהו קטן כחצי שעה לפני אימון עצים: תמר/חצי בננה/פרוסת לחם עם ממרח ממותק וכד'. החשיבות בתזונה ואימונים בכלל היא ניהול נכון של כל התזונה בשגרה ולאו דווקא בסמוך לאימונים.
      2. יום אחרי יום – בהחלט אפשרי, רק לוודא שלא מבצעים 2 אימונים עצימים יום אחרי יום. כלומר ריצה קלה ולמחרת אימון מהירות אחלה, ולהיפך.

      בהצלחה!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג