נפצעתם באימון? קחו כורכומין לטיפול בדלקת

מחקרים רבים מצביעים על הכורכום והחומר הפעיל בו, הכורכומין, כמסייעים למניעה וטיפול בדלקות. כל התשובות לשאלות כיצד להשתמש בכורכום ומה מומלץ לאכול ולא לאכול בזמן דלקת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הכורכומין (החומר הפעיל שמקנה את צבעו הצהוב של הכורכום) הוכתר למרכיב הטבעי הנחקר ביותר ברפואה הקלינית והפרמקולוגית. למעלה מ- 6,000 מחקרים, שבוצעו בעיקר על הכורכומין מביאים בשורה חד משמעית תוך הבנת המנגנונים לגבי יעילותו והשפעתו כנוגד דלקת היעיל ביותר שיש לטבע להציע לנו.

כורכום

למעלה מ- 6,000 מחקרים, שבוצעו בעיקר על הכורכומין מביאים בשורה חד משמעית לגבי יעילותו והשפעתו כנוגד דלקת | צילום: thinkstock

כאב מעיד על תהליך דלקתי

כאב, אודם, נפיחות, חום גבוה, הגבלה בתנועה, מצב רוח ירוד וחולשה כללית מעידים על תהליך דלקתי המתרחש בגופנו ונועד להזהיר אותנו מפני נזק. התהליך הדלקתי הינו תגובה טבעית ובריאה של הגוף ומערכת החיסון בניסיון לרפא את עצמו, תהליך שיכול להימשך מספר ימים ועד לשנים. אולם, הוא ממש לא נעים ופוגע בתפקוד תקין ובטח בתוכנית האימונים. כאב ודלקת במפרקי הגוף מהווים גורם מספר אחד להיעדרות ומניעה מאימונים ואפילו גורם לנכות מגיל 65 בקרב כ-80% מהאוכלוסייה. נהוג להבחין בין דלקת אקוטית וכרונית ובהתאם למיקום: מפרקים, פרקים, שרירים, מערכת הנשימה, מערכת העיכול וכדומה.

עוד כתבות של ד"ר רעות בר-לב
מדוע תוספי תזונה וצמחי מרפא הכרחיים להגברת האנרגטיות הספורטיבית שלכם?
לא מתאוששים לאחר אימון? כך תתאוששו נכון וביעילות בתום אימון
3 מזונות על שכדאי לספורטאים להכיר
מה הם הכללים שאיתם נוכל לשלב אימונים ותזונה למארג שלם

דלקת אקוטית
נמשכת מספר ימים וביטוייה הינם: כאב, נפיחות, אדמומיות, חום, עייפות, הגבלה או אובדן יכולת תנועה.

דלקת כרונית
נמשכת מספר חודשים או אפילו שנים ומעידה על תגובה חיסונית תמידית אשר גורמת לתשישות גדולה ולהרס האזור הפגוע והסמוכים אליו.

בכל תהליך דלקתי מייצרת מערכת החיסון תאי דם לבנים מסוגים שונים בהתאם לסוג הפטוגן או הפציעה. מופרשים הורמונים מסוג פרוסטגלנדינים בעלי תפקיד מעודד דלקת, שמעלים חום וקשורים להולכת הכאב.

התהליך הדלקתי נועד למנוע תזוזה של האזור הפגוע או הגוף כולו (כאשר חיות נעשות חולות הן בעיקר ישנות), לעודד החלמה ולהגן מפני נזק נוסף. לכן, בשביל לזרז את הריפוי מומלץ לנוח כמה שניתן לצד הזנה בחומרים חיוניים ומזונות בעלי השפעה נוגדת דלקת.

דלקת בברך

אב ודלקת במפרקי הגוף מהווים גורם מספר אחד להיעדרות ומניעה מאימונים ואפילו גורם לנכות | צילום: thinkstock

כמו כן, נהוג לחלק כאב (דלקות) במפרקים בהתאם לסיבות השונות ולהבדיל ביניהם לפי מספר ומיקום המפרקים הדלקתיים. שתי הנפוצות ביותר הן:
OA דלקת מפרקים ניוונית
מתפתחת בעקבות שימוש מרובה ולקוי של המפרק. לרוב תופיע הדלקת במפרק בודד או זוג (כברך אחת או בשתי הברכיים) והסובל יתלונן על כאב עמוק או שורף המוחמר בתנועה מסוימת. לעיתים ישנה הקלה בכאב בזמן המאמץ והחמרה במנוחה. לפעמים יש הקלה בחום ולפעמים בקור. כמו כן, ייתכן ויופיעו סימני הדלקת כלפי חוץ בנפיחות, אודם וחום מקומי. אם הדלקת לא תטופל יופיעו מוגבלות ונוקשות במפרקים. במקרים חוזרים כדאי להיעזר במאמן/ת אישיים או פיזיותרפיסט ללמידה מחודשת של טווחי תנועה נכונים לצד חיזוק ספציפי לשרירים הנחוצים.

