צא בחוץ: היתרונות והחסרונות של האימונים בחוץ

אין כמו להתאמן בחיק הטבע, אבל השאלה הגדולה היא מתי זה יכול לעזור לנו ומתי נזדקק יותר למקומות מסודרים יותר כדי שאיכות האימון שלנו תשתפר. ד"ר איתי זיו עושה סדר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יתרונות וחסרונות של האימונים בחוץ

אימון בחוץ הוא מאוד שכיח במחוזותינו בשנים האחרונות. ניתן לבצע אותו בפארק, בחוף הים, ביער, בגן שעשועים, במרכזי הערים, אפילו בחדרי מדרגות ולמעשה – בכל מקום.

היתרונות והחסרונות של אימונים בחוץ

לפעמים זה הרבה יותר טוב מסטודיו, לפעמים זה פשוט לא מתאים | צילום: thinkstock

למרות זאת, האם אימונים כאלה באמת מספקים את כל היתרונות הנחוצים והמתאימים לכל מתאמן באשר הוא? התשובה לכך מורכבת, וקצרה היריעה מלפרט את כל היתרונות והחסרונות של אימון בחוץ וההשפעה שלו על המשתנים הרבים. עם זאת, נציין מספר נקודות והארות המתייחסות לסוג אימון זה. למותר לציין שההתייחסות בפרק זה הנה לאימוני התנגדות (כוח) ולא לסוגי אימונים אחרים כגון שיפור יכולת אירובית:

  1. מקצועיות המדריך- צריכה להיות גבוהה ממש מכיוון שביצוע תרגילים בחוץ עם אביזרי עזר שונים כנגד משקל גוף ועוד, מצריך רמה לא קטנה של מקצועיות. אילולא כן, יציבת המתאמן לא תהייה תקינה, טווחי התנועה בתרגילים השונים עלולים להיות גדולים מדי, ההנחיות ייתכן שתהיינה לא מדויקות ונכונות, ולכך השפעה רבה על אופן ביצוע התרגיל על ידי המתאמן. מכאן הדרך לבעיות שונות ואף פציעות קצרה.
  2. מזג האוויר– ישנם מספר חודשים בשנה ובעיקר בתקופת הקיץ והחורף בהם רק בשעות מסוימות נוח ונעים להתאמן בחוץ. למשל בתקופת הקיץ, הדבר אפשרי במרבית החודשים של העונה בשעות הבוקר המוקדמות או לאחר שקיעת השמש. כאשר ישנה ירידה משמעותית של החום ואף ייתכן, הלחות. בחורף לעומת זאת, לא פשוט בכלל להתאמן במזג אוויר גשום וגם כשיש הפוגות קצרות\ארוכות של הגשם, המוטיבציה של המתאמנים להתאמן עלולה לפחות באופן משמעותי ומכאן הדרך לירידה ביכולת הגופנית ובשיפור שהושג קצרה.
  3. שימוש מושכל ונכון באביזרים השונים– ללא צל של ספק שימוש נכון ומקצועי בכל האביזרים הרבים הקיימים לאימון Out Door, הוא נחוץ. יש מאות אביזרי כושר שונים שמצריכים מיומנות ודרך פעולה נכונה של המדריך. זאת גם בהתאמה למטרה של המתאמן. לדוגמה, שימוש בכדור ספוג ייתכן שיתאים לאימון בתרגילים מסוימים לילד בן 10, אך אולי לא יתאים לאותה אישה 72 הסובלת ממחלת האוסטיאופורוזיס. בנוסף, חלק מהאביזרים מתאים למתאמנים מתקדמים ממש וגם לכך צריך להתייחס בכובד ראש.

    היתרונות והחסרונות של אימון בחוץ

    יש מאות אביזרי כושר שונים שמצריכים מיומנות ודרך פעולה נכונה של המדריך | צילום: thinkstock

  4. הבטיחות באימון – למעשה זה דרוש בכל אימון אך שמדובר באימוני Out Door הדבר חשוב ומשמעותי עוד יותר לעומת אימון שנעשה בחדר סגור, לרבות בחדר הכושר. לדוגמה, אימון עם רצועות התנגדות שונות (כגון: TRX) לאחר שירד גשם והאימון מתבצע בגן שעשועים עלול להיות מסוכן  בשל ההחלקה, אחיזה לא טובה ועוד. כמו כן, אימון בחשכה או בתאורה לא מספקת, משטחי אימון לא נקיים או לא אחידים בגובה, בהחלט עלולים להביא למעידות, נפילות, פציעות וצרות נוספות לכן חשוב להביא את זה בחשבון כשמבצעים את האימון בחוץ ולא במקום סגור.
  5. האפשרות לאמן מספר מתאמנים בו זמנית – קיימת כמובן וניתן לעשות זאת בנקל. ניתן לאמן קבוצות קטנות וגדולות יחד באזור אימון בו אין הגבלה של מקום, אין בדרך כלל הפרעות מסוגים שונים (כגון: רעשים, אנשים וכדומה) והדבר מהווה יתרון כלכלי משמעותי עבור המדריך (במועדון המדריך במרבית המקרים עובד כשכיר ואילו בחוץ כעצמאי).
  6. אזורי אימון אטרקטיביים והשפעתם על איכות האימון ועוד – אימון בחוף הים בעת הזריחה או השקיעה, חתירה על גלשן סאפ בים (כחלק מהאימון שנעשה), אימוני כוח הנעשים ביער ירוק בעונת הפריחה משפיעים לחלוטין אחרת על הפן הפסיכולוגי של המתאמן. מדובר בחוויה יוצאת דופן שממש לא דומה לאימון הנעשה בחדר הכושר, סטודיו או אחר, אפילו המפוארים שבהם. אין ספק שיש יתרון רב באימון באזור פסטורלי ומיוחד שמקנה תחושת מוטיבציה והשפעה רבה על יכולת ההתמדה.
  7. הקושי להשיג מטרות אימון מסוימות – חלק ממטרות האימון קשות למדי להשגה באמצעות אימון Out Door כגון: העלאת מסת שריר, פיתוח כוח מתפרץ עם משקל גבוה, שיפור יכולת ספורטיבית לספורטאים מקצועניים שצריכים בתרגילים מסוימים להתמודד עם משקלים מאוד גבוהים. לכן אימוני ה-Out Door לא מתאימים להשגת כל מטרות האימון, אך ניתן בהחלט לתכנן כך שיתאימו לכמה שיותר מתאמנים מסוגים שונים.

    היתרונות והחסרונות של האימונים בחוץ

    אי אפשר להשיג את כל המטרות באימוני out door | צילום: thinkstock 2014

  8. היכולת לעשות שימוש בטכניקות אימון שונות מכיוון שמדובר באימונים שנערכים בחוץ עם אביזרים שונים ומגוונים, לא תמיד ניתן ליישם את טכניקות האימון העיקריות. חלק מהן מצריכות שינוי בעומס, מה שבעייתי, כמובן עם חלק מהאביזרים (בכל מקרה דרושה מקצועיות והבנה מעמיקה של הטכניקות השונות כדי להתאימן למתאמן מסוים וליישמן כהלכה). למותר לציין, ששימוש בטכניקות אימון באופן מושכל יביא לשדרוג ומקסום אימון ההתנגדות באופן משמעותי.

עוד כתבות בנושא 
מדוע לא צריך לקפוץ על כל טרנד חדש למתאמנים?  
איך מתמידים בפעילות גופנית לתקופה ארוכה? 
איך לבצע אימון משקולות ביעילות? 

  1. שיפור מרכיבי כושר גופני באופן כללי – מעניין לדעת שבמקרים לא מעטים המתאמנים באימוני In Door לא משפרים את מרכיבי הכושר הגופני הנחוצים להם (אלא רק חלק קטן מהם). לדוגמה ניתן להביא את אימון המשקולות. ייתכן שמרבית המתאמנים משפרים את מרכיב הכוח ואת סבולת לב ריאה. אך יש לשפר מרכיבי כושר גופני נוספים. לדוגמה: מתאמנים מבוגרים (אך לא רק) חשוב שישפרו את מרכיבי הכושר הגופני: קואורדינאציה, גמישות, שיווי משקל ועוד. לא בטוח כלל שהדבר קורה באימוני In Door ואז אפשר לציין שאחד המאפיינים של אימונים הנערכים בחוץ הנו שהם נעשים עם אביזרי עזר שונים, מתקנים ייחודים (כגון: עצים, מגלשות, ספסלים, מתחים ומה לא) ואז בהחלט אפשר בנקל לשפר את מרכיבי הכושר הגופני הנחוצים באופן משמעותי לרבות לסוגי אוכלוסיות כמו: קשישים, ילדים, נשים בהריון, כבדי משקל ועוד.  אגב, סיבה חשובה לשיפור מרכיבי הכושר הגופני הקטנים (יחסית) והפחות מרכזיים הנה תופעת הנפילות המתרחש אצל אוכלוסיות מסוימות לרבות קשישים ואימוני כושר הכוללים גם שיפור של קואורדינאציה ושיווי משקל ועוד, יפחיתו את מספר הנפילות וזאת רק, כמובן, כשהדבר נעשה בהכוונה מקצועית לשם ביצוע נכון של התרגילים השונים.

לסיכום, אימוני Out Door עשויים להיות אפקטיביים מאוד להשגת מטרות אימון שונות. עם זאת, חשוב מאוד להביא הדברים המצוינים לעיל בחשבון על מנת שניתן יהיה לשפר את היכולת הגופנית, ללא בעיות שונות, פציעות ועוד.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג