הטור דה פראנס 2025 כבר מעבר לפינה. המרוץ הגדול בעולם יוזנק בשבת הקרובה בליל ויסתיים אחרי 3,320 קילומטר בספרינט המסורתי בשאנז אליזה בפריז. רגע לפני, סקרנו עבורכם את המסלול המאתגר שיעברו הרוכבים – הקטעים שיכריעו את זהות המנצח, הטיפוסים האיקוניים מהעבר, ולאילו סטייג'ים חשוב לשים לב במיוחד
לכתבות נוספות בנושא:
כולם בעקבות אחד: המועמדים המובילים לזכייה בטור דה פראנס
חג טור שמח! האזינו: פרק ההכנה המלא לטור דה פראנס 2025
בלי ישראלים, בלי דרק ג'י: ישראל פרמייר טק חשפה את הסגל לטור דה פראנס
ראשית, לראשונה מזה חמש שנים, המרוץ לא ייצא מחוץ לגבולות צרפת. רמת הקושי תהיה גבוהה במיוחד, תרתי משמע, עם 51 אלף מטרים של טיפוס ושישה קטעים שמוגדרים הרריים, כשחמישה מהם יסתיימו בטיפוס לפסגה. בנוסף, שני קטעי נג"ש, אחד מהם הררי, במה מכובדת למאיצים והרבה קטעים שעלולים להכיל הפתעות לא נעימות. אז בואו נצלול
השבוע הראשון של המרוץ יתרכז בצפון המדינה, אבל המארגנים בחרו לוותר על קטעי המרצפות המפורסמים באזור (את אנחת הרווחה נתן של הקבוצות ניתן לשמוע עד פריז). השבוע הפותח הוא ברובו תערובת של קטעים שטוחים וקטעי גבעות. אלו יהיו ההזמדנויות הגדולות של הספרינטרים ושל הפאנצ'רים, אבל בחלק מהקטעים עשויים גם להיות מאבקי דירוג כללי. כך לדוגמא, קטע 2 שייערך ביום ראשון הקרוב כולל מספר עליות קצרות אך אכזריות לקראת הסיום ולאחר מכן ישנם קטעים שטוחים שכוללים סכנת רוחות שעלולות לגרום לפיצולים רבים בדבוקה.
קטע 5 (יום רביעי, 9.7) יהיה המבחן הגדול הראשון של הרוכבים שמתמודדים על החולצה הצהובה – נג"ש שטוח באורך 33 קילומטר בעיר קאין, בו רמקו אוונפול יוכל לעשות מהלך ראשון על ההובלה. לאחריו, יום שמוגדר "גבעות" וכולל מעל 3,500 מטר טיפוס ומסתיים גם הוא בטיפוס קצר אבל קשה של 14%.
ההרים מגיעים בקטע 10 (יום שני, 14.7), שהוא גם יום הבסטיליה, עם קטע שמסתיים בעליה לפוי דה סאנסי ברכס המאסיף סנטרל. אחרי הקטע הזה יגיע יום המנוחה הראשון של הטור, יום אחד מאוחר יותר ממה שהתרגלנו בשנים האחרונות. והרוכבים יזדקקו לו מאוד, לקראת ההמשך.
היעדרן של הפסגות בחציו הראשון של הטור יישכח במהרה, כאשר יום למחרת יש קטע שכולל שיפועים של 20% בדרך לפסגת הפק דויד. קטע 12 (יום חמישי, 17.7) יסתיים בעליה הנודעת והקשה להוטקאם בפרינאים, היכן שווינגגור ברח לפוגצ'אר ב-2022 (ולא נופתע אם נקבל נקמה השנה). ביום שאחרי ממתין נג"ש הררי של 11 קילומטרים, שגם הוא עשוי לטרוף את הקלפים מחדש.
במסגרת הטרנד של השבת טיפוסים קשים מהעבר, בקטע 14 (שבת, 19.7) חוזר הטור לאתר הסקי סופרבאנייר לראשונה מאז 1989. זהו אחד משני הקטעים הקשים ביותר במרוץ, וכולל את המיטב של הפרינאים – קול דה פריסורד, קול ד'אספין וכמובן הטורמלה האימתני.
הקטע ה-16 (שלישי, 22.7) יבשר על שובו של "הענק מפרובאנס" – המון ונטו, אחת הפסגות המפורסמות ביותר בטור. יומיים לאחר מכן, קטע 18 צפוי להיות קטע המלכה. 5,500 מטרים של טיפוס שיכללו את הקול דו גלנדון, המדליין והקול דה ללוז האימתני (שזכור בין היתר בעקבות האמירה המפורסמת של פוגצ'אר בקשר ב-2022 "אני מת" במהלך הטיפוס).
זאת תהיה הנקודה הגבוהה ביותר השנה, והפעם הראשונה שהרוכבים חוצים את רף ה-2,000 מטר גובה. פוגצ'אר, שכאמור סבל קשות בפעמיים הקודמות שהפסגה הזאת הופיעה, מקווה שהעלייה מכיוון מזרח, לראשונה בהיסטוריה של המרוץ, תהיה קלה יותר. קטע 19 (שישי, 25.7) יסמל את סיום המאבק על החולצה הצהובה בפסגת הלה פלנייה. זה הולך להיות קשה.