RA דלקת מפרקים ריאומטית שיגרונית
בדלקת זו מדובר למעשה במחלה אוטואימונית (הגוף תוקף עצמו), מחלה כרונית הגורמת בין היתר להריסה הדרגתית של מפרקי הגוף. ההופעה תהיה במספר רקמות ומפרקים, בעיקר בכפות הידיים. האבחון מתבצע בבדיקות דם (נוכחות דלקת ונוגדנים ייחודיים). במקרים אלו, כדאי לאזן ולטפל פנימית בגוף על ידי שינויים בתזונה וצמחי מרפא בעלי השפעה מוכחת כנוגדי דלקת, יעילים לפינוי רעלים ומווסתים פעילות חיסונית.

דלקת שרירים
פגיעה בשרירים עלולה לנובע מגורמים רבים ומגוונים בכל אזורי הגוף. הגורמים הנפוצים ביותר הם טראומה (מכה), פעילות גופנית מאומצת תחת עומסים גבוהים מידי או בעקבות תנועה לא נכונה. האזורים המוכרים לרובנו הם שרירי הטרפז, צוואר וכתפיים. וכן גם הרגליים.

במקרים של כאב כרוני כדאי להיעזר בעיסויים, אמבטיות חמות או כריות חימום. ובמקרים בהם הסיבה היא רגשית (לחץ ועומס רב) ניתן להיעזר בצמחי מרפא בעלי יכולת אדפטוגנית אשר מגבירים את היכולת להתמודד עם הלחץ על ידי התיישבות על קולטני האדרנלין והפחתה משמעותית מהשפעתו המזיקה.

תהליכי דלקת נוספים מוכרים ונפוצים הם דלקות בדרכי הנשימה ואלרגיות, דלקות בכליות ובדרכי השתן, דלקות בעור הנובעות מפציעה או ממחלות אוטואימוניות כפסוריאזיס ועוד..

פעילותו האנטי דלקתית של הכורכומין

לכל סוגי הדלקות ישנם לא מעט מחקרים שהוכיחו את יעילותו של הכורכומין והשפעותיו כנוגד דלקת במספר מנגנונים מגוונים ומזרז את ההחלמה. קשת פעילותו הנרחבת כוללת השפעה אנטי פטרייתית, חיידקית וויראלית, עיכוב מנגנונים דלקתיים על ידי עיכוב אנזימים מתווכי דלקת, מעוררי תהליכים סרטניים וכאב כציטוקינים ופרוסטגלנדינים.

ירקות

בעל חשיבות עליונה בטיפול ובמניעה של מחלות דלקתיות אקוטיות וכרוניות | צילום: thinkstock

מתוך הנתונים של סקירת 1,500 מחקרים ופרסומים מדעיים שפורסמה מעת אוניברסיטת לונדון לרפואה בשנת 2006 עלה שהכורכומין פועל בצורה מובהקת על עיכוב מנגנונים מתווכי דלקת (על אנזים Cyclooxygenase-2 האחראי על ייצור ופרוסטגלנדינים ועל הציטוקין TNF-alpha). עלה ופורסם שהכורכומין בעל חשיבות עליונה בטיפול ובמניעה של מחלות דלקתיות אקוטיות וכרוניות, של סוגים מגוונים של סרטן (בעיקר סרטן המעי הגס והלבלב). וגם במינונים מאוד גבוהים לא נרשמו תופעות לוואי או נזקים בריאותיים כלשהם (הסקירה הנ"ל ממחישה בקטן ואינה מתיימרת להקיף את כל המגוון הרחב והשפעותיו החיוביות של הכורכום והכורכומין).

מחקר ישראלי שפורסם בשנת 2012 מצא שיעילותו של הכורכומין בהשוואה לתרופות נוגדות דלקת לטיפול בדלקת מפרקים ריאומטית שיגרונית RA מצא שאלו שנטלו את הכורכומין הראו יעילות ושיפור גבוהים יותר וללא תופעות לוואי בהשוואה לאלו שנטלו התרופות.

פעילותו האנטי סרטנית של הכורכומין
מסקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2004 הראה הכורכומין פעילות מובהקת המעכבת גידולים סרטניים מגוונים. בין היתר דרך עיכוב המנגנונים שצוינו לעיל כנוגדי דלקת, דרך שפעול מוות תאי הסרטן ודרך עיכוב יצירת כלי דם אל התאים הסרטניים. הוא נחקר ביותר כנגד סרטן העור, סרטן השד וסרטן הערמונית. כנגד סרטן ריאות ולבלב, סרטן כבד ומעי הגס וסרטן הדם. עוד נמצא, שהכורכומין בעל השפעה מגינה על DNA שלנו מפני נזקי עישון וקרינה.

פעילותו המורידה כולסטרול גבוה של הכורכומין
מחקר שפורסם בשנת 2008 הדגים את השפעתו על ירידה בערכי הכולסטרול הכללי (Total cholesterol) וערכי הכולסטרול הרע (LDL) לצד עליה בערכי הכולסטרול הטוב (HDL). בנוסף, במחקר זה הוכח השפעתו החיובית על כבד שומני.

מינונים מומלצים שמבוססי מחקרים:
95% כורכומין – 1-4 גרם ליום.
תוסף כורכומין מצופה בתוספת זרזי ספיגה (אקטיב-כורכומין) – 350-700 מ"ג ליום.

לדלקות מפרקים ושרירים ניתן להיעזר במקלחת חום-קור:
יש להביא את זרם המים על האזור הכואב בהדרגה לטמפרטורה החמה ביותר שניתן לשאת ולהשאיר למשך כדקה. ולהעביר בהדרגה לקר ביותר למשך כדקה. כדאי לבצע זאת כ- 3 פעמים ברצף. לפחות פעם אחת ביום.

דגשים תזונתיים וממה כדאי להימנע בזמן דלקת:
מזון חריף או מתובל מידי
ירקות סולניים (עגבניה, פלפל, חציל ותפו"א)
קפה ואלכוהול
סוכר ופחמימות פשוטות (כמו לחם לבן)
מזון מתועש ומעובד (מונוסודיום גלוטאמט, שומן צמחי מוקשה, חומרים משמרים ועוד)

הגברת צריכה:
אומגה 3- דגי ים צפוניים (סלמון, טונה, מקרל, הליבוט) או זרעי פשתן טחונים (ביוגורט או בסלט)
שום ובצל טריים (חופן פטרוזיליה יטפל בריח)
תבלין הכורכום

לסיכום, התבלין הצהוב שהגיע אלינו משימוש נרחב ומכובד במסורות רפואיות בעולם לאורך אלפי שנים ומסורות עתיקות הלך ונרקם אל ידע מחקרי מדעי. השפעותיו החיוביות על מניעה והגנה, על ריפוי והחלמה מפני פציעות ודלקות, מחלות רבות, לרבות הסרטן הופך אותו לחיוני בעיקר בקרב ספורטאים. ניתן להשיג אותו במחלקת תוספי תזונה כאשר השימוש המומלץ כמוקדם יותר- טוב יותר במינונים שצוינו לעיל.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • בחייאת הגיב:

    כל אתרי הבריאות המיקצועיים של גופים ממשלתיים ברחבי העולם מציינים שאין ראיות חד משמעיות ליעילות האנטי דלקתית של כוכרכומין.

    מספיק עם הדיווח היומי על תרופת הפלא החדשה, התגלית התזונתית הדו-יומית ושאר הנפלאות וחזרה לקרקע המציאות.

    1. אליענה הגיב:

      למגיב מס' 1. חבל שאתה מזלזל ללא כל הוכחה מצידך לגבי הדברים המפורטים שכתובים בתוכן המאמר. אני יכולה להצהיר במפורש שאין מדובר ב"תרופת פלא" כפי שאתה מציין אלא כמרכיב טבעי פעיל שמשפיע על המערכת הביולוגי של הגוף וזה הוכח כפי שכבר נאמר כאן לעיל ובמחקרים נוספים בעולם. יש לך מחשבות אחרות? נא פרט ונמק ואל תכתוב תשובה עילגת של תלמיד בכיתה ז'!

      1. עדו כהן הגיב:

        מתוך הסיכום של אותו מאמר יחיד שהפנו אליו פה:
        Our study provides the FIRST evidence for the safety and superiority of curcumin treatment in patients with active RA, and HIGHLIGHTS the need for FUTURE LARGE-SCALE trials to validate these findings in patients with RA and other arthritic conditions.
        דגש על ראייה ראשונית, נבדק בהקשרי השלכות על RA בלבד ודורש מחקר המשך בקנה מידה גדול.
        מפה ועד ״נפצעתם באימון? קחו כורכומין לטיפול בדלקת״?

  • ישראל הגיב:

    היי, תודה על הכתבה. האמת שכבר שמעתי על תכונות אלו בעבר.
    אשמח לדעת כיצד מומלץ את העורכים לטיפול בדלקת בברכיים, האם התבלין או השורש ?

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג